نحوه کار با MetaMask

چرا باید نحوه کار با MetaMask را بدانم؟

اگر به اکوسیستم اتریوم علاقه دارید، به برنامه‌ای مانند MetaMask نیازمندید. این برنامه فقط کیف پول نیست و با وبسایت‌‌های دارای اتریوم تعامل دارد. MetaMask به شما امکان این را می‌دهد که از طریق مرورگر خود (یا اپلیکیشن موبایل) به برنامه‌های غیرمتمرکز متصل شوید.

مقدمه

اتریوم نوید اینترنت توزیع‌شده‌ی Web 3.0 را به همراه خود آورد. این به معنی زمینه‌ای برای بازی بدون امتیازهای مرکزی محکوم به شکست، مالکیت واقعی اطلاعات و برنامه‌های غیرمتمرکز (یا DApps) بود.

چنین زیرساختی در حال رشد با تمرکز بر Decentralized Finance یا DeFi و پروتکل‌های هم کنش پذیری است. این زیرساخت قصد دارد بین بلاکچین‌های مختلف ارتباط برقرار کند. در حال حاضر می‌توان به راحتی به تبادل توکن و رمز ارز پرداخت، وام‌های رمز ارزی گرفت و حتی در بستر اتریوم از بیت کوین استفاده کرد.

 MetaMask کیف پول راحتی برای علاقه مندان به اتریوم است. این برنامه روی مرورگر نصب می‌شود. به این ترتیب کاربر می‌تواند با وبسایت‌های مختلف کار کند. در این مقاله نحوه کار با MetaMask را آموزش خواهیم داد.

MetaMask چیست؟

MetaMask نوعی کیف پول اتریوم با منبع آزاد است که از تمام توکن‌های اتریوم (مانند ERC-20 و توکن‌های غیرقابل تعویض) پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این می‌توانید از دیگران توکن دریافت کنید یا آن را بفروشید و مبادله کنید. این کارها را می‌توانید در Coinbase یا ShapeShift داخلی برنامه انجام دهید.

MetaMask می‌تواند با وبسایت‌های دیگر در ارتباط باشد. در کیف پول‌های دیگر حتما باید آدرس‌ها را کپی کنید یا کد QR را اسکن کنید. اما با MetaMask خود وبسایت با کیف پول ارتباط برقرار می‌کند و فقط کافیست تراکنش را تایید یا لغو کنید.

نحوه نصب کردن MetaMask

MetaMask را می‌توانید روی گوگل کروم، فایرفاکس یا Brave Browser نصب کنید. البته بر روی اندروید و iOS هم موجود است اما این مقاله از نسخه فایر فاکس آن استفاده می‌کند. نسخه‌های مختلف تفاوت چندانی با هم ندارند.

به صفحه‌ی دانلود رسمی در سایت metamask.io بروید. مرورگر خود را انتخاب کنید. برنامه را به عنوان extension اضافه کنید. ممکن است مجبور باشید به برنامه اجازه دسترسی به چند مورد را داشته باشید.

شروع کار با کیف پول

صفحه خوش آمد را به این صورت خواهید دید.

روی Get Started کلیک کنید. در صفحه‌ای که ظاهر می‌شود یا باید عبارت بازیابی را وارد کنید یا یک عبارت جدید بسازید. روی Create a Wallet کلیک کنید. در صفحه بعد از شما می‌پرسند می‌خواهید با فرستادن اطلاعات بدون مشخصات به بهبود برنامه کمک کنید یا نه. هر گزینه‌ای که می‌خواهید را در اینجا انتخاب کنید و ادامه دهید.

حال باید یک گذرواژه بسازید. پس از ساختن آن Create را کلیک کنید.

از عبارات بازیابی خود بک‌آپ بگیرید!

MetaMask خدمات غیرمتصدیانه (non-custodial) ارائه می‌کند. بنابراین هیچ فرد دیگری به سرمایه‌های شما دسترسی ندارد، حتی سازندگان MetaMask. توکن‌های شما درون نوعی صندوق محافظ رمزنگاری شده در مرورگرتان قرار دارند. این یعنی اگر رایانه‌ تان گم شود، خراب شود یا دزدیده شود، کسی نمی‌تواند به شما کمک کند که کیف پولتان را بازیابی کنید. کلیدهای خصوصی‌تان برای همیشه گم می‌شوند. باید عبارت بازیابی خود را جایی یادداشت کنید. این تنها راه بازیابی حسابتان است.

