تجزیه و تحلیل چرخه بازار آلت کوین ها راهی برای کسب سود بیشتر

در ماه آوریل روند قیمتی تمام آلت کوین ها از جمله بیت کوین صعودی بود. اما تجزیه و تحلیل چرخه بازار آلت کوین ها نشان می دهد که زمان سودآوری تمام شده است. در این مقاله قصد داریم درک شما را از چرخه بازار رمزارزها را گسترش دهیم و به شما بگوییم که چگونه از میکروچرخه هایی که یک رخداد منظم در ساختار بازار هستند استفاده کنید.

روند بازار آلت کوین ها در چند ماه گذشته

بازار رمزارزها به اینکه بی ثبات و سریع معروف است. این ویژگی به خوبی در ماه مه دیده شد. در این ماه قیمت بیت کوین از ۶۰ هزار دلار به ۳۳ هزار دلار رسید و ۱.۲ تریلیون دلار از ارزش سرمایه این بازار از بین رفت.

در حالی که بسیاری از افراد دلیل این افت قیمت را توییت های منفی افراد تاثیرگذار و شخصیت های قدرتمند مانند توییت های ایلان ماسک و اطلاعیه دولت چین مبنی بر ممنوعیت بیت کوین در این کشور می دانند. اما معامله گران باتجربه تر چندین هفته قبل در مورد کاهش قیمت هشدار داده بودند.

افزایش سریع قیمت ها در سال ۲۰۲۱ برخی از نشانه ها ایجاد حباب را داشت. در این زمان افراد مختلف جامعه از هر قشری در حال خرید آلت کوین ها برای کسب سود بیشتر بودند، زنگ‌ خطر خرید بیش از حد در این ماه به صدا درآمد. در آن زمان از راننده تاکسی تا فروشنده موادغذایی در مورد روند بازار نظر می دادند، در حالی که هیچ اطلاعی در این مورد نداشتند.

به همین خاطر، لازم است مراحل مختلف چرخه بازار آلت کوین ها را بدانید. این اطلاعات به شما کمک می کند درک بهتری از آنچه تاکنون در بازار رخ داده است و آنچه که احتمالا در ماه ها و سال های آینده اتفاق می افتد داشته باشید.

چهار فاز چرخه بازار آلت کوین ها

چرخه بازار آلت کوین ها چهار فاز اصلی دارد، که همه معامله گران باید آن را به درستی درک کنند. این چهار فاز به شرح زیر است:

فاز انباشت (accumulation phase)

فاز افزایشی (mark-up phase)

فاز توزیع (distribution phase)

فاز کاهش (mark-down phase)

فاز انباشت

فاز انباشت پس از اینکه روند بازار نزولی می شود رخ می دهد و مشخصه آن خرید دارایی های با پتانسیل سود بلندمدت توسط مبدع و متولیان اولیه قبل از هر گونه تغییر قیمت قابل توجه است.

این مرحله از چرخه بازار آلت کوین ها حدود دسامبر ۲۰۱۸ مشاهده شد. در این زمان قیمت بیت کوین به کمتر از ۳۵ هزار دلار رسید و تا اکتبر که قیمت این رمزارز به صورت قابل توجهی از ۱۲ هزار دلار بالاتر رفت نیز این فاز ادامه داشت.

فاز افزایشی

فاز افزایشی از دسامبر سال ۲۰۲۰ شروع و تا ژانویه سال ۲۰۲۱ ادامه داشت. در این مدت بیت کوین و بخش بازار مالی غیرمتمرکز توجه جهانیان را به خود جلب کرده بود. به صورتی که کل سرمایه بازار در ماه مه به بالای ۲.۵ تریلیون رسید. در همین زمان فاز توزیع آغاز شد.

فاز توزیع

در فاز توزیع، فروشندگان در بازار افزایش می یابند و رویکرد گاوی سابق کامل می شود. این روند منجر به قفل شدن قیمت ها در محدوده معاملات می شود. وقتی بازار معکوس می شود، فاز پایانی آغاز می گردد.

