تاثیر عوامل فاندامنتال در افزایش قیمت رمزارز کاردانو (ADA)

اخبار سیاسی و اقتصادی همواره از عوامل بسیار تاثیرگذار در قیمت دارایی‌ها بودند و هستند، به این دلیل نوعی تحلیل در بازارهای جهانی وجود دارد که به آن تحلیل فاندامنتال می‌گویند. این تحلیل، قیمت‌های بازار را فقط بر اساس تاثیر اخبار در بازار بررسی می‌کند. کاردانو ششمین ارز رمزنگاری شده بزرگ در جهان است که سرمایه بازار آن بالغ بر ۱۳.۳ میلیارد دلار است. به تازگی و در دو روز اول فوریه ۲۰۲۱، رمزارز کاردانو (ADA) افزایش بیش از ۲۰ درصد را در قیمت خود شاهد بود. اما این افزایش قیمت به چه دلیل بود و عوامل تاثیرگذار در آن کدام بودند؟

رمزارز کاردانو (ADA) از اوایل سال ۲۰۲۱ چندین پیشرفت تکنولوژیکی را تجربه کرده است و شاهد ارتقا در برخی سیستم‌های آن بودیم، همزمان با این پیشرفت‌ها، سرمایه‌گذاران و سازمان‌ها به خرید این رمزارز علاقه‌مند شدند. در این مقاله همراه ما باشید تا چرایی رشد قیمت کاردانو را از چهار دیدگاه: وعده عدم تمرکز، کاردانو برای Defi، اخبار Grayscale و رشد جامعه ADA بررسی کنیم. اما در ابتدا به معرفی کوتاهی از کاردانو می‌پردازیم.

مختصری درباره‌ی رمزارز کاردانو

رمزارز کاردانو یک پلتفرم بلاکچین proof-of-stake است و از طریق روش‌های مبتنی بر شواهد ساخته شده است. این تکنولوژی ترکیبی از فناوری‌های به روز را در اختیار شما قرار می‌دهد تا امنیت و پایداری بی نظیری را برای برنامه‌ها، سیستم‌ها و جوامع غیرمتمرکز فراهم کنید. رمزارز کاردانو اولین بلاکچین بازبینی شده در دنیا است. بنیاد غیرانتفاعی مسئول کاردانو، شبکه‌ای از دانشگاهیان و دانشمندان دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه ادینبورگ و موسسه فناوری توکیو را جمع آوری کرد تا پروتکل‌های خود را قبل از انتشار بررسی کند.از مزایای کاردانو  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاردانو یک پلتفرم رمزنگاری شده نسل سوم و قرارداد هوشمند است که ادعا می‌کند مشکلات مقیاس گذاری بیت کوین که سکه نسل اول و اتریوم را که متعلق به نسل دوم است، بهبود می‌بخشد.

 آخرین بروزرسانی فنی کاردانو در وب سایت رسمی Cardano Roadmap در تاریخ ۴ دسامبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد. در لیست این ۶ بروزرسانی مختلف، مراحل مربوط به توسعه آینده Goguen Era و هاردفورک مرتبط با این رمزارز یعنی Mary مشاهده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که هاردفورک مری در فوریه ۲۰۲۱ آغاز به کار کند. این اولین بار است که قراردادهای هوشمند در کاردانو منعقد می‌شود. همچنین یک ماه بعد از ارائه‌ی مری، در مارس ۲۰۲۱ شاهد ارائه‌ی Goguen Mainnet خواهیم بود. قراردادهای هوشمند امکان توسعه و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز در رمزارز کاردانو را فراهم می‌کنند، همچنین Goguen امکان ایجاد و استفاده از توکن‌های بومی را در بلاکچین کاردانو به طور کاملا مستقل فراهم می‌کند. (DeFi) هم در حال حاضر رشد شدیدی را تجربه کرده و از یک روند مثبت قوی برخوردار است. علاوه بر این، کاردانو در حال رقابت مستقیم با اتریوم است که در حال حاضر با اختلاف زیادی بر بازار DeFi تسلط دارد. این دو عامل تأثیر مثبتی در پیش بینی قیمت کوتاه مدت و بلند مدت کاردانو دارند.

