۱ میلیون دلیل برای اینکه باید بدانید بلاک چین چیست

۹۰%
عالی
  • لطفا به این امتیاز بدهید

بلاک چین یعنی بلوک زنجره های ! خب این رو که همه میدونن ، نترسین در این مقاله بسیار ساده تر و آسون تر در مورد بلاک چین خواهید آموخت.

اون قدیم ها ! وقتی میرفتین بانک ملی سر کوچه حساب باز می کردین ، اون ها یک دفتر داشتن یک صفحه برای من باز میکردن بالاش مینوشتن شماره حساب ۱۲۰۱ برای آقای فلانی با فلان مشخصات و هر خط پایینش مینوشتن تاریخ ۱۳۶۱ ساعت ۱۲:۱۰ دقیقه روز ۱۲ مهر ۱۵۰۰ تومان به حسابش واریز کرده و موجودی حسابش مثلا شده ۴۰۰۰ تومان !

تمام این کارها دستی بود ! و اگر شما میرفتین بانک ملی دو تا کوچه اون ور تر نمیتونستین با دفترچه حسابتون یک ریال هم بگیرین و فقط خدمات بانکی از همون شعبه ای که باز کرده بودین میتونستین بگیرین .

خیلی احمقانه به نظر میاد، نه ؟؟

الان من از خارج از ایران از طریق اینترنت بانک به حساب هر کسی بخوام پول واریز کنم . من به شما قول میدم اگر دانش لازم رو در مورد کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال نداشته باشید ، شما از قافله به شدت عقب خواهید ماند ! همانطور که داستان حساب بانکی من از نظر خیلی از جوان تر های امروز خنده دار و احمقانه به نظر بیاد! داستان خرید با کارت بانکی و اینها در ۱۰-۲۰ سال آینده برای آیندگان مسخره به نظر میاد! اونها باورشون نمیشه شما نتونستین در کسری از ثانیه پولتون را به هر کسی و در هر کجای دنیا که میخواستین منتقل کنید!

اما این چه ربطی به بلاک چین داشت ؟

بلاک چین پایه و اساس ارز های دیجیتال است پس باید حتما در مورد آن بدانید ولی لازم نیست زیاد فنی و حرفه ای ولی باید حدقل با اتفاقاتی که درآن می افتد آشنا باشید.

بلاک چین در واقعی تکنولوژی ایست که مهترین علت معروفیت آن شاید بیت کوین باشد. هر چند بلاک قبل از بیت کوین معرفی شده ولی استفاده از آن در بیت کوین باعث معروفیت آن شد.

به زبان ساده، بلاک چین یک نوع دفتر ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره‌شده روی این نوع دفتر،برای همه کسانی که تمایل دارند قابل مشاهده است . با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود.

فرض کنید شما میخواهید خانه ۱۰۰ متری در خیابان یوسف آباد تهران کوچه دوم پلاک ۱۰۰ را میخواهید بفروشید و با مشتری آن به دفتر اسناد رسمی رفته اید .دفتر اسناد باید ابتدا مطمعن شود شما مالک هستید ، آنها به تمام سابقه آن خانه دسترسی دارند، مثلا میدانند در سال ۱۲۹۳ یک زمین به مساحت ۱۲۵۰ متر ، به چندین تکه تقسیم شد ، مالک اولیه که بوده و بعدا طی چندین مورد واگذاری مثلا سه سال پیش بخشی از آن زمین اصلی یک ساختمان ۶ طبقه ساخته شده و در همان سال سند یک واحد ۱۰۰ متری آن به نام شما خورده است .

در مرحله بعد باید مطمعن شوند شما ، همان کسی هستین که میگویید ، سند ملک شما را میخواند، مدارک شناسایی شما را میخواد تا در آخر مطمعن می شوند و در واقع شما احراز هویت میشوید.

اما مالک زمانی که احراز هویت شد ، میتواند بدون واسطه ملک یا دارایی اش را خودشا راسا به هر کسی خواست منقل کند . این توضیح بسیار ساده بلاک چین است. اما جزییات بسیار زیادی دارد که نمونه آن در روش انتقال بیت کوین در کمی پایین تر توضیح داده شده.

این دقیقا مفهموم بلاک چین است با یک تفاوت جدی ، همه چیز برای همه قابل دسترس است و همه میتوانند به اطلاعات درسترسی داشته باشند. کس خاصی مالک داده ها نیست بر خلاف آنچه در محضر رخ داده و مالک اطلاعات سازمان اسناد است و هر کسی به داده های دسترسی ندارد ، در بلاک چین همه به اطلاعات آن دسترسی دارند.

