بیلی مارکوس از بنیانگذاران داج کوین گفت که دوباره مورد آزار و اذیت قرار گرفته است

بیلی مارکوس، (با نام Shibetoshi Nakamoto در توییتر) یکی از بنیان‌گذاران پروژه Dogecoin (DOGE)، پس از یک هفته نمایش بزرگ داج کوین پیامی را در توییتر به اشتراک گذاشت. وی بیان کرد به دلیل آزار و اذیت جامعه همه سکه‌های DOGE خود را در سال ۲۰۱۵ فروخته است و اکنون این آزارها دوباره آغاز شده است. Dogecoin (DOGE) از ۰.۰۰۸۵ دلار به ۰.۰۸۶۰ دلار رسید که رشد شگفت آور ۱۰ برابری (۱۰۰۰٪) داشت و در هیچ زمان این میزان رشد نداشته است. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی جزییات اخبار و معرفی داج کوین می‌پردازیم.

داج کوین چیست؟

Dogecoin (DOGE) یک ارز رمزنگاری نظیر به نظیر (peer-to-peer) و منبع باز (open-source) است. این سکه به عنوان altcoin و یک سکه تقریبا طعنه آمیز محسوب می‌شود. Dogecoin در دسامبر ۲۰۱۳ راه اندازی شد و تصویر یک سگ Shiba Inu را به عنوان آرم خود دارد. داج کوین در حالی که به ظاهر به عنوان یک شوخی ایجاد شده بود، اما بلاکچین آن هنوز لیاقت بودن در بازار رمزارزها را داراست. فناوری زیربنایی آن از Litecoin گرفته شده است و از فناوری proof-of-work استفاده می‌کند. از ویژگی‌های قابل توجه داج کوین، این است که از الگوریتم scrypt استفاده می‌کند، قیمت آن پایین و عرضه آن نامحدود است. این سکه توسط مهندسین نرم افزار، جکسون پالمر و بیلی مارکوس ابداع شد و به عنوان نسخه “سرگرم کننده” بیت کوین به بازار عرضه شد. به گزارش اینوپتوپدیا، دو هفته پس از راه اندازی، ارزش این سکه ۳۰۰٪ جهش یافت، زیرا چین، بانک‌ها را از سرمایه گذاری در رمزارزهای پایه منع کرد.

داج کوین پس از حبابی که در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسید، در کنار دیگر رمزارزها سر به فلک کشید و در سال ۲۰۱۸ با بقیه سقوط کرد. طبق اطلاعات شرکت رمزارزCoinMarketCap ، Dogecoin در دوران اوج خود با قیمت ۰.۰۱۸ دلار در هر سکه معامله شد. Dogecoin یک “سکه تورم زا” است، در حالی که رمزارزهای پایه مانند بیت کوین ضد تورم هستند زیرا تعداد سکه‌هایی که ایجاد می‌شود محدودیت دارند. هر چهار سال یکبار مقدار بیت کوین منتشر شده از طریق پاداش ماینینگ به نصف می‌رسد و نرخ تورم آن همراه با آن نصف می‌شود تا زمانی که همه سکه ها ایجاد شوند. این سکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزش داشت. پالمر در آن زمان به رسانه‌ها گفت: “این پروژه همیشه مانند یک سرگرمی و یک پروژه جانبی بود. من بسیاری از مردم را ثروتمند کردم، اما هیچ پولی از من گرفته نشد. من می‌توانم به مردم بگویم که Dogecoin را چون به نظرم جالب بود ایجاد کردم. “

تاریخچه داج کوین

در ابتدا جکسون پالمر، مدیر محصول شرکت Adobe Inc در سیدنی استرالیا، Dogecoin را در سال ۲۰۱۳ به عنوان راهی برای تمسخر محیط اعتیاد آور رمزارزها ایجاد کرد. از پالمر به عنوان “تحلیل‌گر شکاک” فنآوری حال حاظر یاد می‌شود و توییت‌های اولیه وی درباره سرمایه گذاری جدید رمزارزهایش زبان زد است. وی پس از دریافت بازخورد مثبت در شبکه‌های اجتماعی، دامنه dogecoin.com را خریداری کرد. در همین زمان، در اورگان پورتلند، بیلی مارکوس، توسعه دهنده نرم افزار شرکت IBM که می‌خواست ارز دیجیتال ایجاد کند اما در انجام این کار دچار مشکل بود، Dogecoin را کشف کرد. مارکوس برای دریافت اجازه برای ساخت نرم افزار زیربنایی سکه داج با پالمر تماس گرفت.

