بررسی دلایل عملکرد ضعیف قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین

نگرانی‌های زیادی در مورد افزایش عدم اطمینان برای تغییر قیمت اتریوم و ذخیره سرمایه گذاران نهادی وجود دارد. به همین دلیل اتریوم احتمالا ۱۲ ماه زمان می‌برد که در برابر بیت کوین جایگاه خود را به‌‌دست بیاورد.

عملکرد ضعیف قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین

قیمت اتریوم از ۲۸ مارس تا ۱۵ می، عملکرد قوی‌تری نسبت به قیمت بیت کوین داشت. بازار گاوی موجود در آن زمان، باعث شد که این توکن به بالاترین قیمت خود، یعنی ۴.۳۸۰ دلار برسد. هرچند، بازار ارز دیجیتال در ۱۲ می به شدت سقوط کرد. به همین دلیل روند صعودی معکوس شد. از آن زمان تاکنون، قیمت اتریوم ۲۵ درصد، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است.

برخی ممکن است بگویند که این یک سازگاری فنی بعد از یک صعود قیمت زیاد است. علاوه بر این، این سازگاری تا حدی این حرکت را توضیح می‌دهد. اما برخی از عوامل مهم را شامل نمی‌شود. برخی از این عوامل شامل پیشرفت سریع رقیب‌های قرارداد هوشمند شبکه‌ای و پذیرش رسمی بیت کوین برای اولین بار به عنوان ارز رسمی است.

توجه داشته باشید که چگونه نسبت اتریوم و بیت کوین در ۸ ژوئن، افزایش قیمت زیادی داشت. این دو ارز دیجیتال به ۰.۷۷ رسیدند. این در حالی بود که قیمت اتریوم، ۳۶ درصد پایین‌تر از بالاترین سطح خود بود. قیمت این رمز ارز در نزدیکی ۲.۸۰۰ دلار قرار گرفته بود. تحلیل‌گران باید محرک‌های اتریوم و بیت کوین را جداگانه تجزیه و تحلیل کنند. این کار به این علت است که آن‌ها متوجه شوند چه چیزی باعث ایجاد نسبت می‌شود.

منظور مایک نووگراتز را در مصاحبه چیز دیگری بود

قیمت اتریوم که روند صعودی داشت، به طور بالقوه یک روند صعودی اضافه‌تری گرفت. علت این بود که سرمایه گذاران نهادی اتریوم را تمجید کردند. معامله گران می توانستند که ترس از از دادن یا فومو (FOMO) را داشته باشند. آن‌ها از این طریق قادر بودند که دیگر در معرض بیت کوین نباشند و به آلت کوین‌های پیشرو تغییر مسیر بدهند.

مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) است. مجله نیویورک، در تاریخ ۳۰ می، یک مصاحبه با مایک را منتشر کرد. در این مصاحبه، نوواگرتز بیان کرد:

به طور ناگهانی، شما همزمان امور مالی غیر متمرکز و NFT را دراتریوم دارید. این در حالی است که رشد شدیدی نیز قابل مشاهده است.

سپس از نوواگرتز در مورد اینکه قیمت اتریوم تا چه حد بالا می‌رود پرسید و او این چنین پاسخ داد:

راستش را بخواهید، پیش بینی نقطه اوج قیمت‌ها کار خطرناکی است. اما قیمت اتریوم می‌تواند به ۵ هزار دلار برسد.

دارندگان اتریوم ممکن است این سخن مایک را تنها یک پیش بینی در نظر بگیرند. این در حالی است که دیگران آن را یک حدس می‌دانند. احتمالا تنها به شرایط عمومی بازار بستگی دارد.

با این حال، تقریبا یک هفته بعد، گزارشی از گلدمن ساکس در این باب منتشر شد. طبق این گزارش، بانک سرمایه گذاری جهانی بر این باور است که اتریوم “شانس بالایی دارد که جای بیت کوین را به عنوان اعتبار غالب بگیرد”. نکته جالب اینجا است که یکی از نقل قول‌های این گزارش مستقیما از مصاحبه نوواگرتز با مجله نیویورک گرفته شده است.

بایننس چین (Binance Chain)، ۴۰ درصد از حجم دِکس (DEX) را کنترل می‌کند

اتریوم، تسلط ۸۰ درصدی خود را در برنامه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) قفل کرده است. در این میان، زنجیره هوشمند باینس (Binance Smart Chain)  ۴۰ درصد از سهام معاملات دِکس را از آن خود کرد.

شبکه‌ اتریوم دچار ازدحام شدیدی شد و هزینه متوسط را در اواسط ماه می به ۳۷ دلار رساند. علت آن رشد موفقیت آمیز صنعت دیفای (DeFi) و بازار‌ توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) بود. این محدودیت باعث خروج از این شبکه به شبکه‌های رقیب شد. در چنین شرایطی، صرافی پنکیک سوآپ (PancakeSwap) بهترین صرافی ای بود که می‌توانست آن جریان را در دست بگیرد.