روی بخش خاکستری کلیک کنید تا عبارت مشخص شود.

در صفحه بعد باید این را تایید کنید که عبارت بازیابی را یادداشت کردید. پس از یادداشت و تایید به مرحله بعد بروید. روی All Done کلیک کنید. پس از آن رابط کاربری کیف پول را خواهید دید.

کمی دارایی به کیف پول اضافه کنید

در این آموزش از Ropsten testnet استفاده خواهیم کرد. این نتورک دقیقا مشابه نتورک اتریوم است اما واحدهای آن دارای ارزش نیستند. این ویزگی آنجا به کارتان می‌آید که می‌خواهید مطمئن شوید در قراردادها ۵۰ میلیون دلار به خاطر نوعی اختلال از دست نمی‌رود.

برای متصل شدن به Ropsten testnet روی Main Ethereum Network در بخش بالا سمت راست کلیک کنید و Ropsten Test Network را انتخاب کنید.

روی همین مرورگر خود به این سایت بروید تا مقداری پول کاذب دریافت کنید.

روی آیکون روباه کلیک کنید تا اطلاعات حساب خود را ببینید. روی Account 1 موس را تکان دهید و آدرس اتریوم خود را کپی کنید و در فرم وبسایت بالا وارد کنید و روی Send me test Ether کلید کنید.

تراکنش‌های اتریوم معمولا خیلی سریع انجام می‌شوند. البته برای دریافت ۱ ETH ممکن است کمی طول بکشد. برای چک کردن اینکه پول به کیف پولتان آمد یا نه روی آیکون روباه کلیک کنید. وقتی آن را دریافت کردید می‌توانید به تعامل با DApps بپردازید.

قفل اینترنت غیرمتمرکز را باز کنید!

چون در نتورکی آزمایشی هستیم برنامه‌های زیادی در دسترس نداریم. برای اینکه لیستی کامل از برنامه‌های غیرمتمرکز mainnet داشته باشید به State of the DApps رجوع کنید.

ما از Uniswap استفاده می‌کنیم که برای تجارت غیرمتمرکز یا DEX است. این به معنی آن است که می‌توان بدون حضور واسطه به انجام تبادلات پرداخت. برای اطلاعات بیشتر درباره Uniswap می‌توانید به این مقاله رجوع کنید.

به این وبسایت بروید و در سمت راست بالا گزینه Connect to a wallet را کلیک کنید. تمام وبسایت‌های سازگار با MetaMask این گزینه را دارند. بعد اینکه روی آن کلیک کردید از شما خواهد پرسید که از کدام کیف پول استفاده می‌کنید که همان MetaMask است. هر زمان که وبسایتی بخواهد برای اولین بار به MetaMask وصل شود باید این عملیات را تایید کنید. سپس یک حساب کاربری را انتخاب کنید. در این مرحله هم وبسایت مانند جاهای دیگر از شما می‌خواهد که به وبسایت امکان دسترسی به آدرس کیف پولتان را بدهید.

MetaMask و حریم خصوصی

باید حواستان به این باشد که به چه چیزی اجازه دسترسی می‌دهید. اگر وبسایتی آدرس شما را بداند، می‌تواند تمام تراکنش‌های اترها و توکن‌ها را مشاهده کند یا به ایجاد آنها بپرداد. آن ها حتی می توانند آدرس IP شما را دستکاری کنند. بهتر است طبق اختیار خود به وبسایت‌ها هر نوع اجازه دسترسی که صلاح می‌دانید را بدهید. در کل به وبسایت‌هایی که بهشان اعتماد ندارید اجازه دسترسی ندهید.

تعویض اتر با DAI

برای تعویض در اینجا از DAI که نوعی توکن ERC-20 است استفاده می‌کنیم. این توکن درست مثل اتر است اما در دنیای واقعی ارزشی ندارد. روی Select a Token کلید کنید و Uniswap Default List را اضافه کنید و سپس روی DAI کلیک کنید. به جای آن می‌توانید از WETH نیز استفاده کنید.

