استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟ و ۵ سرویس دهنده برتر آن

استیکینگ چیست

استیکینگ به صورت ساده یعنی ارز دیجیتال خود در سیستم های دیفای( یا سرمایه گذاری غیر متمرکز ) یا استخر های POW، سپرده گذاری کنید و در قبال آن سود دریافت کنید. مثلا شما مقداری بیت کوین دارین، آن را در یکی از سیستم های دیفای سرمایه گذاری میکنید و در ازای آن سالانه ۵درصد بیت کوین دریافت میکنید. که البته این میتواند به صورت های دیگر باشد مثلا شما ارز دیجیتال اتریوم را در استخر های مربوط به اتریوم سرمایه گذاری کنید در قبال آن اتریوم یا حتی ارز دیگری دریافت کنید.

چیزی که مهم است شما باید متوجه باشید که جایی که سرمایه گذاری میکنید سود مناسبی به شما دهند که در آخر این مقاله تعدادی از آنها را با هم مقایسه کرده ایم. دیگر اینکه استیکینگ خود را در سایتی مطمعن انجام دهید و متوجه باشید هیچ کدام صد در صد امن نیستند.

با داغ شدن بازار رمزارزها و افزایش علاقه‌ی عمومی به سرمایه گذاری روی آن‌ها، افراد به دنبال روش‌های جدید کسب درآمد از طریق این بازار هستند. ماینینگ و استاکینگ رمزارزها از جمله‌ی این روش‌ها هستند. سوالاتی که در این زمینه برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که استاکینگ رمزارز به چه معناست و چگونه کار می‌کند؟ استخرهای استاکینگ کدامند؟ چقدر پاداش از طریق این کار می‌شود کسب کرد؟ بهترین رمزارزها برای استاکینگ کدامند و بهترین صرافی‌های پیشنهادی برای استاکینگ کدام صرافی‌ها هستند؟ در این مقاله به طور کامل به بررسی این موارد می‌پردازیم و جزییات آن‌ها بیان می‌کنیم.

استیکینگ رمزارز به چه معناست؟

سکه‌های رمزنگاری شده که از مکانیزم استیکینگ استاکینگ پشتیبانی می‌کنند، سکه‌های Proof of Stake نامیده می‌شوند. استاکینگ رمزارز روشی برای اعتبارسنجی بلوک‌ها است که با نگه داشتن سکه در کیف پول (مانند ماینینگ بیت کوین و بلوک‌های اتریوم) برای تأیید معاملات شبکه انجام می‌شود و در عوض، استخراج کنندگان پاداش می‌گیرند، این فرآیند استخراج به عنوان (PoW) Proof of Work شناخته می‌شود.

در روش استیکینگ، ارزهای رمزنگاری شده در کیف پول رمزنگاری نگهداری می‌شوند تا عملکرد شبکه بلاکچین را حفظ کنند. این نگه داشتن رمزارزها برای یک دوره خاص، برای دریافت پاداش است. روند استیکینگ سکه‌ها به این بستگی دارد که کاربران با نگه داشتن حداقل مقدار لازم از آن سکه در کیف پول خود، برای مدت زمان مشخصی به بلاکچین متعهد باشند، اما امروزه مفهوم استاکینگ رمزارز از طریق صرافی‌های رمزنگاری شناخته شده، محبوب‌تر است، زیرا شما لازم نیست کیف پول یا فرآیند فنی آن را تنظیم کنید و فقط باید سکه‌های خود را در کیف پول نگه دارید و پاداش کسب کنید. مفهوم استاکینگ مبتنی بر Proof of Stake (PoS) است و به یاد داشته باشید که همه‌ی سکه‌ها قابل استاک کردن نیستند، استاکینگ فقط برای سکه‌هایی مقدور است که بر روی مکانیزم‌های Proof of Stake کار می‌کنند، مانند Cardano ، Tezos ، Ontology و بسیاری دیگر که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

به زبان ساده‌تر استیکینگ رمزارزها، نگه داشتن رمزارزهای شما برای مدت زمانی مشخص در کیف پول است، این روش، بسیار شبیه نحوه کار حساب‌های بانکی است که با نگه داشتن ارزهای فیات در حساب‌هایشان برای یک دوره خاص مثلا یک ماه یا بیشتر سود پرداخت می‌کنند.

