افکار منفی در اطراف اشتراک ویژه GBTC و بیت کوین

اشتراک ویژه GBTC (سهام صندوق گری اسکیل) به مدت سه ماه منفی است. این سهام به تدریج کاهش پیدا می کند. این در حالی است که قیمت بیت کوین به ۳۷ هزار دلار نیز رسید.

اشتراک ویژه GBTC چیست؟

بیت کوین برای عبور از مرز ۴۰ هزار دلار کمی با مشکل روبرو است. البته در ماه می مقداری از این قیمت فراتر رفت. این ارز رمزنگاری شده در حال حاضر با قیمت ۳۶ هزار دلار مبادله می شود. این قیمت ۴۴ درصد از قیمت ۶۴،۸۸۹ هزار دلاری که در ماه آوریل داشت، کم تر است. تقاضای نهادی، تفاوت اساسی بین شرایط اقتصادی کلان است که بر بازار ارز دیجیتال تاثیر می گذارد.

اشتراک ویژه GBTC یکی از ابزار های کلیدی سرمایه گذاری برای تقاضای تعیین شده است. GBTC در گری اسکیل یکی از مدیران سرمایه گذاری برای موسسات است. این سرمایه گذاری شامل ارز دیجیتال نیز می شود. این اشتراک به سرمایه گذاران اجازه می دهد که در معرض قیمت بیت کوین قرار بگیرند. این کار با استفاده از ابزار سرمایه گذاری تنظیم شده صورت می گیرد. در این سرمایه گذاری نیازی به خرید، ذخیره سازی و حفظ ایمنی رمز کیف پول نیست.

اشتراک ویژه GBTC به صورت عمومی در بازار OTCQX معامله می شود. بازار OTCQX یک بازار فرابورس است که امکان معاملات سهام را فراهم می کند. سهام GBTC در حال حاضر در محدوده ۳۰ دلار معامله می شود. این محدوده ۴۶ درصد از قیمت قبلی خود، یعنی ۵۸.۲۲ هزار دلار در ۱۹ ماه فوریه، کم تر است.

هر سهم بیانگر ۰.۰۰۰۹۴۷۱۶ بیت کوین است و به همراه بررسی قیمت بیت کوین ارائه می شود. البته هزینه های قابل اجرا مستثنی هستند. این اشتراک در مدت زمان شش ماهه نگهداری می شود. حداقل سرمایه لازم در برای این اشتراک ۵۰ هزار دلار است. البته این سهام برای سرمایه گذاران خرده فروشی مناسب نیست.

روند منفی ۳ ماهه اشتراک ویژه GBTC

پیامد های تقاضای سازمانی، گری اسکیل را پشتیبانی می کند. این یک روش تنظیم شده برای مواجهه با قیمت بیت کوین است. محصولات گری اسکیل با قیمت بیشتری معامله می شوند. این قیمت معادل ارزش خالص دارایی (NAV) است. اشتراک ویژه GBTC به تفاوت بین ارزش دارایی های نگهداری شده توسط کسانی که اعتبار دارند و قیمت بازار کسانی که نگهداری می کنند، اشاره می کند.

قبل از ۲۳ فوریه سال جاری این تفاوت همیشه مثبت بود. این روند مثبت نشان دهنده ارزشی است که تا ۱۲۲.۲۷ درصد افزایش پیدا کرده بود. این افزایش قیمت، چهار سال پیش، در ۶ ژوئن ۲۰۱۷ اتفاق افتاده بود. در اواخر ماه فوریه سال جاری، قیمت روند نزولی داشت. این کاهش قیمت به پایین تر از حد خود یعنی ۱۷.۸۹ درصد در ۱۶ می، رسید.

این تفاوت توسط دو فاکتور عرضه و تقاضا به بازار اعمال می شود. افزایش اشتراک GBTC نشان دهنده اعتبار بیشتر بیت کوین است. این در حالی است که کاهش قیمت آن نشان دهنده کاهش ورود بیت کوین است. این به این معنی است که سهام GBTC در بازار با تخفیف معامله می کند که قیمت بیت کوین را مشخص کند.

مصاحبه کوین تلگراف با با نیکیتا اوچینیک Nikita Ovchinnik

کوین تلگراف Cointelegraph با نیکیتا اوچینیک Nikita Ovchinnik درباره پیامد های تغییر روند در اشتراک ویژه GBTC گفتگو کرد. نیکیتا اوچینیک Nikita Ovchinnik مدیر ارشد توسعه تجارت شرکت inch Network1 است. این شرکت، یک شرکت معاملاتی غیر متمرکز ارز دیجیتال است. نیکیتا اوچینیک در این خصوص گفت:

” به نظر می رسد که اشتراک ویژه GBTC یک شاخص خوب برای بازار میان مدت است. ارزش این اشتراک در اواخر ماه آوریل روند کاهشی داشت. در مقابل، دارایی های دیجیتالی شاهد رشد قیمت خوبی بودند. پیش بینی  می شود که در ماه می به علت عدم سهم سازمانی، بازار سقوط کند.”