برای اینکه اوضاع را بدتر کنند، پروژه‌های مهم دیفای در زنجیره هوشمند باینس گسترش پیدا کرد. این پروژه‌ها شامل گردآورنده‌‌های سود سهام در هاروست فایننس (Harvest Finance) و گردآورنده‌های غیر متمرکز inch1 بود. سرمایه گذاران سریعا متوجه شدند که این روند ادامه پیدا می‌کند. این به این علت است که شبکه قرارداد هوشمند رقابتی یک راه حل آسان برای اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dApps) ارائه می‌دهد. این اپلیکشن‌ها همیشه به دنبال گزینه‌های ارزان‌تر هستند.

هیچ کشوری “استاندارد قیمت اتریوم” را تصویب نمی‌کند

بیت کوین در ۳۰ روز گذشته، عملکرد ضعیفی داشته است. البته علت این عملکرد ضعیف این است که بیت کوین نتوانست سطح مقاومت ۴۲ هزار دلاری را بشکند. اما بیت کوین نقطه عطف نیز داشت. این نقطه عطف زمانی بود که کشور السالوادور در ۱۲ ژوئن بیت کوین را به عنوان پول قانونی در کشورش اعلام کرد. السالوادور اولین کشوری است که دست به چنین اقدامی زده است.

کشور آمریکای مرکزی قانونی را برای تصمیم گیری در این مورد وضع کرد. بعد از آن تعداد کمی از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی در مورد نکات مثبت ورود به این مسیر صحبت کردند. آن‌ها بحث‌های زیادی پیرامون این مبحث داشتند که آیا مسیری که کشور السالوادور پیش گرفته است را در پیش بگیرند یا خیر.

قرار است قیمت اتریوم در مسیر تازه‌ای قرار بگیرد. طراحی‌های جدیدی برای این رمز ارز در نظر گرفته شده است. طبق این طراحی، نرخ صدور و نحوه پرداخت اشخاص دستخوش تغییر می‌شود. این کار به این جهت است که امنیت شبکه را به وسیله دوری از “اثبات کار” تامین کند. در این میان، بیت کوین تلاش می‌کند که هر بروزرسانی خود را با ویژگی‌های قبلی سازگار کند و علاوه براین، این رمز ارز سیاست پولی سختگیرانه خود را ادامه می‌دهد.

به همین علت است که قیمت اتریوم در طی ۱۲ ماه آینده از قیمت بیت کوین پیشی نخواهد گرفت. حداقل تا زمان  که درک بهتری از چگونگی تسلط شبکه اتریوم در قراردادهای هوشمند نباشد، این روند ادامه خواهد داشت.

سرمایه گذاران حرفه ای از عدم قطعیت در قیمت اتریوم اجتناب می‌کنند. از طرفی بازارهای کریپتو کارنسی در حال حاضر تعدادی از آن‌ها را ارائه می‌دهند.‌هیچ دلیلی وجود ندارد که سرمایه گذاران نهادی این ریسک را نادیده بگیرند. البته این کار در حالی است که شبکه‌های رقیب‌ ناهار آینده درخشان اتریوم را می‌خورند.

در آخر

قیمت اتریوم و بیت کوین در اکثر مواقع با یکدیگر مقایسه می‌شوند. در یک بازه زمانی بین ماه مارس و می، قیمت اتریوم نسبت به بیت کوین روند بهتری داشت. البته این روند مثبت ادامه دار نبود. این ارز در ۱۲ می، روند نزولی در پیش گرفت و از آن زمان روند منفی دارد. یکی از دلایل این روند نیز این بود که بیت کوین پول رسمی کشور السالوادور شناخته شد. اگر بخواهیم نسبت اتریوم و بیت کوین را داشته باشیم باید این رمز ارز را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کنیم.

برخی از طرفداران بیت کوین معتقد هستند که اتریوم افزایش پیدا می‌کند و به مرز ۵ هزار دلار نیز می‌رسد. طبق اخبار روزهای گذشته رمز ارز مارکت، قیمت این ارز دیجیتال نوسانات زیادی را تجربه کرده است. آیا قیمت اترویم  افزایش پیدا می‌کند؟ آیا اتریوم عملکرد ضعیف خود را نسبت به بیت کوین تغییر می‌دهد. به نظر شما این روند ضعیف اتریوم تا چه زمانی ادامه دارد؟

https://cointelegraph.com/news/3-reasons-why-ethereum-may-underperform-bitcoin-in-the-short-term

Comments (0)
Add Comment