تحلیل روند قیمت اتریوم پس از مرج (۲۶ شهریور)

هفته‌ای که گذشت یکی از مهم‌ترین هفته‌های تاریخ شبکه اتریوم محسوب می‌شود. علیرغم تحقق موفقیت‌آمیز پروژه مرج در ۱۵ سپتامبر، قیمت طی روزهای گذشته کاهش شدیدی را تجربه کرده است. شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران خود را برای شروع یک سویه صعودی پس از تحقق پروژه مرج آماده کرده بودند، اما رویکرد نهنگ‌های اتریوم، قیمت را به سمت مقابل هدایت کرد. علاوه بر افزایش توزیع اتریوم در روزهای گذشته، سیگنال‌های منفی اقتصاد کلان نیز در کاهش قیمت اخیر موثر بوده است.

با این حال مسائل فاندامنتال و تکنیکال شبکه اتریوم از اهمیت بیشتری برخوردار است و ما نیز در همین راستا قصد داریم تتایج تحقق پروژه مرج در چند روز اخیر را زیر ذره‌بین ببریم. از این طریق می‌توان افق کوتاه‌مدت و بلندمدت بازار را روشن‌تر کرد. در این نسخه از تحلیل روند قیمت، عوامل موثر بر بازار را بر اساس عناوین زیر مورد ارزیابی قرار خواهیم داد:

تحلیل فاندامنتال: ارزیابی نتایج بلندمدت تحقق پروژه مرج و نگاهی به وضعیت کلی بازارهای مالی

تحلیل تکنیکال: ارزیابی حمایت‌ها و مقاومت‌های کلیدی بازار و پیش‌بینی حرکات آتی قیمت

تحلیل آنچین: ارزیابی تغییر نرخ انتشار و رویکرد نهنگ‌ها در توزیع اتریوم

بیشتر بخوانید: اتریوم ۲.۰ چیست؟

ارزیابی بازار اتریوم بر اساس تحلیل فاندامنتال

پس از طی شدن یک فرآیند طولانی از نوامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲، در نهایت پروژه مرج اتریوم و تغییر مکانیزم اثبات-کار (PoW) به مکانیزم اثبات-سهام (PoSدر چند روز اخیر محقق شد. این فرآیند شامل تحقیقات و آزمایش‌های بسیاری بوده است و امید به نتایج آتی آن، اعتماد سرمایه‌گذاران اتریوم را جلب کرده است. اما آنچه برای برخی افراد مبهم است، واکنش منفی بازار به تغییر ساختار شبکه است! اکثر تحلیل‌گران معتقد بودند که در صورت بروز نقایص اجرایی یا امنیتی در حین تحقق پروژه مرج، بازار دچار ریزش‌های مقطعی شدیدی خواهد شد. اما همانطور که ویتالیک بوترین چند هفته قبل اعلام کرده بود، تحقق نهایی پروژه مرج بدون هیچ مشکلی اجرایی شد. بنابراین باید به این پرسش پاسخ داد که علل ریزش قیمت اخیر چیست و آیا این روند در بازه‌های طولانی مدت تداوم خواهد یافت یا خیر؟

همانطور که در یکی از نسخه‌های تحلیلی پیشین نیز شرح داده شد، نباید انتظار داشت که نتایج تغییر مکانیزم شبکه، بلافاصله پس از تحقق آن، آشکار شود. تغییر مکانیزم اتریوم از اثبات-کار به اثبات-سهام مزیت‌های مختص به خود را دارد، اما مهم‌ترین ثمره آن، کاهش مصرف انرژی و محدود کردن نرخ تورم ذخیره در گردش است. مزایایی مثل افزایش قدرت مقیاس‌پذیری (توانایی پردازش همزمان تراکنش‌های بیشتر‌) و کاهش میزان کارمزدها، نتایجی است که در آپدیت‌های بعدی شبکه و طی سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد. با توجه به این مطلب، آیا کاهش تورم ذخیره اتریوم طی ۳ روز گذشته محسوس است؟ به وضوح می‌توان گفت خیر! به همین خاطر واکنش بازار به نتایج مثبت پروژه مرج همچنان دور از انتظار است. در بخش تحلیل آنچین بیشتر به تغییرات ذخیره اتریوم می‌پردازیم.