این روند با تعداد بیت کوین هایی که گری اسکیل دارد، برابری می کند. ارزش این سهام از تاریخ ۱۳ ژوئن، به تدریج بالا رفت. این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که به بالاترین حد خود، یعنی ۶۵۵,۷۰۲.۸۹ رسید. این صعود قیمت در ۲ مارس اتفاق افتاد. از آن زمان به بعد، برای اولین بار، ذخایر بیت کوین در حال کاهش است. این روند کاهش به سطح فعلی ۶۵۲,۴۱۰.۵۵ در ۴ ژوئن رسید. این اعتبار در حال حاضر دارایی تحت مدیریت ۲۴.۲۷ میلیارد دلار را دارد.

سود سرشار با کمک آربیتراژ

این اشتراک به سرمایه گذاران این اجازه را می دهد که با استفاده از آربیتراژ از این فرصت بهره کامل را ببرند. یک راه این است که سرمایه گذاران بیت کوین را قرض بگیرند. سپس از آن برای مبادله با سهام GBTC استفاده کنند.  زمانی که دوره شش ماهه تمام شود، سرمایه گذاران می توانند سهم خود را با ارزش کنونی آن، در بازار ثانویه به فروش برسانند.

آنها از این معاملات، سرمایه ای را به دست می آوردند. این سرمایه به آنها کمک می کند که بیت کوین های قرضی را پس دهند. در این فرایند، سرمایه گذاران آربیتراژ موفقی خواهند داشت زیرا از تفاوت قیمت اشتراک ویژه سود می کنند. آنها از این طریق هم سود می کنند و هم قرض خود را پس می دهند. اوچینیک در ادامه می گوید:

” سهام GBTC یکی از آسان ترین و امن ترین نقاط برای ورود سرمایه سازمانی است. به نظر می رسد که تقاضای آنها یکی از شاخص های اوایل سال ۲۰۲۱ بود. اما این تقاضاها کاهش پیدا کرد. در حال حاضر هیچ سازمانی را نمی بینیم که ادعای ایجاد تنوع و نگهداری دارایی های بلاک چین را داشته باشد.

اشتراک ویژه/ تخفیف GBTC در بازار

اشتراک ویژه/ تخفیف GBTC در بازار های مالی سنتی، با قیمت گذاری صندوق سرمایه گذاری محدود مقایسه می شود. در حالت ایده آل، تعداد بیت کوین به طور عمومی اعلام می شود. از این رو، ارزش این اعتبار باید به مقدار همان ارزش افزایش پیدا کند. با توجه به عوامل تخفیف ذکر شده، این ارزش یکسان نیست.

برایان روتلج Bryan Routledge، دانشیار مالی در دانشگاه ملون Mellon University است. او با کوین تلگراف مصاحبه ای داشت و گفت: ” اشتراک ویژه موقعیت خود را به عنوان گزینه تنظیم شده برای تصاحب بیت کوین نشان می دهد. بنابراین، یک سرمایه گذار حق اشتراک تهیه می کند که با اعتماد کامل دسترسی داشته باشد. همچنین روتلج بیان می کند که اشتراک ویژه GBTC نباید به عنوان یک هزینه اضافی در نظر گرفته شود. او سخن خود را اینگونه بیان کرد:

” اگر خرید و فروش کنید و اشتراک ویژه GBTC نیز ثابت باشد، تاثیر کمی دارد. اخیرا، روش های آسان تری برای دستیابی بیت کوین وجود دارد. به همین علت، حق اشتراک در گری اسکیل کاهش پیدا کرده است. اکنون این حق اشتراک نسبت به ارزش خالص دارایی بیت کوین NAV ، تخفیف دارد.

