Tezos اوکراین میزبان یک هاکاتون در زمینه توسعه Defi با جایزه ۱۵۰۰۰ دلار خواهد بود

با توجه به علاقه‌ی روزافزون جامعه جهانی به رمزارزها، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان رمزارزها، به طور مداوم در حال تلاش برای ارائه‌ی خدمات جدید با ویژگی‌های منحصر به فرد هستند تا گوی سبقت را از رقبای خود بربایند. در همین زمینه، از ۲۶ تا ۲۸ فوریه، شرکت Tezos اوکراین یک هاکاتون آنلاین در مورد توسعه DeFi برگزار می‌کند (هاکاتون رویدادی است که در آن تعداد زیادی از برنامه‌نویسان، برای مشارکت در برنامه‌نویسی کامپیوتری با یکدیگر ملاقات می‌کنند).

ثبت نام این رویداد در تاریخ ۲۶ فوریه در ساعت ۱۶: ۰۰ به وقت UTC انجام می‌شود. شرکت کنندگان و تیم‌های انفرادی می‌توانند در سایت Tezos DeFi Hackathon برای این رویداد ثبت ‌نام کنند. جایزه این هاکاتون ۱۵۰۰۰ دلار است.

درباره این رویداد توسعه DeFi

به گفته سرگئی واسیلچوک، بنیان‌گذار شرکت Tezos اوکراین، شرکت کنندگان برگزیده می‌توانند با اعطای کمک و حمایت بنیاد Tezos، به توسعه ایده‌های خود ادامه دهند. برندگان این رویداد به سازمان‌های اصلی مانند بنیاد Tezos ، TQ Tezos و Tezos Commons معرفی می‌شوند. همچنین اسامی برندگان، با ۱۳۰،۰۰۰ دنبال کننده در شبکه‌های اجتماعی Tezos به اشتراک گذاشته می‌شود.

در فوریه ۲۰۲۱، کاربران، ۴۰ میلیارد دلار در برنامه‌های DeFi سپرده‌گذاری کردند. در شبکه Tezos، تعداد قراردادهای هوشمند در ژانویه ۲۰۲۱، نسبت به سال ۲۰۲۰، ۱۳۵ برابر افزایش یافته است، این بدان معنی است که تعداد برنامه‌های DeFi در شبکه Tezos افزایش یافته است.

در همان زمان، تیم Baking Bad گزارش داد که تعداد کاربران فعال Tezos به طور متوسط، ​​ماهانه ۷.۸ درصد در حال رشد است. به طور کلی، بیش از ۱ میلیون حساب کاربری که دارنده‌ی Tezos هستند در این شبکه وجود دارد.

موارد مورد نظر برای شرکت در رویداد توسعه DeFi

برگزارکنندگان این رویداد توسعه DeFi، برای ایجاد محصولات مفیدتر DeFi برای اکوسیستم در حال رشد Tezos در این هاکاتون، به مواردی که شرکت‌کنندگان می‌توانند در آن‌ها مشارکت کنند اشاره کردند:

ایده‌های پروژه‌های DeFi می‌توانند درباره‌ی موارد زیر باشند:

  • صرافی‌های غیرمتمرکز
  • استخرهای نقدینگی
  • دارایی‌های امن
  • مشتقات رمزارزها
  • دارایی‌های Synthetic
  • ورودی فارمینگ

نمونه‌هایی از چالش‌های پیش رو در این رویداد توسعه DeFi عبارتند از:

  • مبادلات اتمی Tezos ، Ethereum در L2
  • جمع کننده نقدینگی DEX: QuipuSwap و Dexter.
  • Abridge بین توکن‌های Ethereum (ERC20) و Tezos (FA2) (Abridge یک دستگاه شبکه رایانه‌ای است که از چندین شبکه ارتباطی، یک شبکه منفرد و واحد ایجاد می‌کند).
  • بازار NFT
  • صندوق‌های غیرمتمرکز مانند MolochDAO
  • صرافی‌های غیرمتمرکز با دفتر سفارش و بدون AMM

مربیان این برنامه، توسعه‌دهندگان اکوسیستم Tezos خواهند بود. نویسندگان این چالش‌ها، توسعه‌دهندگان MadFish Solutions و Baking Bad هستند. این افراد در سایت TezosDeFiHackathon راهنمای شرکت‌‌کنندگان خواهند بود.

درباره Baking Bad و MadFish

Baking Bad در حال توسعه مرورگر بلاکچین TzKT، مرورگر قرارداد هوشمند Tezos Better Call Dev و کیف پول Atomex است. این تیم برای توسعه این راه حل‌ها از بنیاد Tezos کمک هزینه دریافت کرده است.

Solutions MadFish تیمی است که کیف پول Thanos، صرافی غیر متمرکز QuipuSwap و دستگاه انتقال Solidity را در Ligo Sol2Ligo تولید می‌کند. مطالب مرتبط را بخوانید.

