بررسی دلایل افزایش قیمت پلکادوت (DOT)

 

چندی پیش رمزارز پلکادوت، با بیش از ۳۰ درصد رشد در کمتر از ۲۴ ساعت به رکورد جدیدی در قیمت دست یافت. این افزایش قیمت پلکادوت، این رمزارز را به رتبه ۵ام از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل کرد.

افزایش قیمت پلکادوت در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۰٪ و در ۱ ماه گذشته بیش از ۱۴۵٪ بوده است. این رمزارز در بالاترین حالت خود به رقم تقریبا ۱۵ دلار رسید. در این مقاله به بررسی این افزایش قیمت و علل آن می‌پردازیم.

 

شناخت پروژه DOT و آشنایی بهتر با پتانسیل افزایش قیمت پلکادوت

عدم مقیاس پذیری و کمبود قابلیت همکاری، دو واژه پر تکرار عرصه تمامی رمزارزهاست.. بنابراین اکثر پروژه‌های بر پایه بلاکچین اتریوم که تعداد آن‌ها نیز به شکل روز افزونی رو به ازدیاد است، نیز با این مشکل رو به رو هستند. با این حال، این پروژه، که ممکن است طی ۳ سال گذشته نامی از آن نشنیده باشید، می‌تواند همان بلاکچین مقیاس پذیر و  قابل همکاری با قابلیت گاورننس باشد که  جامعه رمزارز به آن نیاز دارد. این مرزارز درواقع چندین زنجیره را به یکدیگر متصل می‌کند و به آن‌ها امکان پردازش معاملات را به طور موازی می‌دهد. البته، این فقط جنبه عملکردی پلکادوت است که یک زاویه دیگر نیز برای مقایسه آن با دیگر رمزارزها وجود دارد و آن حالت خلاقانه گاورننس است. این توانایی در واقع یکی از علل مهم افزایش قیمت پلکادوت نیز محسوب می‌شود زیرا کمبود ساختارهای گاورننس به این معنی است که کاربران نمی‌توانند به راحتی درباره تغییرات آینده بلاکچین توافق کنند. این سازش نکردن غالباً منجر به تغییراتی مخرب می‌شود که در بلاکچین‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم. (در ادامه به این تفاوت پرداخته شده است)

پشتیبانی سرمایه‌گذاران معتبر عرصه رمزارز از افزایش قیمت پلکادوت

بایننس، بزرگترین صرافی رمزارز از نظر حجم معاملات روزانه، در ۲۳ دسامبر اعلام کرد که از پروژه‌های Polkadot پشتیبانی می‌کند. صرافی بایننس اعلام کرد که ۱۰ میلیون دلار بودجه برای این پروژه اختصاص داده است. ارزش بازار پلکادوت که خود را رقیب اتریوم می‌داند، از آستانه ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. علاوه بر این، کاربران بایننس هنگام بازدید از صفحه اصلی سیستم عامل در ۲۸ دسامبر، متوجه شدند که جفت DOT / USDT با جفت تجاری ETH / BUSD جایگزین شده است. جامعه DOT، از این تغییر استقبال نکردند و پس از آنکه قیمت پلکادوت جنبش شدیدی گرفت، بایننس مجبور شد جفت DOT را به جای ETH به صفحه اصلی خود منتقل کند و بار دیگر توجه معامله‌گران را به این جفت ارزی جلب کند.

