پروژه‌ی استاکینگ Ethereum 2.0 تبدیل به سومین پروژه بزرگ بعد از Polkadot و Cardano شد

در حالی که رقابت در بازار رمزارزها برای ارائه‌ی خدمات به اوج خود رسیده است و ارائه دهندگان این خدمات در حال تلاش برای پیشی گرفتن از رقبای خود هستند، پروژه‌ی استاکینگ Ethereum 2.0 تبدیل به سومین پروژه بزرگ بعد از Polkadot و Cardano شد. رمزارز اتریوم، پس از بیت کوین شناخته شده ترین رمزارز بازار و همچنین رمزارز نسل دوم است که به تازگی پروژه‌ی اتریوم ۲.۰ را استارت زده است، و اکنون شاهد موفقیت دیگری برای این پروژه هستیم. اتریوم دومین رمزارز بازار از نظر حجم نقدینگی است، در رتبه‌ی اول این بازار شاهد اسم بیت‌ کوین هستیم. به تازگی و فقط در طی یک ماه، حجم نقدینگی اتریوم، دو برابر شد و از ۸۸ میلیارد دلار به ۱۷۴ میلیارد دلار رسید. این رمزارز اکنون در حال شکستن رکورد قیمت خود در همه‌ی زمان‌هاست و قیمت آن به بیش از ۱۶۰۰ دلار رسیده است، در حالی که در سال گذشته قیمت این رمزارز کمتر از ۲۰۰ دلار بوده است. در ادامه به بررسی این رمزارز و جایگاه جدید آن در پروژه‌های استاکینگ می‌پردازیم.

جایگاه پروژه‌ی استاکینگ Ethereum 2.0 در بازار رمزارزها

همراه با افزایش قیمت اتریوم، ارزش کل Ethereum استاک شده موجود در استاکینگ Ethereum 2.0 به بالاترین رقم خود یعنی ۴.۱ میلیارد دلار رسیده است و این امر، اتریوم را در جایگاه سومین پروژه بزرگ استاکینگ پس از Polkadot (DOT) و Cardano (ADA) قرار می‌دهد. حجم نقدینگی و ارزش بازار رمزارز Polkadot در حال حاضر تقریباً ۹.۹ میلیارد دلار است و رمزارز کاردانو با حجم نقدینگی ۹.۵ میلیارد دلار آمریکا، با اختلاف کمی در رتبه‌ی دوم قرار دارد. در حال حاضر بین Ethereum و رقبای اصلی آن فاصله زیادی وجود دارد، اما پروژه‌ی جدید این رمزارز یعنی Ethereum 2.0 هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد. تنها حجم کمی از اتریوم و چیزی در حدود ۲.۱۹ درصد از این رمزارز در پروژه‌ی استاکینگ Ethereum 2.0 قرار دارد و از طرفی دیگر این مبلغ در رمزارزPolkadot  چیزی در حدود۶۰ درصد از کل عرضه رمزارز است، در حالی که رمزارز Cardano ، ۷۰ درصد از ذخایر خود را در استاکینگ ذخیره می‌کند. این ارقام در حال حاضر نشان دهنده پتانسیل بسیار زیاد استاکینگ Ethereum 2.0 برای به دست آوردن جایگاه اول در بازار است. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که استاکینگ در رمزارز اتریوم به تازگی آغاز شده و هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد.

اتریوم موجود در پروژه‌ی استاکینگ تا قبل از شروع فاز ۱ قابل برداشت نیست. اما با این وجود استاکینگ Ethereum 2.0 تقاضای زیادی در بازار دارد که این موضوع نشان دهنده اعتماد سرمایه گذاران به این پروژه است. در ابتدا برای راه اندازی Beacon Chain در محیط testnet که به موازات شبکه اصلی Ethereum کار می‌کند و به عنوان Proof of Stake عمل می‌کند، از ۱۶۳۸۴ اعتبارسنج استفاده شد. در حال حاضر Beacon Chain بیش از ۷۸۰۰۰ اعتبار سنج را به رسمیت می‌شناسد. بیش از ۱۲۰۰۰ اعتبار سنج نیز منتظر ورود به اسلات‌های (شکاف) بعدی هستند. این واقعیت که اتریوم از نظر حجم سرمایه در پروژه‌های استاکینگ در رتبه‌ی پایین‌تر از رمزارز، Polkadot و Cardano باقی خواهد ماند یا خیر مسئله‌ای است که فقط زمان می‌تواند آن را مشخص کند. اتریوم ۲.۰ بدون شک بزرگترین پروژه استاکینگ است. علاوه بر این، با معرفی sharding در فاز ۱، شبکه تقویت کننده مقیاس مورد نیاز خود را دریافت می‌کند که این موضوع هزینه‌های معامله را به حداقل می‌رساند. (Sharding تکنیکی در بلاکچین است که هدف آن، دستیابی به مقیاس پذیری در یک شبکه بلاکچین خواهد بود. در Sharding فرآیند خرد کردن و به دنبال آن تقسیم یک شبکه بلاکچین به تکه‌های کوچک و جداگانه انجام می‌شود که هر کدام حاوی داده‌های خاص خود و متمایز با دیگر قطعه‌ها است.) مطالب مرتبط را بخوانید.

