تفاوت سافت فورک و هارد فورک را از دست ندهید

تفاوت سافت فورک و هارد فورک یکی از موضوعات مهم دنیای ارز دیجیتال است که دانستن آن به شما کمک بسیاری می‌کند. سیستم‌های فناوری اطلاعات باید دائم در حال به روز رسانی باشد؛ چرا که تنها بدین وسیله می‌توان ویژگی‌های جدیدی به سیستم اضافه کرد و باگ‌ها یا مشکلات امنیتی آن را برطرف نمود. به همین ترتیب بلاک چین نیز پس از گذشت مدتی و در زمان‌های مختلف‌ به آپدیت نیاز دارد. در حقیقت سافت فورک برای همین به روز رسانی بلاک چین استفاده می‌شود. در مقابل هارد فورک برای ساختن یک بلاک چین کاملا جدید از یک مدل قدیمی‌تر به کار می‌رود. با ما همراه باشید تا شما را با این دو مقوله‌ی مهم آشنا کنیم.

فورک چیست؟

فورک در زبان انگلیسی به معنای چنگال است. اگر با این زبان آشنایی داشته باشید، ممکن است در هنگام شنیدن نام فورک ابتدا به یاد چنگالی بیافتید که با آن غذا می‌خورید اما اینجا منظور ما آن فورک نیست. در اینجا ما از یک نوع فورک در دنیای بلاک چین‌ها صحبت می‌کنیم. زمانی که بلاک چین ما یک نسخه دوم از بلاک چین اصلی یا از یک نسخه موجود می‌سازد، فورکی که می‌گوییم به روز رسانی می‌شود. ما امروز می‌خواهم تفاوت سافت فورک و هارد فورک را بررسی کنیم.

بلاک چین‌ها معمولا منبع باز هستند. این بدان معنی است که هرکسی می‌تواند کد آن‌ها را ببیند و یا تغییر دهد. از این طریق نیز بلاک چین می‌تواند تمام مدت توسعه یافته و بزرگ‌تر شود. این دقیقا هدف اصلی نرم افزارهای منبع باز است. بدین صورت هرکسی می‌تواند در نرم افزار مشارکت داشته باشد و در نتیجه نسخه‌های متفاوتی از آن را به وجود آورد. ممکن است در این میان یک نسخه بیشتر از دیگری به کار شما بیاید.

برای مثال گروهی از توسعه دهندگان می‌توانند تصمیم بگیرند که نسخه‌ای جدید و کاملا متفاوت از بلاک چین را شروع کنند. این نسخه نیز طوری باشد که بتواند هم زمان با بلاک چین اصلی راه اندازی شود. در بیشتر موارد بلاک چینی که از یک فورک به وجود می‌آید خیلی دوام نمی‌آورد. چرا که خیلی کم از چنین بلاک چینی حمایت می‌شود. باید گره‌ها یا بهتر بگوییم کامپیوترهای کافی وجود داشته باشند تا بتوان به یک بلاک چین جدید رفت. بدین صورت می‌شود در شبکه بلاک چین به توافق همگانی رسید.

حالا برویم سراغ بحث اصلی خودمان. در حقیقت دو نسخه از یک فورک وجود دارد: سافت فورک و هارد فورک. احتمال دارد که بیشتر راجع به هارد فورک بخوانید تا سافت فورک چرا که هارد فورک در اطراف شما بیشتر خواهد بود. از آنجایی که سافت فورک تنها برای ارتقا یک بلاک چین موجود استفاده می‌شود، پس عموما کمتر در معرض دید است.

سافت فورک چیست؟

برای دانستن تفاوت میان سافت فورک و هارد فورک ابتدا بهتر است خود آنها را بهتر بشناسید. پیش از این در مقدمه درباره سیستم‌های IT صحبت کردیم. بلاک چین نیز همیشه به آپدیت شدن نیاز دارد. آن لحظه‌ای که گروهی از توسعه دهندگان تصمیم می‌گیرند تا به روز رسانی انجام دهند، سافت فورک را شروع می‌کنند. سپس بلاک چینی که به روز رسانی شد، کپی می‌شود و در کنار بلاک چین اصلی به راه می‌افتد.

متعاقبا بلاک چین اصلی به بلاک چین جدید منتقل می‌شود. گره‌ها نیز دائما در حال برقراری ارتباطند تا بتوانند به توافقی برسند. زمانی که یک گره می‌بیند که دیگر گره‌ها در حال استفاده از آخرین پروتکل بلاک چین هستند، آنها نیز خود را سازگار کرده و پروتکل خود را هم به روز رسانی می‌کنند. بدین صورت یک بلاک چین از نسخه قدیمی به جدید عوض می‌شود.