واکنش منفی بازار اتریوم در هفته گذشته را باید طی دو مرحله بررسی کرد. افت قیمت از ۱۷۸۰ دلار تا ۱۵۴۰ دلار و ریزش پس از تحقق پروژه مرج، از ۱۵۴۰ دلار تا ۱۴۲۰ دلار. کاهش اولیه که قبل از ۱۵ سپتامبر و اجرای نهایی مرج رخ داد، تحت تاثیر سیگنال‌های منفی منتشر شده در ارتباط با تورم ماه آگوست ایالات متحده بود. در اواسط هفته گذشته، با انتشار شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)، مشخص شد که تورم ماهیانه (آگوست) ۰.۶ درصد است. این رقم نشان‌دهنده تداوم وضعیت تورمی در امریکا است. در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران حدس خواهند زد که فدرال رزرو (Federal Reserve) نیز سیاست افزایش نرخ بهره را ادامه می‌دهد. بنابراین با انتشار خبر تورم آگوست، تمام بازارهای مالی بزرگ تحت تاثیر قرار گرفته و دچار افت ارزش شدند. S&P500، NAZDAQ و بازار رمز ارزها، جزو این دسته محسوب می‌شوند که بین ۱.۵ تا ۳ درصد کاهش را تجربه کردند.

اما ریزش بعدی قیمت از سطح ۱۵۴۰ دلار به ۱۴۲۰ دلار، تحت تاثیر یک رویکرد تجاری کلی صورت گرفت. هرچند ریزش پس از مرج، گستره کمتری نسبت به ریزش پیش از مرج داشت. با این حال شکسته شدن حمایت ۱۵۰۰ دلاری  نیازمند یک فشار فروش شدید بود. از چند هفته پیش از اجرایی شدن مرج شبکه، برخی از تحلیل‌گران نوسانات کاهشی قیمت پس از مرج را پیش‌بینی کرده بودند. این دسته از تحلیل‌گران معتقد بودند که بر اساس یک الگوی تجاری پرتکرار، سرمایه‌گذاران قدرتمند بازار در دوران شایعات مربوط به یک رخداد، خرید کرده و بلافاصله پس از تحقق رخداد اقدام به فروش می‌کنند. این الگو برای پروژه مرج نیز تکرار شد. در دوره‌ای که بحث تغییر مکانیزم و مزایای آن داغ بود، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای وارد بازار شده و انباشت را آغاز کردند. به محض تحقق پروژه مرج، فرآیند توزیع آغاز شد و طی ۴۸ ساعت بیش از یک میلیارد دلار از ذخایر نهنگ‌ها در بازار توزیع شد. این توزیع گسترده قیمت را به شکل محسوسی کاهش داد. سرمایه‌گذرانی که در این محدوده اقدام به توزیع می‌کنند، در حمایت‌های کلیدی بعدی وارد بازار شده و انباشت بلندمدت را آغاز می‌کنند. این بار افق آن‌ها بلندمدت خواهد بود و از تحقق مزایای مکانیزم جدید، کسب سود خواهند کرد.

بیشتر ببینید:

قیمت اتریوم به صورت لحظه ای

ارزیابی بازار اتریوم بر اساس تحلیل تکنیکال

نوسانات کاهشی اخیر، وحشت ریزش قیمت تا حمایت ۱۰۰۰ دلاری را تقویت کرده است. طی هفته گذشته، پس از آنکه قیمت نتوانست از مقاومت ۱۸۰۰ دلاری عبور کند، تضعیف شده و به کانال ۱۵۰۰ دلاری بازگشت. این کانال در چند ماه اخیر بارها مورد آزمایش قرار گرفته و کلیدی‌ترین حمایت ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار محسوب می‌شود. پس از شکست این حمایت ترس حاکم بر بازار افزایش یافت و قیمت را تا مرز ۱۴۰۰ دلار کاهش داد. در وضعیت کنونی ارزیابی حرکات اتی قیمت بر مبنای افق کوتاه‌مدت و بلند‌مدت حائز اهمیت است.

بر اساس نمودار یک ساعته، سطح ۱۴۴۰ دلاری به عنوان مقاومت ظاهر شده و بسته شدن کندل‌ها در زیر این سطح، قیمت را دائما به مرز ۱۴۰۰ دلاری هدایت می‌کند. برای بازگشت به کانال ۱۵۰۰ دلاری، باید مقاومت ۱۴۷۰ دلاری نیز شکسته شود.

در نمودار روزانه، قیمت به یک حمایت کلیدی رسیده است، همانطور که مشاهده می‌کنید، شکسته شدن این حمایت مسیر را برای کاهش شدید قیمت فراهم می‌کند. هرچند سطح ۱۳۰۰ دلاری نیز توانسته چند بار از کاهش قیمت جلوگیری کند، اما بر اساس الگوی نمودار روزانه، شکست حمایت ۱۴۰۰ دلاری، فشار فروش را به حدی افزایش می‌دهد که احتمال ریزش قیمت را تا مرز ۱۰۰۰ دلار افزایش می‌یابد.

