رابط رمزارز با ایلان ماسک

رابط رمزارز با ایلان ماسک یکی از دغدغه های اصلی فعالان این بازار است. اینکه با توییت شخصی روند قیمتی صعودی یا نزولی شود برای هیچ بازاری مناسب نیست. زیرا اعتماد سرمایه گذاران به آن بازار کاهش می یابد.

تاثیر ایلان ماسک بر بیت کوین

زمانی که ایلان ماسک از بیت کوین به عنوان روشی برای پرداخت در شرکت خودروسازی تسلا رونمایی کرد. بازار بیت کوین به این خبر واکنش نشان داد و به سرعت قیمت آن به بالاترین میزان رسید. اندکی پس از این خبر ماسک شروع به نوشتن توییت های مختلفی مانند نگرانی در مورد اثرات زیست محیطی بیت کوین و تغییر در روند پرداخت بیت کوین در تسلا کرد. این توییت ها باعث شد بیت کوین نیمی ارزش خود را از دست بدهد. به صورت خلاصه هر زمان که خبر مثبتی از سمت ایلان ماسک می آید به سرعت بازار رشد می کند. در مقابل توییت های منفی او باعث کاهش قیمت می گردد.

برای بازاری که بیش از هر چیزی عدم واسطه گرایی و توزیع گسترده قدرت اقتصادی در آن مهم است. اینکه یک مرد با ثروت زیادش بر آن حکمرانی کند، موضوع جالبی نیست. امیدواریم هر چه زودتر، قبل از اینکه دیر شود بازار رمزارزها از وابستگی خود به این مرد عبور کند. با این حال، در این مرحله، توییت های غول فناوری یکی از تاثیرگذارترین عوامل برونزا بر قیمت رمزارزها است. رابط رمزارز با ایلان ماسک در حال حاضر بر هیچ یک از افراد فعال در این بازار پنهان نیست.

در پایان این سوال پیش می آید که ماسک دوست، دشمن یا فقط میلیاردر که برای سرگرم کردن خود با یک تریلیون دلار سرمایه این بازار بازی می کند؟

اگر چه نمی توان فهمید چه چیزی در ذهن این میلیاردر بحث برانگیز می گذرد. اما می توان به ارزیابی تاثیر ایلان ماسک در دراز مدت بر این بازار پرداخت. همچنین فرضیه های مفصلی که درباره موضع و انگیزه های وی وجود دارد، صحبت کرد.

تاثیر رمزارزها

بعد از چند توییت قبلی ایلان ماسک متوجه شدیم، که هیچ علامتی وجود نداد که نشان دهد تاثیر ماسک بر دارایی رمزارز پایان یافته است. به عنوان مثال چند روز پیش ایلان ماسک در توییت خود اعلام کرد که اگر استخراج کنندگان ۵۰ درصد از برقی که برای استخراج بیت کوین استفاده می کنند به وسیله انرژی پاک تامین شود. پرداخت از طریق بیت کوین در تسلا را از سر می گیرد. حدس بزنید بعد این توییت چه اتفاقی افتاد؟ درست است. شاخص قیمت بیت کوین ۲ هزار دلار افزایش یافت.

این موضوع فقط مربوط به بیت کوین نیست. بنابراین این اظهار نظرها باید جدی تلقی شود. برخی از آلت کوین ها دیگر هستند که در برابر توییت های ماسک به شدت دچار تغییر شده اند. آلت کوین هایی که با یک توییت وی ارزش آن ها در عرض چند ساعت چند برابر می شوند. ماسک در چند حرکت قیمت رمزارزها نقش داشته است. یکی از آن ها حمایت سیستماتیک وی از رمزارز دوج کوین که به صورت میم کوین ایجاد شده است. یا رفتن به دنبال رمزارزها مبهم و در عین حال بحث برانگیز مانند کام راکت که وابسته به صنعت پورن است.

اثر توییت ماسک بر سرمایه گذاران کوچک

اثرات سو بازی های ماسک بر صنعت ارزهای دیجیتال کاملا مستند است. اولین و مهمترین تاثیر را بر سرمایه گذاران خرد گذاشته است. این سرمایه گذاران با الهام از مدیر عامل تسلا معاملاتی انجام داده اند که ضرر آن بیش از توان مالیشان بوده است. مطمئنا افراد دیگری هستند که حتی بدون توجه مستقیم به توییت های ایلان ماسک ضرر کردند. آن ها قربانی رکودهای بازاری شده اند که دلیل آن رفتن سرمایه گذاران به خاطر این توییت ها بوده است.

اثر توییت ماسک بر کل بازار

در مقیاس بزرگتر نیز این طوفان نوسانات اخیر، مانع ایجاد شهرت بیشتر بازار رمزارزها به عنوان یک دارایی ایمن شده است. به عنوان یک تازه وارد که به دنبال جایی برای سرمایه گذاری دارایی های خود هستید. چه میزان احتمال دارد در بازاری سرمایه گذاری کنید که با یک توییت ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. نگرانی مهم مربوط به رابط رمزارز با ایلان ماسک این است که چنین قابلیت انعطاف پذیری که برای دستکاری بالقوه بازار وجود دارد. می تواند باعث شود توجه سازمان نظارتی و مقرارتی به فضای رمزارزها جلب شود.

