هویت دیجیتال غیر متمرکز و اشیاء آنالوگ

یک سیستم با هویت دیجیتال غیر متمرکز تاییدهای طولانی مدت و زنجیره های احراز هویت را با یک راه حل ساده DLT جایگزین می کند.

مسلم است که دستگاه های الکترونیکی مختلف به هویت دیجیتال بر پایه تکنولوژی های قابل اعتماد و دفاتر کل توزیع شده نیاز دارند. این امر یک نیاز حیاتی برای اینترنت اشیاء یا IoT است. در اقتصاد ماشینی دستگاه ها باید بتوانند یکدیگر را شناسایی و با هم ارتباط داشته باشند. راه حل های قوی مدیریت هویت کلید دستیابی به امنیت اطلاعات و پردازش ها است. اما درباره بسیاری از وسایل آنالوگ اطرافمان چه می توان گفت؟ قطعا آنها هم می توانند از مواهب هویت دیجیتال بهره مند شوند.

تصور کنید که در حال بازگشت از فروشگاه یا در حال قدم زدن هستید که متوجه می شوید دور انگشتی که حلقه ازدواجتان در آن بوده کمی شل شده است. با نگاهی به آن متوجه می شوید که دیگر حلقه ای وجود ندارد. ممکن است مسیری که آمده اید را برگردید و روی زمین و پای درختان و هر جای دیگر را بررسی کنید. ولی حلقه تان را پیدا نکنید. بسیاری از جنبه های زندگی امروزی ما آنلاین شده است. این موارد با پسوردها، پین کدها و مدارک مورد نیاز ورود امن با خیال راحت تر در راه حل های امنیتی مناسب نگهداری می شوند. شما می تواند هر زمان که خواستید آنها را بازیابی و مدیریت کنید. چرا این امکان برای حلقه ازدواج یا وسایل آنالوگ مهیا نباشد؟

اشیاء آنالوگ

برخلاف پسورد ایمیل تان حلقه ازدواج شما در دنیای آنالوگ تعریف می شود. شما می توانید یک دستگاه یا برچسب ردیابی را به حلقه تان بچسبانید که به تلفن هوشمندتان متصل باشد. درست مانند تگ مجازی دستگاه های اپل. البته چنین کاری بجای اینکه مشکلات را برطرف نماید معمولا دشواری هایی به همراه دارد. مثل اینکه به یک حلقه کوچک یک دستگاه بزرگ متصل باشد.

علاوه بر این هر کدام از ما تعدادی زیادی از این اشیاء ارزشمند داریم. اینکه بخواهیم به هرکدام از آنها یک دستگاه ردیاب وصل کنیم راه کار عملی به نظر نمی رسد. وقت آن رسیده که توجه بیشتری به هویت دیجیتال اشیاء آنالوگ بیندازیم. و در دنیای مجازی دیجیتال که هر روز در حال گسترش است جایی نیز برای آنها باز کنیم.

هویت دیجیتال غیر متمرکز چیست؟

هویت غیر متمرکز یا DID به هویت دیجیتال اجسام دنیای فیزیکی اطلاق می شود. این هویت دیجیتال روی یک دفتر کل توزیع شده تغییر ناپذیر بنا می شود. و شامل توصیف جزئیات، ویژگی ها مالکیت و ظرفیت های آن جسم می شود. به زبان ساده تر سند معتبری وجود خواهد داشت که شما صاحب این حلقه گمشده هستید. در این سند جزئیات مشخصات این حلقه درج شده و بلافاصله قابل تشخیص خواهد بود. شما با مدارک لازم می توانید ثابت کنید که مالک این انگشتر هستید.

تمام این فرآیند بوسیله یک بارکد بسیار مینیاتوری و ریز که روی انگشتر حک شده و قابل اسکن می باشد انجام می شود. برای اشیاء دیگر بسته به شکل آنها انواع دیگری از برچسب یا بارکد می تواند در نظر گرفته شود.

علاوه بر فضای بسیار کمی که این روش اشغال می کند هویت دیجیتال مزیت های دیگری نیز دارد. در این شیوه اطلاعات هر شی بصورت بسیار امنی ثبت و نگهداری می شوند. این امر به دلیل تکنولوژی دفتر کل توزیع شده یا DLT است. به این ترتیب مالکیت اشیاء به سادگی تعیین می شود.

حتی اگر نخواهید که اطلاعات هویتی شما در این دفاتر منتشر شود می توانید یک هویت دیجیتال مجازی برای خود تعریف کنید. به این ترتیب اطلاعات اشیاء مربوط به خود را به آن پیوست می کنید.

مثلا در مورد مثال انگشتر گمشده علاوه بر اینکه شما سندی که اثبات می کند مالکیت آن با شماست را در اختیار دارید در عین حال امکان این را دارید که از یک نام مستعار استفاده کنید. به این ترتیب تا جای ممکن از هویت و اطلاعات شخصی تان محافظت خواهید کرد.

دیگر محسنات هویت دیجیتال

اشیاء آنالوگ یا فیزیکی ارزش های مادی، احساسی یا کاربردی مختلفی دارند. به همین دلایل آنها می توانند مورد سرقت قرار بگیرند. راه اندازی یک سیستم DLT قدرتمند هویت دیجیتال برای اشیاء ارزشمند می تواند انگیزه سرقت را هم کاهش دهد. چراکه با تایید دزدیده شدن یک شی در دفتر کل توزیع شده جسم مورد نظر، بطور خودکار جلوی امکان فروش آن شی گرفته می شود.

برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی شما می توانید خودتان تصمیم بگیرید که اطلاعات محرمانه تان برای چه کسانی قابل رویت باشد یا نباشد. همینطور می توانید اطلاعاتی که درج می شود را نیز مشخص و کنترل کنید.

مثلا در یک سند ممکن است نام شما به عنوان مالک یک گلدان چینی سفید با گل های آبی به ارتفاع ۴۰ سانتی متر و وزن ۷ کیلوگرم ثبت شده باشد. در مدرک دیگری اما شما مالک یک ظرف چینی عتیقه ای که میلیون ها دلار می ارزد هستید.

این اطلاعات لزوما در دسترس عموم نخواهند بود. اما شما این اختیار را دارید که این اطلاعات را با افراد مورد اطمینان خود مثلا با خریدار احتمالی آن جنس به اشتراک بگذارید.

سیستم هویت دیجیتال DLT به شما این اختیار را می دهد که کنترل تمام و کمالی بر اطلاعات خود و اشیاء تحت مالکیتتان داشته باشید. هر کس هم می تواند این اطلاعات را طبق سلایق و احتیاجات خودش ویرایش کند.

احراز هویت اشیاء در سراسر دنیا

احراز هویت و مالکیت یک شی در کشورهای مختلف که به زبان های مختلف صحبت می کنند می تواند سخت، پر چالش، پیچیده و زمان بر باشد.

در حال حاضر ممکن است فراّیند احراز هویت در مورد اشیاء گران قیمت و املاک از اشخاص و نهادهای مختلفی عبور کند. مانند دفاتر اسناد رسمی، مترجمان، کارشناسان قیمت گذاری و حتی کنسول گری ها و سفارت خانه ها.

یک سیستم یکپارچه هویت دیجیتال می تواند جایگزین این زنجیره طولانی احراز هویت شود. این سیستم با راه حل ساده DLT ویژگی ها و مالکیت هر شی را در هر جای دنیا فورا تایید و اثبات می کند.  

امروزه ردیابی محصولات و کالاها در سراسر دنیا فرآیند طاقت فرسایی است. این فرآیند همچنان بصورت آنالوگ انجام می شود. ردیابی حمل و نقل کالاها معمولا دستی و بر روی کاغذ انجام می شود. امکان خطای انسانی نیز بالاست. این اشتباهات می توانند یکی به دیگری منجر شوند که در نتیجه خطاهای بزرگتری رخ می دهند.

یک سیستم هویت دیجیتال می تواند تمام این فرآیندهای لوجستیکی را سرعت بخشیده و اتوماتیک کند. بطور مثال شی ویژه ای که احتیاج به مراقبت های خاص مانند کنترل درجه حرارت و کنترل های حرکتی دارد می تواند به سنسورهایی مجهز شود که کل شرایط حمل و نقل آن شی را ثبت و بر آن نظارت می کنند. هنگام تحویل آن شی نیز تمامی آن اطلاعات در گزارش های امنیت و کیفیت حمل و نقل ثبت می شود.

تحول در صنعت هوایی با هویت دیجیتال

چنین راه کارهایی فقط برای صنعت لوجستیک نیست. با پایان دوره بیماری کرونا مسافرت های هوایی مجددا از سر گرفته خواهند شد. بر اساس آمارهای پیش از کرونا خطوط هوایی سراسر دنیا هر سال حدود ۲۵ میلیون چمدان را جابجا می فرستادند. شاید برای شما این اتفاق ناخوشایند افتاده باشد که بخواهید گم شدن بار خود را گزارش و ردیابی کنید.

با متصل کردن چمدان خود به یک DID هر لحظه می توانید آن را پیدا کنید. به این ترتیب لازم نیست که در میان هزاران چمدان مشکی به دنبال چمدان مشکی خود بگردید. همین طور خطوط هوایی می توانند چمدان ها را مجهز به سنسورهای DLT کنند. به این ترتیب در صورتی که مامور بار در حال قرار دادن چمدان در یک هواپیمای اشتباه باشد به او پیام های صوتی هشدار دهنده ارسال می شود.

در آخر

اشیاء آنالوگ طبیعتا گم یا جابجا می شوند. چه این اشیاء کالاهای شخصی، تولیدی یا لوجستیکی باشند در هر صورت گم شدنشان هزینه بر و ناراحت کننده خواهد بود. در دنیای امروز که هر روز بیشتر و بیشتر دیجیتال می شود دارایی های آنالوگ ما بیشتر در معرض خطر انفصال از دنیا قرار دارند. بجای اینکه آنها را رها کنیم می توانیم برایشان یک هویت دیجیتال تعریف کنیم. به این ترتیب آنها نیز در این دنیای دیجیتال جایی خواهند داشت. هدف DID این نیست که اجسام آنالوگ دیجیتال شوند. همینظور احتیاجی به استفاده از سنسورهای گران قیمت با برچسب های های تک نیست. بلکه راه های مقرون به صرفه، قابل اعتماد و متنوعی استفاده هستند که بوسیله آنها این اشیاء آف لاین از نقطه کور دنیای دیجیتال خارج می شوند.

حال سوال اینجاست که هویت دیجیتال اشیاء آنالوگ در دنیای ارزهای دیجیتال و خرید و فروش رمزارز چه نقشی ایفاء می کند؟

آیا شما هم تمایل دارید که به اشیاء گران قیمت خود هویت دیجیتال بدهید؟

در رمزارز مارکت از آخرین تحولات هویت دیجیتال و تاثیر آن بر دنیای ارز دیجیتال آگاه شوید.

https://cointelegraph.com/news/decentralized-identity-can-bring-the-analog-world-into-the-digital-one

Comments (0)
Add Comment