توسعه‌دهندگان MadFish Solutions سال گذشته موفق به کسب اولین هاکاتون Tezos در اروپای شرقی شدند. به گفته مدیر عامل این شرکت، ماتیوی سیوراکشا، این تیم تصمیم گرفت به توسعه راه حل‌ها از طریق برگزاری هاکاتون ادامه دهد، زیرا آن‌ها به سبک برنامه‌نویسی کاربردی Tezos علاقه دارند.

یکی دیگر از مربیان و توسعه‌دهندگان بلاکچین Attic Lab که مدرس توسعه قراردادهای هوشمند درTezos  نیز هست، به نام Mikhail Degtyarev در این رویداد شرکت دارد.

برای شرکت در هاکاتون توسعه DeFi، باید فرم ثبت‌نام را در وب سایت TezosDeFiHackathon پر کنید.

درباره Tezos

Tezos یک شبکه بلاکچین است که بخاطر ویژگی‌های منحصر به فردش، با بلاکچین اتریوم قابل رقابت است. معاملات Tezos سریع‌تر از معاملات Ethereum (40 تن در ثانیه در مقابل ۱۵ تن در ثانیه) است و هزینه gas در این شبکه ارزان‌تر از اتریوم است. دلیل این امر، بروزرسانی و توسعه DeFi  بود که ۷۵ درصد قیمت gas را کاهش داد و در حال حاضر هزینه‌های Tezos، ۱۰۰۰ برابر ارزان تر از هزینه‌ها در بلاکچین اتریوم است.

برنامه‌های مالی نه تنها به معاملات سریع و ارزان بلکه به قابلیت اطمینان نیز نیاز دارند، برخلاف قراردادهای هوشمند اتریوم، کد قراردادهای هوشمند Tezos به طور رسمی قابل تأیید است. این امر خطرات یافتن یک ایراد احتمالی که باعث ضرر و خسارت در برنامه DeFi پس از راه‌اندازی می‌شود را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، حاکمیت زنجیره‌ای بروزرسانی‌های Tezos، شبکه را از، از هم پاشیده شدن بعد از رشد زیاد رمزارزها محافظت می‌کند.

بلاکچین Tezos از دو نوع Stable coin برخوردار است. اولین آن‌ها USDS است، که قیمت آن با قیمت دلار برابر و ثابت است. نوع دوم در حال حاضر فقط توسط Kolibri و kUSD stable coin و با پشتیبانی XTZ ارائه می‌شود. در حال حاضر، Kolibri هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد و هنوز به مرحله رسیدگی و آزمون و خطای عملکرد نرسیده است، ولی انتظار می‌رود که نتایج اولین بررسی این سکه در ۱۷ فوریه اعلام شود.

Tezos پروژه بومی خود به نام Harbinger را راه‌اندازی کرده و دنبال می‌کند. هدف بلند پروازانه این پروژه، ساخت اوراکل‌های خودگردانی است که از طریق توکن‌های XTZ که به عنوان پاداش baking در نظر گرفته شده‌اند، به کار خود ادامه می‌دهند. گذشته از آن، شبکه SmartPy و Cryptonomics به کار خود در زمینه ادغام اوراکل‌های Chainlink در اکوسیستم Tezos ادامه می‌دهند. بیشتر بدانید.

DEX اولین صرافی غیرمتمرکز در Tezos است که روی استخرهای AMM کار می‌کند. این صرافی چهار جفت معاملاتی با XTZ دارد: XTZ / wXTZ ، XTZ / tzBTC ، XTZ / ETHtz و XTZ / USDtz. صرافی دیگری نیز که روی استخرهای AMM  کار می‌کند، به نام Quipuswap که توسط Madfish. Solutions راه‌اندازی شده، اکنون در شبکه  Tezosدر حال آزمایش است.

اکوسیستم Tezos قابلیتی منحصر به فرد دارد که به سختی می‌توان آن را در دسته ویژگی‌های دیگر بلاکچین‌ها جای داد، Stakepool، قابلیتی است که در این شبکه وجود دارد و می‌توانید با استفاده از آن، سعی کنید قیمت XTZ را تا پایان دوره بعدی، پیش‌بینی کنید و اگر ارزیابی شما دقیق‌تر از دیگر کاربران باشد، کل پاداش استخر برای آن دوره را دریافت خواهید کرد.

نتیجه گیری

هم اکنون، توجه‌ها برای توسعه DeFi در سطح جهانی به بالاترین حد خود رسیده و این شبکه در حال ارائه‌ی خدمات بی‌نظیر و رقابت بسیار نزدیک در بازار رمزارزها است. علاقه‌مندان به این پروژه می‌توانند در این رویداد مهم شرکت کرده و از جوایز آن بهره‌مند شوند.