آیا بیت کوین حباب است؟ پاسخ کامل به این سوال

از زمان پیدایش بیت کوین، به خصوص پس از رشد قیمت شدید آن در سال ۲۰۱۷، این پرسش که “آیا سرمایه گذاری در بیت کوین امن است؟” وجود داشته است. هیچ کس دوست ندارد به خاطر ترس از جاماندن پس انداز زندگی‌اش را از دست بدهد. در نتیجه،‌‌‌ یکی از متداول ترین سوالاتی که تازه کارها همیشه ‌می‌پرسند این است: “آیا بیت کوین حباب است؟”

آیا بیت کوین حباب است؟

طبق گفته‌‌ی کتاب “دیوانگی، ترس و سقوط: تاریخ بحران اقتصادی”‌‌‌ یک حباب را ‌می‌توان به عنوان “رشد قیمت‌‌‌ یک دارایی که با تحلیل بنیادی قابل توضیح نیست” تعریف کرد.

پس‌‌‌ یک حباب اقتصادی، معامله‌‌‌ یک دارایی در قیمتی است که از قیمت ذاتی آن بسیار بالاتر است.

‌می‌توانیم از این حباب‌ها در تاریخ اقتصادی دنیا نام ببریم:

دیوانگی پیاز گل لاله در هلند ۱۶۳۷-۱۶۳۶

شرکت میسیسیپی ۱۷۲۰-۱۷۱۹

حباب قیمت طلا ۱۹۸۲-۱۹۷۵

حباب دات کام ۲۰۰۱-۱۹۹۵

حباب املاک در آمریکا ۲۰۰۸-۲۰۰۰

حباب‌های بیت کوین

آیا بیت‌ کوین حباب است؟ چه مقدار از آن؟ دانستن این سخت است! چون تنها زمانی که افت قیمت شدیدی برای‌‌‌ یک دارایی رخ دهد ‌می‌توان حباب‌ها را اندازه‌گیری کرد.

تا به حال، چند چیز مشخص شده‌اند: از نظر بنیادی بیت کوین رو به رشد قرار دارد چون هزاران برنامه نویس متن باز باهوش در حال کار روی بهتر کردن اکو سیستم بیت کوین هستند. در حالی که، بیت کوین مشخصا بعضی از ویژگی‌های‌‌‌ یک حباب را نشان ‌می‌دهد و در گذشته دوره‌های رشد و کاهش قیمت شدید را تجربه کرده است و برای تبدیل شدن به‌‌‌ یک ارز باثبات راه درازی پیش رو دارد.

ارزهای دیجیتال به طور بنیادی از دارایی‌های سنتی متفاوت هستند. پاسخ دادن به پرسش “آیا بیت کوین حباب است؟” کار بسیار مشکلی است چون با این که بیت کوین گاهی ویژگی‌های حباب را نشان ‌می‌دهد، هنوز کاملا سقوط نکرده است، پس نمی‌توانیم در موردش قضاوت کنیم. این دارایی ممکن است قبل از رسیدن به بلوغ و ثبات نسبی در دوره‌های حبابی رشد و افت قیمت زیادی قرار بگیرد.

در نتیجه، هر کس که قصد سرمایه گذاری در بیت کوین را دارد باید از قانون طلایی پیروی کند: هیچ وقت بیشتر از چیزی که ‌می‌توانی از دست بدهی سرمایه گذاری نکن.

نتیجه: آیا بیت کوین حباب است؟

پاسخ به سوال بیت کوین حباب است؟

بیت کوین اولین دارایی دیجیتال در نوع خود است، پس در این مرحله آزمایش‌های زیادی روی آن صورت خواهد گرفت. برای سرمایه‌گذاری روی بیت کوین تصمیم عاقلانه‌ای بگیرید و دچار ترس از جاماندن نشوید و خودتان را با پولی که توان از دست دادنش را ندارید در دام‌‌‌ یک حباب احتمالی نیندازید.

بیشتر بخوانید

Comments (0)
Add Comment