کرو فایننس چیست؟ همه چیز درباره این فایننس

کرو فایننس چیست؟ سوال مهمی است که در مقاله امروز به آن پاسخ می‌دهیم. همچنین در این مقاله، نحوه کسب ارز کرو از طریق تأمین نقدینگی و نحوه تأمین نقدینگی در استخرهای مالی کرو را نیز برای شما توضیح می‌دهیم.

کرو فایننس چیست؟

امورمالی غیرمتمرکز در حال ارائه عملکرد فوق‌العاده سریعی هستند. همین موضوع در حقیقت تخصص ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود؛ چراکه این ارزها هرگز آرام حرکت نمی‌کنند. فرقی ندارد که دوره عرضه اولیه توکن (ICO) باشد، عرضه اولیه صرافی (IEO) باشد و یا دوره کوین‌های استیکینگ؛ ارزهای دیجیتال همیشه مانند گلوله‌ای پر سرعت حرکت می‌کنند.

حالا امروزه، دوره توکن‌های امورمالی غیرمتمرکز یا همان دیفای (DeFi) است. در ۲۰ام ماه اوت، بیش از ۵۰۰ توکن دیفای منتشر شده است که همه آن‌ها ظاهرا بسیار سودآور به‌نظر می‌رسند. صرافی ارز دیجیتال بایننس (Binance) نیز که هزینه‌های نجومی برای کوین‌های درج‌شده خود دریافت می‌کند، حالا بیش از ۱۵ توکن دیفای را به‌صورت کاملا رایگان درج کرده است. دلیل این نیز علاقه فوق‌العاده مردم به تریدینگ کوین‌های دیفای است.

زمانی که صدها کوین منتشر شود، تعیین بهترین‌های آن‌ها تا مدت‌ها بسیار سخت خواهد شد. ما در این مقاله، فقط و فقط کوین‌های قانونی و قابل اعتماد را از پایه آموزش می‌دهیم و به‌طور کامل می‌گوییم که ارز دیجیتال کرو (Curve) چیست. باید بگوییم که هدف اصلی ما، راهنمایی خوانندگان این مقاله به صادقانه‌ترین روش است.

در میان صدها کوین دیفای، ارز دیجیتال کرو قابل‌اعتمادترین و برترین پروژه محسوب می‌شود. بیش از ۸ میلیارد دلار در دیفای قفل شده و کرو فایننس از لحاظ سرمایه‌گذاری کلی که در دیفای قفل‌ شده است، ارز شماره سه است.

کرو فایننس (Curve) چیست؟

به ساده‌ترین زبان، کرو فایننس یک صرافی دیفای همچون یونی سواپ (Uniswap) است که به شما اجازه ترید استیبل کوین‌ها را می‌دهد. ارز دیجیتال کرو به شما اجازه می‌دهد که USDC، Dai، Tusd، Susd، Busd، USDT، Pax، RenBTC، wBTC را ترید کنید.

مفیدترین نکته کرو فایننس آن است که هزینه‌ها و خطاهای بسیار کمی دارد. کرو فایننس همچنین به‌عنوان قلب صرافی‌های دیفای از استخرهای نقدینگی برای تکمیل سفارشات استفاده می‌کند. هیچ دفتر سفارشی در این صرافی وجود ندارد و تمام سفارشات به کمک استخرهای کرو فایننس تکمیل می‌شوند.

تأمین‌کنندگان نقدینگی، سپس برای شرکت در این استخرها و ارائه نقدینگی، توکن CRV را پاداش می‌گیرند. کرو فایننس همچنین کاملا غیرکاستدی است. این یعنی هیچ‌یک از بودجه‌های شما به روی توسعه‌دهندگان کرو فایننس باز نیست و در دسترس آن‌ها قرار ندارد. شما تنها مالک و مدیر سرمایه‌های خود هستید.

نحوه کار کرو فایننس چیست؟

کرو فایننس به‌عنوان یک صرافی عمل می‌کند که هیچ دفتر سفارشی ندارد. عملکرد این صرافی در حقیقت بر مبنای استخرهایی همچون صرافی یونی سواپ است. کاربران، سرمایه‌های خود را کماکان در استخرهای نقدینگی نگه می‌دارند. کرو فایننس نیز از این نقدینگی‌ها برای تطبیق و اجرای سفارشات، استفاده می‌کند.

