برنامه جبرانی Origin Dollar نشان دهنده پیشرفت فضای DeFi است

تریدرها و توسعه دهندگان به طور متحد در حال پیشرفت به سمت عوامل محافظت کننده واریزی های DeFi هستند.

در روز جمعه، Origin Finance، یعنی پروژه استیبل کوین DeFi (امور مالی غیرمتمرکز)، برنامه اش را برای جبران ضرر وارده به کاربران در این پست اعلام کرد. در ماه نوامبر ۷ میلیون دلار از دارایی کاربران مورد دستکاری و حمله قرار گرفت. با این حال بخش بزرگ تری از توسعه دهندگان، کاربران و تریدرها، که بازیگرانی در سطح DeFi هستند، از محصولات ارائه دهنده بیمه و پیشگیری از حملات اینترنتی استفاده می‌کنند.

در روز ۱۷ نوامبر، Origin Dollar اعلام کرد که پروژه ی استیبل کوین آن قربانی یک حمله وامی ۷ میلیون دلاری بوده است. این حمله فقط یکی دیگر از انواع مختلفی از حملات انجام شده طی این تابستان و پاییز بود. در این حملات پروتکل های DeFi مورد حمله هک قرار گرفتند. در این حین، تیم Origin Dollar با این اعلامیه خود تصمیم دارد تمام خسارت های وارده به کاربران را جبران کند.

برنامه Origin Dollar چیست؟

مایکا آلکورن، مدیر تولید Origin Dollar، نوعی برنامه چند سطحی را ارائه داد که می تواند فورا ۷۵ درصد از دارایی های کاربران را به آنها بازگرداند. او اشاره کرد که این کار از طریق استیبل کوین OUSD که تایید شده و دوباره راه اندازی شده است صورت می‌گیرد که شامل اقدامات امنیتی جدید است.

اگرچه این پرداخت ها برای واریزکننده های بزرگ تر کمی پیچیده‌تر است. این پروسه برای آنها شامل ۱ سال قفل شدن ابزار توکن ای‌کامرس، یعنی OGN، است. جبران کامل یا بخشی از خسارت های وارده به این واریز کننده ها به عملکرد توکن OGN بستگی دارد.

حتی با وجود این قفل زمانی، آلن، که یک توسعه دهنده اصلی نیمه ناشناس در پروتکل بیمه‌ و پوشش خسارت‌های Cover است، می‌گوید که این تلاش Origin ممکن است کاربران جدیدی را به سمت خود جذب کند.

او در ادامه توضیح داد:

من باور دارم که پروتکل‌ها و بررسی کننده های آنها باید مسئولیت کدهایی که منتشر می‌کنند را به عهده بگیرند. حتی اگر این به معنی این باشد که خودشان خسارات را پوشش دهند یا دارایی ها را بازگردانند. این گونه رفتار باعث حس اعتماد کاربران به پلتفرمی که استفاده می‌کنند می شود. این همچنین باعث می شود TVL بهبود یابد. بنابراین نوعی برگ برنده برای طرفین ماجرا است.

DeFi چطور می تواند پیشرفت کند؟

در گذشته، پروتکل های DeFi به کاربران اطمینان بیشتری می‌دادند. مثلا شعارشان این نبود که «سر آنچه که نمی‌توانید از دست دهید ریسک نکنید»! اما جنبش‌های بازار به نظر می رسد دارند به سمت حفاظت بهتر و بیشتر پیش می‌روند.

طبق گفته‌ی آلن، Cover تقریبا مقدار کل دارایی قفل شده خود را سه برابر کرد. این به دلیل آن است که کاربران تصمیم گرفتند هک Pickle Finance را پوشش دهند. این مقدار به ۳۹ میلیون رسید.

در بحثی مشابه، Nsure Network به صعود ۶۰ درصدی در ماه رسید. این شبکه یکی دیگر از پروتکل های پوشش دهنده است که در فاز testnet قرار دارد. این پروتکل قرار است در ربع اول سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود.

آلن در همین حین که ابزارهای پوشش دهنده خسارات وارده توسعه پیدا می کنند، به توسعه دهندگان پیشنهادی خاص می‌دهد. او می‌گوید که توسعه دهندگان بهتر است به طور جدی هنگام راه اندازی سرویس ها درباره برنامه های جبران خسارات تحقیق کنند. همچنین بهتر است سعی کنند از رخداد حملات و هک پیشگیری کنند. یعنی این کار را به عنوان ویژگی اصلی DeFi انجام دهند.

او اظهار داشت: «DeFi باید نوعی ویژگی داشته باشد که پروتکل ها خودشان در صورت هک شدن مسئولیت این اتفاق را قبول کنند. آنچه که در حملات اخیر دیدیم مشخص می‌کند که هک شدن صرفا مانند این است که بگویید: «اوه چه بد! حالا اشکالی ندارد. این باگ را رفع می‌کنیم و دفعه بعد بهتر عمل می کنیم». اینکه کاربران نوعی بیمه سرمایه داشته باشند باعث می‌شوند احساس آرامش کنند. آنها می دانند که اگر پروتکلی که از آن استفاده می کنند تحت حمله قرار بگیرد، سرمایه آنها تحت پوشش است.»

او همچنین توضیح داد که اگر DeFi قرار باشد بسیار معروف شود، اینگونه ملاحظات باید تبدیل به نوعی الزام شوند. این یعنی نباید فقط برای چند کاربر حس این را ایجاد کنند که این ویژگی چیز خاصی است.

از این اتفاقات چه نتیجه ای می‌گیریم؟

داشتن نوعی پوشش و بیمه برای سرمایه ها تنها راه پیشرفت در مسیر DeFi در آینده است. این در صورتی است که DeFi واقعا بخواهد به حد اکثر کاربرد جمعی برسد.

با رمز ارز مارکت همواره در جریان خبرهای روز دنیای رمز ارز باشید.

Comments (0)
Add Comment