عوامل فاندامنتال موثر در افزایش قیمت رمزارز کاردانو (ADA)

رویکرد غیرمتمرکز بیشتر

تیم کاردانو عملیات استاکینگ را در جولای ۲۰۲۰ و با جابه‌جایی به  Shelley eraآغاز کرد (انتقال به شلی برای دستیابی به یک انتقال روان و کم خطر بدون قطع خدمات انجام شده است). در اولین گام این فرآیند، تصمیم بر این شد که تمام بلوک‌های شبکه تحت رهبری بنیاد IOHK تولید شود. این برنامه برای رسیدن به سازوکار اشتراکی غیر متمرکز بیشتر انجام شد. کاردانو برای فعالیت‌های غیرمتمرکز خود اقدامات بیشتری انجام داد. کاردانو در تاریخ ۲۵ ژانویه، اعلام کرد که Plutus Playground را بروزرسانی کرده است (Plutus Playground یک محیط سبک وب تحت وب برای توسعه اکتشافی Plutus است. در این محیط به راحتی می‌توانید قراردادهای خود را بدون نصب و نگهداری یک محیط توسعه کامل، بنویسید و شبیه سازی کنید). این سیستم عامل به توسعه‌دهندگان کاردانو اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند نوشته شده خود را آزمایش کنند و این افراد تشویق می‌شوند که در محیط پلتفرم رمزارز کاردانو به طور کاملا آزادانه کار کنند. قراردادهای هوشمندی که در Plutus Playground ساخته می‌شود می‌تواند علاقه شرکت‌های کوچک و بزرگ، ایالت‌ها، کارآفرینان، جامعه کاردانو و سرمایه گذاران ADA را به خود جلب کند. در این مورد یک توسعه دهنده شرکت کاردانو اعلام کرد که این شرکت در این زمینه می‌تواند با اتریوم رقابت کند. مطالب مرتبط را بخوانید.

کاردانو برای Defi

رمزارز کاردانو (ADA) دومین هارد فورک خود، مری را در فوریه ۲۰۲۱ ارائه خواهد کرد. کاردانو مقاله‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد بعد از این هاردفورک‌، مزایای کاردانو برای DeFi جالب و مفید خواهد بود. این مقاله بر روی موضوعات اساسی مانند هزینه‌های معامله کم و امنیت متمرکز بود. کاردانو پس از ارائه هارد فورک خود در آینده، واجد شرایط استفاده از برنامه غیرمتمرکز (dApp) خواهد شد.

مسئول بخش توسعه دهنده کاردانو، الیوت هیل گفت: “جامعه ما نقش خود را به عنوان یک مهره کلیدی در توسعه کاردانو بازی خواهد کرد و ما میخواهیم که بزرگترین نیروی پشت شبکه باشیم”

اخبار Grayscale

مطالعات فنی تحت رهبری بنیاد IOHK برای یافتن واکنش و پاسخگویی قبل از سرمایه گذاری آغاز شد. Grayscale، بزرگترین موسسه دارایی‌های دیجیتال جهان اعلام کرده است که صندوقی برای رمزارز کاردانو تأسیس خواهد کرد. ورود کاردانو به Grayscale’s Radar این رمزارز را در کانون توجه قرار داده است. در این موسسه شما می‌توانید رمزارزهای مشخصی را خریداری کنید و با خرید آن‌ها به شما سهام تعلق می‌گیرد. ارزش این سهام تقریبا با ارزش روز این رمزارزها برابر است و در این حالت، شما می‌توانید سهام خود را تقریبا با تمامی بازارهای سهام، مبادله کنید، از امنیت آن اطمینان حاصل کنید و دیگر نگران نحوه خرید رمزارز یا از دست رفتن سرمایه خود نباشید. این موسسه مالی ابتدا از مجموعه‌ای خصوصی از سرمایه گذاران ثروتمند دعوت می‌کند تا پول را به صندوق بدهند، که از آن برای خرید مقدار زیادی رمزارز استفاده می‌کند. سپس، Grayscale آن صندوق را در بورس‌های سهام عمومی لیست می‌کند، به این معنی که هر کسی می‌تواند سهام آن را معامله کند. این موسسه سهام موجود در صندوق قیمت رمزارز را به طور نسبی و تقریبی ردیابی می‌کند. سهام این صندوق حتی می‌تواند با حق بیمه یا تخفیف نسبت به قیمت واقعی رمزارز معامله شود.

