ماینینگ ارز دیجیتال

با توجه به رکود بازار و افزایش قابل توجه قیمت رمزارزها نسبت به دیگر دارایی‌های موجود، هر روزه میزان خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها رو به افزایش است اما با توجه به سکون و گاها کاهش قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته، حجم فروش بیت کوین نسبت به خرید آن بیشتر شده است، از این رو ما در این مقاله، راه و روش دیگری برای به دست آوردن رمزارزها یعنی ماینینگ رمزارزها، را به شما معرفی می‌کنیم.

ماینینگ رمزارزها یعنی چه؟

ماینینگ در لغت به معنی حفاری معادن است و در رمزارزها، استخراج رمزارز روشی است که در آن تراکنش‌های آن شبکه رمزارز، بین کاربران تأیید می‌شود و سپس به دفتر عمومی بلاکچین اضافه می‌شود. تایید رمزارزهایی مانند بیت کوین تنها از طریق ماینینگ انجام می‌شود. درواقع این ماینرها سیستم خود را در اختیار بلاکچین قرار می‌دهند تا از آن برای تایید کد داخلی هر بلاک توسط بلاک‌های قبلی و بعدی آن، در هر تراکنش استفاده شود. با این فرآیند استخراج رمزارزها، سکه‌های (توکن) جدیدی تولید می‌شود و سپس به منبع در گردش آن سکه اضافه می‌شود.

به عنوان مثال با استخراج بیت کوین، بیت کوین تازه تولید شده به عرضه در گردش شبکه بیت کوین اضافه می‌شود. روند استخراج یا ماینینگ، رمزارز را منحصربه‌فرد و غیرمتمرکز می‌کند زیرا هیچ مرجع یا مرکزی کنترل روند استخراج را ندارد و همه می‌توانند در استخراج سکه‌ها کمک کرده و سکه‌ جایزه بگیرند.

روش‌های مختلف ماینینگ رمزارزها و تفاوت آن‌ها

باید بدانید که همه رمزارزها به روش استخراج برای تایید مبادلات متکی نیستند، رمزارزهای مبتنی بر استخراج به PoW (Proof of Work) شناخته می‌شوند. بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، لیت کوین (LTC) و منرو (XMR) نمونه‌هایی از این رمزارزها هستند.

رمزارزهایی که مبتنی بر استخراج نیستند، و برای تأیید معاملات خود به مکانیزم ذخیره (cryptocurrency Staking) متکی هستند. به عنوان سکه‌های PoS (Proof of stake) شناخته می‌شوند. نئو(NEO)، تزوس (XTZ)، دش (DASH) و کیوتام (QTUM) نمونه‌هایی از این رمزارزها هستند. یکی از تفاوت‌های اصلی ارزهای دولتی و رمزارزها در همین نکته است. ارزهای فیات، تحت قوانین و سیاست‌های بسیار سختگیرانه توسط دولت‌ها چاپ می‌شوند. غیر از آژانس دولتی هر کشوری، کسی دیگر مجاز به چاپ پول فیات خود نیست، و هر کسی که بخواهد فیات دیگری چاپ کند با مجازات‌های سنگینی رو به رو خواهد شد.

اما در رمزارزها، شما می‌توانید تا آنجا که می‌توانید سکه استخراج کنید. برای شروع کار لازم است سخت‌افزار و نرم‌افزار خاصی برای استخراج رمزارز مورد نظر داشته باشید. ماینر رمزارزها کسی است که برای اجرای الگوریتم‌های استخراج با نرم افزار استخراج خاص مانند MultiMiner ، EasyMiner ، CGMiner از سخت افزار مدار مجتمع (ASIC) مخصوص اجرای برنامه برای معاملات بلاکچین استفاده می‌کند و سپس این معاملات را به دفتر عمومی بلاکچین اضافه می‌کند و پاداش دریافت می‌کند. شکل سکه تازه ایجاد شده، به استخراج یا همان ماینرهای رمزارز به عنوان پاداش تعلق می‌گیرد.

