معامله گران حرفه ای در انتظار کاهش دوباره روند قیمت اتریوم

به روز رسانی طرح جنجالی (EIP-1559) اتریوم به زودی در اختیار معامله گران قرار می‌گیرد. اما داده‌ها نشان می‌دهد که معامله گران حرفه ای نسبت به چشم اندازهای کوتاه مدت روند قیمت اتریوم خوشبین نیستند. در واقع آن‌ها تمایلی به معامله اتریوم ندارند.

بازار خرسی در روند قیمت اتریوم

داده‌های مشتقات نشان می‌دهد که معامله گران حرفه ای نسبت به قیمت اتریوم (Ether) احساس منفی دارند. آن‌ها این ارز دیجیتال را با بیت کوین (Bitcoin) مقایسه می‌کنند. به همین علت بر این باور هستند که  روند قیمت اتریوم در مقایسه با بیت کوین بازار گاوی کمتری را تجربه می‌کند. اخیراً آلت کوین‌ها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۰ درصد سود کرند. این در حالی است که بیت کوین تنها به طور متوسط ۲۲ درصد افزایش قیمت داشت. اما به نظر می‌رسد که معامله گران بیش از هر چیزی تحت تأثیر بازار نزولی در روند قیمت اتریوم هستند.

سازمان‌های نهادی از این تغییرات در قیمت اتریوم پشتیبانی می‌کنند. آن‌ها معتقد هستند که این تغییرات قیمت نشانه‌های مثبتی دارد. ابزار‌های سرمایه‌گذاری اتریوم هفته گذشته اوضاع نابسامانی داشتند. در این میان جریان بیت کوین در حال تثبیت بود. داده‌های کوین شیر (CoinShares) اطلاعات خوبی را برای بررسی قیمت اتریوم در اختیار ما قرار می‌دهد. با توجه به این داده‌ها دارایی‌های اتریوم شاهد خروج ۵۰ میلیون دلاری در هفته گذشته بودند.

عملکرد ضعیف اتریوم در مقابل بیت کوین

توجه داشته باشید که روند قیمت اتریوم در ماه ژوئن بسیار کمتر از بیت کوین بود. این ارز دیجیتال حدود ۱۶ درصد عملکرد ضعیف تری نسبت به بیت کوین داشت. هارد فورک (hard fork) در ماه جولای، در لندن، برگزار می‌شود. پیشنهاد اصلی این میز گرد جبران هزینه‌های گاز اتریوم است. پیشنهاد اصلی که بر روی این میز گرد قرار می‌گیرد طرح (EIP-1559) نام دارد.

به همین علت اقداماتی که که برای قیمت اتریوم صورت می‌گیرد کاملا مربوط به استخراج کنندگان ناراضی است. دلیل نارضایتی آن‌ها این است که شبکه  Proof-of-Work (PoW) در حال مهاجرت به خارج است.

به همین علت سرمایه گذاران از قیمت اتریوم در بازار می‌ترسند. علت ترس آن‌ها این است که عدم قطعیت زیادی در مورد قیمت این رمز ارز وجود ندارد. بسیاری از استخراج کنندگان از یک زنجیره قرارداد هوشمند رقابتی یا یک تغییر روند غیرمنتظره حمایت می‌کنند. به همین علت ممکن است این فرضیه آن‌ها، بر روی قیمت اتریوم تاثیر منفی بگذارد.

شاخص‌های مشتق در حال حاضر نشان دهنده اطمینان کمتر نسبت به روند قیمت اتریوم است. هنگامی که شاخص‌های اتریوم را با بیت کوین مقایسه می‌کنیم متوجه عملکرد ضعیف این رمز ارز در مقایسه با بیت کوین می‌شویم.

اشتراک ویژه نشان دهنده ضعف روند قیمت اتریوم است

بازارهای سالم بازارهایی هستند که در آن‌ها نوسانات زیادی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران با اطمینان می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند. در این بازارها معاملات آتی سه ماهه باید با اشتراک ویژه معامله می‌شوند. این کار به این علت است که در معاملات تنظیمات صورت گیرد. علاوه بر ریسک معامله، فروشنده با به تعویق انداختن تسویه حساب، وجوه خود را قفل می‌کند. از این رو اشتراک‌های ویژه ۴ درصد تا ۸ درصد در قرارداد‌های ماه سپتامبر جبران خوبی برای این تاثیرات منفی و ریسک‌های بازار است.

