دای (DAI) چیست؟

دای (DAI) چیست؟

دای (DAI) یک سکه پایدار مبتنی بر اتریوم است. رمز ارز با قیمت پایدار که صدور و توسعه آن توسط پروتکل Maker و سازمان خودمختار غیرمتمرکز MakerDAO مدیریت می­ شود. قیمت این سکه پایدار با دلار آمریکا به صورت هموار تطبیق می­ یابد. هر بار که دای جدید تولید می­ شود، با ترکیبی از رمرارزهای دیگر که به کیف پول قرارداد هوشمند! واریز می­ شوند، مورد تضمین قرار می­گیرد.

تمایز بین نوع چند وثیقه ­ای و نوع تک وثیقه­ ای (SAI) دای مهم است. SAI نسخه اولیه توکن است که می ­توانست فقط بوسیله یک رمزارز واحد تضمین شود. SAI همچنین از نرخ پس ­انداز پشتیبانی نمی­ کند. این مورد به کاربران اجازه می­دهد با نگهداری توکن­های این سکه پایدار پس ­انداز بدست بیاورند. نوع چند وثیقه­ ای آن در نوامبر ۲۰۱۹ راه ­اندازی شد.

در این مقاله در مورد این سکه­ پایدار در دنیای رمزارز یعنی دای بیشتر بحث خواهیم کرد. در متن حاضر ابتدا با مفهوم این رمزارز آشنا شدید. سپس در ادامه به صورت کوتاه در مورد بنیان­گذار آن بحث می­کنیم. در انتها نیز دلیل منحصر به فرد بودن آن را ذکر خواهیم کرد.

بنیانگذاران این رمز ارز چه کسانی هستند؟

یکی از ویژگی­ های تعیین­ کننده دای Dai آن است که بوسیله هیچ شخص واحد! یا گروهی کوچک از بنیانگذاران ایجاد نشده است. در عوض توسعه نرم ­افزاری که قدرت لازم را برای آن ایجاد می­کند و صدور توکن ­های جدید، توسط MakerDAO و پروتکل Maker اداره می­شود. MakerDAO یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز است یک نوع شرکت که با استفاده از قراردادهای هوشمند خود را به صورت غیرمتمرکز اداره می­کند که در آن توافقات خود اجرایی به صورت کد نرم ­افزاری بیان شده و در زنجیره بلوک اجرا می­شود.

این سازمان به طو دموکراتیک توسط دارندگان توکن­ های نظارتی (Maker (MKR مدیریت می ­شود که مشابه با سهام یک شرکت سنتی عمل می­کند؛ دارندگان MKR می­توانند به تصمیمات کلیدی در مورد توسعه MakerDAO، پروتکل Maker و دای رأی بدهند که قدرت رأی آنها متناسب با مقدار توکن­ های Maker است که آنها در اختیار دارند.

MakerDAO خود در اصل توسط یک کارآفرین دانمارکی بنام رون کریستنسن در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد. قبل از شروع کار در اکوسیستم Maker، کریستنسن بیوشیمی و تجارت بین المللی را در کپن هاگ تحصیل کرد و شرکت استخدام بین المللی Try China را تأسیس نمود. 

چه چیزی دای را منحصر به فرد می­کند؟

مزیت اصلی دای قرارگرفتن در یک وضعیت تطبیقی نسبت به قیمت دلار آمریکا است. بازار ارز به دلیل نوساناتش مشهور است که حتی بزرگترین سکه ها با شناوری زیاد مثل بیت­کوین گاهی تغییرات قیمت (به صورت افزایشی و کاهشی) ۱۰ درصد یا بیشتر را تنها در یک روز تجربه می­کنند. در این شرایط، معامله­ گران و سرمایه­ گذاران به طور طبیعی تمایل دارند دارایی­ های امن را به پرتفوی خود اضافه کنند که قیمت پایدار آنها ممکن است به جبران نوسانات قابل توجه بازار کمک کند.

شما کاربر گرامی می توانید برای مطالعه بیشتر و تخصصی تر در خصوص رمز ارز و دای Dai روی لینک کلیک نمایید و یا با مراجعه به وب سایت رمز ارز مارکت اطلاعات لازم را در این خصوص بدست آورید.

Comments (0)
Add Comment