سقوط ارزش دلار و بیت کوین و افزایش تورم در آمریکا

داده های روز جمعه نشان می دهد که هزینه مصرف شخصی اصلی در آمریکا به بالاترین مقدار خود از سال ۱۹۹۱ رسید. هزینه مصرف شخصی در آمریکا نسبت به سال گذشته ۳.۴۲ درصد بالاتر رفته است. سقوط ارزش دلار و بیت کوین به صورت همزمان در حالی که شاخص اس اند پی ۵۰۰ در روز جمعه به بالاترین سطح خود رسید. و شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو به بالاترین سطح در تقریبا سه دهه گذشته رسیده است.

آمار تورم آمریکا

طبق داده های که توسط دفتر تجزیه و تحلیل اقتصادی ایالات متحده ارائه گردید. هزینه مصرف شخصی ایالات متحده در ماه می ۰.۵ درصد افزایش یافت که کمتر از تخمین ۰.۶ درصد است.

انتظار تورمی بالا باعث تحریک روند صعودی در بازارهای پرریسک در سال ۲۰۲۰ مانند بیت کوین و بازار سهام شد.

تصویر بالا نمودار بیت کوین و شاخص S&P 500 را نشان می دهد که برخلاف سیاست های فدرال رزرو بایکدیگر یک سو شده اند.

به نظر سرمایه گذران بازار سهام و بیت کوین پناهگاه مناسب‌تری است. زیرا بانک فدرال رزور ایالات متحده نرخ بهره را به نزدیک صفر رساند. و برنامه خرید دارایی ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلاری خود را حفظ کرد. هدف از این کار پیشگیری از تاثیر همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد ایالات متحده بود.

در حالی که این سیاست بانک مرکزی آمریکا منجر به کاهش بازده اوراق قرضه ایالات متحده شد. این کاهش بازده به تقاضای دلار در سطح جهانی آسیب رساند. در نتیجه سرمایه گذاران را به سمت گزینه های پرریسک تر مانند بیت کوین سوق داد.

اما ارزهای دیجیتال پرچمدار سقوط ارزش پس از اعلام آخرین نرخ تورم در آمریکا هستند. این نشان می دهد که سرمایه گذاران به موضوع ممنوعیت ارزهای دیجیتال و حدس و گمان های مبنی بر اینکه ایالات متحده قوانین سخت گیرانه ای را در بخش ارزهای دیجیتال اعمال می کند توجه کردند و ترجیح دادند از این بازار خارج شوند.

قیمت جفت ارز دلار و بیت کوین پس از شروع کار در نیویورک در روز جامعه کاهش یافت و به ۳۲۳۵۰ دلار رسید. در همین حال، طلا مهمترین رقیب امن بیت کوین، صبح زود پس از افزایش شاخص قیمت مصرف کننده به سوددهی رسید. معاملات آتی طلا آگوست در Comex در صبح ۷.۳ درصد بیشتر شد و قیمت طلا به ۱۷۸۹.۷۰ دلار در هر اونس رسید.

کاهش سرمایه گذاری در دلار

سرمایه گذران با این کار به اصطلاح پناهگاه امن دلار را برای سرمایه گذاری رد کردند. نتیجه این کار سقوط ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی در معاملات صبح جمعه بود. در ابتدا ارزش دلار آمریکا ۰.۳۳ درصد کاهش یافت و به ۹۱.۵۲۵ دلار رسید. سپس قیمت کمی بالا رفت و به ۹۱.۷۴۹ دلار رسید.

الکساندر واسیلیف (Alexander Vasiliev) بنیانگذار و مدیر ارشد بازرگانی شرکت Mercuryo گفت که تقاضا برای دلار در شرکت ها و سرمایه گذاران خرده فروش به خاطر چشم انداز تورم بالا کمتر می شود. در عوض آن ها ترجیح می دهند ارزش دارایی های خود را از طریق سرمایه های که پتانسیل استهلاک کمتر دارند، حفظ کنند. او توضیح می دهد:

“در حالی که بیت کوین به عنوان یک دارایی در بین بازارهای سرمایه گذاری پیروز شده است. اما سقوط قیمت آن در چند ماه گذشته باعث افزایش مقبولیت طلا شده است. به همین خاطر، سرمایه گذاران ممکن است بیشتر در طلا سرمایه گذاری کنند. تاثیر قیمت این تورم بر طبقات دارایی در روزها و هفته های آینده بیشتر نمایان خواهد شد.”