Initial currency offer crypto funding investors transaction technologies security tokens symbols flat colorful background composition vector illustration

Proof of Stake چیست؟

Proof of Stake (POS) فرآیندی برای اعتبارسنجی معاملات بلوکی است که بسته به تعداد سکه کاربر در کیف پول دارد. این موضوع نشان می‌دهد که هر شخص سکه رمزنگاری بیشتری داشته باشد، قدرت استخراج بیشتری خواهد داشت و جوایز بیشتری کسب می‌کند. Proof of Stake با (PoW) Proof of Work متفاوت است. POW برای تنظیم فرآیند استخراج به مقدار زیادی انرژی و دستگاه‌های گران‌قیمت احتیاج دارد در حالیکه POS بر اساس درصد سکه‌های نگهداری شده توسط کاربر، قدرت استخراج به کاربر می‌دهد. اسکات نادال و سانی کینگ اولین کسانی بودند که ایده Proof of Stake را در سال ۲۰۱۲ ارائه دادند. آن‌ها سکه‌ی Peer را به عنوان اولین رمزارز Proof of Stake معرفی کردند. مطالب مرتبط را بخوانید.

استخر استیکینگ چیست؟

هنگامی که بسیاری از دارندگان سکه، منابع خود را برای اعتبارسنجی بلوک‌ها جمع می‌کنند و در ازای آن پاداش می‌گیرند، یک مجموعه سهام بوجود می‌آید، درست مثل اینکه گروهی از سرمایه گذاران با هم در یک مرکز خرید یا هر شغل دیگری سرمایه گذاری کنند و بازده را به صورت اجاره یا سود کسب کنند. مشارکت کنندگان سهام استیکینگ، سرمایه‌ی خود را ترکیب می‌کنند و متناسب با کمک‌های خود پاداش‌های احتمالی بلوک را تقسیم می‌کنند. استخر استیکینگ در شبکه‌هایی موثر است که محدودیت فنی، مالی و حداقل میزان نگهداری سکه نسبتاً زیاد است. این کار باعث تشویق شرکت‌کنندگان متعهد و طولانی مدت در استخر می‌شود. به عنوان مثال شبکه DASH برای استاکینگ، حداقل ۱۰۰۰ سکه Dash نیاز دارد که یک سکه Dash  در زمان نوشتن این مقاله ۹۲ دلار قیمت داشت، بنابراین برای شروع Dash Staking و کسب پاداش باید ۹۲۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنید. استخرهای استیکینگ اغلب به نصب و نگهداری فنی نیاز دارند. به همین دلیل است که بسیاری از ارائه‌دهندگان استخر، از پاداش‌های توزیع شده به شرکت کنندگان در استخر، مقداری را به عنوان هزینه‌ی استخر، دریافت می‌کنند.