استاکینگ Ethereum 2.0

استاکینگ Ethereum 2.0 به معنی نگه داشتن مقدار مشخصی اتریوم (ETH) برای شرکت در شبکه و دریافت پاداش در ازای آن است. روند استاکینگ شامل قفل کردن مقداری ارز رمزنگاری شده در کیف پول برای شرکت در بلاکچین در ازای دریافت پاداش است. از نظر تئوری، هر کسی می‌تواند در استاکینگ هر بلاکچینی که دارای سیستم proof-of-stake باشد، شرکت کند. proof-of-stake دارای چندین تغییرپذیری است که این موضوع به افراد امکان شرکت در استاکینگ را نیز می‌دهد.

تیم توسعه دهنده هسته Ethereum در حال حاضر در حال کار بر روی یک نسخه‌ی جدید و قابل توجه هستند که Ethereum 2.0 نام گرفته است. این امر شامل مهندسی مجدد کل پلتفرم Ethereum و راه اندازی یک نسخه جدید و مقیاس پذیرتر است. مرحله شروع اجرای این پلتفرم قرار بود در تابستان سال ۲۰۲۰ آغاز شود و به احتمال زیاد تا هر سه مرحله به پایان برسد، حدود یک یا دو سال دیگر ادامه خواهد داشت. بخشی از مراحل اجرایی پروژه‌ی استاکینگ Ethereum 2.0 شامل انتقال اتریوم از proof-of-work به proof-of-stake است. مشارکت در استاکینگ این رمزارز کاملاً ساده خواهد بود. برای شرکت در استاکینگ Ethereum 2.0 حداقل تعداد ۳۲ اتریوم وجود دارد و یکی از ملزومات آن این است که اعتبارسنج‌های شما باید یک گره اعتبارسنج را اجرا کنند. برای استاکینگ Ethereum 2.0 نیازی به ماشین آلات تخصصی نیست و می‌توانید این کار  را در رایانه یا لپ تاپ شخصی خود انجام دهید. با این حال به این نکته توجه داشته باشید که اعتبارسنج‌های شما به طور مداوم آنلاین باشند و یا مجازات‌های جزئی برای آن‌ها در نظر بگیرید. انتظار می‌رود نرخ بازده برای استاکینگ اتریوم حدود ۴ تا ۱۰ درصد باشد. در استاکینگ اتریوم ۲.۰ برنامه‌ای به نام “slashing” برای هر اعتبار سنجی که با گرفتن قسمتی از استاکینگ اعتبارسنج نسبت به شبکه toward استفاده می‌شود، اعمال می‌شود. بیشتر بدانید.

بارزترین مزیت استاکینگ رمزارزها، ایجاد درآمد از نگه داشتن رمزارزها است. Staking همچنین فرصتی را برای شرکت فعال در پروژه‌های بلاکچین فراهم می‌کند. با این حال، با انجام استاکینگ، کاربران دارایی‌های رمزنگاری شده خود را برای مدت زمانی مشخص قفل می‌کنند و نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و معامله انجام دهند. این بدان معناست که اگر یک سقوط ناگهانی قیمت در بازار رخ دهد، آن‌ها قادر نخواهند بود رمزارز خود را برای فروش و کاهش خسارات خود از برنامه استاکینگ خارج کنند. حتی در صورتی که این کاهش قیمت بازار به مقدار کمی باشد، ممکن است پاداش استاکینگ نتواند این میزان افت قیمت را پوشش بدهد. همچنین هنگام شرکت در استخرهای کوچک، مردم باید توجه داشته باشند که شخص دیگری نیز ممکن است از دارایی‌های رمزنگاری شده آن‌ها استفاده کند و این امر خطراتی را به همراه دارد. برای جلوگیری از این اتفاق و مطابق با توصیه‌های عمومی برای کاربران رمزارزها، کلیه کلیدهای خصوصی باید ایمن شده باشند و هرگز با افراد یا نهادهای دیگر به اشتراک گذاشته نشوند.

نتیجه گیری

با توجه به اعتبار اتریوم در بازار، آینده‌ی درخشانی برای این رمزارز دیده می‌شود و همچنین تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، به استاکینگ Ethereum 2.0 اعتماد و علاقه دارند. با گذشت زمان به طور قطع سرمایه‌گذاران سازمانی برای خرید اتریوم وارد عمل می‌شوند، همانطور که برای خرید بیت کوین علاقه‌ی زیادی داشتند. علاقه موسسات و خریداران نه تنها به افزایش قیمت اتریوم کمک می‌کند، بلکه ارزش و نام این رمزارز نیز محبوب‌تر خواهد شد. استاکینگ این رمزارز راهی شبیه سپرده‌گذاری و دریافت سود از بانک‌ها است، با این تفاوت که در استاکینگ سود شما بیشتر خواهد بود و در صورت افزایش قیمت رمزارز، سود و سرمایه‌ی شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 اگر از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری و ورود به دنیای رمزارزها هستید، اتریوم با وجود قابلیت‌های زیاد و دومین حجم نقدینگی و اعتبار در بازار، از بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای شماست.