نظرات در مورد تاثیر ایلان ماسک

برخی هنوز بر این باورند که یک جنبه مثبت در نوساناتی که ماسک ایجاد می کند وجود دارد. به عنوان مثال ماتی گرینسپن (Mati Greenspan) بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره اقتصادی Quantum Economics می گوید. “دخالت ماسک در فضای رمزارزها کاملا مثبت است. مدتی است که از نوسانات به عنوان محرک حجم و چارچوب گذاری استقبال می شود.”

با این حال برخی دیگر بر این باورند که نتایج منفی بر نتایج مثبتی که از تبلیغات ماسک ایجاد می شود با اختلاف زیادی بیشتر است. دین استاین بک (Dean Steinbeck)، بنیانگذار و مدیرعامل ارشد ارائه دهنده خدمات بلاکچین Horizen Labs می گوید:

“رفتار ماسک به بازار رمزارزها آسیب رسانده است. اولین اشتباه، ادعای انحرافی او مبنی بر مضر بودن بیت کوین برای محیط زیست بود. این ادعای وی ساختگی است و به وسیله انگیزه های پنهان طرح ریزی شده بود. دومین اشتباه ماسک، توییت ها آماتوری وی است که از میم کوین ها مزخرف پشتیبانی می کند که هیچ ارزش حقیقی ندارند.”

استاین بک در ادامه در مورد ایلان ماسک می گوید: “او چیزی بیش از یک میلیاردر جامعه ستیز نیست که واقعا چیزی در مورد رمزارزها نمی داند. اما اعتقاد دارد که یک متخصص در این زمینه است.”

دلیل کار ایلان ماسک

بسیاری از افراد فعال در فضای رمزارز حیرت زده هستند از اینکه انگیزه ماسک برای تولید مداوم توییت ها اغلب متنقاض اما هنوز قابل اعتماد در مورد روند بازار چیست. آیا با کم و زیاد کردن و دستکاری قیمت رمزارزها سود بدست می آورد؟ یا شاید، او قصد دارد با توییت های خود از روی حسن نیت تکان های ناگهانی و چرخش های که در بازار وجود دارد را آموزش دهد؟ یا برای سرگرمی این کار را می کند؟

به نظر می رسد فرضیه سرگرمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. اما برخی فعالان بازار رمزارزها دلیل آن را سرگرمی نمی دانند.

با این حال، برخی دیگر از دلیل این کار را کسب سود مدیرعامل تسلا می دانند. بروک پیرس (Brock Pierce) سرمایه گذار در ارزهای دیجیتال و رئیس بنیاد بیت کوین، فکر نمی کند دلیل توییت های ایلان ماسک در مورد رمزارزها سو استفاده باشد. او می گوید:

“به نظر می رسد که ایلان ماسک نسبت به نظرات و آموخته های مختلف بسیار واکنش نشان می دهد. به خصوص زمانی که قیمت ها در حال کاهش و رمزارزها در وضعیت پیچیده و بغرنج قرار دارند. اما من فکر نمی کنم او فردی فرصت طلب باشد. من فکر می کنم او مانند کاری که در بسیاری از صنایع انجام می دهد سعی می کند این بازار را بیشتر درک کند. تحصیلات یک مسیر خطی نیست. او روند خودش را طی می کند. به خاطر اینکه طرفداران زیادی دارد، او به روش خیلی عمومی این کار را انجام می دهد.”

پیرس در ادامه می گوید از انجا که جامعه رمزارزها تمایل به سخاوت دارد. هنوز هم این احتمال وجود دارد که ماسک بتواند حامی بسیار مهمی برای این فضا باشد. به شرطی که نیت وی در دراز مدت و میان مدت ثابت شود.

پایان تاثیرگذاری ایلان ماسک

نظرات با توجه به توییت های اخیر وی بسیار متفاوت است. گرینسپن در پاسخ به این سوال که آیا برای همیشه اعتبار ماسک در بازار ارزهای دیجیتال از بین رفته است، گفت:

“بدون شک، بله. مردم این فضا به شدت به خاطر فشارها بدحال هستند. و از مداخلات دمدمی مزاجی وی در بازار خسته شده اند.”

گرینسپن به صورت خلاصه در مورد احساسات عمومی می گوید، در حالی که برخی از افراد خوشحال هستند و فقط برای خندیدن او را دنبال می کنند. بسیاری از افراد واقعا خسته هستند.

اگر حالت دوم در توده عمومی افراد فعال در بازار رمزارزها وجود داشته باشد، این خبر خوبی است. مهم است که افراد از ماسک خسته شوند. این کار باعث شکستن طلسم ماسک و آزاد شدن کل دارایی افراد از سوی یک فرد قدرتمند می شود.

سخن آخر

رابط رمزارز با ایلان ماسک تا کنون باعث ضرر بسیاری از افراد شده است. بسیاری از فعالان اعتقاد دارند که تاثیر توییت های مدیرعامل تسلا بر این بازار کاهش یافته است. آن ها معتقدند افراد کمی هستند که با توجه به این توییت ها وارد بازار یا از آن خارج می شوند. به نظر شما هم تاثیر ماسک بر بازار رمزارزها کاهش یافته است؟

یا اینکه او هنوز هم می تواند قیمت را با توییت های خود تغییر دهد؟

ما در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع:

https://cointelegraph.com/news/crypto-s-fraught-relationship-with-elon-musk-ambassador-or-liability

Comments (0)
Add Comment