آیا فراگیری رمزارز ها روزی به گستردگی اینترنت خواهد رسید؟

امسال سی امین سالگرد بوجود آمدن اولین صفحه در فضای اینترنت است. شخصی که نزدیک به نیم قرن از عمرش گذشته باشد می تواند شروع این فرایند را با همه آزمون و خطا هایش به خاطر بیاورد. فرایندی که زندگی در قرن بیست و یکم بر آن بنا نهاده شده است. بسیاری بر این باورند که روند فراگیری رمزارز ها و اینترنت مشابهت های بسیاری دارد.

شاید امروزه دسترسی به اینترنت امری بدیهی به نظر برسد. با این حال باید بدانیم که دهه ها طول کشیده است که اینترنت امروز به چنین جایگاهی برسد. در طول زمان موانع مختلفی که بر سر راه اینترنت وجود داشتند یکی یکی کنار رفتند. به تدریج مشخص شد که این تکنولوژی برای همیشه زندگی انسان ها را تغییر خواهد داد.

اکنون نشانه ها حاکی از آن است تکنولوژی رمزارز می تواند تحولات عظیمی در همه جنبه های زندگی انسانی ایجاد کند. آیا این به این معنی است که فراگیری رمزارزها روزی به پای فراگیری اینترنت خواهد رسید؟

در ابتدای دهه ۹۰ میلادی اینترنت تنها بصورت Dial-up و با سرعت بسیار پایینی در دسترس بود. آغاز همه گیری اینترنت تقریبا تا سال ۲۰۰۰ به طول انجامید. زمانی که شرکت های مختلف شروع به سرمایه گذاری در این عرصه کردند و مردم به شکل گسترده تری از آن استفاده نمودند.

پیش بینی فراگیری رمزارز ها

پیش بینی آینده بخصوص با توجه به شرایط ناپایدار جهان به هیچ عنوان آسان نیست. ولی با این حال نمی توان تشابه بین شرایط حال حاضر رمزارز ها و نقطه ای که اینترنت در سال ۱۹۹۵ در آن ایستاده بود را نادیده گرفت. اخبار بسیاری درباره نوسانات قیمت رمزارز ها و ارزش واقعی شان نقل می شود. هنوز بسیاری از موسسات مالی بزرگ بصورت جدی وارد این عرصه نشده اند. با وجود اینکه همچنان سرمایه گذاران حرفه ای زیادی هستند که به این حوزه علاقه مندند و در آن سرمایه گذاری می کنند.

می توان امیدوار بود که در سال ۲۰۲۱ تحولات مثبتی در زمینه فراگیری رمزارز ها اتفاق بیافتد. در سال ۲۰۲۰ شیوع بیماری کرونا باعث شد تا پول های بی پشتوانه زیادی چاپ شود. ولی ارزش کل رمزارز های جهان همچنان در حدود دو هزار میلیارد دلار باقی مانده است. ارزش بیت کوین نیز نسبت به دوره های مشابه سال های گذشته پایدار تر بوده است.

با افزایش آگاهی عمومی در مورد رمزارز ها که از سال ۲۰۱۷ آغاز شده روند فراگیری رمزارز ها رو به افزایش است. موسسات و سرمایه گذاران بیشتری نیز برای ورود به این عرصه تمایل نشان می دهند.

عوامل تاثیر گذار بر فراگیری رمزارز ها

مسلما نمی توان الگوی دقیق تحولات اینترنت را برای فراگیری رمزارز ها نیز متصور شد. عوامل خارجی و گاه پیش بینی نشده ای می توانند بر این روند اثر گذار باشند. مانند آنچه که در مورد بیماری کووید ۱۹ اتفاق افتاد. با اینکه پیش بینی می شد شیوع کرونا رشد بازار رمزارز ها را متوقف کند، به دلیل ترس اقتصادی و عمومی بوجود آمده در میان مردم حتی شاهد رشد ده برابری سرمایه گذاری در بیت کوین بودیم.

نقش دولت ها در روند فراگیری رمزارز ها

یک ضرورت قطعی برای فراگیری رمزارز ها به اندازه اینترنت، بخصوص در دنیای غرب مشارکت و همکاری دولت های بزرگ است. در حال حاضر کشورهای بسیاری مانند سوئیس، سنگاپور، مالتا و پاناما پتانسیل های فراگیر شدن رمزارز ها را شناسایی کرده اند. این کشورها کمک های شایانی به افزایش روند رشد سرمایه گذاری در این عرصه کرده اند. با این حال همانطور که گسترش و فراگیری اینترنت با حمایت های دولت آمریکا با سرعت بسیار زیادی میسر شد به همین ترتیب دولت های بزرگ با اعتبار دادن به رمزارز ها و در نظر گرفتن آن در قوانین اقتصادی خود می توانند زمینه های حمایت از فراگیری رمزارزها را فراهم کنند.

در آخر

به نظر می رسد روند فراگیری رمزارز ها بسیار شبیه به اینترنت و مسیری که این تکنولوژی طی کرده است، خواهد بود. قطعا این مسیر دقیقا مشابه نیست. عوامل خارجی و پیش بینی نشده ای بر سر راه فراگیری رمزارز ها قرار دارند. اما به نظر می رسد در آینده رمزارز ها مانند اینترنت در قرن بیست و یکم امری بدیهی و روزمره خواهند بود. یکی از عوامل خارجی که در سال ۲۰۲۰ به نظر می رسید روند رشد رمزارزها را متوقف کند شیوع بیماری همه گیر کرونا بود. بر خلاف پیش بینی ها اما روند رشد سرمایه گذاری در بیت کوین به عنوان یکی از شاخص ترین رمزارزها تا ده برابر افزایش پیدا کرد.

یکی از عوامل موثر در فراگیری رمزارز ها حمایت دولت های بزرگ و از نظر مالی قدرتمند است. حمایتی که در مورد رشد اینترنت نیز اتفاق افتاد. و باعث شد تا امروز اینترنت به چنین جایگاهی برسد.

پیش بینی شما از روند فراگیری رمزارز ها چیست؟

آیا دولت های بیشتری از رمزارزها حمایت خواهند کرد؟

اخبار مربوط به آخرین تحولات دنیای رمزارز را از وب سایت رمزارز مارکت پیگیری نمایید.

https://cointelegraph.com/news/is-crypto-approaching-its-netscape-moment

Comments (0)
Add Comment