ایلان ماسک در توئیتی، داج کوین را رمزارز مردم معرفی کرد

دنیای رمزازها همانقدر که بی‌رحم و جدی است، به همان میزان هم نسبت به اخبار واکنش نشان می‌دهد و گاهی یک خبر کوتاه و به ظاهر معمولی می‌تواند قیمت یک رمزارز را به آسمان برساند یا اینکه باعث سقوط آن شود. به همین دلیل تحلیل‌گرانی وجود دارند که فقط بازار را بر اساس اخبار روز پیش‌بینی و دنبال می‌کنند. با این وجود نباید مسئله عجیبی باشد وقتی که فردی مانند ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا درباره رمزارزها صحبت می‌کند و شاهد افزایش چندین برابری در قیمت آن رمزارز هستیم! ایلان ماسک که گویی به تازگی به بازار رمزارزها علاقه‌مند شده است، اظهار نظرهای جالبی را در مورد رمزارزها، از جمله داج کوین و بیت کوین انجام داده است. در ادامه‌ مقاله به بررسی نظرات این فرد مشهور و تاثیر آن‌ها بر بازار رمزارزها می‌پردازیم.

داج کوین، رمزارز مردم!

ایلان ماسک یک سری توییت در مورد ارز رمزنگاری شده داج کوین ارسال کرد و پس از آن قیمت Dogecoin از مدت کوتاهی از ۰.۰۴۰ دلار به ۰.۰۵۹ دلار رسید. این رمزارز طی یک هفته بیش از ۳۰۰٪ افزایش قیمت یافته است. هفته گذشته، بنیانگذار تسلا کلمه “Bitcoin” را در پروفایل توییتر خود قرار داد. در نتیجه، قیمت بیت کوین از ۳۲۰۰۰ دلار به ۳۷۰۰۰ دلار رسید.

اکنون ماسک بیت کوین را حذف کرده و شروع به ارسال توییت‌های مربوط به Dogecoin کرده است. ابتدا بینان‌گذار تسلا توییت کرد “Doge”، و چند دقیقه بعد چند جمله دیگر اضافه کرد: «داج کوین ارز رمزنگاری شده مردم است» و سپس نوشت: «بدون بالا و پایین، فقط Doge». چنین اظهاراتی توسط ایلان ماسک منجربه افزایش قیمت Dogecoin در چند دقیقه شد.

در زمان نوشتن این مقاله، سکه داج در حدود ۰.۰۴۷۹ دلار معامله می‌شود. ماسک همچنین معتقد است که بیت کوین در حال حاضر در آستانه پذیرش گسترده در بخش مالی است. چند روز پیش، ماسک خود را حامی بیت کوین خواند و ابراز تأسف کرد که به محض اطلاع از بیت کوین اقدام به خرید آن نکرده است. تا به امروز، ارزش بازار بیت کوین از ۷۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته و قیمت آن همچنان در محدوده ۳۵۵۰۰ تا ۳۷۰۰۰ دلار است. این اولین بار نیست که ایلان ماسک به داج کوین ابراز علاقه می‌کند. در ماه دسامبر، او کلمه “Doge” را توییت کرد و قیمت این سکه بیش از ۲۰۰٪ جهش داشت.

ارتباط داج کوین با توییتر

داج کوین و توییتر به یکدیگر وابسته هستند. Dogecoin (DOGE) به شهرت خود به عنوان سکه نمادین ادامه می‌دهد و در حال حاضر الگوی «پامپ و دامپ» را از خود نشان می‌دهد (طبق تعریف SEC کمیسیون امنیت و مبادلات آمریکا، طرح پامپ و دامپ زمانی اتفاق می‌افتد که شرکتی، قیمت سهام، رمزارز و یا توکن را با اعلام عمومی ادعاهای غلط یا اظهار نظرهای گمراه کننده بالا ببرد و مردم را به خرید یا فروش براساس این اطلاعات تشویق کند). این توکن سرگرم کننده یک افزایش چشم‌گیر ۱۰۰ درصدی را به صورت هفتگی ثبت کرد، منهای کاهش ۳۲ درصدی منفی در ۲۴ ساعته.

آنچه معمولاً زنگ خطر را برای سرمایه گذاران آلت کوین‌ها ایجاد می‌کند، این است که نمی‌توانند Dogecoin را به طور مشترک نگهداری کنند. افرادی که به عنوان سرنشینان این پامپ و دامپ هستند و از این ماجرا سود می‌برند، بخشی از دی ان ای Dogecoin هستند. این رمزارز پایه که به عنوان یک توکن سرگرم‌کننده به وجود آمده است، نسبت به توییتر بسیار واکنش‌پذیر است و این موضوع در هیچ یک از دیگر رمزارزها به این شدت مشاهده نمی‌شود.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، خود را به عنوان شخصیتی ویژه و تأثیرگذار در توییتر جای داده است. اگر ماسک حتی کلمه Doge را هم رها کند، می‌توانید ساعت را برای انفجار بعدی قیمت تنظیم کنید. این اتفاق در ۲۰ دسامبر رخ داد، کافی بود تا جامعه‌ی منتظر داج کوین را به مرز جنون برساند.

نکاتی جالب درباره داج کوین

داج کوین یک ارز رمزنگاری شده است، نوعی پول دیجیتال که دقیقاً مانند بیت کوین، معاملات نظیر به نظیر را در سراسر یک شبکه غیرمتمرکز امکان‌پذیر می‌کند با یک تفاوت مهم که بیت کوین اثبات مفهوم اصلی بلاکچین است. برخی معتقدند که بیت کوین یک فناوری متحول کننده جهانی است که توانایی تغییر شکل عملکرد پول در قرن ۲۱ را دارد.

Dogecoin یک سکه دیجیتال است که روی آن تصویری از سگ وجود دارد. آدریان لی، مدرس ارشد امور مالی در دانشگاه فناوری در سیدنی می‌گوید: «این برای من یک معما است که چرا Dogecoin بسیار ارزشمند است.» لی گفت: «Dogecoin سکه‌ای است که به راحتی قابل تکرار است. من نمی‌دانم که این سکه چگونه خود را از بیت کوین متمایز می‌کند. من واقعاً فکر می‌کنم این موضوع به مستقر شدن زودهنگام این سکه مربوط باشد.»

در اوج محبوبیت میم (meme) در اواخر سال ۲۰۱۳، پالمر، بازاریاب استرالیایی در یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان، با ترکیب دو موضوع پرمخاطب در اینترنت یعنی رمزارز و Doge، شوخی کرد. این کار با هدف تمسخر دنیای عجیب و غریب رمزنگاری و مشتقات متعدد بیت کوین بود. پالمر در توییتر خود نوشت: «سرمایه‌گذاری در داج کوین، کاملاً مطمئن باشید که این اتفاق بزرگ بعدی است.» این توییت بسیار مورد توجه قرار گرفت. ،پالمر تصمیم گرفت این شوخی را ادامه دهد. وی دامنه Dogecoin.com را خریداری کرد و عکس فتوشاپ شده سگ شیبا را روی یک سکه بارگذاری کرد. وی یادداشتی را در سایت خود به جا گذاشت: «اگر می‌خواهید Dogecoin را به واقعیت تبدیل کنید، در تماس باشید.»

در آن سوی دنیا، بیلی مارکوس، مهندس نرم‌افزار شیفته بازی‌های ویدیویی در IBM، یادداشت پالمر را دید. او تازه ” Bells” را تمام کرده بود، پروژه‌ای که در اوقات فراغت روی آن کار می‌کرد. Bells یک ارز رمزنگاری شده در بازی Animal Crossing بود. مارکوس وقتی که دید کد بیت کوین منبع باز است تصمیم گرفت در آخر هفته‌اش کار عجیبی انجام دهد. او سعی کرد ارز رمزنگاری شده خود را به گفته خودش برای “sillies”، ایجاد کند. Bells سیستمی عجیب و غریب داشت. تفاوت عمده بین Bells و رمزارزهای پایه معمولی پاداش بود: آن‌ها کاملاً تصادفی بودند. اگر با استفاده از یک کامپیوتر خانگی کاملاً قدرتمند بیت کوین استخراج می‌کنید، جوایز آن ثابت است اما اگر Bells را استخراج می‌کردید، هیچ توضیحی نمی‌داد که پاداش یک Bells است یا ۵۰۰ Bells  و این به این دلیل بود که Bells سیستمی جدی نبود، بلکه یک ارز دیجیتالی بود که براساس یک بازی ویدیویی در مورد حیواناتی ساخته شده بود که در یک روستا زندگی می‌کنند و با هم به ماهیگیری می‌پردازند.

