بازگشت به هدف اصلی بلاک چین

آیا تاکنون فکر کرده بود که هدف اصلی بلاک چین چه بوده است؟ در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد. این تکنولوژی در اق سپیدی که بیت کوین را تشریح می کرد به مردم معرفی شد. قرار بود بیت کوین با استفاده از یک دفتر کار بدون مرکزیت ساخته شود. به همین دلیل بلاک چین به عنوان زیرساختی برای دنیای رمز ارز حیاتی به شمار می رفت.

 از سال ۲۰۰۸ تکنولوژی بلاک چین توسعه پیدا کرد. اکنون دیگر این تکنولوژی تنها به استفاده در فضای رمز ارز محدود نمی شود. کاربردهای متفاوتی برای این تکنولوژی وجود دارد.

 اما واقعیت این است که به بچه در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی کشف نشد. بلکه این تکنولوژی در سال ۱۹۹۱ به عنوان راهی برای تایید و حفاظت از محتوا ایجاد شد.

 تاریخچه بلاک چین 

ساتوشی ناکاموتو در اوراق سفید به مقاله دیگری تحت عنوان «چطور اسناد دیجیتال را از نظر زمانی ذخیره کنیم» اشاره کرد. این مقاله توسط استوارت هابر Stuart Haber و دبلیو اسکات استورنت W.Scott Stornetta در سال ۱۹۹۱ تهیه شده بود. این دو محقق می دانستند که مشکل تایید اسناد در فضای دیجیتال همواره وجود خواهد داشت. در واقع نیاز به اطمینان از زمان تولید اسناد و زمان اعمال تغییرات در آن ها بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

 آنها در این مقاله توضیح داده اند که در گذشته با استفاده از ورق زدن صفحات یک دفترچه یادداشت به تاریخ ورود اطلاعات پی می بردند. از این گذشته راه های دیگری مانند ارسال نامه یا مهر و موم توسط سردفتر نیز وجود داشت. در این صورت امکان دستکاری اسناد وجود نداشت. حرکت های بلافاصله شناسایی می شدند. اما در دنیای دیجیتال این امکانی وجود ندارد. اگر کسی اسناد را دستکاری کند هیچ ردی بر جای نمی ماند.

آنها متوجه شده اند « مشکل اصلی فضا و رسانه مورد نظر نیست، بلکه اطلاعات باید از نظر زمانی قابل پیگیری باشد». اولین راهکاری که آنها برای حل این مسئله پیشنهاد دادند ارسال یک نسخه از اسناد به یک سرویس خدماتی بود که آنها را بر اساس قوانین زمانی ذخیره کند. این سرویس خدماتی که با نام TSS شناخته می شد نسخه های پایین اصلی را برای مقایسه های بعدی در اختیار فرد می گذاشت.

 سیستم TSS

در این سیستم به جای اتکا بر شخص سوم از رمزگذاری استفاده می شد. فرایند هش برای تایید اعتبار یک سند به کار می رفت. در این حالت به جای ارسال تمام سند برای سرویس خدماتی، کافی بود هش سند ارسال شود. سرویس خدماتی امضای مشتری را بررسی می کرد و درخواست او را انجام می داد. اما اگر سرویس خدماتی زمان نامناسب را برای هش ثبت می کرد چه می شد؟ برای رفع این مشکل دو پیشنهاد داشتند: برای ایجاد درخواست جدید از بیت های درخواست قبلی استفاده شود. به این ترتیب توالی زمانی مشخص می شود. دومین راهکاری بود که یک سیستم بدون مرکزیت شفاف و قابل پیگیری ایجاد شود.

 اگر با ساز و کار شبکه پلاک چین آشنا باشید می دانید که راهکار دوم این است که امروز می شناسیم. بلاک ها با استفاده از هش بلاک قبلی ایجاد می شود. علاوه بر این برای ایجاد دولت جدید باید هش های پیچیده تر شود. پس از افزوده شدن بلاک، نوت های موجود در شبکه آنرا تایید به شبکه اضافه می کند. پس از این دیگر امکان تغییر این اطلاعات وجود نخواهد داشت.