نحوه ماینینگ رمزارزها

وقتی شخصی رمزارزی را برای کاربر دیگر ارسال می‌کند، سکه‌ها بدون دردسری ارسال می‌شوند و معامله برای همیشه در بلاکچین ثبت می‌شود، این روش تنها بخاطر وجود ماینرها و هش کردن (تایید تراکنش) آن‌ها کار می‌کند. ماینر ناد (node) است به روشی که معاملات را ایمن کرده و آن‌ها را به صورت بلوکی می‌سازد. با دریافت هر تراکنش، تمام ناد شبکه از نظر اعتبار بررسی می‌شوند. بعداً نادها، ماینر این معاملات را ذخیره می‌کنند و آن‌ها را در بلوک جمع می‌کنند.

اولین قدم در استخراج بلاک یک بلاکچین، هش کردن هر تراکنش استخراج شده از استخر ذخیره‌سازی به صورت جداگانه است. پس از هش هر معامله، این هش‌ها در یک مرکل (Merkle) سازماندهی می‌شوند که با جفت شدن هش‌های مختلف تراکنش تشکیل ‌می‌شود. سپس ریشه هش به عنوان سربرگ همراه با هش، بلوک قبلی، و یک عدد تصادفی به نام nonce وارد می‌شود. سپس هر بلوک هش شده و خروجی‌هایی تولید می‌کند که براساس هش ریشه، هش بلوک قبلی، و دیگر پارامترها (بسته به رمزارز) است. خروجی حاصل شده هش بلوک است و به عنوان شناسه بلوک ایجاد شده جدید در بلاکچین می‌نشیند.

هدف و همچنین دشواری هش کردن معمولاً توسط پروتکل تعیین می‌شود تا تضمین کند که قیمت تولید بلوک‌های جدید مطابق و متناسب با تعداد قدرت هش تعیین‌شده برای شبکه است. هر لحظه که ماینرهای جدید وارد شبکه می‌شوند، این رقابت و همچنین مشکل هش کردن افزایش می‌یابد. اگر یک هش معتبر پیدا شود، گره موسس بلوک را به شبکه می‌فرستد. همه نادهای دیگر آن را بررسی می‌کنند تا از درستی و اعتبار آن مطمئن شوند و در این صورت، بلوک را به نسخه خود از بلاکچین در دفتر آن رمزارز اضافه می‌کنند. و استخراج بلوک بعدی ادامه می‌یابد.

نیازهای اصلی ماینینگ رمزارزها چیست؟

نیازهای اصلی ارزهای رمزنگاری شده در استخراج عبارتند از:

کیف پول اولین ابزار برای ماینینگ رمزارزها

شما باید یک کیف پول رمزارز داشته باشید که بتوانید سکه‌های خود را پس از استخراج در آن قرار دهید، هر زمان سکه رمزنگاری شده کیف پول‌های مختلفی دارد، به عنوان مثال کیف پول‌های بیت کوین با کیف پول کاردانو متفاوت خواهد بود، زیرا سکه‌ها بر روی بلاکچین دیگری ساخته شده‌اند. سکه ساخته شده بر روی بلاکچین مشابه می‌تواند کیف پول‌های یکسانی داشته باشد، به عنوان مثال، شما می‌توانید از کیف پول اتریوم برای تمام توکن‌های ERC20 که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده استفاده کنید. همچنین دقت کنید که از کلمات عبور (Seed)های این رمزارزها به خوبی مراقبت کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید.

در حال حاضر لیست بهترین گزینه‌ها برای ماینینگ رمزارزها به صورت زیر است.

  1. بیت کوین BTC
  2. اتریوم ETH
  3. لیت کوین LTC
  4. بیت کوین کش BCH
  5. بیت کوین اس وی SV
  6. مونرو XMR
  7. زد کش ZEC

سخت‌افزارهای مورد نیاز ماینینگ رمزارزها

استخراج رمزارزها این روزها بسیار پیچیده‌تر از سال‌های قبل است. سال‌های پیش، عموم مردم می‌توانستند با واحدهای پردازش رایانه خود (CPU) یا کارت گرافیک (GPU) رمزارزها را استخراج کنند. این روزها شما می‌توانید همین کار را از رایانه شخصی خود انجام دهید اما سود شما بسیار ناچیز خواهد بود و اگر در منطقه‌ای زندگی کنید که هزینه برق در آن بالا است، احتمالا متضرر خواهید شد.