تأمین‌کنندگان نقدینگی نیز سپس برای شرکت در استخرها، توکن CVR پاداش می‌گیرند. استخرهای نقدینگی، مجموعه‌ای از توکن‌ها هستند که در یک قرارداد هوشمند ذخیره و ثبت می‌شوند. رایج‌ترین نکته درباره این استخرها آن است که باید مقدار برابری از کوین را در آن سپرده‌گذاری کنید.

اگر آماده مشارکت در استخر USDT یا USDC کرو فایننس هستید، پس باید نسبت مشارکت شما نیز ۱:۱ باشد. ۱۰۰۰ توکن در USDT-USDC برابر با ۱۰۰۰ USDT و همچنین ۱۰۰۰ کوین USDC است. اگر تریدری ۱۰۰ USDT را با دادن USDC خود بخرد، شکل جدید استخر به‌صورت ۱۱۰۰ USDT و ۹۰۰ USDC است.

در نتیجه، قیمت USDT کمی افزایش می‌یابد چراکه خریداری شده است و قیمت USDC کاهش می‌یابد چراکه فروخته شده است. پس در جواب آنکه نحوه محاسبه قیمت‌ها در کرو فایننس چیست، باید گفت که قیمت‌ها در این استخرها به همین شکل تعیین می‌شوند.

سهم USDT کلی تأمین‌کننده نقدینگی استخر به‌وسیله چنین تریدی کاهش پیدا می‌کند و سهم USDC وی نیز در مقابل افزایش می‌یابد. هزینه‌های کسرشده از این ترید نیز بر اساس سهم مشارکت شرکت‌کنندگان استخر USDT-USDC، در میان آن‌ها پخش می‌شود.

قراردادهای هوشمند کرو فایننس نیز توسط Quantstamp، Trail of Bitsa و MixedBytes حساب‌رسی می‌شود. هرکسی می‌تواند قراردادهای هوشمند کرو را از طریق لینک زیر بررسی کند:

https://www.curve.fi/contracts

توکن کرو (CRV)

کرو فایننس، توکن CRV خود را نیز منتشر کرده است. این توکن، یک توکن سودمندی و حکومتی است. هرچه بیشتر این توکن را نگه‌دارید، قدرت حکومتی بیشتری بر روی امورمالی کرو خواهید داشت. این حاکی از آن است که رأی شما نیز در هر توسعه و تصمیم کرو، وزن و اعتبار بیشتری خواهد داشت. تمام اعضا با تأمین نقدینگی در استخرهای کرو فایننس، توکن‌های CRV را در مقابل دریافت می‌کنند.

نحوه کسب توکن‌های CRV

 توکن‌های CRV تقاضای بسیاری دارند و بسیاری از ما نیز قصد داریم تا این توکن را به‌دست آوریم. این توکن‌ها را می‌توان از طریق تأمین نقدینگی در استخرهای کرو فایننس به‌دست آورد. جزئیات آنکه نحوه کار با کرو فایننس چیست و چطور می‌توان ییلد فارمینگ را در استخرهای کرو فایننس آغاز کرد، در این بخش به شما ارائه می‌دهیم.

تمام استخرهای کرو فایننس، وزنی ترکیبی از کسب توکن CRV را دارند. در برخی از استخرهای کرو فایننس، شما می‌توانید کوین‌های کرو بیشتری را به‌دست آورید. همچنین می‌توانید درصد کسب استخرهای CRV را نیز از طریق این لینک مشاهده کنید: https://www.curve.fi/

بر اساس توسعه‌دهندگان کرو فایننس، پاداش‌های CRV هرگز به‌پایان نمی‌رسد اما تعداد درصدی که یک نفر به‌عنوان پاداش می‌گیرد، بدون شک در طول زمان کاهش می‌یابد. چراکه در طول زمان استخرها نیز تکمیل شده و بیشتر اشباع می‌شوند.

توکن‌های کرو را می‌توان در هر زمان درخواست کرد و هیچ دوره زمانی ثابت یا تاریخ انقضای پاداش وجود ندارد. زمانی که استیبل کوین‌های خود را در استخر کرو فایننس سپرده‌گذاری می‌کنید، می‌توانید توکن‌های LP را به‌دست آورید. این توکن‌ها را نیز سپس استیک می‌کنید تا CRV را به‌عنوان پاداشی برای تأمین نقدینگی، دریافت نمایید.

منظور اصلی ما ان است که شما باید توکن‌های CRV خود را در کرو فایننس استیک کنید تا CRV به‌دست آورید. اگر توکن‌های LP را در دیگر پلتفرم‌ها استیک یا ییلد فارمینگ کنید، هیچ توکن CRV به‌دست نمی‌آورید.

استیکینگ توکن‌های LP در مینتر

در این بخش از پاسخ به سوال کرو فایننس چیست، به نحوه استیک توکن‌های LP می‌پردازیم. برای استیک این توکن‌ها در مینتر به آدرس https://dao.curve.fi/minter/gauges بروید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بر روی سپرده‌گذاری کلیک کنید
  • تمامی معاملات را از کیف پول خود تأیید کنید تا زمانی که توکن‌های LP شما در گِیج مینتر نمایش داده شود
  • حالا توکن‌های LP خود را استیک کنید تا CRV به‌دست آورید.

استیکینگ توکن‌های LP در جایی دیگر

اگر توکن‌های LP خود را در جای دیگری استیک می‌کنید بهتر است این عمل را لغو و آن‌ها را استیک نکنید. به آدرس https://dao.curve.fi/minter/gauges بروید، توکن‌های LP خود را سپرده‌گذاری کنید، سپس آن‌ها را استیک کرده تا توکن CRV به‌دست آورید.

استخرهای کرو فایننس

کرو فایننس به‌علت استخرهای استیبل کوین خود مشهور است. زمانی که بحث از تأمین نقدینگی استیبل کوین‌ها می‌شود، کرو در صدر جدول قرار دارد. تعداد بی‌شماری از افراد، طرفدار استیبل کوین‌ها هستند؛ چراکه این کوین‌ها نوسانات قیمتی کمتر و سود بسیاری خوبی دارند. در حال حاضر کرو فایننس، هفت استخر دارد. پنج استخر از میان آن‌ها استخرهای استیبل کوین هستند و دو تا استخرهای توکنیزه شده بیت کوین محسوب می‌شوند.

استخرهای استیبل کرو فایننس

  • Compound
  • Pax
  • Y
  • Busd
  • sUSD

استخرهای بیت کوین کرو فایننس

  • Ren
  • sBTC

استخرهای استیبل کرو فایننس چیست؟

در استخرهای استیبل کرو فایننس، دو بخش اصلی استخرهای وام‌دهی و استخرهای تشویقی وجود دارد.

استخرهای وام‌دهی

Compound، Y، PAX و BUSD، استخرهای وام‌دهی کرو فایننس هستند. استخرهای وام‌دهی نشان‌گر آن هستند که با ارائه نقدینگی به این استخرها، سود و هزینه‌های تریدینگ به‌دست می‌آورید.

ترکیب استخرهای وام‌دهی

  • «استخر compound» از Dai و USDC تشکیل شده است.
  • استخر PAX از DAI، USDT، USDC، PAX ساخته شده است.
  • استخر Y ترکیبی از DAI، USDC، USDT، TUSD است.
  • استخر BUSD نیز از DAI، USDC، USDT و BUSD متشکل است.

استخر ترکیبی یا همان compound، قدیمی‌ترین استخر است. اما سودمندترین نتیجه را در میان استخرهای کرو فایننس می‌توان در استخر Y و Susd پیدا کرد.

ریسک استخرهای وام‌دهی

ارائه نقدینگی همیشه با عدم قطعیت روبه‌رو است. ریسک این استخرهای وام‌دهی عبارت است از:

  • مشکلات قرارداد هوشمند و پروتکل وام‌دهی
  • مسائل کرو با قراردادهای هوشمند
  • مشکلات سیستمی استیبل کوین‌ها در استخرها

استخر تشویقی کرو فایننس

sUSD در واقع استخر تشویقی کرو فایننس است.

استخر sUSD

sUSD بیشتر از آنکه استخر وام‌دهی کرو فایننس باشد، استخر تشویقی آن است. شما در این استخر سودی از استیبل کوین‌های خود به‌دست نمی‌آورید. پس کار این استخر در کرو فایننس چیست؟ شما در عوض مشوق‌هایی به‌صورت کوین‌های SNX و  CRV دریافت خواهید کرد.

sUSD یک استخر جدید بوده اما تاکنون مطلوب‌ترین سودها را داشته است. این استخر، ثمره مشارکت میان کرو و سینتتیکس (Synthetix) است. sUSD نیز استیبل کوین سینتتیکس بوده اما ممکن است مانند دیگر استیبل کوین‌ها از سوی USD 1:1 پشتیبانی نشود.

