پروژه‌ی DAO Maker توکن خود را به نام DAO راه‌اندازی کرد

پروژه‌ی DAO Maker یکی از اولین و شناخته شده‌ترین پروژه‌هایی است که تمرکز آن بر امور مالی غیرمتمرکز است. این پروژه به عنوان یک سیستم وام غیرمتمرکز و سازنده، امکان گرفتن وام با روش‌های بسیار متفاوت از سیستم مالی سنتی را فراهم می‌کند. هدف اعلام شده این پروژه تسهیل “آزادی مالی بدون نوسان” است.

برای دستیابی به این هدف، Maker DAO از پروتکل سازنده‌ای استفاده می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد در مقابل گذاشتن وثیقه، وام بگیرند. باوجوداینکه این سیستم ارزهای فیات را هم به عنوان وثیقه در نظر می‌گیرد، برخلاف وام‌های سنتی، Maker به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع دارایی‌های رمزنگاری شده و پشتیبانی شده را نیز به عنوان وثیقه‌ای که در قراردادهای هوشمند واریز می‌کنند، وام بگیرند. MakerDAO بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است و وام‌های رمزنگاری شده برای آن از طریق قراردادهای هوشمند اتریوم اداره می‌شوند. در ادامه‌ی مقاله به جزییات پروژه‌ی DAO Maker می‌پردازیم.

درباره‌ی پروژه‌ی DAO Maker

پروژه Maker DAO در سال ۲۰۱۵ توسط توسعه دهنده دانمارکی و مدیر عامل فعلی آن، ران کریستینسن، که پروتکل Maker را در بلاکچین اتریوم ساخت، آغاز شد. چشم انداز کریستینسن، ایجاد یک سیستم مالی غیرمتمرکز بود که توسط جامعه کاربری آن اداره شود و با این کار، به وام گیرندگان امکان کنترل بیشتر دارایی‌های خود را بدهد، حتی در محیط‌های اقتصادی کاملاً نامطلوب مانند مناطقی که با تورم بالایی روبرو هستند.

با گذشت زمان، سازمان Maker به منظور انتقال مالکیت کامل آن و تبدیل شدن به یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO)، به طور فعال، کنترل پروتکل Maker را واگذار کرد. DAO از افرادی در سراسر جهان تشکیل شده است که دارای توکن گاورننس MakerDAO به نام MKR هستند. این افراد به نوبه خود حق رأی دادن به تغییرات شبکه را به دست می‌آورند. وام Maker بر اساس پروتکل مبتنی بر قراردادهای هوشمند در شبکه اتریوم کار می‌کند که از نظر فنی، با نام موقعیت‌های بدهی وثیقه‌دار (CDP) یا اخیراً به نام خزانه‌ی Maker نامیده می‌شود.

هنگامی که یک کاربر می‌خواهد وام  Daiبگیرد، باید اتریوم یا دارایی وثیقه دیگری را به پروتکل Maker که در یک خزانه Maker نگهداری می‌شود واریز کند و نسبت به وثیقه خود، وجهی را در غالب  Daiدریافت نماید. Dai را که به عنوان وام گرفته شده است را می‌توان در هر زمان در ازای دادن وثیقه، به سیستم برگرداند و یا اینکه اگر ارزش اتریوم کاهش یابد، خزانه می‌تواند وثیقه را برای اطمینان از پرداخت وام، صفر کند. علاوه بر این، هنگامی که وام‌ها بازپرداخت شوند، توکن‌های Dai به طور خودکار از بین می‌روند.

در مقابل، توکن MKR دو هدف را در شبکه MakerDAO دنبال می‌کند. حقوق گاورننسی که توسط توکن‌های MKR اعطا می‌شود، به دارندگان این امکان را می‌دهد که اکوسیستم را تنظیم کنند. به عنوان مثال این افراد می‌توانند انواع جدید وثیقه و پارامترهای خطر را اضافه کنند و همچنین دارندگان MKR را با اکثریت آرا تعیین کنند.