حالا مقدار ETH که می‌خواهید مبادله کنید را وارد کنید و روی Swap کلیک کنید. حالا دوباره باید در MetaMask تراکنش را قبل از ایجاد آن تایید کنید. اگر روی mainnet این کار را انجام می‌دهید حواستان به مالیات‌ها باشد. سپس فقط لازم است صبر کنید تا تراکنش تایید شود.

توکن‌های من کجاست؟

با اینکه اترهای شما دیگر در حسابتان نیستند، هنوز توکن‌هایتان ظاهر نشده‌اند. اما نیازی نیست بترسد. باید آنها را به طور دستی وارد کنید.

برای توکن‌های مشهور، می‌توانید Add Token را در کیف پولتان انتخاب کنید و به دنبال نام آن بگردید. برای توکن‌هایی که شهرت کمتری دارند (یا روی testnet) می‌توانید آدرس را وارد کنید. این آدرس به MetaMask می‌گوید که کجا را برای یافتن دارایی شما جستجو کند.

  • کیف پول خود را باز کنید.
  • در قسمت بالا روی سه نقطه کلیک کنید.
  • View on Etherscan را انتخاب کنید.
  • زیر بخش Overview روی نوار Token کلیک کنید و DAI را انتخاب کنید.
  • در قسمت Profile Summary آدرسی خواهید دید. آن را کپی کنید.
  • به MetaMask بازگردید و روی Add Token کلیک کنید.
  • بخش Custom Token را انتخاب کنید.
  • آدرس را در قسمت Token Contract Address وارد کنید.
  • بقیه موارد خود به خود پر می‌شود. Next را بزنید و سپس روی Add Tokens کلیک کنید.
  • به صفحه اصلی برگردید تا دارایی کامل خود را مشاهده کنید.

تمام مراحلی که در اینجا انجام دادید برای دارایی‌های واقعی هم قابل انجام است. هر زمان که خواستید از mainnet استفاده کنید، از Ropsten به نتورک اصلی تغییر دهید.

چیز دیگری هم مانده که باید بدانم؟

MetaMask ویژگی‌های دیگری هم دارد که هنوز در این مقاله بیان نکردیم. شما می‌توانید یک کیف پول سخت‌افزاری (مانند Ledger یا Trezor که هر دو پشتیبانی می‌شوند) را به آن وصل کنید. می‌توانید لیستی از مخاطبان بسازید و دارایی‌های خود را مانند یک کیف پول عادی خرید و فروش کنید. تنظیمات را بررسی کنید تا با توجه به نیازهایتان آن را تنظیم کنید.

MetaMask نوعی کیف پول داغ است و این یعنی روی دستگاهی با اینترنت کار می‌کند. این یعنی خطر حملات به آن نسبت به کیف پول سرد بیشتر است. کیف پول‌های سرد را می‌توانید از رمز ارز مارکت، واردکننده کیف پول‌های سخت‌افزاری اصل در ایران، تهیه کنید.

اپلیکیشن MetaMask

اپلیکیشن اندروید یا iPhone این برنامه از همان عملکردهای مرورگر پشتیبانی می‌کند. آن هم به این صورت که نوعی مرورگر DApps درونی دارد که به چندین برنامه غیرمتمرکز به طور همزمان دسترسی دارد.

راه کار کردن با آن بسیار شبیه نسخه مرورگر آن است. می‌توانید تراکنش‌های مستقیم اتر یا توکن را از کیف پول خود انجام دهید یا حتی از Uniswap استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

MetaMask ابزاری قدرتمند برای جستجو در اینترنت غیرمتمرکز است. اگر مراحل این آموزش را به درستی طی کرده باشید، از امکانات آن مطلع شده‌اید. در حال حاضر این برنامه بیش از ۱ میلیون کاربر دارد.

با توسعه اتریوم، اپلیکیشن‌هایی مثل MetaMask عضوی همیشگی در ایجاد ارتباط بین تکنولوژی‌های موجود و زیرساخت‌های رمز ارزی جدید خواهند بود.

Comments (0)
Add Comment