استیکینگ رمزارز چگونه کار می‌کند؟

قوانین استیکینگ در هر بلاکچین proof of stake با قانون دیگر بلاکچین‌ها متفاوت است. اصطلاح استیکینگ رمزارز، در شبکه‌هایی استفاده می‌شود که از proof of stake استفاده می‌کنند در حالی که بلاکچین‌های PoW، مبتنی بر ماینینگ، برای تأیید و اعتبارسنجی بلوک‌های جدید هستند. در شبکه PoS تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که سکه‌های رمزارز مورد علاقه خود را بخرید، کیف پول آن را دانلود کنید و روی رایانه شخصی خود نصب کنید و کیف پول را همیشه به اینترنت متصل کنید. در صورت وجود small network، باید یک نسخه از کل بلاکچین آن‌ها را بارگیری کنید. در شبکه‌هایی مانند سکه ARK نیازی نیست که کل بلاکچین را بارگیری کنید یا کیف پول خود را همیشه باز و به اینترنت متصل نگه دارید، اگر می‌خواهید پاداش دریافت کنید فقط باید در رای دهی سیستمی شرکت کنید یا به عبارت دیگر عضو فعال سیستم باشید. Proof of Staking بلوک‌های جدیدی را با استفاده از استاکینگ ایجاد و اعتبارسنجی می‌کند و این بلوک‌ها بدون نیاز به سخت افزار ماینینگ، ایجاد و اعتبارسنجی می‌شوند. ماینینگ به سرمایه گذاری کلانی در تهیه سخت افزار نیاز دارد و برای راه اندازی یک فرآیند ماینینگ، به مهارت‌های فنی و برنامه نویسی نیاز است. استیکینگ فقط نیاز به سرمایه گذاری مستقیم در رمزارزی دارد که کاربر می‌خواهد آن را نگه دارد. هر بلاکچین proof of stake رمزارز مخصوص به خود را دارد.

چگونه می‌توان استیکینگ رمزارزها را انجام داد؟

گزینه‌های زیادی برای استیکینگ و دریافت پاداش وجود دارد. مطلوب‌ترین و آسان‌ترین روش سپرده‌گذاری و نگه داشتن سکه در صرافی‌های رمزنگاری است، اما همیشه به خاطر داشته باشید که فقط با صرافی‌های معتبری مانند صرافی Binance ، Coinbase ، Okex و … که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم، کار کنید. برای استاکینگ رمزارز در صرافی‌ها، فقط باید سکه خود را نگهداری کرده و پاداش دریافت کنید. لازم نیست کیف پول یا بلاکچین را بارگیری کرده و یا کارهای فنی دیگری کنید. در ادامه جزییات صرافی‌هایی که استاکینگ ارائه می‌دهند و نحوه‌ی انجام آن آورده شده است.

شما می‌توانید سکه‌های رمزنگاری را از طریق برنامه‌های تلفن همراه استاک کنید، برنامه‌هایی مانندtrust wallet که توسط صرافی Binance ارائه می‌شوند، به شما امکان می‌دهند بسیاری از رمزارزهای پایه را از طریق تلفن همراه خود استاک کنید.

روش دیگر این است که یک کیف پول و در صورت نیاز بلاکچینی از هر سکه proof of stake را در رایانه خود بارگیری کنید و با اطمینان از اینکه کامپیوتر و کیف پول به اینترنت ۲۴/۷ متصل هستند، سکه خود را در آن کیف پول واریز کنید. همچنین می‌توانید در استخرهای استاکینگ رمزارز عضو شوید. پاداش استخرهای استاکینگ، بر اساس درصد دارایی آن‌ها بین همه کاربران تقسیم می‌شود.

شما همچنین می‌توانید از خدمات آنلاین ارز رمزنگاری شده استفاده کنید، اما باید اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری، در پلتفرم‌های محبوب و معتبر سرمایه گذاری کنید. برخی از سکه‌های proof of stake دارای پلتفرم استاکینگ خود هستند و سرمایه گذاری در آن‌ها می‌تواند درآمد منفی ماهانه به شما بدهد و باعث ضررتان بشود به این صورت که این پلتفرم‌ها ممکن است در ازای خدمات خود برای نگهداری کیف پول، تأمین امنیت و سایر عملکردها، هزینه ماهانه از شما دریافت کنند. گزینه دیگر، نصب کیف پول ارز رمزنگاری شده بر روی سرور یا Raspberry Pi است. از معایب این کار این است که کاربران برای جلوگیری از هک شدن، باید اقدامات لازم را برای محافظت از کیف پول و سرور خود انجام دهند.

چقدر پاداش از استاکینگ رمزارز می‌توان کسب کرد؟

گرفتن پاداش یا سودآوری استاکینگ به سه عامل بستگی دارد:

اول از همه اینکه چقدر سرمایه گذاری کرده‌اید؟ هرچه سرمایه گذاری بیشتر باشد بازپرداخت‌ها بیشتر است.

دوم اینکه با قرار دادن هر سکه، چه سکه‌ای را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد؟ به عنوان مثال با استاکینگ (ONT) ontology شما (ONG) ontology gas دریافت خواهید کرد، با استاکینگ NEO، در عوض NEO GAS را به عنوان پاداش دریافت خواهید کرد، اما با استاکینگ DASH در ازا DASH دریافت خواهید کرد.

سومین مورد این است که قیمت سکه‌ای که در ازای آن پاداش می‌گیرید چقدر است؟ قیمت سکه‌های رمزنگاری همواره تغییر می‌کند و سود شما نیز چنین خواهد بود، به عنوان مثال، شما در حال استاکینگ DASH هستید و هر ماه ۱۰ سکه DASH جایزه می‌گیرید، اگر قیمت DASH در ماه اول ۹۰ دلار باشد شما ۱۰ × ۹۰ یعنی ۹۰۰ دلار سود خواهید گرفت اما اگر قیمت ماه دوم ۸۰ دلار باشد بنابراین شما ۱۰ × ۸ = ۸۰۰ دلار سود استاکینگ خواهید داشت، بنابراین سود شما به قیمت سکه بستگی دارد. استاکینگ بدون شک سودآور است و ریسک زیادی به همراه ندارد. برخلاف ماینینگ رمزارزها که تجهیزات گران‌قیمت و دانش فنی می‌خواهد، استاکینگ به صبر و درک زیادی از بازارها و مهارت‌های معامله نیاز دارد. در استاکینگ فقط باید سکه خود را نگه دارید و درآمد کسب کنید، هرچه سکه بیشتری داشته باشید، بازدهی بهتری خواهید داشت. بیشتر بدانید.

o

چه تعداد سکه برای استاکینگ رمزارز مورد نیاز است؟

حداقل مقدار مورد نیاز سکه برای استاکینگ رمزارز به شبکه مورد استفاده بستگی دارد. حداقل نیاز سکه در هر شبکه با شبکه دیگر متفاوت است. برخی از شبکه‌ها نیاز به حداقل ۱ سکه مانند ontology و غیره را دارند، اما شبکه‌ی سکه‌ای مانند Dash برای کسب پاداش استاکینگ، به ۱۰۰۰ سکه به عنوان حداقل سپرده نیاز دارد.

آیا استاکینگ رمزارزها  کاری خطرناک و همراه با ریسک است؟

سرمایه‌گذاری‌های مالی همیشه خطرناک هستند، در استاکینگ رمزارز شما باید تمام اقدامات احتیاطی و امنیتی را برای محافظت از کیف پول خود در جایی که سکه‌های خود را نگهداری می‌کنید، انجام دهید. در خرید و فروش با صرافی‌ها احتمال هک وجود دارد و ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید، اما مشکل بزرگ استاکینگ این است که بازار رمزارزها بسیار بی ثبات است و قیمت‌ها بسیار نوسان دارند. اگر قیمت‌ها بیش از حد کاهش یابند، سود شما از نظر مالی نیز به قیمت سکه‌هایی که به عنوان پاداش می‌گیرید بستگی خواهد داشت.

مزایای استاکینگ چیست؟

مزیت اصلی استاکینگ رمزارزها این است که شما مجبور نیستید در تجهیزات گران‌قیمت سخت افزار ماینینگ سرمایه گذاری کنید. شما برای تنظیم فرآیند استاکینگ به مهارت فنی یا تجهیزات احتیاج ندارید، بلکه باید سکه‌های خود را در یک کیف پول نگه دارید و آن کیف پول را به اینترنت متصل کنید و پاداش کسب کنید، استاکینگ درآمد ثابتی برای شما فراهم می‌کند و همچنین به محیط زیست لطمه نمی‌زند.