اکنون کسب سود از طریق رایانه تقریباً غیرممکن است، شما باید یک مدار مجتمع برنامه محور (ASIC) به عنوان سخت‌افزار استخراج رمزارز داشته باشید. سخت‌افزارهای ASIC فقط مخصوص استخراج ساخته شده‌اند. این ماشین‌ها می‌توانند رمزارزها را با سرعت بسیار زیادی استخراج کنند، اما از طرف دیگر، آن‌ها برق زیادی مصرف می‌کنند و برای عملکرد مناسب به سیستم خنک کننده نیاز دارند.

نرم افزار استخراج ارز رمزنگاری شده

نرم‌افزار مورد نیاز برای ماینینگ رمزارزها مطمئناً با توجه به سخت‌افزاری که برای استخراج از آن استفاده می‌کنید، تغییر خواهد کرد. نرم افزار استخراج هر کوین روی CPU بدون شک با نرم‌افزار استخراج در GPU یا ASIC متفاوت خواهد بود. برای استفاده از سیستم‌های خانگی شما می‌توانید از EasyMiner استفاده کنید. این نرم‌افزار همچنین از سیستم‌های ASIC نیز پشتیبانی می‌کند. برای استفاده تخصصی از ASIC شما می‌توانید از نرم‌افزار cgminer و Multiminer نیز استفاده کنید.

ماینینگ بیت کوین

در ماینینگ رمزارزها، محبوب‌ترین ارز برای استخراج بیت کوین است. ماینینگ بیت کوین فرآیندی است که در آن بیت کوین جدید با حل مسائل پیچیده ریاضی با کمک سخت افزار استخراج بیت کوین مانند ASIC که توسط نرم افزار استخراج بیت کوین مانند CGMiner یا MultiMiner (به استخراج‌گر بیت کوین معروف است) عمل می‌کند، تولید می‌شود. عملکردهای مختلفی برای استخراج بیت کوین وجود دارد، در برخی از آن‌ها با استخراج بیت کوین، بیت کوین جدید صادر می‌شود.

در ارزهای سنتی، دولت‌ها و بانک‌ها ارزها را چاپ می‌کنند اما در دنیای ارزهای دیجیتال، سکه‌های جدید توسط استخراج تولید می‌شوند. ماینرها با بیت کوین جدیدی که هر ده دقیقه تولید می‌کنند پاداش می‌گیرند. نرخ صدور پاداش به طور دائم در کد سیستم استخراج بیت کوین تنظیم شده است، بنابراین هیچ ماینری نمی‌تواند سیستم را فریب دهد تا پاداش بیشتری کسب کند. دستگاه‌های استخراج کننده ASIC مسائل پیچیده ریاضی را برای تولید بیت کوین جدید حل می‌کنند و Bitcoin را استخراج می‌کنند.

با روند استخراج بیت کوین، ماینرهای بیت کوین معامله‌ای در بلاکچین بیت کوین را تأیید می‌کنند. فقط در این صورت که معامله کامل و ایمن باشد، در بلوک گنجانده می‌شود، دلیل آن این است که فقط وقتی معامله در بلاک قرار می‌گیرد، به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود؛ در غیر این صورت تراکنش ناقص تلقی می‌شود و این امر باعث غیر قابل نفوذ بودن رمزارزهاست. هرچه تأییدهای مربوط به هرگونه پرداخت بیشتر باشد، معامله با اطمینان بیشتری انجام می‌شود.

در ماینینگ بیت کوین، ماینرها همچنین شبکه بیت کوین را ایمن می‌کنند، زیرا حمله به هکرها را دشوار می‌سازند، همچنین اجازه نمی‌دهند که معاملات بین فرستنده‌ها و گیرنده‌ها متوقف یا تغییر پیدا کنند. تنها راهی که هکرها می‌توانند هر تراکنش بیت کوین را تغییر دهد داشتن قدرت شبکه بیش از ۵۱٪ است. اما چون قدرت هش بین بسیاری از استخراج کنندگان مختلف از مناطق مختلف جهان تقسیم می‌شود و دسترسی به ۵۱٪ از قدرت هش برای هکرها تقریباً غیرممکن است، این امر امکان‌پذیر نیست. این مکانیزم باعث می‌شود شبکه بیت کوین در برابر هکرها امن و آسیب ناپذیر باشد. مطالب مرتبط را بخوانید.