با اجرای نقدینگی در استخر sUSD، شرکت‌کنندگان می‌توانند SNX را به‌همراه CRV به‌دست آورند.

ترکیب استخر sUSD

  • استخر sUSD از [DAI, USDT, USDC, sUSD] تشکیل شده است.

ریسک استخر sUSD

  • مشکلات سینتتیکس و قرارداد هوشمند
  • مسائل کرو با قراردادهای هوشمند
  • مشکلات سیستمی استیبل کوین‌ها در استخرها
  • مسائل سینتتیکس

استخرهای بیت کوین

کرو فایننس دو استخر توکنیزه‌شده بیت کوین دارد که عبارتند از:

  • Ren [renBTC, wBTC]
  • Sbtc [renBTC, wBTC, sBTC]

Ren poo از renBTC و wBTC ساخته شده است. این کوین‌ها نسخه‌هایی از بیت کوین ساخته‌شده در زنجیره اتریوم و توکن‌های ERC20 هستند. تأمین‌کنندگان نقدینگی تنها هزینه‌های تردینگ را به‌عنوان نتیجه زحمات خود به‌دست می‌آورند و این استخر، APY بسیار کمی دارد.

دیگر استخر بیت کوین کرو فایننس نیز sBTC بوده که استخری پیشگام است. کاربران در این استخر نه‌تنها CRV را در مقابل به‌دست می‌آورند، بلکه این استخر با SNX،  BALو REN نیز به آن‌ها پاداش می‌دهد. دیگر مزیت این استخر برای کرو فایننس چیست؟ باید گفت که sBTC نیز یکی از کپی‌های بیت کوین ساخته‌شده بر روی زنجیره اتریوم است با این تفاوت که این کوین، ریسک‌های بالقوه‌ای دارد.

ریسک‌های استخرهای بیت کوین

  • مشکلات قراردادهای هوشمند و سینتتیکس که sBTC محصولی از آن است
  • نگرانی‌های کرو از قراردادهای هوشمند
  • مشکلات سیستمی wBTC و renBTC در استخرها
  • مسائل مربوط به سینتتیکس

نکته مهمی که باید در حین ارائه نقدینگی در استخرهای کرو فایننس به یاد داشته باشید آن است که هرقدر کوین در استخر سپرده‌گذاری کنید، در معرض تمام کوین‌های استخر خواهید بود. دیگر نکته مهم نیز آن است که فرقی ندارد در چه استخری شرکت می‌کنید، در هر صورت CRV به‌دست خواهید آورد.

چگونگی کسب CRV با ارائه نقدینگی در استخرهای کرو فایننس

در میان استخرهای کرو، استخرهای استیبل کوین Y و sUSD بهترین عملکرد را با بازگشت سرمایه خوب داشته و در میان استخرهای بیت کوین نیز sBTC بازگشت‌های باورنکردنی را به‌دلیل مشوق‌های خود به شما ارائه می‌دهند.

در این بخش می‌خواهیم آموزش جامعی درباره چگونگی آغاز ییلد فارمینگ در این سه استخر برتر را به شما ارائه دهیم. برای آنکه خود ببینید که این استخرهای برتر چطور عمل می‌کنند، می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید: https://pools.fyi/ – /

نحوه کسب CRV با ارائه نقدینگی در استخر Y کرو فایننس چیست؟

استخر Y، بالاترین عملکرد را در میان استخرهای کرو دارد. استخر Y بزرگ‌ترین درآمدها را از هزینه‌های تریدینگ و نرخ‌های وام‌دهی سودمندی را از AAVE، Compund و dYdX نیز داراست. علاوه بر این مزایای، شما می‌توانید توکن‌های CRV را نیز در آن به‌دست آورید.

برای عرضه نقدینگی در استخر Y کرو فایننس، مراحل زیر را انجام دهید:

  • کیف پول ERC20 خود همچون متامسک را به curve.fi وصل کنید
  • به آدرس https://www.curve.fi/iearn/deposit بروید
  • پنجره‌ای برای شما باز می‌شود
  • شما می‌توانید در استخر Y، توکن‌های DAI، USDT، USDC و TUSD را سپرده‌گذاری کنید.

کرو فایننس از این ویژگی نیز برخوردار است که نیازی به سپرده‌گذاری تمام کوین‌ها ندارید. شما کاملا اختیار دارید که حتی یک یا دو استیبل کوین را نیز در آن سپرده‌گذاری کنید. زمانی که استیبل کوین خود را سپرده‌گذاری کنید، این سپرده به چهار استیبل کوین تقسیم شده و در معرض تمام آن‌ها قرار می‌گیرید.

  • اولین گزینه بررسی می‌کند که تمام کوین‌ها را به یک اندازه سپرده‌گذاری کرده باشید
  • گزینه دوم به شما اجازه می‌دهد که هر استیبل کوینی را در استخر Y سپرده‌گذاری کنید
  • بر روی سپرده‌گذاری کلیک کنید
  • در پنجره کیف پول، معاملات را تأیید نمایید
  • مراقب هزینه‌های گس باشید

فایده این اقدامات در کرو فایننس چیست؟‌ با این اقدامات می‌توانید با موفقیت سپرده‌گذاری کنید.

نحوه کسب CRV با ارائه نقدینگی در استخر sUSD کرو فایننس

این استخر برای کاربرانی که سپرده‌های کوچکی دارند، مناسب‌تر است؛ چراکه هزینه کمتری نسبت به استخر قبلی دارد. برای ارائه نقدینگی در این استخر نیز به روش زیر عمل کنید:

  • اول کیف پول خود را به Curve.fi متصل کنید
  • به سایت https://www.curve.fi/iearn/deposit بروید
  • از مراحلی که برای استخر Y گفتیم عمل کنید تا بتوانید در این استخر سپرده‌گذاری نمایید.

پس از وارد کردن استیبل کوین‌های خود در این استخر، توکن‌های LP به‌دست می‌آورید. برای استیک توکن‌های LP نیز از مراحل زیر اقدام کنید:

  • به سایت https://dao.curve.fi/minter/gauges بروید
  • گِیج نقدینگی sUSD را پیدا کنید
  • بر روی سپرده‌گذاری کلیک کنید
  • حالا توکن LP در آن قرار می‌گیرد
  • این اقدام ییلد فارمینگ را در استخر مذکور برای شما آغاز می‌کند و توکن‌های CRV را به‌دست خواهید آورد
  • به‌علاوه می‌توانید هر زمانی که بخواهید پاداش خود را بردارید.

چگونگی کسب CRV از طریق ارائه نقدینگی در استخر sBTC کرو فایننس چیست؟

  • از روش‌های قبلی کیف پول خود را متصل و به سایتی که پیش‌تر گفتیم بروید
  • دو گزینه مانند روش‌های قبلی دارید که می‌توانید هرکدام را انتخاب نمایید
  • بر روی سپرده‌گذاری کلیک کنید
  • تمام معاملات را تأیید نمایید
  • حالا توکن‌های LP دریافت می‌کنید و باید آن‌ها را استیک کنید
  • به سایت https://dao.curve.fi/minter/gauges بروید
  • گِیج نقدینگی را پیدا کنید
  • سپرده‌گذاری را انتخاب نمایید
  • حالا ییلد فارمینگ آغاز شده و شما CRV به‌دست خواهید آورد

چگونه پاداش خود را بگیریم؟

برای دریافت پاداش به https://dao.curve.fi/minter/gauges بروید. گیجی که می‌خواهید بر روی آن استیک یا ییلد فارمینگ کوین خود را آغاز کنید پیدا کرده و بر روی گزینه مطالبه کلیک نمایید.

جمع‌‌بندی

کرو فایننس چیست؟ ما در مقاله امروز به‌طور کامل به کرو فایننس پرداختیم. ییلد فارمینگ دیفای همچنان در سطوح آغازین خود است. بسیاری از توسعه‌های دیگر نیز باید بر روی این زمینه انجام شود. این توسعه‌ها عاری از ریسک نیست. پاداش‌های خوب و زیاد نیز تا ابد باقی می‌ماند. به یاد داشته باشید که تنها مقداری را سرمایه‌گذاری کنید که بتوانید از عهده ضررهای آن بربیایید. حتما پیش از سرمایه‌گذاری در هر پروژه دیفای، تحقیقات خود را انجام دهید.

منبع: https://thecryptobasic.com/2020/09/05/curve-finance-crv-how-to-provide-liquidity-on-crv-top-pools/

Comments (0)
Add Comment