معاملات GBTC نسبت به ارزش خالص دارایی NAV با تخفیف انجام می شوند. با این وجود، در روند اخیر شاهد نشانه های مثبتی بوده ایم. تخفیف GBTC بین ۲۱ می و ۲۴ می، به سرعت به وضع اولیه خود برگشت. این تخفیف از ۲۱.۲۳ درصد به ۳.۸۶ تغییر پیدا کرد. البته این تغییر قیمت قبل از این بود که در ماه ۳ ژوئن تا حدود ۱۲ کاهش پیدا کند. این امر حاکی از آن است که سهم سازمانی با کاهش قیمت بیت کوین، افزایش پیدا می کند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله ETF رقیب بزرگ GBTC

علاوه بر سهام GBTC، سرمایه معاملاتی بیت کوین نیز راه دیگری برای سرمایه گذاران خرده فروشی و سازمانی است. آنها با استفاده از یک کانال، در معرض نوسان قیمت بیت کوین قرار می گیرند.

کمپانی Purpose Investments اولین بیت کوین صندوق معاملاتی ETF را در ۱۸ فوریه راه اندازی کرد. دارایی های تحت مدیریت (AUM) این شرکت، در کمتر از یک هفته به بیش از ۵۰۰ میلیون افزایش پیدا کردند. متعاقبا ارزش این دارایی ها در همان ماه از ۱ میلیارد نیز عبور کردند. دارایی های تحت مدیریت صندوق ETF در حال حاضر ۷۱۴.۶ میلیون دلار است. به بیان دیگر مقدار بیت کوین این دارایی ها، ۱۹,۴۰۷.۶۳ است.

علاوه بر صندوق سرمایه گذاری بیت کوین ETF، شرکت Evolve نیز صندوق سرمایه گذاری ETF خود را در ۱۹ فوریه راه اندازی کرد. این شرکت در حال حاضر دارایی تحت مدیریت به مبلغ ۷۸.۵۲ میلیون دلار را دارد. این مبلغ ۱۲ درصد فراتر از پلتفرم معاملاتی BTCC  است.

اشتراک ارزان تر با صندوق ETF

نکته قابل توجه در مورد صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) این است که راه اندازی این صندوق با کاهش قیمت حق اشتراک GBTC همراه بود. البته این کاهش قیمت در نهایت به تخفیف منجر شد. روتلج در این خصوص می گوید: ” صندوق ETF راه ارزان تری برای قرارگیری در معرض قیمت بیت کوین است. به همین علت حق اشتراک در گری اسکیل کاهش پیدا کرده است. این منعکس کننده رقابت های قدیمی است.

هزینه مدیریت سهام GBTC، ۲ درصد است. این در حالی است که این هزینه برای صندوق بیت کوین ETF شرکت Purpose، ۱درصد و شرکت Evolve کم تر از ۰.۷۵ درصد است. صندوق های ETF کانادایی بسیار موفق عمل کرده اند. علاوه بر این جذابیت بازار های ETF به قدری است که گری اسکیل اعلام کرده است که محصولات خود را به ETF تبدیل می کند.

 ETF و GBTC در انتظار تایید

اما قبل از آن، ETF و GBTC به تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) نیاز پیدا می کنند. البته شرکت های Fidelity و SkyBridge قبل از آنها اقدام کرده اند. بنا بر گفته اوچینیک، وجود این محصولات جدید ” در طولانی مدت بسیار مهم است. هر چند ممکن است بلافاصله تغییرات را نبینیم.”

اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا رمز ارز های صندوق ETF را بپذیرد، رقابت سهام بازار ETF بیت کوین شروع می شود. تا آن زمان اشتراک ویژه GBTC به عنوان بالاترین شاخص  سهم سازمانی باقی می ماند. علاوه بر این، سرمایه گذاری های جدید GBTC تا سپتامبر امسال بسته است. با این حساب انتظار تغییرات جدید در تخفیف فعلی GBTC را نداریم. اما زمزمه هایی که در ۲۱ و ۲۴ ماه می به بیرون درز کرده است، خبر خوبی برای کمبود تقاضا سازمانی در بازار است.

در آخر

GBTC سهام صندوق گری اسکیل است. سرمایه گذاران با خرید تهیه اشتراک ویژه GBTC در معرض قیمت بیت کوین قرار می گیرند. البته این سرمایه گذاری نیازی به خرید و حفظ رمز ندارد. این اشتراک را در بازار فرابورس OTCQX تهیه می کنند و در همین بازار با این اشتراک معاملات خود را انجام می دهند. آیا تا به حال اشتراک ویژه تهیه کرده اید؟ سرمایه گذاری در این بازار چه مزیت هایی نسبت به بازار های دیگر دارد؟ شما در کدام صندوق سرمایه گذاری می کنید. GBTC یا ETF؟

به روز ترین اخبار دنیای ارز یجیتال را در رمز ارز مارکت دنبال کنید.

https://cointelegraph.com/news/gbtc-premium-stays-negative-suggests-bitcoin-price-sentiment-still-low

Comments (0)
Add Comment