مثالی دیگر اینکه من در یک جمع ۱۰۰ نفری، برگه‌ای حاوی اطلاعات را بالا می‌گیرم و همه با تلفن همراه‌شان از آن برگه عکس می‌گیرند. حالا اگر من آن اطلاعات را نابود کنم، یا تغییری در آن بدهم، دیگر برای آن جمع قابل پذیرش نیست، چون آن‌ها یک کپی از نسخه اصلی را دارند، مگر اینکه موبایل همه را بگیرم و آن را حذف کنم.

این جمعی که از آن صحبت کردیم می‌تواند چندین میلیون نفر باشد که در بیت کوین و اتریوم  و سایر ارزهای دیجیتال بلاک چینی شاهد آن هستیم و یا به صورت خصوصی برای یک گروه خاص استفاده شود.

سایت بلاک چین

در ضمن سایتی هم به نام بلاک چین داتکام (Blockchain.com) با نام و آدرسِ سابق (Blockchain.info) یکی از مطرح‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است. این سایت ربطی به مفهوم بلاک چین ندارد ولی از بلاک چین استفاده میکند. به تازگی به جز بیت کوین، از چند ارز دیجیتال دیگر از جمله اتریوم، بیت کوین کش و استلار پشتیبانی می‌کند. در این مطلب، ضمن معرفی کامل این سایت، نحوه ساخت کیف پول و کار با آن را به صورت تصویری آموزش هم میدهیم .

چرا باید در مورد بلاک چین بدانیم؟

اگر میخواهید حرفه ای باشید، لازم نیست زیاد مطالب فنی بدونین ، باید کمی دانش کاربردی در مورد مطالب مهم و کاربری بلاک چین بدانید.

کمی چرخیدن در سایت بلاک چین به شما کمک میکند با مفهوم بلاک چین خصوصا کاربرد آن در ارز های دیجیتال بیشتر آشنا شوید . یکی از مهترین کاربرد آن بررسی و رد یابی بیت کوین هم هست . البته نگران نباشید ما قصد نداریم با توضیحات فنی کار رو زیاد مشکل کنیم .

همانطور که در مقاله بیت کوین چیست توضیح داده شده تمام تراکنشات بیت کوین در دفتر بلاک چین ثبت می شود و این اطلاعات برای همه در دسترسی است.به این مثال توجه کنید.

فرض کنید آدرس کیف پول شما A است و شما ۲ بیت کوین دارین حالا شما میخوایین ۱ بیت کوین به کیف پول من که آدرس آن B هست و موجودی آن ۱۰ بیت کوین است ،منتقل کنید. بعد از اینکه این انتقال انجام شد، موجودی من ۱۱ بیت کوین و موجودی شما ۱ بیت کوین است. این انتقال در دفتر زنجیره بلاک ها ثبت می شود . این اطلاعات کاملا عمومی ایست و هر کسی به این اطلاعات دسترسی دارد.البته فقط اینکه کیف پول A یک بیت کوین به کیف پول B فرستاده ولی اینکه مالک این بیت کوین چه کسی ایست ، و یا حتی در کجای دنیا است ، بر اساس هدف بیت کوین هرگز جایی ثبت نمیشود خب البته واضح است که شما میتوانید اعلام کنید که این والت مال شماست.در نظر داشته باشید آدرس بیت کوین عمومی ایست و کسی که کلید های خصوصی را داشته باشد میتواند اقدام به ارسال بیت کوین کند.

پس در آن هم تراکنش ها را میتوانید ببنید هم موجودی هر کیف پول بیت کوین. به عکس زیر توجه کنید این عکس در سایت بلاک چین برای همه قابل مشاهده است.

آدرس بیت کوین bc1qa9097fxp5zd2k98cw64v7kq93hcaftcwtxaral موجودی فعلی اش صفر بیت کوین است و در مجموع ۳.۲۸۰۹۶۲۵۵ بیت کوین ورودی داشته و همین مقدار هم خروجی

به عکس ذیل توجه کنید اطلاعات بیشتری و جذاب تری میتونید ببینید.

در قیمت Hash میتونیم ببنیم که در تاریخ ۰۱-۰۴-۲۰۲۲ مقدار ۲.۳۱۹۸ بیت کوین موجودی این کیف پول به دو آدرس منتقل شده که در قسمت راست عکس آدرس آنها و مقدار دریافتی هر والت رو میتونین ببنید.

هزینه این تراکنش در قسمت Fee مشاهده میشود که مقدار ۰.۰۰۰۰۳۱۳۲ بیت کوین بوده. البته این اطلاعات جهت رد یابی بیت کوین و خیلی موارد دیگه هم قابل استفاده است که در حوصله این مقاله نمی گنجد.

سایت بلاک چین امروزه فقط نمایشگر اطلاعات نیست، شما میتوانید کیف پول بیت کوین در آن برای خود بسازید، از ارزهای دیگری هم چون اتریوم و بیت کوین کش هم پشتیبانی میکند، علاوه بر آن به عنوان یک سایت اکسچنج هم که قابلیت خرید یا فروش رمز ارز یا همان ارز های دیجیتالی را فراهم میکند . در ادامه به کیف پول بیت کوین در این سایت می پردازیم.