جامعه ارزهای رمزنگاری شده واقعاً شوخی نکردند. مارکوس، که به سرعت کشف کرد تقاطع بین رمزارزها و گیمرها بسیار کم است، پیام پالمر را در Dogecoin.com خواند. آن لحظه‌ای بود که بیلی مارکوس تصمیم گرفت از خلوت رمزارزها خارج شود. پالمر بلافاصله به پیشنهاد مارکوس برای کمک به ساخت Dogecoin پاسخ نداد ولی به هر حال، کار روی آن را شروع کرد. مارکوس می‌گوید: انجام این کار خنده‌دار به نظر می‌رسید. صحبت درباره آن حدود سه ساعت به طول انجامید و در آن زمان ایجاد رمزارز پایه جدید، تقریباً بی‌اهمیت بود. این کار برای یک پیدا کردن و جایگزینی شغل بود. مطالب مرتبط را بخوانید.

«داج کوین» جایگزین «بیت کوین»

مارکوس آزادانه اذعان کرد که بخش‌های زیادی از کد منبع بیت کوین را کاملاً غیرقابل درک می‌داند، اما به اندازه کافی که چند عنصر اصلی را برای Dogecoin تغییر دهد اطلاعات داشت. به عنوان مثال، مارکوس ۱۰۰ میلیارد dogecoins (در مقابل ۲۱ میلیون بیت کوین) ایجاد کرد و استخراج آن‌ها را آسان کرد. (Dogecoin از قبل استخراج شده است، در حالی که سکه نهایی بیت کوین در سال ۲۱۴۰ استخراج می‌شود.)

او کمی طنز را چاشنی نوشته‌های خود کرد و به جای استفاده از کلمه mine از کلمه dig (به معنی حفاری و کندن) استفاده کرد زیرا سگ‌ها از استخراج استفاده نمی‌کنند، آن‌ها حفاری می‌کنند و زمین را می‌کنند!

و سپس، در هنگام استراحت ناهار، مارکوس Dogecoin را به صورت زنده تنظیم کرد.

مارکوس با داشتن دو کارت گرافیک PC رایانه‌ای نسبتاً قدرتمندی داشت، بنابراین رسماً اولین شخصی بود که Dogecoin را استخراج کرد. اما با توجه به ماهیت استخراج (که با استخراج، مقدار ارز به سختی بیشتر می‌شود) رایانه بیلی پس از حدود ۵ دقیقه دیگر قدرت کافی برای استخراج Dogecoin را نداشت. مارکوس آنچه را که استخراج می‌کرد، به صورت نصفه با پالمر تقسیم می‌کرد و هر دو حدود ۵۰۰۰ دلار Dogecoin به دست آوردند. این تمام داج کوینی است که هر دو مرد می‌توانند داشته باشند. در محافل رمزنگاری آنلاین، Dogecoin خیلی سریع محبوب شد. نام Dogecoin در گوشه و کنار تاریک اینترنت پیچید. اما Reddit مطمئناً عامل اصلی تبدیل سریع داج کوین به ستاره رمزارزها بود. زیرمجموعه Dogecoin تقریباً بلافاصله منفجر شد و با این انفجار، زیرساخت‌هایی که برای موفقیت در آن نیاز به رمزارز است ایجاد شد: استخرهای استخراج و خدمات!

نتیجه‌گیری

داج کوین سکه‌ای با سرگذشت پر فراز و نشیب و عجیب است که در ابتدا فقط یک شوخی تلقی می‌شد، اما به زودی تبدیل به یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین رمزارزهای بازار شد. در حال حاضر این سکه در بسیاری از صرافی‌های معتبر جهان وجود دارد و معاملات گسترده‌ای روی آن انجام می‌شود. داج کوین هم مانند تمامی رمزارزها و حتی بیش از دیگران، تحت تاثیر اخبار روز و مخصوصا توییتر قرار می‌گیرد و بخاطر سخنان ایلان ماسک شاهد افزایش چندین برابری قیمت این رمزارز بودیم. بیشتر بدانید.

اگر از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها هستید، داج کوین به عنوان سکه‌ای غیر قابل پیش‌بینی در ابتدای کار به شما پیشنهاد نمی‌شود، زیرا اگر تحولات بازار را نشناسید و رفتار این سکه را به درستی تحلیل نکرده باشید، ممکن است از فراز و نشیب‌های سنگین این سکه ضربه بخورید و سرمایه خود را از دست بدهید.

بهتر است در ابتدا، بازار را به خوبی بررسی کنید و از رمزارزهای با ثبات‌تری مانند بیت کوین شروع کنید و بعد از آشنایی و شناخت بازار، به سراغ دیگر رمزارزها ازجمله داج کوین بروید، زیرا این بازار همانقدر که می‌تواند سودده باشد، به همان میزان نیز بی‌رحم است و به افراد فرصت اشتباه نمی‌دهد، حتی بزرگترین تحلیل‌گران نیز گاهی از تغییرات شدید این بازار شوکه می‌شوند.