ارزیابی بازار اتریوم بر اساس تحلیل آنچین

همانطور که در بخش اول اشاره شد، اصلی‌ترین مزیت تحقق پروژه مرج و تغییر مکانیزم از PoW به PoS، کاهش نرخ انتشار اتریوم و جلوگیری از تورم ذخیره است. بر مبنای اطلاعات آنچین، نرخ انتشار روزانه بین ۱۳ تا ۱۴ هزار اتریوم است که از این میزان ۱۶۰۰ اتریوم متعلق به مکانیزم PoS بوده و باقیمانده آن توسط ماینرهای PoW تولید می‌شده است. علاوه بر این الگوریتم EIP1559 نیز در راستای جلوگیری از تورم ذخیره اتریوم، بخشی از کارمزدها را می‌سوزاند (از ذخیره در گردش خارج می‌کند).

با تغییر مکانیزم شبکه و فعال بودن الگوریتم EIP1559 انتظار می‌رفت که افزایش حجم ذخایر اتریوم متوقف شود، اما نمودار حجم ذخیره در گردش شبکه، همچنان یک افزایش ملایم را نشان می‌دهد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که نرخ انتشار و افزایش ذخیره در همین ۳ روز به شدت کاهش یافته است. بر اساس الگوی پیشین باید در این مدت ۲۱ هزار اتریوم به حجم ذخیره افزوده می‌شد، در حالی که این میزان به ۴۰۰ اتریوم رسیده است. این میزان یک کاهش ۹۸ درصدی را نشان می‌دهد. اگر میزان کارمزدها افزایش یابد، ممکن است نرخ افزایش صفر یا حتی منفی شود! به همین خاطر در صورت تداوم روند موجود می‌توان به افزایش ارزش اتریوم در افق بلندمدت امیدوار بود.

رویکرد نهنگ‌های اتریوم طی روزهای پس از تحقق پروژه مرج، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. طی همین مدت کوتاه، جابه‌جایی‌هایی به ارزش بیش از ۱ میلیارد دلار از ذخیره نهنگ‌ها ثبت شده است. این امر نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران اصلی بازار اتریوم فرآیند توزیع، کسب سود، کاهش قیمت و ورود دوباره به بازار را آغاز کرده‌اند. شاید بتوان گفت که بخشی از این رویکرد، بر اساس قراردادهای فیوچر اخیر صورت گرفته است. ۳۰ سپتامبر تاریخ انقضای قراردادهای فیوچر ماهانه اتریوم است. ابن امر نشان می‌دهد که نهنگ‌ها بر خلاف انتظار دیگر سرمایه‌گذاران، پیش از تحقق پروژه مرج وارد معاملات فیوچر شده و قیمت آتی را با کاهشی قابل توجه پیش‌بینی کرده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که هرچند افق‌ کوتاه‌مدت بازار همراه با نوسانات نزولی است، اما به محض ورود دوباره نهنگ‌ها به بازار، شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

جمع‌بندی

بازار علیرغم تحقق نهایی پروژه مرج، روندی نزولی را پیش گرفته است. به طور کلی دو عامل باعث کاهش ارزش اتریوم شد. ابتدا سیگنال‌های منفی مربوط به تورم ماه آگوست تاثیر خود را بر تمام بازارهای مالی گذاشت و از طرف دیگر الگوی تجاری سرمایه‌گذاران قدرتمند مبنی بر «خرید در دوره شایعه و فروش در زمان تحقق» عامل ریزش بیشتر قیمت شد.

از منظر تکنیکال حمایت ۱۴۰۰ دلاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ممکن است شکست آن باعث کاهش قیمت قیمت تا مرز ۱۰۰۰ دلاری شود. با این حال، از منظر نمودار روزانه، حمایت ۱۴۰۰ دلاری توان خوبی برای جلوگیری از کاهش قیمت را دارد.

اطلاعات آنچین نشان می‌دهد که نرخ انتشار اتریوم ۹۸ درصد کاهش یافته است. به عبارتی روند تورم ذخیره اتریوم تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است، اما این کاهش نسبت به حجم کل ذخیره محسوس نیست. با گذر زمان و تداوم این روند، ارزش اتریوم افزایش خواهد یافت!

اتریوم