تمامی این ریسک‌ها و خطرات در مشتقات دیگر بازار نیز وجود دارد. البته ناگفته نماند که در بازار کریپتوکارنسی ریسک‌های بالاتری است. به علاوه در این بازار، حق اشتراک‌های سنگین تری نیز اعمال می‌شود. در هر صورت هنگامی که معاملات آتی زیر این محدوده صورت گیرد، نشان دهنده بروز بازار خرسی کوتاه مدت است.

نمودار بالا نشان می‌دهد که حق اشتراک آتی بیت کوین در ماه دسامبر به ۳.۵ درصد رسیده است. این در حالیست که روند قیمت اتریوم در معاملات از بیت کوین پیروی نکرد.

با توجه به این نمودارها متوجه می‌شویم که هر دو دارایی شاخص خنثی- نزولی دارند. اما شواهدی وجود دارد که سرمایه‌گذاران آلت کوین، برای بهبود کوتاه مدت رونده قیمت اتریوم خوشبین نیستند.

خطر بیشتر برای آلت کوین‌ها

قیمت بیت کوین بر روند قیمت اتریوم تاثیر می‌گذارد. نظریه دیگری نیز برای کاهش قیمت اتریوم وجود دارد. با توجه به این نظریه عملکرد منفی بالقوه ۳۰ درصدی توسط بیت کوین بر روی اشتراک اتریوم تاثیر منفی دارد. فیلب فیلی (Filbfilb)، تحلیلگر مستقل بازار و بنیان‌گذار مجموعه معاملات (Decentrader) است. وی اظهار داشت که سقوط ۳۰ درصدی در بیت کوین این احتمال را به وجود می‌آورد که آلت کوین‌ها نیز دو برابر کاهش قیمت داشته باشند. بنابراین کاهش قیمت بیت کوین بر قیمت اتریوم تاثیر بسزایی دارد.

کلم چمبرز (Clem Chambers)، مدیر اجرایی وبسایت تجزیه و تحلیل مالی ADVFN است. وی پیش‌بینی کرد که احتمالاً زمستان بازار ارز دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۶ دوباره تکرار می‌شود. او همچنین ادعا می‌کند که باز هم شاهد کاهش دوباره قیمت بیت کوین خواهیم بود. او بر این باور است که این رمز ارز تا ۲۰۰۰۰ دلار نیز سقوط خواهد کرد.

در حال حاضر احساسات حاکم بر بازار خنثی متمایل به نزولی است. اما او به تازگی پیش‌بینی دلهره آور تر برای روند قیمت اتریوم بیان کردند. این پیش‌بینی بیانگر عدم اطمینان از انتقال به سهام Proof-of-Stake (POS) است.

در آخر

طرح جنجالی (EIP-1559) به زودی به روز رسانی می‌شود. بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای در حال حاضر نگران قیمت اتریوم هستند. آن‌ها معتقد هستند که بازار اتریوم در کوتاه برگشت نمی‌خورد. در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران بازار اتریوم را یک بازار رو به نزولی می‌دانند. البته ناگفته نماند که قیمت اتریوم تحت تاثیر قیمت‌بیت‌کوین نیز قرار می‌گیرد. برای مثال در یکی از دوره‌ها که قیمت بیت کوین کاهش پیدا کرده بود، اشتراک ویژه اتریوم نیز روند نزولی داشت. در رمز ارز مارکت خبری مبنی بر اشتراک ویژه اتریوم منتشر شد. به نظر شما قیمت بیت کوین تا چه حد بر روی قیمت اتریوم تاثیر می‌گذارد؟ آیا شما بازار گاوی برای اتریوم می‌بینید؟ آیا قیمت اتریوم روند صعودی را تجربه خواهد کرد؟

https://cointelegraph.com/news/here-s-why-pro-traders-expect-further-downside-from-ethereum-price

Comments (0)
Add Comment