کیف پول تحت وب بلاک چین، با آدرس Blockchain.com این روزها یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است و تعداد کاربرانش به صدها هزار نفر می‌رسد. آدرس قدیمی این سایت Blockchain.info بود.

محبوبیت این کیف پول به حدی است که افراد تازه‌کار گاهی اوقات آن را با فناوری بلاک چین اشتباه می‌گیرند. فراموش نکنید که فناوری بلاک چین با کیف پول بلاک چین متفاوت است. فناوری بلاک چین تکنولوژیِ زیرساختی بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال است اما کیف پول بلاکچین داتکام فقط یک کیف پول برای ارزهای دیجیتال است که در برند خود از کلمه بلاک چین استفاده کرده است و هیچ ارتباطی با فناوری بلاک چین ندارد.

همانطور که گفتیم این سایت فقط کیف پول نیست، به عنوان یکی از اولین‌‌ کاوشگرهای بیت کوین شناخته می‌شود که می‌توان در آن تراکنش‌های بیت کوین و وضعیت شبکه آن را پیگیری کرد و شاید به همین دلیل نام بلاک چین را برای خود انتخاب کرده است.

کیف پول آن محیط کاربری بسیار ساده و راحتی دارد و برای همه افراد به راحتی قابل استفاده است. همچنین دسترسی به این کیف پول از تمام دستگاه‌ها (دسکتاپ یا موبایل)، فقط با یک مرورگر اینترنتی امکان‌پذیر است.

کیف پول Blockchain، کلیدهای خصوصی (همان بیت کوین‌ها) را روی سرورهای اینترنتی ذخیره می‌کند، اما در وب‌سایت خود اثبات کرده است که تمام کلمات عبور، رمزگذاری‌شده هستند و این شرکت هیچ‌گونه دسترسی به ارزهای دیجیتال کاربران ندارد.

این کیف پول با نرم افزاری که برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS ارائه داده، امکان استفاده راحت‌تر را برای کاربران موبایل فراهم کرده است.

بلاک چین اتریوم

اتریوم هم به مانند بیت کوین دارای بلاک چین مخصوص خود است. شما در این بلاکچین اتریوم میتوانید سایت مربوطه آن را ببنید.

ساختار کلی مثل توضیحات بلاک چین بیت کوین است و شما میتوانید در آن تراکنشات اتریوم و تمام توکن های مربوطه آن را پیگیری کنید.

انواع بلاکچین

به صورت کلی دو نوع بلاک چین داریم ، بلاچین عمومی و بلاچین خصوصی که به صورت ساده مهمترین کاربر امروزی بلاک چین عمومی ارز های دیجیتال هستند که البته کاربرد های دیگر هم دارد که در انتهای مقاله به آنها پرداخته ایم.

جذابیت بلاک چین تا آن حد است که امروزه در مراکز بسیار در دنیا دنبال استفاده از آن هستند مقاله استفاده سازمان ملل از بلاک چین میتوانید اطلاعات بیشتری به شما دهد.

توکن چیست

توکن و کوین چه هستند ، کوین معمولا خودش دارای بلاک چین مخصوص خودش است مثل اتریوم اما توکن بر بستر بلاک چین کوین فعال است مثل توکن تتر که بر بستر اتروم و همچنین بستر ترون کار میکنند .

کاربرد بلاکچین

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد بلاک چین بدانید خواندن مقاله کاربرد بلاک چین را هم به شما پیشنهاد میکنیم و البته اگر دوست دارید در مورد بیت کوین که قطعا دلیل اصلی جدی شدن استفاده از بلاک چین است مقاله بیت کوین چیست را مطالعه کنید.

شاید معادل ساده آن را بتوان دفتر اسناد رسمی دانست که اطلاعات برای همه کسانی که بخواهند قابل مشاهده است و البته اطلاعات آن به سرعت با بقیه دفاتر اسناد به روز رسانی میشود و دسترسی برای تغییر آن فقط از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر است . خب حالا به این مثال در مورد کاربر بلاک چین در بیت کوین چیست و همچنان در اتریوم چیست توجه فرمایید.

بلاک چین از دیدگاه فنی

بلاک چین را یک به عنوان بایگانی که اطلاعات روی آن ثبت می شوند، در نظر بگیرید. شاید یک بلاک چین با چیزهایی که با آن بیشتر آشنا هستید، خیلی تفاوت نداشته باشد. مثل ویکیپدیا.

با استفاده از یک بلاکچین، افراد زیادی می‌توانند سوابق مختلفی را به یک نوع بایگانی اطلاعات وارد کنند و همچنین کاربران می‌توانند چگونگی ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات را کنترل کنند.