برخی از الگوهای نمودار که در این مدت ایجاد شده است، دارای قله های دوگانه و سه‌گانه در کنار هم هستند. این قله ها در کنار هم الگو معروف سر و شانه را تشکیل می دهند. این الگو هشدار دهنده شروع بازار خرسی بیت کوین است که توسط تحلیلگران فنی این بازار پیش از فروش اخیر اعلام شده بود.

مشابه بازار گاوی سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، قیمت بیت کوین امسال به بالاترین سطح رسید و سپس روند نزولی شروع شد. این امر باعث خروج سرمایه از بیت کوین و ورود آن به آلت کوین ها گردید. این روند باعث شد که کل سرمایه بازار افزایش یابد و به بالاترین مقدار یعنی ۲.۵۳ تریلیون دلار در ماه مه برسد.

برای معامله گران رمزارز که زیرک بودند این الگو نشانه نزدیک شدن به مرحله کاهشی است. اینکه آن ها از این روند سود کنند کاملا منطقی است. در حالی که قیمت بیت کوین بین ۴۰ تا ۶۰ هزار دلار در نوسان بود. آلت کوین ها به بالاترین میزان خود رسیدند. حال آلت کوین ها خود را برای سالم ماندن در برابر فروش ها آماده می کنند.

استقرار وجوه در فاز انباشت

اکنون که بازار روند نزولی قابل توجهی داشته است و به دنبال تعیین کف قیمت است. اکنون زمان مهمی برای نظارت بر حرکات قیمت است. در این زمان باید به دنبال پیدا کردن یک پروژه خوب برای ورود باشید.

شاید مشهورترین گرافیک مربوط به چرخه بازار، “روانشناسی چرخه بازار Wall St. Cheat Sheet” باشد. این الگو در بازارهای مختلف از سهام و کالا گرفته تا رمزارزها، املاک و مستغلات تاکنون ظاهر شده است.

با نگاهی به نمودار بیت کوین، می توان الگوی قیمتی مشابهی را مشاهده کنید. این الگو از اواخر سال ۲۰۲۰ با فاز “بی‌اعتمادی” از ماه نوامبر آغاز شده است. افزایش زود هنگام قیمت در اواخر ژانویه از نظر ظاهری شبیه فاز “امید” است که در آن نمودار به سمت بالا حرکت کرد. پس از آن یک دور چند ماهه لازم بود تا شادی به بالاترین میزان برسید که در ماه آوریل این اتفاق رخ داد.

پس از رسیدن به بالاترین میزان، قیمت شروع به کاهش کرد و از ۶۴ هزار دلار به ۴۷ هزار دلار رسید. سپس با شروع دوباره رضایت معامله گران قیمت به محدود ۵۳ تا ۶۰ دلار برگشت. تنزل قیمت در ماه مه بازار را به سمت اضطراب، انکار، وحشت و فاز سرسپردگی حرکت داد. علاوه بر این فشارها، فشار دیگری نیز از سوی توییت های ایلان ماسک ایجاد شد که باعث ایجاد آشفتگی زیادی در این بازار شد.

اکنون چالش های معامله گران این است که با رکود قابل توجه در کاهش ارزش پرتفوی چگونه مقابله کنند. آیا علامت دهی بازار خوب است و دوباره باید سرمایه گذاری کنند. یا اینکه بهترین کار این است که منتظر تحولات بعدی بمانند.

عمدتا بالا رفتن قیمت در این مدت با بی اعتمادی همراه بود. و از آن به عنوان رالی احمقانه یاد می شود. در این حالت چرخه بازار کامل شده است و ما به مرحله ابتدایی بازگشتیم.

آیا الان زمان سرمایه گذاری

اما آیا این بدان معنی است که اکنون زمان مناسبی برای انباشت توکن ها مورد علاقه تان است؟

متاسفانه هیچ پاسخ صحیح و تضمینی برای این سوال وجود ندارد. پاسخ این سوال برای هر سرمایه گذار متفاوت است. با توجه به اینکه توکن ها در حال حاضر تنزل قیمت قابل توجهی در مقایسه با یک ماه پیش هستند. این می تواند نشان دهنده شروع آماده سازی بازار برای بازگشت به مبالغ بالاتر در دوره بعدی برای بلندمدت باشد.

