آیا بیت کوین به شکست بحران مالی کمک می‌کند؟

آیا ما در یک بحران مالی قرار داریم؟ بسیاری از مردم از این مورد که نرخ بیکاری در مقیاس جهانی به بالاترین حد خود رسیده است تعجب می‌کنند. اما این همه‌ی ماجرا نیست، تاثر بد اقتصادی ناشی از بیماری COVID19، همچنین باعث افزایش برنامه‌های نجات در عرضه ارزهای فیات و بیت کوین شده است. فقط در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده ۲۰٪ از کل عرضه دلار خود را چاپ کرده و انتظار می‌رود نرخ تورم گسترده‌ای در این کشور رخ دهد. البته این موضوع مختص ایالات متحده نیست و در بیشتر کشورها شاهد افزایش نرخ تورم و بیکاری هستیم.

کسانی که زمان فعلی ما را با سال ۲۰۰۸ مقایسه ‌کنند می‌توانند بحران را به وضوح ببینند و بنابراین میل همگانی به سمت خرید بیت کوین را درک کنند. اما چرا این رمزارز یک محافظ خوب در برابر بحران مالی است؟ خرید Bitcoin در مقابل پول نقد چگونه می‌تواند بهتر باشد؟ این دقیقاً همان چیزی است که در این مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد. در چند بخش بعدی به شما کمک خواهیم کرد تا درک بهتری از نحوه کارکرد این رمزارز در این شرایط داشته باشید.

چرا بیت کوین در شرایط کنونی مهم است؟

برای درک اهمیت بیت کوین، باید نگاهی به نحوه آغاز و ادامه‌ی سال ۲۰۲۰ بیندازیم. اندکی پس از اعلام رسمی و همگانی COVID19 به عنوان یک بیماری همه‌گیر، اکثر مشاغل مجبور به تعطیلی شدند و جریان مالی منظمی که در استاندارد اجتماعی ما وجود دارد، به نوعی متوقف شد. در همین حال، همه پیشنهادهای کمکی، به نجات شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های بزرگ اشاره داشتند، در حالی‌که مردم عادی مجبور شدند در خانه بمانند و از ناتوانی در کار و درآمدزایی رنج ببرند. به هر حال، این اتفاقات در ۶ الی ۸ ماه گذشته، تمام نقایص سیستم‌های مالی ما را برملا کرده است. افزایش نقدینگی و چاپ پول، به بازگشت مردم به حالت عادی کمک نمی‌کند و همه کسانی که پس‌انداز در بانک دارند، ارزش پول خود را بیش از گذشته در کاهش می‌‌بینند. بنابراین چگونه این سکه راه حلی برای این مسئله ارائه می‌دهد؟

بیت کوین سرمایه‌ای است که از طریق پویایی عرضه و تقاضا، ارزش خود را بدست می‌آورد و حفظ می‌کند. با این حال، برخلاف ارز فیات، عرضه‌ آن محدود است و انتشار سکه‌های جدید، از پیش تعیین شده است و بیشتر از تعداد مشخص شده، قابل عرضه نیست. به همین دلیل وقتی افراد بیشتری این سکه را کشف و خریداری می‌کنند، ارزش آن افزایش می‌یابد. به طور طبیعی، این موضوع به عنوان یک حصار در برابر نقص سیستم مالی عمل می‌کند (این رمزارز مبتنی بر فناوری بلاکچین است و شما نمی‌توانید به راحتی یک الگوریتم را تغییر داده یا در آن ایجاد اختلال کنید).

شبکه این سکه به صورت ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته کار می‌کند و این فعالیت را ادامه خواهد داد. در نتیجه Bitcoin به اندازه طلا قدرتمند است اما با این تفاوت که بسیار ساده‌تر، کاربردی‌تر و استفاده از آن راحت‌تر است. شما می‌توانید تمام دارایی سکه خود را در یک کیف پول غیر فیزیکی تحت وب ذخیره کنید و هیچ کس نمی‌تواند در سرمایه شما تغییر و دستکاری انجام دهد.

توجه سازمان‌ها و موسسات بزرگ به بیت کوین

گروه کوچکی از مردم (پذیرندگان اولیه این رمزارز) سال‌هاست که به پتانسیل بیت کوین پی برده‌اند و روی آن سرمایه‌گذاری بلند مدت کرده‌اند. دیگر افراد که صرفاً برای دریافت سود فوری وارد بازار شده‌اند قبلاً از دور خارج شده‌اند. با این حال، اکنون شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ بازار، رو به خریداری این سکه آورده‌اند. اخیراً Microstrategy بیش از ۱ میلیارد دلار Bitcoin خریداری کرده است، PayPal نیز همچنین خدمات پرداخت از طریق رمزارزها را ارائه می‌دهد. بایننس نیز که بهترین صرافی در زمینه مبادلات رمزارزها در دنیاست و بیشترین حجم معملات بازار را در اختیار دارد، شاهد افزایش ۴۶٪ در تعداد مشتریان موسسه خود، در مبادلات بوده است. مطالب مرتبط را بخوانید.