 کاربرد اولیه و هدف اصلی بلاک چین

این محقق کاربردهای متفاوتی را برای این تکنولوژی در نظر گرفتند. دیگر هیچ کس نمی تواند ایده و اختراعات فرد دیگری را از آن خود کند. چرا که تمام اسناد با استفاده از هش ثبت شدند. این دو محقق به مثال هایی را نیز برای استفاده از بلاک چین نیز اشاره کردند. به عنوان مثال اگر یک شرکت با دستکاری اسناد خود روبرو شود، می تواند با مشاهده توالی زمانی ثبت اسناد این مسئله را ثابت کند. اسنادی که در شبکه ثبت و ذخیره می شوند تنها فایل های متنی نیستند. برکه فایل های صوتی، تصاویر و ویدیو ها نیز می توانند در شبکه ذخیره شود. هابر و استونت داشتن که در نهایت کمپانی TSS خود را ثبت کند. اما ایده هرگز عملی نشد. در سال ۲۰۰۸ و با معرفی بیت کوین بالاخره تکنولوژی بلاک چین ایجاد شد. این اتفاق در حالی روی داد که چهار سال از اتمام تاریخ قرارداد پتنت یا مالکیت انحصاری این تکنولوژی هابر و استونت می گذشت.

 امروز چرا به ثبت اسناد بر اساس زمان نیاز داریم؟

نیاز به تایید اعتبار اسناد مشکلی نیست که تنها در سال ۱۹۹۰ ذهن بشر را به خود درگیر کرده باشد. در دنیایی که مملو از محتوای دیجیتال است، بی اعتمادی به محتواها در حال افزایش است. ثبت محتوا و اسناد بر اساس توالی زمانی راهکار مناسبی برای تایید اعتبار و شفافیت موضوع در مواقع لازم است. هدف اصلی بلاک چین معرفی چنین راهکاری بود.

 بسیار ساده بود. یک هش تولید می شود. این هش از بخشی از محتوای اصلی تهیه می شود . در نهایت به شبکه بلاک چین افزوده می شود. مسئله تنها ثبت اطلاعات بر اساس زمان ایجاد آنها نیست، به این ترتیب می توان از بروز هرگونه تغییر در اطلاعات نیز اطمینان حاصل کرد. با تغییر اطلاعات هش بلاک تغییر می کند. به این ترتیب کاملاً مشخص می شود که آیا اطلاعات به تازگی دستکاری شده اند یا خیر.

به این ترتیب تولید کننده محتوا هر زمانی می تواند ثابت کند که محتوا را چگونه و در چه زمانی ایجاد کرده است. از این گذشته این سیستم به کپی برداری و سرقت اسناد در در فضای دیجیتال خاتمه می دهد.

ثبت اطلاعات بر اساس توالی زمانی اعتماد خوانندگان را جذب می کند. آنها متوجه می شوند که چه کسی کدام محتوا را و چه زمانی ایجاد کرده است. هر اندازه تعداد سایت هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند افزایش پیدا کند، تعداد خوانندگانی که به این تکنولوژی عادت می کنند افزایش پیدا می کند. به این ترتیب دیگر هیچ فروشگاهی نمی تواند پس از فروش محصولات و خدمات خود شرایط و قوانین ذکر شده در سایت را دستکاری کند تا از زیر بار تأمین گارانتی محصول شانه خالی کند.

تغییری به سوی آینده

 با یک تغییر ساده اینترنت به فضای بسیار ایمن و قابل اعتمادی تبدیل می شود. جایی که نویسندگان و تولیدکنندگان با اعتماد بیشترین محتوای خود را منتشر می کند. نندگان نیز می دانند چیزی که مطالعه می کنند قابل پیگیری و تایید است. اکنون زمان زیادی از آن ایده های اولیه در سال ۱۹۹۱ می گذرد. اما امروز بیش از هر زمان دیگری به پیاده سازی این نیاز داریم.

 راه دراز بلاک چین

بیت کوین و دیگر هم رمزارز ها انقلابی را در دنیای اقتصاد ایجاد کردند. اما آنچه از بیت کوین، اتریوم و ارز دیگری ارزشمندتر است تکنولوژی بلاک چین است. تعامل انسان ها با یکدیگر و کسب و کارها را متحول خواهد کرد دیگر مفهومی به نام بی اعتمادی در فضای اجتماعی و اینترنت وجود نخواهد داشت.

 دولت ها و سرمایه گذار های بزرگ جهان از فرصت های درخشان موجود در شبکه بلاکچین پی بردند. پروژه های میلیارد دلاری بسیاری با استفاده از تکنولوژی بلاک چین راه اندازی شده اند. هر روز بر تعداد افرادی که در این پروژه ها سرمایه گذاری می کنند افزوده می شود. چیزی نمی گذرد که هدف اصلی بلاک چین در تمام ابعاد زندگی بشر به کار گرفته خواهد شد. با سرمایه گذاری در بازار رمز ارز و پروژه های دیفای شما هم سهمی در بازار آینده داشته باشید. برای سرمایه گذاری با ما در رمز ارز مارکت در تماس باشید. 

منبع

https://cointelegraph.com/news/circling-back-to-blockchain-s-originally-intended-purpose-timestamping