معایب استاکینگ چیست؟

مهم‌ترین عیب استاکینگ هنگامی است که قیمت سکه نزول کند، کاهش قیمت نه تنها میزان سود شما را در برابر مقدار ثابت سکه‌هایی که به عنوان پاداش دریافت می‌کنید کاهش می‌دهد، بلکه ارزش کلی دارایی را که در دست دارید کاهش می‌دهد.

نتیجه گیری

اگر به سرمایه گذاری در بازار رمزارزها علاقه‌مند هستید اما همچنان نمی‌خواهید که ریسک زیادی روی سرمایه خود داشته باشید، استاکینگ رمزارزها بهترین گزینه برای شماست. با انجام این کار هم از سود حاصل از دریافت و افزایش قیمت سکه‌ها استفاده می‌کنید و هم هزینه‌ی بالایی برای خرید تجهیزات ماینینگ صرف نکرده و احتمال ریسک را کاهش می‌دهید. به دلیل مزایای این‌کار، هر روزه تعداد افرادی که به استاکینگ رمزارزها تمایل پیدا می‌کنند بیشتر می‌شود. ممکن است سکه‌ای که امروز به عنوان پاداش استاکینگ دریافت می‌کنید در آینده‌ای نه چندان دور چند برابر شود و در این صورت سرمایه شما به همان میزان زیاد می‌شود، همانطور که در مورد بیت کوین انتظار چنین افزایش قیمتی نمی‌رفت. اما همواره باید در نظر داشته باشید که قبل از هرگونه سرمایه گذاری، ابتدا به دقت در بازار تحقیق کنید و رمزارز و صرافی معتبری را برای استاکینگ انتخاب کنید تا از ایجاد ضررهای احتمالی جلوگیری کنید. متاسفانه بازار رمزارزها به افراد فرصت اشتباه نمی‌دهد و بسیار بی‌رحم است، ممکن است اولین خطای شما باعث از دست رفتن و نابودی کل سرمایه‌تان شود.

لیست بهترین سکه‌ها برای استاکینگ

بهترین سکه‌های رمزنگاری شده برای استاکینگ عبارتند از:

Vechain، Tezos، Neo، Ontology، Cosmos، Tron، Stratis، Qtum، Komodo، PIVX، Dash، Stellar، TROY، Elrond، Algorand، One، Fetch.ai، Theta، Loom، Kava، Arpa، Troy، Lisk

بهترین صرافی‌ها برای استاکینگ رمزارزها

استاکینگ با صرافی‌‌های رمزنگاری کاری بسیار جذاب است زیرا آسان، بدون دردسر و خطر است، شما فقط باید سکه مورد نظر خود را خریداری کرده یا نزد صرافی‌ای که می‌خواهید در آن استاک کنید به امانت بگذارید و پاداش دریافت کنید. بهترین صرافی‌هایی که سکه‌های گوناگونی را برای استاکینگ ارائه می‌دهند عبارتند از:

Binance Exchange، Coinbase، Kucoin، Okex،Gate.i

بهترین پلتفرم ها استکینگ:

  1. Quint – Overall Best Crypto Staking Platform
  2. DeFi Swap – Best Crypto Staking Platform for High Interest
  3. ZenGo – Popular Crypto Wallet for Lending, Staking and Interest Account
  4. eToro – Best Crypto Staking Platform in the US
  5. Crypto.com – Best Crypto Staking Platform for Flexible Withdrawals
  6. MyCointainer – Some of the Best Crypto Staking Rewards on the Market
  7. Coinbase – Popular Exchange That Also Offers Crypto Staking Services
  8. Binance – Great Platform for High Staking Rewards
  9. LooksRare – Earn up to 221% APY for Staking LOOKS
  10. BlockFi – Best Crypto Staking Platform for Stablecoins
  11. Nexo – Earn Upto 8.5% APY on Bitcoin Holdings
  12. Kraken – Top On-Chain Staking Platform With Attractive Yields
  13. Gemini – Trusted Platform to Trade and Stake Crypto
استیکینگ