بانک مرکزی ایران با رمز ارز هزینه واردات را می پردازد

برای مقابله با موانعی که به دلیل تحریم های اقتصادی گریبانگیر کشور ایران شده بهتر است از رمزارز استفاده کنیم.به این ترتیب شرکت های ایرانی برای پرداخت هزینه مواداولیه و قطعات الکترونیکی از خارج از کشور رمزارز پرداخت می کنند. بانک مرکزی ایران با ارزیابی قابلیت ها و پتانسیل های احتمالی رمز ارزها از این دارایی برای مقابله با تاثیرات ناشی از تحریم اقتصادی کشور آمریکا استفاده می کند. گزارش هایی از خبرگزاری اقتصادی انگلیسی زبان ایران Financial Tribune به دست ما رسیده است. بنابر این گزارش ها بانک مرکزی ایران یا CBI به بانک ها و صرافی های فارکس اجازه می دهد با استفاده از رمزارز هزینه واردات را پرداخت کنند.

مجوز ماینینگ و سیاست جدید بانک مرکزی ایران

بر اساس قوانین تعیین شده رمز ارزها باید تنها از سوی ماینرهایی دریافت شده باشند که دارای مجوز هستند. این ماینر ها به صورت رسمی از دولت ایران مجوز دریافت کرده اند. فعالیت آنها یک فعالیت صنعتی است. کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید مجوز لازم را از وزارت صنعت معدن و تجارت دریافت کنند. 

به گزارش خبرگزاری انگلیسی زبان ایران دولت این کشور قانون استفاده مجاز از رمزارز برای پرداخت هزینه واردات را در اکتبر سال ۲۰۲۰ تصویب کرد. به دنبال انتشار این خبر از ماینرها خواسته شد که سکه هایی که استخراج می کنند را به طور مستقیم به بانک مرکزی ایران بفروشند. اما در حقیقت به نظر می رسد که این راهکار چند سال است که به کار گرفته شده است. چراکه در گزارشی که از مجلس ایران در سال ۲۰۱۸ ثبت شده می خوانیم. (برای مقابله با تاثیر ناشی از تحریم های ناعادلانه آمریکا یک راه پیش رو داریم. و آن استفاده از رمز ارز برای مبادلات خارجی است.)

راهکارهای احتمالی

شهاب جوانمردی یکی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سات. او در ماه ژانویه از استفاده از رمز ارز برای مقابله با مشکلاتی تجاری پیشروی دولت دفاع کرد. چرا که در شرایط فعلی ایران از نظر جغرافیای سیاسی در شرایط بغرنج به سر می برد. ونزوئلا کشور دیگری است که از سوی آمریکا تحریم شده است. این کشور نمونه دیگری است که به استفاده از رمز ارز هایی مانند بیت کوین روی آورده است. این کشور برای پرداخت هزینه واردات از ایران و ترکیه از رمز ارز هایی مانند بیت کوین استفاده می کند. جوانمردی در ادامه صحبت های خود گفت:

 « با اعمال تحریم از سوی آمریکا دیگر امکان بازگرداندن سود ناشی از صادرات گاز و برق وجود ندارد.بهتر است دولت خروجی برق مازاد یا انرژی که از سوی نیروگاه های کوچک تهیه می شود را به استخراج رمز ارز اختصاص دهد. به این ترتیب ضرر ناشی از منابع تحریم شده جبران می شود.»

جوانمردی در ادامه پیشنهاد ایجاد بازار مرکزی مشابه بازار ثانویه فارکس را مطرح کرد. با استفاده از این بازار رمز ارز هایی که به صورت رسمی استخراج شده اند به شرکت های ایرانی به دنبال واردات مواد اولیه، ماشین آلات و دیگر کالا هستند فروخته می شود.

 دیگر اعضای اتاق بازرگانی

 ساجد نیکپور یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به استفاده از صادرات غیر نفتی تاکید کرد. بخش خصوصی به کارایی رمز از ایمان دارد. به همین دلیل بهبود وضعیت اقتصادی ایران استفاده کرد. با خرید مواد اولیه خام تولید داخلی رونق می گیرد. بر روی شفافیت موضوع تاکید داشت. همانطور که در سپتامبر سال ۲۰۲۰ گزارش شد نمایندگان بخش خصوصی برای استفاده از بیت کوین جهت هزینه پرداخت واردات خودرو در جزیره کیش از بانک مرکزی ایران درخواست صدور مجوز کرده بودند. 

صرف نظر از اینکه دولت ایران اجازه استخراج را صادر می کند، صنعت استخراج چندین سال است که در این کشور فعالیت داشته است. دولت در ادامه فارم های غیر قانونی را تعطیل کرد. مقامات محلی در ژانویه امسال فعالیت ماینر ها را عامل قطعی برق اعلام کردند.در آن زمان کارشناسان این اتهامات را به انتقاد گرفتند و اعلام کردند که راهکاری که سپر بلای شرایط اقتصادی فعلی شده است را به درستی قضاوت نکردید.

 در آخر

 با افزایش پذیرش و محبوبیت بیت کوین و دیگر رمز ارزها در سراسر جهان، شاهد مشارکت دولت ها و سرمایه گذاران بزرگ در این بازار هستیم. با توجه به تحریم های ناعادلانه ای که از سوی دولت آمریکا علیه ایران صادر شده است بیت کوین و دیگر رمز ارزها بهترین گزینه روی میز هستند. به این ترتیب قادر خواهیم بود با پرداخت هزینه مواد اولیه خام تولید داخلی را زنده نگه داریم.

دولت با اقدامی هوشمندانه بخش ماینینگ کشور را زیر نظر گرفته است. ماینر ها می توانند با دریافت مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت به صورت قانونی به استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارزها ادامه دهند. در ادامه بانک مرکزی ایران کوین های استخراج شده را از آنها خریداری خواهد کرد. با استفاده از چنین راهکاری در مقابل تحریم آمریکا مقاومت خواهیم کرد.

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/iran-s-central-bank-says-officially-mined-crypto-can-be-used-to-pay-for-imports

Comments (0)
Add Comment