شرکت‌ها، سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران متوجه شده‌اند که ذخایر نقدی آن‌ها طی سال‌های آینده از نظر ارزش، کاهش می‌یابند و افراد زیادی نمی‌توانند در این بازار به فعالیت و بقا ادامه دهند. به همین دلیل، شرکت‌هایی مانند Microstrategy ، Square ، Grayscale و چندین شرکت دیگر، مقدار زیادی از ذخایر نقدی خود را به طور منظم به خرید این سکه اختصاص می‌دهند. اخیراً حتی پی پال نیز به این گروه پیوسته و روزانه بیش از ۷۰ درصد بیت کوین تازه استخراج شده را خریداری می‌کند. تاکنون، این اتفاقات و توجه شرکت‌ها به این رمزارز موضوع خوبی است، اما سعی کنید تصور کنید اگر یک شرکت بزرگ مانند فیسبوک، گوگل یا اپل نیز ذخایر نقدی خود را در خرید این سکه سرمای‌ گذاری کند، چه اتفاقی می‌افتد.

این شرکت‌ها می‌توانند از عهده استخدام بهترین تحلیل‌گران مالی در جهان برآیند و در صورت بروز چنین حرکتی، “رای اعتماد” به بیت کوین موجب شروع حرکت این رمزارز به عنوان یک پول رایج، می‌شود. وقتی این اتفاق بیفتد، دولت‌ها هیچ کاری به غیر از اعمال ممنوعیت بانکی برای این سکه نمی‌توانند انجام دهند. این اقدام موقتی می‌تواند مانند ممنوعیت اعمال شده بر طلا در دهه ۱۹۳۰ باشد، که سرانجام هنگامی که دولت‌ها احساس کردند که خودشان بر دارایی‌ها کنترل و تسلط دارند، برداشته شد. البته ما مطمئن نیستیم که این روند می‌تواند تکرار شود یا خیر، اما می‌دانیم که بیت کوین اکنون اهمیت ژئوپلیتیکی‌ای (وابسته به جغرافیای سیاسی) بیش از هر زمان دیگری دارد و اولین کشورهایی که تصمیم می‌گیرند مسیر موسسات فوق را دنبال کنند، کشورهایی هستند که با قوت بیشتری و برای همیشه از این بحران خارج می‌شوند.

مسیر آینده‌ی این بحران به کجا پیش می‌رود؟

هیچ کس واقعاً نمی‌داند که آینده ممکن است به چه شکل باشد. بسیاری از مردم تمایل به حدس و گمان دارند اما تعداد کمی از افراد به خوبی از عواقب اقدامات فعلی ما علیه بیماری همه‌گیر کووید۱۹ آگاه هستند. در حال حاضر، بهتر است شما درک خود را در مورد مفهوم بیت کوین بالا ببرید و برای آنچه در آینده قرار دارد آماده شوید. می‌توانید با خواندن The Bullish Case for Bitcoin، توسط ویجی بویاپاتی شروع کنید و در  The Pomp Letter، که توسط آنتونی پمپلیانو نوشته شده، ملاحظه و تفکر کنید. و اگر مرتباً در حال رفت و آمد و سفر هستید، پادکست «آنچه بیت‌کوین انجام داد» (What Bitcoin Did) توسط پیتر مک کورماک را گوش کرده و نکته برداری کنید. همه این منابع، مطالب آموزشی عالی را که روش این رمزارز را برای کمک به شکست بحران مالی روشن می‌کند، ارائه می‌دهند. بیشتر بدانید.

نتیجه‌گیری

بسیاری از افراد همچنان به سیستم کارکرد رمزارزها مشکوک هستند و علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری دارایی خود بر روی آن‌ها ندارند، اما پس از گذشت بیش از ۱۰ سال از ورود Bitcoin به بازار، اکنون شاهد این هستیم که این تفکرات فقط باعث عقب ماندن این افراد از بازار شده و افرادی که همراه با این سیستم پیش رفتند، به سودهای کلان دست یافتند. حتی افراد بزرگی نظیر ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت اسپیس ایکس، به تازگی در توئیتی گفت که از این که در سال‌های گذشته بیت کوین نخریده پشیمان است اما احساس می‌کند هنوز هم برای این کار دیر نیست.

در صورتی که چنین افراد بزرگی به عرصه رمزارزها ورود کنند و سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام دهند، قطعا شاهد افزایش سرسام آور قیمت این رمزارز خواهیم بود و طبق معمول افرادی که این موضوع را درک می‌کنند، همراه نمودار این سکه، صعود می‌کنند. سابقه چندین ساله این رمزارز نشان داده که Bitcoin همواره به افرادی که به آن اعتماد دارند، وفادار بوده و مزایای فراوانی را برایشان به ارمغان آورده است.

اگر شما هم علاقه به سرمایه‌گذاری روی رمزارزها را دارید، بیت کوین همواره از اولین و بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای شماست و در صورتی که با آگاهی از بازار و تحقیق درباره نحوه‌ی کارکرد رمزارزها وارد بازار شوید و تصمیمات احساسی نگیرید، این رمزارز می‌تواند پشتیبان و حامی قابل اعتمادی برای سرمایه شما باشد. البته رمزارزهای معتبر دیگری هم هستند که ممکن است اندازه‌ی بیت‌کوین و یا حتی بیشتر از آن سودآور باشند اما باید به خوبی آن‌ها را بشناسید، انتخاب نوع رمزارز برای سرمایه‌گذاری، امری سلیقه‌ای و دلخواه برای شما است. به شرطی که صبر و حوصله به خرج می‌دهید و از نظر روانی، تنش‌های بازار باعث از دست رفتن کنترلتان نمی‌شود، به Bitcoin و بازار رمزارزها اعتماد کنید و معامله در این بازار را شروع کنید، اما قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری ابتدا آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید.