آینده از آن بازار بدون مرکزیت است

آموزش و دسترسی دو مورد از مهم ترین پیش نیازها برای مشارکت در بازار بدون مرکزیت یا DeFi به شمار می روند. معامله گران کوچک بازار تنها با استفاده از دانش و دسترسی به بازار در این بازار موفق خواهند شد. در ماه های اخیر بازارهای سنتی و موسسات مالی علاقه چندانی به مشارکت در بازار های سنتی نداشته اند. اکنون فرصت های جدیدی پیش روی سرمایه گذاران قرار دارد. بازارهای دیفای توجه همگان را به خود جلب کرده اند. اما باید بدانید که این بازار نوظهور خطرات مخصوص به خود را نیز به همراه دارد. 

موسسات مالی و مشتریان برای دهه های متمادی گزینه های متفاوتی که برای سرمایه گذاری وجود داشته است را زیر نظر گرفته اند. رویکرد آنها تا کنون موفقیت آمیز بوده است. چرا که سرمایه گذاران قادر بودند با ذخیره کردن دارایی خود به سود برسند. اما مروز همه چیز متفاوت به نظر می رسد. بانک ها نرخ بهره را منفی کرده اند و به استثمار مشتریان ادامه می دهند. 

نکته دیگری که منجر به کاهش علاقه سرمایه گذاران به بازار های دارای مرکزیت شده، موانعی است که در این بازارها پیش روی سرمایه گذاران قرار دارد. بانک ها قوانین سرسختانه را برای ارائه خدمات خود در نظر گرفتند. مهمترین علت به کارگیری چنین قوانین تخطی هایی که در داخل بانک ها انجام می شود. 

 تخلف های رایج در نظام بانکی

در این بخش با برخی از تخلف های رایج در نظام بانکی آشنا می شوید. تخطی هایی مانند افتتاح حساب برای مشتریان بدون اینکه آنها از این کار اطلاع داشته باشند؛ تولید محصولات با نام های متفاوت و کاربرد یکسان؛ پول شویی وغیره. چنین تخلف هایی در نظام بانکی دارای مرکزیت بی داد می کند. 

با وجود تمام این تخلف ها هنوز مردم بسیاری از بانک ها و موسسات مالی حمایت می کنند. اما این روزها مردم بیشتری از بازارهای بدون مرکزیت استقبال کردند. برخلاف بازارهای سنتی برای استفاده از خدمات و بازارهای بدون مرکزی از نیازی به پرداخت کارمزد های گزاف نیست. از این گذشته شرایط و قوانین سخت گیرانه و غیر منصفانه نیز در این بازار ها مشاهده نمی شود. هدف از ایجاد بازار های رمز ارز ارائه خدمات مالی به همه بوده است. برای ارائه خدمات میزان دسترسی آنها به محصولات ملاک نیست.

 دسترسی بیشتر به دیفای 

بسیاری از سرمایه گذاران تصور می کنند که بازار بدون مرکزیت نقطه پایانی برای بازارهای دارای مرکزیت خواهد بود. اما دیفای همچنان در ابتدای مسیر قرار دارد. در شرایط فعلی بازار دیوار برای سرمایه گذارانی مناسب است که درک درستی از بازار رمز ارز داشته باشند. متاسفانه با وجود افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم در ماه های گذشته، بازار رمز ارز همچنان یک بازار جدید و نو پا به شمار می رود.

در حقیقت هیچ راهنمای درستی برای آماده سازی سرمایه گذاران برای مشارکت در این بازار در نظر گرفته نشده است. تمام راهنما هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند با این پیش فرض تهیه شده اند که خواننده با تمام قواعد بازار رمز ارز آشناست. در حالی که در بسیاری از موارد سرمایه گذاران هیچ اطلاعی از ساز و کار بازار رمزارز ندارند.

اولین قدم ؛آموزش

 برای درک طبیعت پیچیده و ناآشنای بازار های بدون مرکزیت به آموزش نیاز داریم. روز به روز نیاز افراد به استفاده از پلتفرم های آموزشی افزوده می شود. وجود چنین پلتفرم هایی برای آموزش اصول اولیه سرمایه گذاری در این بازارها حیاتی است. تعداد کتاب های منتشر شده در زمینه آموزش سرمایه گذاری در بازارهای دیفای در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده است. آموزش تاحد زیادی از موانع پیش روی افراد در سرمایه گذاری می کاهد.

