بیت کوین سبز و اهمیت مصرف انرژی

برای دست یابی به طرح بیت کوین سبز شرکت های تولید ارز دیجیتال باید تلاش کنند که مصرف سوخت های فسیلی را به حداقل برسانند.

ساتوشی ناکاموتو (satoshi nakamoto) درحالیکه مشهورترین مقاله سفید جهان را می نوشت استخراج بیت کوین را توضیح داد. ضرب سکه های جدید از طریق الگوریتم اثبات کار (PoW) انجام می شود. برای تصدیق این الگوریتم و استخراج بیت کوین کامپیوتر ها باید بتوانند محاسبات پیچیده ریاضی را حل کنند.

در ابتدا استخراج کنندگان زیادی وجود نداشتند اما بعد از اولین جهش بازار گاوی همه چیز تغییر کرد . اما بعد رقابت در استخراج بالا گرفت و قیمت دستگاه هایی که قابلیت استخراج بیت کوین را داشتند نیز بالا رفت. در نتیجه مصرف انرژی برای پردازش و خنک کردن نیز افزایش یافت.

پس از گذشت هشت سال مصرف انرژی برای تولید بیت کوین در حال افزایش است. بر اساس شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج (CBECI) در حال حاضر  به ۱۱۶.۷۱ تراوات-ساعت در سال رسیده است.

در نگاه اول این رقم بسیار بالا به نظر می رسد. اما اجازه دهید تا به آمار و ارقام نگاه دقیق تری بیندازیم. به این ترتیب تاثیر واقعی استخراج بیت کوین بر محیط زیست را بهتر درک می کنیم.

مصرف انرژی در استخراج بیت کوین

در ماه های اخیر بسیاری از اینفلوئنسرها در شبکه های مجازی استخراج بیت کوین را یکی از دلایل اصلی افزایش مصرف سوخت های فسیلی بخصوص ذغال سنگ برشمرده اند.

در حالی که بر اساس مطالعه ای که در ماه سپتامبر در دانشگاه کمبریج انجام شده است:

“انرژی آبی اولین منبع انرژی مورد استفاده در زمینه استخراج بیت کوین است. ۶۲% از ماینرها از انرژی برق آبی، ۳۸% از ذغال سنگ و ۳۶% از گاز استفاده می کنند. باقی انرژی های پاک مانند انرژی خورشیدی و باد در رده های پایین تری قراردارند.”

بر اساس آمارهای CBECI، سالانه ۲۵۰۸۲ تراوات-ساعت برق در جهان تولید می شود. که میزان ۲۰۸۶۳ تراوات-ساعت آن مصرف شده و ۱۶.۸۲% آن هدر می رود. مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین ۰.۴۷% کل انرژی جهان را شامل می شود. سهم هدر رفت انرژی ان نیز ۰.۵۴% از کل هدر رفت انرژی در جهان محاسبه شده است.

مقایسه با طلا و هدر رفت انرژی

مطالعه دیگری اخیرا توسط گلکسی دیجیتال (GALAXY DIGITAL) انجام شده است. این مطالعه مصرف انرژی استخراج بیت کوین با مصرف انرژی استخراج طلا و انرژی مصرفی بانک ها مقایسه شده است. بر این اساس صنعت طلا سالانه ۲۴۰.۶۱ تراوات-ساعت و سیستم بانکداری سالانه ۲۶۳.۷۲ تراوات ساعت انرژی مصرف می کنند. البته این آمارها از اهمیت تولید بیت کوین سبز به هیچ عنوان نمی کاهند.

آمار قابل توجه دیگری که توسط CBECI منتشر شده در ارتباط با وسایل الکترونیکی است که مورد استفاده قرار نمی گیرند. تنها در کشور امریکا انرژی مصرفی دستگاه های روشنی که مورد استفاده قرار نمی گیرند برای تامین دو سال شبکه بیت کوین کفایت می کند.