ساختار و نوع کار این فناوری خیلی با نوع کار وب‌سایت ویکیپدیا تفاوت ندارد. مقالات وب‌سایت دانشنامه آنلاین ویکیپدیا هم محصول یک نویسنده نیستند. هر کسی می‌تواند با رعایت قوانین ویکیپدیا، در این سایت مطلب منتشر کند. بنابراین در ویکی‌پدیا هم فقط یک فرد اطلاعات را کنترل نمی‌کند.

با این حال، با بررسی‌های عمیق‌تر، تفاوت‌هایی که باعث می‌شود فناوری بلاک چین منحصر به فرد باشد، روشن‌ می‌شود. در حالی که هر دو در شبکه‌های توزیع‌شده (اینترنت) اجرا می‌شوند، ویکی‌پدیا در شبکه جهانی وب (WWW)، با استفاده از یک مدل «کلاینت سرور»، طراحی شده است.

این یعنی در ویکیپدیا، داده‌ها روی سرور متمرکز ذخیره می‌شوند. حتی اگر کاربران هم نخواهند، یک یا چند نفر به تمام داده‌ها کنترل دارند و می‌توانند آن‌ها را تغییر دهند یا به طور کامل حذف کنند.

در ویکی‌پدیا، یک کاربر (کلاینت)، با مجوزهایی که در حساب کاربری خود توسط سیستم برایش تعیین می‌شود، قادر است همه یا برخی از ورودی‌های ویکی‌پدیا را که در یک سرور متمرکز ذخیره شده‌اند، تغییر دهد.

هر زمان که یک کاربر به صفحه ویکیپدیا دسترسی پیدا کند، نسخه به‌روزشده یک مطلب در دیتابیس (مسترکپی) را دریافت می‌کند. اما تفات اصلی این است که کنترل پایگاه داده همچنان با مدیران ویکی‌پدیا باقی می‌ماند و کنترل دسترسی‌ها و مجوزها توسط یک مقام مرکزی حفظ می‌شود. به نوعی مدیران ویکی‌پدیا می‌توانند یک مقاله را هر زمان که بخواهند حذف کنند.

اما در بلاک چین، مالک اطلاعات پایگاه داده، همان کاربران شبکه هستند و اطلاعات ثبت‌شده روی آن پاک نمی‌شود.

در آخر:

در لینک زیر مجموعه ای بسیار جالب براتون فراهم کردیم ، از کاربرد بلاک چین در NFT ، تا استفاده از بلاک چین در سازمان ملل ، هوش مصنوعی و بلاک چین . تمام مطالب جالب مربوط بخش بلاک چین را در همه چیزهای بلاک چین مشاهده نمایید و خواندن آنها لذت ببرید.

به روز رسانی :

سئوالی که سعی کردم در متن کاملا توضیح بدم ، ولی این روزها خیلی ها از من میپرسن این هست که تفاوت بلاک چین و بیت کوین چیست ؟ حتما تا الان متوجه شدین ولی باز به صورت خیلی ساده می تونم بگم شاید بشود گفت بلاک چین یک جاده است و ماشین های توی اون جاده کوین های و مسافران ماشین ها توکن هستند یعنی چی؟ مثلا بیت کوین یا اتریوم برای فعالیتش به بستری به نام بلاک چین نیاز داره، پس دو چیز جدا هستن ولی جاده خالی و ماشین خالی بدون جاده اموراتشون نمیگذره! اما توکن مثل مسافر های ماشین هستن میتونن سوار بیت کوین بشن ، میتونن سوار اتریوم یا سولاریوم بشن پس توکن ها به کوینی نیاز دارن تا از آن به عنوان بستر فعالیتشون استفاده کنن.

لطفا سئوالات و نظرات خودتون رو برای ما در پایین مقاله بنویسید.

بلاک چینکیف پول
Comments (4)
Add Comment
  • الهام صفوی

    راهی برای این هست که کیف پولم از توی این سایت به جای دیگه ای منتقل کنم ؟

    • Admin

      کار ساده ای هست به شرط اینکه کلمات هسته کیف پولتون رو داشته باشید .. به راحتی این کلمات رو در کیف پول دیگه ایمپورت کنید

  • محمد علی

    ممنون از مقاله خوبتون ، میخواستم بدون آیا من هم میتونم یک نود بلاک چین راه بندازم و کسب درآمد کنم ازش؟

    • Admin

      راه اندازی نود بلاکچین بسته به ارزی که میخوایین راه بندازین متفاوت هست ، مثلا نود بیت کوین یا اتریوم ولی به هر صورت درآمد زیادی نداره ، ولی راه اندازی ولیدتور اتریوم به شرطی که شما حداقل ۳۲ اتریوم داشته باشید میتونه درآمد زا باشه