مارکوس کد Dogecoin  را بر اساس Luckycoin بنا نهاد که خود از Litecoin مشتق شده است و در ابتدا از پاداش تصادفی برای ماینینگ بلوک‌ها استفاده می‌کرد، اگرچه در مارس ۲۰۱۴ به پاداش ثابت تغییر یافت. Dogecoin از فناوری رمزارز Litecoin استفاده می‌کند و یک سکه proof-of-work است. پالمر و مارکوس این سکه را در ۶ دسامبر ۲۰۱۳ به بازار عرضه کردند. دو هفته بعد در ۱۹ دسامبر، ارزش این سکه ۳۰۰٪ افزایش پیدا کرد. در ژانویه ۲۰۱۴، جامعه داج کوین، ۲۷ میلیون سکه به ارزش تقریبی ۳۰،۰۰۰ دلار برای تأمین هزینه سفر تیم Bobsled جامائیکا به بازی‌های المپیک زمستانی سوچی اهدا کرد. در۶  مارس همان سال، این جامعه ۱۱۰۰۰ دلار برای ساخت یک چاه در کنیا اهدا کرد و ۵۵۰۰۰ دلار برای حمایت مالی راننده NASCAR، جاش ویز پرداخت کرد.

ماینینگ داج کوین

زیرساخت‌های داج کوین هیچ‌گاه منبع اصلی نگرانی برای توسعه دهندگان این سکه نبوده است و با این وجود، توسعه دهندگان آن همچنان مشتاق هستند. یکی از دلایلی که این سکه همچنان به فعالیت و معاملات خود ادامه می‌دهد، جامعه فعال ماینرهای آن است. در این رابطه Zachary Mashiach از CryptoIQ می‌گوید: تعداد زیادی از ماینرهای Scrypt هنوز سکه داج را به سایر رمزازهای Scrypt PoW ترجیح می‌دهند. در واقع، نرخ هش داج تقریبا ۱۵۰ TH / s است. این عدد دقیقاً زیر نرخ هش Litecoin (LTC) 170 TH / s است و احتمالاً به این دلیل است که Dogecoin (DOGE) را می‌توان با Litecoin (LTC) استخراج کرد، به این معنی که ماینرها می‌توانند هر دو رمزارز را با استفاده از ماین کردن به طور همزمان استخراج کنند و عملاً هر کس که Litecoin (LTC) را استخراج می‌کند داج کوین را نیز استخراج می‌کند. مطالب مرتبط را بخوانید.

اظهار نظر جدید بیلی مارکوس درباره داج کوین

بیلی مارکوس به تازگی گفت که او پروژه Dogecoin  را در سال ۲۰۱۵ ترک کرده و پس از ترک پروژه تمام سکه‌های داج را که متعلق به او بوده، فروخته است. این تصمیم او به دلایل مالی بوده و با پولی که او با فروش dogecoin خود به دست آورد می‌توانست یک هوندا سیویک کارکرده بخرد. به گفته مارکوس، از نمودار صعودی DOGE در این هفته می‌شد میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرد. مارکوس، پس از روند صعودی سکه داج، شروع به دریافت پیام‌های زیادی از مردم کرد که از او می‌خواستند دست به کاری در این پروژه بزند، پروژه‌ای که تقریباً هفت سال با آن ارتباطی ندارد. مارکوس گفت:”من هفت سال قبل بعد از آزار و اذیت از طرف جامعه ارزهای رمزنگاری شده، پروژه داج را ترک کردم. این آزارها دوباره شروع شده است. وضعیت مالی من در شرایط خوبی قرار دارد. اما مردم از من انتظار دارند که در پروژه‌ای که دیگر ارتباطی با آن ندارم، کاری انجام دهم. همچنین من این را به عنوان یک داستان غم انگیز نمی‌گویم، فقط می‌خواهم احساسم را از اینکه برخی افراد با تحریک اذهان عمومی سعی در برگرداندن من به پروژه دارند و از من می‌خواهند کاری را برای پروژه‌ای که ارتباطم با آن تمام شده، انجام دهم، را بیان کنم. در حال حاضر، بسیاری از افراد را می‌بینیم که میلیون‌ها دلار از این پروژه درآمد کسب می‌کنند.” بیشتر بدانید.

و در آخر

سرمایه گذاری بر روی رمزارزها همواره موضوعی داغ و جالب توجه برای معامله گران بوده و هست. با توجه به این علاقه مندی عمومی و بازار پرتلاطم، بهتر است که در صورت تصمیم به سرمایه گذاری، ابتدا روند بازار و رمزارز مورد نظر خود را به طور کامل بررسی و تحلیل کنید و سپس اقدام به معامله و سرمایه گذاری کنید. بسیاری از افرادی که ناآگاهانه وارد این بازار می‌شوند درگیر حس طمع می‌شوند و بیشتر یا تمام سرمایه خود را از دست می‌دهند.