علاوه بر حقوق گاورننس، دارندگان MKR می‌توانند وام‌های Dai را که سیستم ارائه داده و کسی آن‌ها را نگرفته است را با درصد پایین‌تری بردارند. اگر اتریوم وثیقه‌ای که در خزانه‌یMaker  نگهداری می‌شود برای پوشش مقدار Dai در گردش کافی نباشد، سیستم، سکه‌ی MKR تولید کرده و در مزایده‌ی بدهی به فروش می‌رساند تا میزان وثیقه افزایش پیدا کند. عملکرد MKR به گونه‌ای طراحی شده است که دارندگان را ترغیب می‌کند که با مسئولیت پذیری بیشتری در حاکمیت جمعی خود در شبکه عمل کنند. پروتکل Maker در نظر گرفته شده است تا امکانات مالی غیرمتمرکز را از حالت قفل بیرون بیاورد و مجموعه‌ای از ابزارهای ابتکاری مالی را به توسعه‌دهندگان و کاربران ارائه دهد. مطالب مرتبط را بخوانید.

پروژه‌ی DAO Maker در سه سال گذشته انقلابی در ICOهای معروف (عرضه اولیه سکه) ایجاد کرده است.DAO Maker  توانسته است با ایجاد یک رویکرد پیچیده، پایداری بسیار بیشتری را برای حاشیه‌ و سروصدای اطراف پروژه‌های جدید ایجاد کند. با استفاده از DYCOs، سرمایه‌گذاران انگیزه‌ی بیشتری دارند تا توکن‌های خود را برای مدت طولانی‌تری نگه دارند و از اکوسیستم پشتیبانی کنند. در نتیجه، این که بلافاصله پس از ورود به لیست صرافی سکه‌های بسیار زیادی به فروش برود، اتفاق نمی‌افتد. سرمایه‌گذارانی که بلافاصله پس از ورود به لیست صرافی، توکن‌های خود را بفروشند مجازات می‌شوند، به این معنی که اگر این افراد در مدت زمان مشخصی سکه‌های خود را به فروش برسانند، مجبور به پرداخت هزینه بالایی هستند و به پروژه بعدی دسترسی ندارند.

پروژه‌ی DAO Maker، ساخت توکن DAO را آغاز کرده است

این پروژه انقلابی سنگین در عرصه DeFi رقم زده است. تا کنون پروتکل Orion (ORN)، یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها در عرصه DeFi بوده است، اما اکنون همه چیز در دست پروژه‌ی DAO Maker قرار دارد و آن‌ها ارز رمزنگاری شده خود به نام (DAO Token) را راه‌اندازی می‌کنند. پس از دوره‌های خصوصی فروش موفق، اکنون نوبت جامعه برای حمایت این رمزارز است. برای این سکه هیچ دور فروش عمومی و واقعی وجود نخواهد داشت، زیرا پروژه‌ی DAO Maker جامعه خود را در کانون توجه قرار داده است و به کاربرانی که در ۳ ماه گذشته به طور فعال از پروژه پشتیبانی کرده‌اند به وسیله‌ی Airdrop پاداش می‌دهد.

Airdrop و لیست بندی توسط DAO

فقط ۷ عضو برتر جامعه‌‌ی DAO  امکان شرکت مستقیم در یک فروش عمومی را خواهند داشت. رتبه‌های ۸ تا ۴۹ هر کدام تا ۱۰۰۰ دلار DAO Airdrop  دریافت می‌کنند و ۵۰ تا ۱۰۰ نفر برتر هر کدام ۵۰۰ دلار در DAO دریافت می‌کنند. توکن DAO در دو صرافی رمزنگاری موجود و قابل خریداری است. این دو صرافی که از توکن DAO پشتیبانی خواهند کرد، Kucoin و Gate.io هستند. بیشتر بدانید.

نتیجه گیری

همه‌ی علاقه‌مندان به بازار رمزارزها از دیدن اینکه پروژه‌ی DAO Maker چگونه توکن خود یعنی  DAOرا ارائه می‌کند، هیجان زده هستند و از توسعه DYCO ها مطلع هستند. این پروژه می‌تواند به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های DeFi تبدیل شود و با ویژگی‌های منحصر به فردش، تمام رقبای خود در این زمینه را شکست دهد. ولی در عین حال هیچ چیز را نمی‌توان به طور قطع بیان کرد و اینکه این پروژه در آینده چه عملکردی داشته باشد، مسئله‌ای است که تنها گذر زمان آن را مشخص خواهد کرد.