اما این می‌تواند اشتباه هم پیش برود. تا به حال این اتفاق زیاد رخ داده است که نه همه‌ی گره‌ها و فقط برخی از آنها به نسخه جدید تبدیل می‌شوند. در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟ آنها همچنان بر اساس نسخه قدیمی به همکاری خود ادامه می‌دهند. البته در همین جاست که سپس یک هارد فورک ساخته می‌شود.

هارد فورک چیست؟

وقتی رمز ارز معامله می‌کنید، احتمال آن وجود دارد که چندین بار با اصطلاح «هارد فورک» برخورد کنید! چندین کوین رمز ارز از هارد فورک به وجود آمده‌اند. برای معامله این دسته از کوین‌های رمز ارز بهتر است بدانید این فورک چیست و همچنین از تفاوت سافت فورک و هارد فورک نیز به خوبی آگاه باشید.

با داشتن یک Hard Fork همیشه یک تفاوت میان نسخه اصلی و نسخه‌های تازه شکل گرفته از نرم افزار مورد نظر وجود دارد. البته این اصلا بدان معنی نیست که نسخه جدید همیشه از قدیمی بهتر است.

مثالی از هارد فورک بیت کوین، بیت کوین کش (BCH) است. این هارد فورک در آگوست ۲۰۱۷ راه اندازی شد. بیت کوین کش دارای برتری‌های بسیاری همچون سرعت بالاتر معاملات و غیر متمرکز بودن کمتر است. تمامی دارندگان بیت کوین همان میزان بیت کوین کش دریافت می‌کنند که بیت کوین در کیف پول خود داشته باشند.

فورک بیت کوین کش به دلیل آنکه اختلاف نظرهایی درباره آینده بیت کوین وجود داشت،‌ به وجود آمد. سپس گروهی تصمیم گرفتند که بیت کوین را هارد فورک کنند تا بیت کوین کش را به وجود آورند.

چگونه یک هارد فورک به وجود می‌آید؟

هارد فورک را می‌توان از راه‌های مختلفی به وجود آورد. یکی از این راه‌ها همان راهی بود که بیت کوین کش به وجود آمد. توسعه دهندگان بلاک چین تمام مدت در حال بحث درباره آینده بلاک چین با یکدیگر هستند. در این میان ممکن است درباره نتایج آینده یک بلاک چین به خصوص با هم موافق نباشند.

اغلب مردم به آینده یک بلاک چین رای می‌دهند. شرکت کنندگان انجمن بلاک چین می‌توانند رای بدهند که چه اتفاقی برای بلاک چین بیافتد. در آنجا قدرت رای دهی به طور معمول از طریق تعداد سکه‌هایی که آن‌ها از یک بلاک چین مخصوص دارند مشخص می‌شود. برای مثال در انجمن وی چین یکی از اعضا که ۱۰۰,۰۰۰ VET دارد قطعا قدرت رای دهی بالاتری در مقابل عضوی دارد که تنها ۱۰,۰۰۰ VET داشته باشد.

حتی پس از رای دادن باز هم اختلاف نظرها می‌تواند بالا بگیرد. در آن صورت گروهی می‌توانند تصمیم بگیرند که ایده خود را هارد فورک کرده و در نسخه اصلی بلاک چین خود پیاده کنند. در آن نقطه است که راه افراد از هم جدا می‌شود. حالا بهتر می‌توانید تفاوت سافت فورک و هارد فورک را درک کنید.

راه‌های تولید هارد فورک به چه شکل است؟

البته یک راه دیگر نیز برای تولید هارد فورک وجود دارد. آن هم از طریق یک سافت فورک. با استفاده از یک سافت فورک فقط یک جدایی موقت از بلاک چین موجود تولید می‌کنید. پس توسعه دهندگان می‌توانند همان راه جدا را به روز رسانی کنند. منظور این است که پس از آنکه به روز رسانی کامل شد تمامی گره‌ها به نسخه جدیدی از بلاک چین منتقل می‌شوند. این راه نیز می‌تواند کاملا یک جور دیگر پیش برود.

ممکن است هرکسی بلاک چین خود را به نسخه جدید عوض نکند. در این صورت دو نسخه از بلاک چین باقی می‌ماند و ناخواسته یک هارد فورک از یک سافت فورک پدید می‌آید. تنها به دلیل آنکه افراد از تعویض به یک بلاک چین جدید و آپدیت شده خودداری کردند.

