صدور ۳۰ مجوز استخراج ارز دیجیتال توسط وزارت تجارت ایران

استان تهران پایتخت ایران تنها یک مجوز استخراج ارز دیجیتال را صادر می‌کند. وزارت تجارت قصد دارد که تنها یک مجوز برای مرکز استخراج رمز ارز صادر کند.

مجوز استخراج ارز دیجیتال در ایران

تریبون مالی کشور ایران در روز چهارشنبه خبرهایی مبنی بر این مجوز را اعلام کرد. با توجه به این خبر، وزارت صنعت این کشور مجوز استخراج ارز دیجیتال را برای ۳۰ مرکز فعال در این حوزه صادر می‌کند.

با استناد به سایت وزارت استان سمنان، بیشترین مجوز استخراج ارز دیجیتال را دریافت می‌کند. در حال حاضر ۶ مزرعه استخراج رمز ارز در این منطقه مجاز به فعالیت هستند. استان البرز چهار مجوز استخراج را به دست می‌آورد. در این میان استان‌های مازندران، آذربایجان شرقی و زنجان نیز جزو استان‌هایی هستند که مجوز دریافت می‌کنند. طبق گزارشات، استان تهران که پایتخت این کشور است، تنها یک مجوز استخراج دریافت می‌کند. گفته می‌شود که تنها یک مرکز استخراج ارز دیجیتال در استان تهران اجازه فعالیت دارد.

این وزارتخانه همچنین ۲۵۷۹ مجوز تاسیس صادر کرد. این مجوز به واحدهای استخراج کننده ارز دیجیتال اجازه تاسیس شرکت‌های را می‌دهد. در حال حاضر ۳۰۵ مورد از این مجوز تنها به استان زنجان داده می‌شود. استان فارس و استان آذربایجان غربی نیز مانند استان زنجان عمل کردند. استان فارس ۲۶۲ و استان آذربایجان ۲۴۷ مجوز استخراج ارز دیجیتال را از آن خود کرد.

استخراج بیت کوین در ایران کاملاً قانونی است

بر اساس این گزارش مجوز استخراج بیت کوین برای شرکت‌های استخراج کننده الزامی است. شرکت های ایرانی برای شروع تجارت قانونی خود جهت استخراج رمز ارز باید مجوز استخراج ارز دیجیتال را داشته باشند. متقاضیان واجد شرایط باید ظرف ۱۲ ماه مجوز تاسیس را کسب کنند. آن‌ها باید بعد از دریافت مجوز واحد صنعتی خود را راه‌اندازی کنند. این شرکت‌ها بعد از راه اندازی باید برای مجوز بهره‌برداری و عملیات اقدام کنند.

 این گزارش اعلام می‌کند که استخراج رمز ارز در ایران کاملاً قانونی است. دولت در ماه جولای ۲۰۱۹ قانونی را برای ماینر‌های ارز دیجیتال تصویب کرد. با توجه به این مصوبه ماینرها مجاز به فعالیت، تحت قوانینی هستند که دولت برای آن‌ها تصویب کرده است. علیرغم وضعیت قانونی استخراج رمز ارز در ایران دولت به دلیل کاهش فشار بر شبکه برق ملی، دستورالعمل‌های جدیدی را صادر کرده است.

با توجه به این دستورالعمل‌‌ها، شرکت‌هایی که مجوز استخراج ارز دیجیتال را دریافت کردند، هزینه برق بیشتری را پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها نسبت به مشتریان مسکونی یا سایر مشتریان تجاری موظف هستند که هزینه‌های بیشتری را برای مصرف زیاد انرژی پرداخت کند. از آنجایی که استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال انرژی برق بیشتری نیاز دارد، هزینه برق برای این شرکت‌ها بیشتر از دیگران صادر می‌شود.

ضبط ماینر‌های غیر قانونی

البته حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، در اواخر ماه می، ممنوعیت استخراج بیت کوین را اعلام کرد. از آنجایی که استخراج‌ بیت‌کوین فشار زیادی بر شبکه برق ملی وارد می‌کرد، برای مدتی ممنوع شد. این ممنوعیت در اواخر ماه می اعمال شد و تا ماه سپتامبر ادامه داشت. طبق این خبر جدید رمز ارز مارکت، بعد از این ممنوعیت در حال حاضر استخراج بیت کوین قانونی است.

در پی این خبر، سه شنبه گذشته پلیس استان تهران بیش از ۷ هزار تجهیزات استخراج بیت کوین در یک مزرعه فعال در پایتخت تهران را ضبط کرد. مزارع استخراج رمز ارز، بزرگ‌ترین و قابل توجه ترین میزان مصرف انرژی را در کشور دارد.

شرکت تولید و انتقال نیروی برق در ایران اعلام کرد که بیش از ۱۸۸ هزار واحد استخراج بیت کوین ضبط شدند. این شرکت‌ها طی ۱۲ ماه گذشته استخراج های غیر قانونی داشتند. طبق گزارشات، این دستگاه‌های استخراج کننده ارز دیجیتال، ضرر زیادی به شبکه برق ملی وارد کردند. ضرر وارد شده به شبکه ملی و تجهیزات توزیع برق حدود ۱۸۰ تریلیون ریال (۴.۲ میلیارد دلار) است.

در آخر

وزارت تجارت ایران در طی بیانیه‌ای اعلام کرد که حدود ۳۰ مجوز استخراج ارز دیجیتال برای استان‌های مختلف در نظر دارد. شرکت‌هایی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند باید طی ۱۲ ماه این مجوز را دریافت کنند. آن‌ها علاوه بر دریافت مجوز تاسیس، باید مجوز دیگری مبنی بر بهره‌برداری نیز از دولت داشته باشند. البته نکته حائز اهمیت این است که شرکت‌های استخراج کننده ارز دیجیتال موظف هستند هزینه برق بیشتری را بپردازند. دولت اعلام کرده است که این شرکت‌ها فشار بیشتری به شبکه برق ملی وارد می‌کنند.

اکنون که مجوز استخراج بیت کوین قانونی شده است آیا شما یکی از استخراج کنندگان بیت کوین خواهید بود؟ کدام یک از شما  قصد دارد که وارد حوزه استخراج‌ بیت‌کوین شود؟ آیا شرکت‌های بزرگ در کنار فعالیت خود برای استخراج بیت کوین نیز اقدام خواهند کرد؟

https://cointelegraph.com/news/iranian-trade-ministry-issues-30-crypto-mining-licenses

استخراجبیت کوین
Comments (0)
Add Comment