جامعه در حال رشد کاردانو

در ابتدای ژانویه، ۲۰۱ هزار حساب کاربری برای رمزارز کاردانو وجود داشت که این تعداد در این ماه افزایش محسوسی یافت و در پایان ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۹۵ هزار نفر رسید. در همین بازه زمانی، تعداد استاکرهای این رمزارز از ۱۱۳ هزار به ۱۶۲ هزار نفر رسید. بیش از ۶۰۰ میلیون سکه کاردانو از شب سال نو تا کنون به استخرهای Stake ارسال شده است. داده‌های استخرهای استاکینگ کاردانو نشان می‌دهد که در مجموع، بیش از ۲۲.۲ میلیارد کاردانو در این استخرها ذخیره شده است. همچنین این رقم در اول ژانویه ۲۰۲۱ به ۲۱.۴۵ میلیارد رسیده بود. بنیاد IOHK در تلاش است تا موقعیت کاردانو را در بازار رمزارزها تقویت کند. با این حال شرکت‌های بزرگ در Fortune 500 ممکن است در مناطقی مانند خاورمیانه و آفریقا با مشکلات پرداختی روبرو شوند. چارلز هوسکینسون، در مصاحبه با Forkast، به موقعیت کاردانو در این مناطق اشاره کرد و اظهار داشت که ADA می‌تواند مشکلات پرداختی که شرکت‌های بزرگ با آن روبرو هستند را برطرف کند. این تحولات و تحولات مشابه منجر به افزایش قیمت کاردانو در مدت یک سال به میزان ۶۵۰٪ شد. بیشتر بدانید.

نتیجه‌گیری

با توجه به اتفاقات پیش رو و تجزیه و تحلیل اطلاعات می‌توانیم یک چشم‌انداز مثبت بلندمدت برای کاردانو ببینیم، همچنین عملکرد قوی رمزارز کاردانو در هفته‌های اخیر ممکن است منجر به سودآوری این رمزارز شود. تاکنون، اتریوم به طور انحصاری، بازار مالی غیرمتمرکز را اشغال کرده بود، اما اگر کاردانو موفق به ایجاد یک بستر سازگار با توسعه دهندگان شود، امکان به دست آوردن سهم بزرگی از بازار از اتریوم برای این رمزارز وجود دارد و در این حالت ما شاهد فرصت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت کاردانو و توسعه آن هستیم.

با این حال، باید توجه داشته باشید که هر سرمایه‌گذاری خطراتی را نیز به همراه دارد. کسانی که مایل به خرید رمزارز کاردانو هستند باید در نظر داشته باشند که  بازار رمزارزهای پایه بی ثبات است و به خصوص در مقایسه با بورس اوراق بهادار، رمزارزهای پایه‌ای مانند ADA نوسان شدیدی دارند. با توجه به این نوسانات شدید، سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت روی این رمزارز گزینه‌ی منطقی‌تری به نظر می‌رسد. ولی در نهایت قبل از سرمایه‌گذاری ابتدا بازار را به خوبی بشناسید و از مشاوره‌ی افراد متخصص در این زمینه بهره بگیرید.