تفاوت سافت فورک و هارد فورک چیست؟

یک هارد فورک در حقیقت یک راه کاملا جدا از بلاک چین اصلی است. برجسته‌ترین تفاوت یک هارد فورک با سافت فورک آن است که بلاک چین تازه تولید شده در هارد فورک اصلا با بلاک چین قدیمی همکاری نمی‌کند! نسخه قدیمی کار خود را بدون اینکه خود را تعویض کند ادامه می‌دهد. بلاک چین تازه به وجود آمده نیز به صورت مستقل فعالیت می‌کند.

در یک هارد فورک عمدا دو نسخه متفاوت از یک بلاک چین درست می‌شود. برای مثال توسعه دهندگان بلاک چین می‌توانند با یکدیگر مخالف باشند و تصمیم بگیرند که نسخه خود را درست کنند و با همان ادامه بدهند.

این دقیقا همان راهی است که بیت کوین کش از هارد فورک بیت کوین به وجود آمد. همچنین اتریوم کلاسیک نیز به همین شکل از هارد فورک اتریوم اصلی ساخته شد. به دلیل اختلاف نظرات درباره آینده بلاک چین اصلی توسعه دهندگان تصمیم می‌گیرند که نسخه خود را بسازند و با همان نسخه به راه خود ادامه دهند. گره‌ها نیز پس از آن می‌توانند انتخاب کنند که می‌خواهند در کدام بلاک چین به کار خود ادامه دهند.

آیا Soft Fork از هارد فورک بهتر است؟

حالا که تفاوت سافت فورک و هارد فورک را دانستیم باز هم غیر ممکن است که بتوانیم بگوییم کدام یک از دیگری بهتر است. وقتی یک به روز رسانی انجام می‌شود یا وقتی که اختلاف نظرها در بلاک چین درباره آینده آن بالا می‌گیرد، هر دو سافت فورک و هارد فورک می‌توانند به وجود آیند.

آیا Hard Forkهمیشه می‌تواند از سافت فورک به وجود آید؟

اگر چه بلاک چین منبع باز است اما همیشه امکان تولید هارد فورک از سافت فورک وجود ندارد. بلاک چین‌های خصوصی زیادی وجود دارند که یک شرکت، دولت و یا موسسه خاص آنها را کنترل می‌کند. بنابراین آنها آینده آن بلاک چین را مشخص می‌کنند. پس می‌توان گفت که احتمال به وجود آمدن هارد فورک از سافت فورک در بلاک چین‌های خصوصی تقریبا صفر است.

چه کسی تصمیم می‌گیرد که سافت فورک به وجود آید؟

همانطور که می‌دانید بلاک چین منبع باز است. بنابراین هیچکسی صاحب بلاک چین نیست. پس چه کسی تصمیم می‌گیرد که سافت فورک ساخته شود؟ به دلیل همین منبع باز بودن نرم افزار جواب این سوال کاملا واضح است! هرکسی می‌تواند یک سافت فورک بسازد. به هر حال حمایت از شما باید به قدر کافی بالا باشد. چرا که اگر گره‌های کافی در بلاک چین شما شرکت نکنند اجرای سافت فورک دیگر آغاز نمی‌شود.

غالبا رای‌ها در داخل شبکه بلاک چین درباره آینده آن صادر می‌شود. شرکت کنندگان در بلاک چین می‌توانند پس از آنکه برنامه‌ای که بیشترین رای را آورد اجرا شد، درباره نقشه‌های آن رای دهند. رای دادن همچنین موجب می‌شود که ببینیم آیا حمایت کافی برای پروژه‌های بلاک چین وجود دارد یا خیر.

با این وجود که تفاوت سافت فورک و هارد فورک را فهمیدیم، حالا می‌توان گفت که رویدادهای هر بلاک چین فرق می‌کند. چرا که هر بلاک چین الگوریتم توافق مخصوص خود را دارد و طرفدار یک نسخه متفاوت است. هیچ برنامه کلی وجود ندارد که برای سافت فورک‌ها در تمامی بلاک چین‌ها یکسان باشد.

جمع ‌بندی

تفاوت سافت فورک و هارد فورک از مهم‌ترین موضوعاتی است که در زمینه کریپتوکارنسی به شما کمک می‌کند. ما در این مقاله فورک‌های متفاوتی که بر روی یک بلاک چین اجرا می‌شوند را توضیح دادیم. در حقیقت فورک‌ها همان به روز رسانی‌هایی هستند که در یک بلاک چین انجام می‌شوند. عموما زمانی از فورک‌ها استفاده می‌کنیم که افراد شرکت کننده در یک بلاک چین نتوانند درباره آینده آن به توافق نظر برسند. با استفاده از سافت فورک و هارد فورک آن‌ها می‌توانند بلاک چین‌های مخصوص به خود را داشته و راه خود را ادامه دهند.

Comments (0)
Add Comment