ماینینگ بیت کوین یک موضوع بسیار گسترده است و عوامل زیادی که در این راه تاثیرگذار هستند، استخراج بیت کوین را روز به روز دشوارتر می‌کنند. ماینینگ بیت کوین کار ساده‌ای نیست و برای هر کسی کار آسانی نیست که نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد نظر را خریداری کرده و استخراج بیت کوین را شروع کند. شرکت‌های بزرگ ماینینگ مانندBitMain ، F2Pool و چندین شرکت دیگر وجود دارند که تقریباً کنترل ماینینگ بیت کوین را به دست گرفته‌اند.

تاثیر ماینینگ رمزارزها بر محیط زیست

ماینینگ رمزارزها از جمله فعالیت‌هایی است که به محیط زیست آسیب می‌رساند. براساس گزارشاتی که وجود دارد، این ماینینگ‌ها می‌تواند ۵-۱۳ میلیون تن تخلیه کربن جهانی ایجاد کند. استخراج ارزهای رمزنگاری شده در مقایسه با میزان انرژی تولید شده توسط منابع انرژی در کانادا، چهار برابر بیشتر کربن دی اکسید تولید می‌کند. گزارشی از سوی موسسه تحقیقات Coinshares نشان می‌دهد که ۸۱.۴٪ از شرکت‌های ماینینگ رمزارزها از برقی استفاده می‌کنند که از منابع تجدید پذیر ساخته می‌شود، در حالی‌که ۱۹.۶٪ باقیمانده، برق خود را از نیروگاه‌های هسته‌ای و سوخت‌های فسیلی تأمین می‌کنند.

ماینرهای بزرگ رمزارزها عموما در ایسلند، جورجیا، نیویورک، اسکاندیناوی شمالی و شمال غربی اقیانوس آرام حضور دارند، مکان‌هایی که عمدتا از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنند. طبق گزارشی، ماینینگ رمزارزها تقریباً به اندازه ۱ میلیون اتومبیل در یک زمان مشابه، کربن دی اکسید تولید کرد. به گفته دو وریس، یک بیت کوین در هنگام استخراج مقدار مشابهی از برق مورد نیاز برای مدت ۶۳ روز یک خانه در انگلیس، ۷۸۱۴۵۵ معاملات ویزا یا ۶۲۷۶۵ دقیقه تماشای ویدئو در Youtube مصرف می‌کند. بیشتر بدانید.

ماشین حساب‌های ماینینگ رمزارزها

قبل از شروع استخراج، شما ابتدا باید سود خود را محاسبه کنید، سود شما به نرخ هشی که از سخت‌افزار استخراج می‌کنید، هزینه‌هایی که برای استخر استخراج می‌کنید و صورت حساب هزینه برقی که پرداخت خواهید کرد، بستگی خواهد داشت. ماشین حساب‌هایی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا درآمد ماینینگ رمزارزهای خود را محاسبه کنید که برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • CryptoCompare
  • WhatToMine
  • NiceHash
  • MinerStat
  • Alloscomp

و در آخر

هدف اصلی ماینینگ رمزارزها، تولید سکه‌های جدید و افزودن آن‌ها به منبع در گردش آن سکه است، تا شبکه Blockchain سکه با اعتبارسنجی معاملات و جلوگیری از هک شدن شبکه و راکد ماندن به طور مداوم کار کند. بطور کلی برای ماینینگ روش‌های متفاوتی دارد، و هر کدام از این روش‌ها با توجه به سرمایه و استراتژی شما متفاوت است. سودآوری ماینینگ به این بستگی دارد که از چه نوع سخت‌افزاری برای استخراج استفاده می‌کنید، چه نوع هشی را دریافت می‌کنید، هزینه استخر استخراج که به آن پیوسته‌اید چقدر است، هزینه برق در کشور شما و قیمت سکه شما چگونه است.

اگر هم در حال ماینینگ هستید، برای سودآوری در استخراج باید چندین دکل ماینینگ داشته باشید و باید بیش از یک ارز رمزنگاری شده استخراج کنید. بخاطر داشته باشید که قبل از شروع ماینینگ رمزارزها، اطمینان حاصل کنید که دولت شما به شما اجازه استخراج ارز رمزنگاری شده را می‌دهد. قوانین ماینینگ از دولتی به دولت دیگر متفاوت است. بعضی از کشورها به شما اجازه استخراج می‌دهند، در حالی‌که برخی دیگر این کار را نمی‌کنند. برای جلوگیری از مجازات لازم است قبل از شروع ماینینگ رمزارزها، قوانین کشور خود را دوباره بررسی کنید.

VIP
Comments (0)
Add Comment