 به این ترتیب سرمایه گذاران درک بهتری از فرصت های موجود در بازارهای بدون مرکزیت خواهند داشت. در نهایت هدف بعدی برای بازارهای دیفای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون سرمایه گذار در این بازار است. آن هم در شرایطی که هر فرد تنها یک دلار در این بازار سرمایه گذاری کرده باشد. شاید در نگاه اول رسیدن به چنین هدفی ساده به نظر برسد اما متقاعد کردن میلیون ها نفر برای سرمایه گذاری در این بازار کار ساده ای نیست. بسیاری از مردم همچنان به بازار رمز ارز بی اعتماد هستند به احتمال زیاد چنین حسی را به بازار دیفای نیز خواهند داشت.

به عنوان یک صنعت باید بدانیم که اوضاع باید بهتر شود و اقدامات موثری برای بهتر شدن فرایند باید در نظر گرفته شود. تنها با استفاده از آموزش می توانیم ساختارهای پیچیده تکنولوژی دیفای را در سراسر جهان گسترش دهیم.

اقداماتی که به تازگی در زمینه آموزش انجام شده است شروع خوبی برای سرمایه گذاری در این بازار است. مردم سراسر جهان متوجه شده اند به اندازه کافی برای حرکت دادن بازار مالی قدرتمند هستند. همین امر نشان می دهد باید بازارهای مالی در دسترس همه باشد. این در حالی است که بازار مالی فعلی چنین شرایطی را مهیا نمی کند. چراکه آنها می خواهند از سرمایه گذاران بزرگ دفاع کنند. بازار مالی دارای مرکزیت تا چه اندازه ناعادلانه است.

ایجاد فرصت های برابر

 بازارهای بدون مرکزیت نیازی به استفاده از افراد واسطه یا قدرت های مرکزی ندارد. دیفای به خوبی نشان داده است که چنین امری امکان پذیر است. ایجاد محیطی که به کاربران اجازه دهد در امنیت کامل وام بگیرند و قرض بدهند و مستقیماً با دیگران وارد معامله شوند امکان پذیر است. برای تحقق چنین امری به آموزش بیشتری نیاز داریم.

 با وجود ناکارآمدی بازار مالی دارای مرکزی به زودی فرصت های جدیدی پیش روی سرمایه گذاران گذاشته خواهد شد. سرمایه گذاری در بازار رمز ارز تنها گوشه ای از آزادی عمل در سرمایه گذاری را به تصویر کشیده است. اما نباید این نکته را فراموش کنیم که این بازارها همچنان در ابتدای مسیر قرار دارند و راه زیادی برای رسیدن به آزادی کامل در انجام معاملات باقی است.

بازار دیفای چیزی فراتر از مالکیت بیت کوین، اتریوم یا دیگر رمز ارزهاست. آموزش به سرمایه گذاران نشان می دهد که چگونه می توانند به بهترین شکل از فرصت های موجود در بازارهای بدون مرکزیت استفاده کنند. این کار از طریق آموزش، تحقیق و راهنمایی انجام می شود و فرصت های تازه ای را در اختیار همگان قرار می دهد.

در آخر

 بازار رمزارز فرصت های تازه ای را پیش روی سرمایه گذاران گذاشته است. اما خرید و فروش رمزارز تنها فرصتی نیست که در این بازار فراهم شده است. مشارکت در بازار دیفای انقلابی در بازار مالی جهان به وجود می آورد. که بسیار فراتر از خرید و فروش رمزارز است. 

 برای مشارکت در این بازار باید آموزش های بیشتری در نظر گرفته شود. آموزش در حوزه رمزارز سرمایه گذاران را با این بازار آشنا می کند. به این ترتیب آنها فرصت ها و خطرات موجود در این بازار را بهتر می شناسند. آموزش شرط اول در یک سرمایه گذاری موفق است. ما در رمزارز مارکت اطلاعات خود را درباره بازارهای بدون مرکزیت و رمزارزها افزایش دهید. و برای خرید و فروش این ارز ها با ما در تماس باشید. 

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/decentralized-finance-may-be-the-future-but-education-is-still-lacking