نرخ هش بیت کوین و پیش بینی قیمت آن با مدل های کمی، پارت ۴

این مطلب قسمت چهارم از یک مجموعه چند بخشی که هدف آن پاسخ به سوال “ارزش افزوده” بیت کوین چیست؟ است. قسمت اول مربوط به کمیابی بیت کوین، پارت دوم در مورد ایجاد حباب قیمتی، بخش سوم در مورد میزان پذیرش بود. در این بخش در مورد نرخ هش و برآورد قیمت بیت کوین توضیح می دهیم. یک روش منطقی برای تخمین قیمت بیت کوین، استفاده از معیار نرخ هش است.

نرخ هش و تخمین قیمت بیت کوین

در داده کاوی، اصطلاح نرخ هش یک معیار امنیتی است. هر چه قدرت هش بیشتر باشد، ایمنی و مقاومت آن در برابر حملات سایبری خارجی بیشتر است. حمله سایبری یک هکر به کامپیوتر شخصی شما در منزل یک چیز است. اما اگر یک هکر قصد حمله سایبری به ده ها هزار کامپیوتر در سراسر جهان را داشته باشد یک چیز دیگر است.

رشد نرخ هش ناشی از افزایش روزافزون قدرت سرورهای ماینیگ است. این افزایش باعث بالا رفتن هزینه های استخراج بیت کوین می شود. یک قانون ساده وجود دارد که می گوید یک کار خاص باید مزیت اقتصادی داشته باشد که پایدار بماند. کسی که نفت را از زمین استخراج می کند باید آن را با قیمتی بیشتر از هزینه استخراج بفروشد. یا کسی که برق تولید می کند باید آن را به قیمت بیشتری از هزینه تولید بفروشد.

این قانون در مورد استخراج بیت کوین نیز صدق می کند. یعنی اینکه هزینه برق، استهلاک سرورهایی که به طور فزاینده ای قدرتمند هستند و دیگر موارد باید کمتر از درآمد فروش ناشی از استخراج بیت کوین باشد.

بنابراین دشواری رو به رشد استخراج بیت کوین باید با مزیت اقتصادی آن سازگار باشد.

در ماه های اول سال ۲۰۱۰، بیت کوین حدود ۱۰ هزار در ماه به ماینرها پرداخت می کرد. امروزه، به خاطر رشد قیمت بیت کوین، شبکه ماینرها در سراسر جهان بیش از ۵۰۰ میلیون دارایی ماهانه توزیع می کند. این ارزش قرار است در آینده رشد کند.

رشد نرخ هش در برابر پاداش استخراج

این رقم بسیار زیاد است، حتی اگر این مقدار تا حدی با مصرف برق متناسب باشد. اما به ما امکان درک میزان تولید ثروتی که از طریق این آزمایش اجتماعی قابل ایجاد است، می دهد. همانطور که در نمودار نیز می بینید، رشد نرخ هش بیشتر از نرخ پاداش استخراج ماهانه است. بنابراین برای براورد قیمت صحیح بیت کوین براساس نرخ هش، ابتدا لازم که پاداش هر واحد هش را با گذشت زمان درک کنیم.

همانطور که می بینید، پاداش دلاری نرخ هش به شدت در حال کاهش است. این بدان معنا که امنیت در طول زمان تقریبا نمایی افزایش می یابد، اما هزینه های امنیتی در آن زمان به شدت سقوط می کند.

در حالی که پاداش هر بلوک علی رغم نصف شدن تولید رشد می کند. اما تقلیل بلوک های جدید در حال حاضر رو به افزایش است. بنابراین نسبت قیمت به نرخ هش کاهش می یابد. زیرا مخرج به صورت فزاینده ای بیشتر از صورت کسر است.

بنابراین برای تخمین روند غیر خطی کاهش پاداش در برابر نرخ هش، بهتر است از توزیع توانی مثل همیشه استفاده کنید. این تابع به بهترین شکل این روند را نشان می دهد. در شکل زیر می توانید این روند را مشاهده کنید:

پاداش ماهانه استخراج بیت کوین

از ضرب دو تابع رشد نرخ هش و پاداش نرخ هش یک تابع بدست می آید. این تابع تقریبا پاداش ماهانه را براساس دلار  آمریکا را تقریب می زند.

این نتیجه ارزش تقریبی بیت کوین را تخمین نمی زند. بلکه میزان رشد پاداش ماهانه را نشان می دهد. همانظور که در نمودارهای قبلی دیدید.

برای برآورد قیمت بیت کوین، که با توجه به معیار نرخ هش تصحیح شده باشد. لازم است که این مقدار را بر تعداد متوسط بیت کوین استخراج شده در یک ماه تقسیم کنید. با این کار، ما به روند پله ای معمولی مدل سهام در جریان که در مطلب اول توضیح دادیم، می رسیم.

نتیجه گیری

می توان نتیجه گرفت که حتی در مواجهه با نوسانات شدید و حرکت های ظاهرا غیرقابل درک قیمت، سه عامل اصلی کمیابی، تقاضا و هزینه تولید قیمت بیت کوین را تغییر می دهند. این موضوع می تواند بسیار برای درک پویایی قیمت بیت کوین مفید باشد.

با توجه به این اطلاعات می توان استدلال کرد که ارزش افزوده بیت کوین در دراز مدت یک روند دارد. این روند می تواند به ما کمک کند که بیت کوین را به عنوان یک “دارایی استراتژیک” از نظر سرمایه گذاری در نظر بگیریم که امکان برآورده قیمت آن در آینده وجود دارد.

آیا به نظر شما هم امکان پیش بینی قیمت بیت کوین با توجه به این مولفه ها وجود دارد؟

ما در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

منبع:

https://cointelegraph.com/news/forecasting-bitcoin-price-using-quantitative-models-part-4

Comments (0)
Add Comment