کلاهبرداری‌های دوستیابی آنلاین با ارزهای دیجیتال

کلاهبرداری‌های دوستیابی آنلاین حالا در نزدیکی ولنتاین رو به افزایش است. ساکنین آمریکا همین حالا هم ۵۴۷ میلیون دلار بیت کوین و اتریوم را طی کلاهبرداری‌های موجود در زمینه دوستیابی آنلاین از دست داده‌اند.

کلاهبرداری‌های دوستیابی آنلاین

آمریکایی‌ها در حال از دست دادن میلیون‌ها دلار بیت کوین و اتریوم در طی کلاهبرداری‌های موجود در زمینه دوستیابی آنلاین هستند. بنا بر گزارشی که اخیرا از سوی کمیسیون تجارت فدرال (FTC) منتشر شد، آمریکایی‌ها سال گذشته مقادیری باورنکردنی از ارزهای دیجیتال خود را در طی کلاهبرداری‌های آنلاین و عاشقانه از دست داده‌اند. میزان از دست رفته در سال گذشته، بیشترین مقدار از سال ۲۰۱۷ تاکنون بوده است.

ضررهای سال ۲۰۲۱ بیشتر از سال قبل از آن

FTC بیان کرد قربانی‌هایی که هیچ فکرش را هم نمی‌کردند، تنها در سال گذشته ۵۴۷ میلیون دلار را طی کلاهبرداری‌های انجام‌شده در زمینه دوستیابی آنلاین از دست دادند. این مقدار در سال ۲۰۲۰، ۳۰۷ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۹ نیز ۲۰۲ میلیون دلار بود که افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

این کمیسیون افشا کرد که از ۵۴۷ میلیون دلاری که در سال ۲۰۲۱ به ثبت رسید، ۱۳۹ میلیون دلار به‌صورت ارز دیجیتال پرداخت شده بود. این مقدار، پنج برابر مقدار گزارش‌شده سال ۲۰۲۰ و ۲۵ برابر مقادیر گزارشی سال ۲۰۱۹ است. بنا بر این گزارش، آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مجموعا ۱.۲۹ میلیارد دلار را در طی کلاهبرداری‌های دوستیابی آنلاین از دست داده‌اند. گزیده‌ای از گزارش گفته‌شده به شرح زیر است:

«یکی از روش‌های کلاهبرداری روبه‌رشد در سال ۲۰۲۱، کلاهبرداری از طریق مسائل عاشقانه بود که مردم را به سمت سرمایه‌گذاری‌های جعلی جذب می‌کرد. این سرمایه‌گذاری‌ها مخصوصا در زمینه ارزهای دیجیتال به چشم می‌خورد. کلاهبرداران، افراد را به آن سمت می‌کشانند که باور کنند دوست جدید آنلاین آن‌ها سرمایه‌گذار موفقی است که به‌زودی هم به‌صورت کاملا اتفاقی به آن‌ها مشاوره‌هایی را در زمینه سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.»

استفاده بیشتر از روش‌های پرداختی سنتی

با وجود رشد پرداخت ارزهای دیجیتال در کلاهبرداری‌های آنلاین و دوستیابی که ۱۸% از تمام ضررها را شامل می‌شود، گزارش اما چیز جالب‌تری را نشان می‌دهد. این گزارش حاکی از آن است که روش پرداختی مورد استفاده این کلاهبرداران، بیشتر کارت‌های بارگزاری مجدد یا هدیه بوده که ۲۸% از ضررها را در بر می‌گیرد.

به همین ترتیب، انتقال بانکی و پرداخت‌های سیمی کلاهبرداری نیز نماینده ۲۵% از کل ضررهای ۵۴۷ میلیون دلاری بوده است. طبق گفته FTC، این کمیسیون تنها داده‌های کلاهبرداری‌های دوستیابی آنلاین که به شبکه انتقال مصرف‌کننده آن گزارش شده را جمع‌آوری کرده است. دلیل این امر نیز آن بود که مقامات باور داشتند مجموع ضررهایی که آمریکایی‌ها سال پیش متحمل شدند می‌توانست حتی بیشتر از آنی باشد که منتشر شد.

FTC گفت میانگین ضرر ارزهای دیجیتال ۹,۷۷۰ دلار است. به‌ویژه، از آنجایی که بیشتر کلاهبرداران از ماهیت ناشناس ارزهای دیجیتالی همچون اتریوم و بیت کوین باخبر هستند، آن‌ها قربانیان را فریب می‌دهند که در نقشه‌های سرمایه‌گذاری جعلی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

طی گزارشات، کلاهبرداری‌های عاشقانه برای تمام گروه‌های سنی اتفاق افتاده است. بیشترین تعداد موارد نیز مربوط به آمریکایی‌های بین ۱۸ تا ۲۹ سال به‌نظر می‌رسد. با وجود این، افرادی با سن بالاتر متحمل ضررهای عظیمی شده بودند. متوسط ضرر افرادی با سن ۷۰ و بالاتر از آن، ۹,۰۰۰ دلار برآورد شده است.

افزایش کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال

نرخ کلاهبرداری‌های مربوط به ارزهای دیجیتال به‌تدریج در حال افزایش است. دلیل این امر نیز آن بوده که کلاهبرداران از ماهیت ناشناس این ارزها سوءاستفاده می‌کنند. کلاهبرداران معمولا ابزارهایی را برای گول زدن مردم به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جعلی ابداع کرده و به افراد وعده سودهای باورنکردنی می‌دهند.

گذشته از کلاهبرداری‌های دوستیابی آنلاین، گزارشات بسیاری نیز از هکرهایی پدید آمده که افراد را به سمت پروژه‌های مختلفی سوق می‌دادند. آن‌ها سپس حمایت خود را از سرمایه‌گذاران دریغ می‌کردند. هفته گذشته، یک استریمر یوتیوب ۵۰۰,۰۰۰ دلار را از طریق توکنی جعلی از سرمایه‌گذاران به سرقت برد.

توسعه‌دهندگان بیبی ماسک کوین (BABYMUSK) نیز در عرض کمتر از یک هفته بیش از ۲ میلیون دلار را از طریق کلاهبرداری راگ پول از سرمایه‌گذاران دزدیدند. با وجود افزایش چنین روش‌های کلاهبرداری، توصیه می‌شود که افراد پیش از سرمایه‌گذاری در هر ارز دیجیتالی، تحقیقات خود را به اندازه کافی انجام داده باشند.

منبع: https://thecryptobasic.com/2022/02/11/valentine-day-coming-americans-already-lost-547-million-in-bitcoin-and-ethereum-to-online-dating-scammers/

Comments (0)
Add Comment