با سقوط ارزش بیت کوین، تمرکز سرمایه گذاران به سمت بازارهای سهام وال استریت به دنبال تحریک ۱ میلیارد دلاری رئیس جمهور آمریکا بایدن انتقال یافت. شاخص اس اند پی ۵۰۰ با افزایش ۰.۲۷ درصدی به بالاترین مقدار خود ۴۲۸۰.۵۵ دلار رسید. نزداک کامپوزیت با تمرکز بر روی فناوری ۰.۱ درصد رشد کرد.

سیگنال های مختلط فدرال و بیت کوین

فرانچسکو ساندرینی (Francesco Sandrini)، استراتژیست ارشد و مدیر صندوق آموندی، اعلام کرد که تورم در ماه های آینده بالاتر خواهد رفت. در ضمن بازارها تلاش خواهند کرد که اطمینان پیدا کنند که چگونه می توان ارزش بازار خود را در برابر قیمت مصرف کننده بالاتر حفظ کنند. به خصوص که مقامات بانک فدرال سیگنال های مختلفی درباره اینکه آیا تورم باید به سیاست مضیقه پولی منجر شود، ارسال می کنند.

به عنوان مثال، جی پاول (Jay Powell) رئیس صندوق فدرال، جهش های تورمی اخیر در اقتصاد ایالات متحده که می تواند بر بازده بلندمدت سهام و اوراق قرضه از بین ببرد را گذرا دانست. اما جیمز بولارد (James Bullard) رئیس بانک فدرال سنت لوئیس در روز پنج شنبه گفت که ممکن است تورم در آینده افزایش یابد.

آخرین کمیته فدرال بازار باز اعلام کرد. که مجموعه پیش بینی های اقتصادی در طول زمان چرخش داشتند. که نشان دهنده افزایش دو نرخی در سال ۲۰۲۳ است.

CoinShares یک شرکت مدیریت دارایی دیجیتال است. که در گزارش ۲۱ ژوئن که منتشر کرد نوشت: “ما هنوز مطمئن نیستیم در ۵ سال آینده چه اتفاقی برای تورم خواهد افتاد.”

در ادامه این شرکت افزود: ” اما ما افزودن بیت کوین و سایر دارایی های واقعی به سبد سرمایه گذاری را اقدامی محتاطانه برای محافظت از اوراق بهادار در برابر خطر تورم خارج از کنترل می دانیم.”

واسیلیف با اشاره به اینکه روایت های تورم قوی در آینده باعث علاقه سرمایه گذاران به بیت کوین در ماه های آینده می شود. توضیح داد که:

“من معتقدم هدف بیت کوین قیمت ۴۰ هزار دلار است. در حالی که سرمایه گذاران به دنبال شکستن سطح حداکثری قبلی ۶۴ هزار دلار در میان مدت و بلندمدت هستند.”

سخن آخر

افزایش تورم در آمریکا بر تمامی بازارهای سرمایه گذاری تاثیر گذاشته است و باعث سقوط ارزش دلار شد. یکی از بازارهای که در این میان روند آن کاهشی شده بیت کوین است. از روز جمعه قیمت بیت کوین حدود ۴ هزار دلار کاهش یافت است. روند نزولی این بازار در چند ماه گذشته باعث بی اطمینانی سرمایه گذاران به بازار رمزارز شده است. حتی اخبار مثبت مانند اهدا بیت کوین توسط دولت السالوادور نتوانسته است این اطمینان را ایجاد کند. اما تحلیلگران می گویند این روند نزولی موقت است و پس از مدتی روند صعودی از سرگرفته می شود. آیا به نظر شما هم این روند نزولی موقت است؟

ما در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع:

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-dollar-plunge-while-s-p-500-rallies-after-us-inflation-hits-3-decade-high

Comments (0)
Add Comment