 

خلاقیت، منجر به افزایش قیمت پلکادوت

همانطور که می‌دانید، به روزرسانی‌ بر روی بلاکچین‌های سنتی نیاز به یک فورک دارد. کد جدید باید با متدهای کد قدیمی مبارزه کند و تنها در حالتی که همه نودها توافق کنند، کدهای جدید اجرا می‌شوند. اگر این اتفاق رخ ندهد، شما با دو بلاکچین مختلف رو به رو خواهید شد. و این قطعا نتیجه مطلوبی نیست. با این حال، پلکادوت یک سیستم گاورننس نوین ایجاد کرده است که می‌تواند نیاز به هر نوع فورک را کاملاً دور بزند. بلاکچین‌ها می‌توانند بدون نیاز به هیچ نوع مداخله انسانی، به طور مداوم و موثر خود را به روز کنند. اساساً، بلاکچین پلکادوت دارای سیستمی از مکانیزم‌های رأی گیری شفاف به شکل زنجیره‌ای است. شرکت کنندگان در این زنجیره، در مورد ابتکارات مهم بعدی با هدف به روزرسانی و امنیت شبکه پلکادوت رأی می‌دهند. در پلکادوت دو نوع نقش حاکمیت وجود دارد و این دو گروه اعضای شورای و کمیته فنی هستند که بر اساس نیازهای کاربران و توانایی بلاکچین بر اساس آینده آن تصمیم‌گیری خواهند کرد. مطالب مرتبط را بخوانید.

اعلامیه Huobi یکی از معتبرترین صرافی‌های رمزارز

HUOBI GLOBAL در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ در داشبورد اینو هاب (INNO HUB) اعلام کرد که از پروژه پلکادوت پشتیبانی خواهد کرد. حد مجاز نگهداری یک پروژه واحد برای هر حساب معادل ۵۰ هزار دلار توکن است و هیچ گونه دارایی مجاز برای برنامه‌های تبلیغاتی و تبلیغات مستقیم نیست. در حالی که معاملات سپرده POLS در تاریخ ۱۴ ژانویه آغاز شد، Huobi همچنین اعلام کرد که ۶۰۰ هزار توکن پلکادوت (POLS) را برای برنده شدن توسط سازندگان DOT ذخیره کرده است. چنین اعلامیه‌های دلگرم کننده‌ای معامله‌گران را وادار به خرید DOT بیشتر و در نتیجه افزایش قیمت Dot کردند. در حالی که بخش مالی غیرمتمرکز (defi) بیشتر و بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، مشکل مقیاس پذیری همچنان سردرد بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران پروژه‌های رمزارز است. ارزش کل بخش DeFi در حا حاضر از ۲۲.۵ میلیارد دلار فراتر رفته است. با گسترش تدریجی حوزه DeFi، یکی از بزرگترین مشکلات، مشکلات مقیاس پذیری اتریوم ، بیشتر و بیشتر نشان داده می‌شود.

افزایش قیمت پلکادوت، دیده شدن در مقابل اتریوم

از طرف دیگر، پلکادوت نوید یک اکوسیستم را می‌دهد که جایگزینی برای اتریوم و همچنین تمام پروژه‌های غیرمتمرکز و کاربران DeFi خواهد بود. هدف DOT این است که با اجرای قراردادهای هوشمند در یک اکوسیستم از بلاکچین‌های کوچکتر به نام parachain، مشکل مقیاس پذیری را حل کند. این باعث می‌شود پلکادوت گزینه خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند هم از هزینه‌های بالای معامله اتریوم و هم از مشکلات مقیاس پذیری جلوگیری کنند. بیشتر بدانید.

و در آخر:

پروژه پلکادوت، در حال حاضر صرف نظر از حجم بالای مبادلات، کارکردهای فراوانی نیز دارد و ابتکار و خلاقیت آن برای نسل آینده رمزارزها راه گشا خواهد بود. پتانسیل بالای این پروژه و تیم پشتیبانی قدرتمند آن قطعا تغییرات موثر بسیاری را برای این پروژه تازه تاسیس در سر دارند و همچنین همکاری و تایید اعتبار بسیاری از برندها و صرافی‌های معتبر راه را برای این رمزارز گشوده است. تمامی این مسائل منجر به افزایش قیمت پلکادوت در مدت زمان کوتاهی شده است. چنانچه شما قصد سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها و یا پایه گذاری رمزارز جدیدی را دارید، این پروژه می‌تواند برای شما گزینه جذابی باشد.