بنابراین ادعاهایی که در مورد مصرف انرژی بیت کوین مطرح می شوند هنگامی که در مقیاس مصرف جهانی قرار می گیرند اعتباری ندارند. همچنین باید در نظر گرفت که میزان ۱۱۶ ترابایت-ساعت که شبکه بیت کوین مصرف می کند در نهایت صرف آسان تر کردن زندگی برای میلیون ها نفر خواهد شد.

بیت کوین و مصرف کربن

بالاتر رفتن سطح کربن مهم ترین نگرانی ناشی از مصرف انرژی در جهان است. در مورد اثرات محیط زیستی استخراج بیت کوین نیز این موضوع باید در مرکز توجه قرار بگیرد.

بر اساس آمار مجله علمی Joule نرخ سطح کربن شبکه بیت کوین بین ۲۲ تا ۲۲.۹ تن کربن تخمین زده شده که رقم قابل توجهی است. با این همه این رقم در مقایسه با نرخ سطح کربن ارتش ایالات متحده آمریکا که ۵۹ میلیون تن است، ناچیز بنظر می رسد.

خوشبختانه راه های ساده ای برای کاهش نرخ کربن استخراج بیت کوین وجود دارد. یکی از این راه ها توکن سازی سرمایه هاست. برخی شرکت ها با توکن سازی اعتبار کربن توانسته اند تاثیرات مخرب صنعت ارزهای دیجیتال بر محیط زیست را کنترل کنند. در واقع بیت کوین سبز اصلی ترین راه کاهش مصرف انرژی برای تولید بیت کوین است.

قابل ذکر است که حل مشکلات محیط زیستی تنها با کاهش مصرف سوخت های فسیلی امکان پذیر نیست. بسیار مهم تر است که بر بهینه سازی مصرف انرژی تمرکز کنیم. در عین حال باید کاهش هدر رفت های غیر ضروری را نیز مورد توجه قرار دهیم.

بیت کوین سبز بسازیم

پیش بینی می شود که مصرف انرژی با بالاتر رفتن استخراج بیت کوین ها چندان اضافه نشود. و این رقم در حوالی بازه ۱۱۶.۷۱ ترابایت-ساعت باقی بماند. چراکه مصرف انرژی بیشتر متاثر از قدرت کامپیوترها برای حل معادلات و پردازش اطلاعات می باشد. با پیشرفته تر شدن تکنولوژی و کارکرد سیستم های کامپیوتری می توان با صرف انرژی کمتر بیت کوین بیشتری استخراج نمود.

در آخر

پس از گذشت هشت سال از تولید بیت کوین مصرف برق برای تولید آن به ۱۱۶.۷۱ تراوات-ساعت در سال رسیده است. با این حال این رقم در برابر مصرف برق دیگر صنایع و هدر رفت انرژی در جهان ناچیز است. متهم کردن استخراج کنندگان بیت کوین به نابودی محیط زیست در حالی که چشممان را بر روی سهم ۹۹.۵۴% دیگر صنایع بسته ایم عادلانه نیست. با این حال کمپانی های تولید بیت کوین می توانند با خرید اعتبارهای کربن توکن سازی شده سهمشان را در حمایت از محیط زیست ایفا کنند. در حال حاضر ۶۲ درصد از انرژی مصرفی برای تولید بیت کوین از نوع برق آبی است. باید به خاطر داشته باشیم که صنعت رمز ارز به قصد بالاتر بردن سطح زندگی عموم مردم شروع بکار کرده است. اما نباید از هیچ تلاشی برای هماهنگی بیشتر با سلامت محیط زیست و کیفیت بیشتر شرایط زندگی مردم جهان فروگذار کند.

به نظر شما تاثیر تاثیر انرژی مصرفی برای تولید بیت کوین بر محیط زیست چیست؟

آیا استفاده از منابع انرژی پاک و بهینه کردن آنها تاثیری بر قیمت رمزارز ها خواهد گذاشت؟

رمزارز مارکت روند اصلاح الگوی مصرف انرژی برای تولید بیت کوین سبز را به دقت گزارش می کند.

https://cointelegraph.com/news/green-bitcoin-the-impact-and-importance-of-energy-use-for-pow

استخراجبیت کوین
Comments (0)
Add Comment