چرخه ها بازار رمزارز

چرخه های که در اینجا آن ها را توضیح دادیم هم می توانند برای کل بازار و هم برای یک توکن یا بخشی از توکن ها مورد استفاده قرار گیرند.

یک مثال خوب در این مورد، افزایش سرمایه گذارای غیرمتمرکز در یک سال گذشته است. این امر منجر به ایجاد یک طوفان در بازار ارزهای دیجیتال به خاطر ظهور مبادلات غیرمتمرکز محبوب مانند یونی سواپ (Uniswap) و پلتفرم های وام Aave شد.

همانطور که در نمودار بالا می بینید، بخش مالی بازار غیر متمرکز یک الگوی چرخه بازار کامل را همزمان با افزایش محبوبیت و استفاده در سراسر اکوسیستم طی کرده است.

الگویی مشابه ای در بخش رمزارز غیرقابل معاوضه در سال ۲۰۲۱ مشاهده شده است. اما زمان آن متفاوت بود. آن الگو این ایده را برجسته می‌کرد که بخش ها با یکدیگر حرکت می کنند و اشاره به مزایایی احتمالی رویکرد مبتنی بر یک بخش برای سرمایه گذاری در رمزارزها داشت.

برای اینکه سرمایه گذاران از این فرصت استفاده کنند گاهی مجبور به اتخاذ رویکرد متخلف می شوند. مشخصه فاز انباشته اغلب کاهش احساسات است پس برای فروش مناسب نیست. اما بهترین زمان برای فروش فاز توزیع است که احساسات در بالاترین حد خود قرار دارد و اکثر معامله گران امیدوارند که به سود بالایی برسند.

در حال حاضر در بازار ممکن است بهترین کار این باشد که رویکرد انتظار را در پیش بگیرید. در حالی که پودر خشک خود را نگه داشته اید که در صورت دیدن flash sales که ممکن است در راه باشد استفاده کنید. مهم نیست انتخاب شما چیست، فقط این موضوع را به یاد داشته باشید که این فرایند پر ریسک است. زیرا طبیعت رمزارز از ابتدا تاکنون بی ثبات بود. در حال حاضر نیز هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه بی ثبات در این بازار از بین رفته باشد وجود ندارد.

نکاتی در مورد چرخه بازار

  • قیمت بیت کوین شکننده است، اما امارهای زنجیره ای اشاره به فاز تجمعی دارند.
  • تحلیلگر بلومبرگ می گوید که تنزیل قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ از ۱۰۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار خواهد بود.
  • ۳ نشانه در فروش وجود دارد. که نشانه توقف روند خرسی بیت کوین است.
  • آیا اتریوم در دام روند گاوی است؟ سیگنال  قیمت اتریوم یک شکستگی در برابر بیت کوین دارد.
  • شاخص فنی کلاسیک پیش بینی می کند که یک افت گسترده دیگر در قیمت بیت کوین با هدف ۱۶ هزار دلار وجود خواهد داشت.

نتیجه گیری

اگر قصد دارید در بازار رمزارزها سرمایه گذاری کنید. پیش از انجام هر کاری ریسک موجود در این بازار را در نظر بگیرید. سپس با تحقیق و تجزیه و تحلیل چرخه بازار رمزارزها وارد آن شوید. هیچگاه به صورت هیجانی تصمیم به سرمایه گذاری نگیرید زیرا در این حالت احتمال ضرر شما بسیار زیاد می شود. ما در رمزارز مارکت هر روز اطلاعات معتبر مربوط به این بازار را قرار می دهیم که می تواند به شما کمک کند به صورت منطقی به سرمایه گذاری بپردازید.

منبع:

https://cointelegraph.com/news/altcoin-roundup-market-cycle-analysis-screamed-take-profit-ahead-of-may-19-sell-off

Comments (0)
Add Comment