دو شاخص تعیین قیمت رمزارز که باید بشناسید

 معامله گران حرفه ای همواره حرکت قیمت دارایی ها را زیر نظر می گیرند. در این خبر به بررسی اهمیت شاخص قدرت نسبی و میانگین متحرک به عنوان دو شاخص تعیین قیمت رمزارز می پردازیم. 

تحلیل تکنیکال که به بررسی الگوهای نمودار قیمت ها می پردازد ابزار بسیار خوبی برای معامله در بازار رمزارز است.

 با استفاده از این تحلیل ها معامله گران در سوی درست معاملات قرار می گیرند. این تحلیل ها در صورت تغییر مسیر بازار به معامله گران هشدار می دهند. اندیکاتور های متفاوتی برای این کار استفاده می شود اما نمی توان یک اندیکاتور را برای تمام شرایط به کار برد.

به همین دلیل معامله گران ترجیح می دهند که از چند شاخص استفاده کند. اما این بدان معنا نیست که باید تمام نمودارها و تمام اندیکاتورهای موجود را زیر نظر بگیرید. در برخی موارد استفاده بیش از اندازه از اندیکاتور ها را در تصمیم گیری به اشتباه می اندازد. و بیشتر از آن که یاری کننده باشد گمراه کننده خواهد بود. 

دو شاخص تعیین قیمت رمزارز

 معامله گران در حالی که مهارت خود در خواندن نمودارها را افزایش می دهند و تعداد اندیکاتورهای مورد پسند خود را نیز کاهش می دهند. و از اندیکاتور های استفاده می کنند که با مهارت آنها سازگارتر باشد. اندیکاتور های برتر را برای استفاده پیشنهاد داد. همه چیز به میزان تمرین و ترجیح شما بستگی دارد.

در این مقاله به بررسی دو شاخص تعیین قیمت رمزارز یعنی شاخص قدرت نسبی و میانگین متحرک می پردازیم. روش هایی که در این مقاله به آنها پرداخته می شود به هیچ عنوان کامل نیستند. احتمالات دیگر نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. با استفاده از این راهنما اولین گام را برای افزایش مهارت های خود بردارید.

 میانگین متحرک

اولین شاخص در بررسی دو شاخص تعیین قیمت رمز ارز میانگین متحرک است. این شاخص پس از تغییر قیمت بازخورد هایی را به شما نشان می دهد. معروف ترین چارچوب های زمانی که برای میانگین متحرک به کار گرفته می شود چهارچوب زمانی ۲۰۵۰ و ۲۰۰ روز است. معامله گرانی که به صورت کوتاه مدت در بازار فعالیت دارند از میانگین های ۵ و ۱۰ روزه نیز استفاده می کنند.

 چهارم میانگین متحرک وجود دارد. اما معروف ترین میانگین های متحرک میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی هستند. 

میانگین متحرک نمایی یا exponential واکنش سریع تری به تغییرات قیمت از خود نشان می دهد. از سوی دیگر میانگین متحرک ساده همگام با تغییرات قیمت تغییر می کند. و در مقایسه با میانگین متحرک نمایی کند تر عمل می کند.

به همین دلیل معامله گران از میانگین متحرک نمایی برای چارچوبهای زمانی کوتاه تر استفاده می کنند تا نتایج سریع تری به دست می آورند. از سوی دیگر برای بازه های زمانی بلندتر از میانگین متحرک ساده استفاده می شود. چرا که این میانگین به سرعت از خوش تغییر نمی شود. به همین دلیل معامله گران از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه و میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه استفاده می کنند.

 شاخص قدرت نسبی

 شاخص قدرت نسبی اندیکاتور سکه ریتم بازار و تغییرات قیمت را زیر نظر می گیرد. این شاخص در بازه میان صفر تا ۱۰۰ در نوسان است.

روی هم رفته زمانی که شاخص عدد پایین تر از ۳۰ را نشان دهد نشان دهنده فروش بیش از اندازه در بازار خواهد بود. از سوی دیگر اعداد بالاتر از ۷۰ نشان دهنده خرید بیش از اندازه در بازار است. این شاخص زمانی که بازار در یک محدوده در نوسان است به خوبی عمل می کند اما زمانی که وارد فاز تغییر روند می شویم ممکن است سیگنال های اشتباهی را دریافت کنیم.

معروف ترین بازه زمانی که برای اندازه گیری شاخص قدرت نسبی به کار گرفته می شود بازه زمانی ۱۴ روز است. اما می توان چارچوب زمانی را تغییر داد. بسیاری ازاز معامله گران از شاخص قدرت نسبی در بازه های ۵ تا ۷ روزه استفاده می کنند. در حالی که معامله گرانی که به صورت دراز مدت در بازار از بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ روز استفاده می کند.

مهمترین کاربرد شاخص قدرت نسبی در تشخیص واگرایی است. واگرایی ها در مورد تغییر روند بازار هشدار می دهند. در ادامه با برخی از راهکارها برای استفاده از این شاخص آشنا می شوید. مهمترین نکته برای یک معامله گر شناخت روند است. زمانی که همگام با مسیر روند معامله می کنید به سود می رسید. با ما همراه باشید.

نمونه هایی از بازار در بازه قیمتی محدود

زمانی که بازار در یک بازه قیمتی محدود قرار دارد میانگین های متحرک از یکدیگر عبور می کنند و برای یک بازه زمانی کوتاه مدت مسیر صعودی و نزولی را در پیش نمی گیرند.

برای درک بهتر موضوع به محدوده بیضی شکل در نمودار بالا نگاه کنید. در این فاصله زمانی بیت کوین در یک بازی محدود معامله شده است و میانگین متحرک تا حدودی ثابت است. در چنین بازاری مسیر مشخصی برای ادامه وجود ندارد. و پیش بینی کار دشواری است.

همانطور که در نمودار بالا مشاهده میکنید قیمت پولکادات در یک بازه محدود باقی مانده است و میانگین متحرک ثابت است. زمانی که قیمت در یک بازه محدود گرفتار می شود بازار در یک بازه محدود قرار دارد.

 شناسایی روند صعودی

 در تاریخ اول آگوست سال ۲۰۲۰ تا ۲۰ اکتبر سال ۲۰۲۰ بیت کوین در یک بازه محدود معامله می شد. در این زمان میانگین متحرک ثابت بود و مسیر مشخصی را نشان نمی داد.

با این وجود در تاریخ ۲۱ اکتبر سال ۲۰۲۰ قیمت از این بازه افزایش پیدا کرد. در همین حال شاخص قدرت نسبی نیز وارد محدوده خرید بیش از اندازه شد. همواره در آغاز شروع یک روند جدید شاخص قدرت نسبی در محدوده خرید بیش از اندازه قرار می گیرد.

با افزایش قیمت میانگین متحرک ۲۰ روزه افزایش پیدا کرد و در نهایت میانگین متحرک ۵۰ روزه نیز به مسیر صعودی ادامه داد. ۱۴

پس از اینکه پولکادات از تاریخ ۶ سپتامبر سال ۲۰۲۰ تا تاریخ ۲۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ در یک بازه محدود به سر برد در نهایت در تاریخ ۲۸ دسامبر سال ۲۰۲۰ از این بازه خارج شد. در همین حال شاخص قدرت نسبی به بیش از هفتاد رسیده و خرید بیش از اندازه را نشان داد. میانگین متحرک به تدریج افزایش پیدا کرد. توجه داشته باشید که میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه به سرعت افزایش پیدا کرده است اما میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه با تاخیر به روند صعودی ادامه داده است. 

 در نمودار بالا شاخص قدرت نسبی در مطالعه خرید بیش از اندازه باقی نماند اما عدد های بالاتر از ۵۰ را نشان داد. این امر نشان می دهد که یک قانون کلی برای همه مناسب نیست.

شناسایی روند نزولی

 یکی دیگر از کارکردهای ۲ شاخص تعیین قیمت رمزارز در بازار شناسایی روند نزولی است. برای شروع روند صعودی به صرف زمان زیادی نیاز است اما روند های نزولی ناگهانی آغاز شده و برای یک بازه زمانی طولانی مدت ادامه خواهد داشت. درست مانند روندی که در بازار خرسی سال ۲۰۱۸ شاهد بودیم. 

در نمودار بالا دو نکته مهم برای معامله گران وجود دارد. نخست اینکه شاخص قدرت نسبی از اواخر فوریه در بالاترین حالت عدد های کوچکتری را نشان می داد. با وجود اینکه قیمت به روند صعودی ادامه می داد. این علامت از دیرباز نشانه ای از تغییر روند بازار بوده است. بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که هرگز نمی توان از یک قانون برای تمام شرایط استفاده کرد. اما اگر معامله گران از چند سیگنال برای پیگیری حرکت قیمت ها استفاده کنند به احتمال زیاد از کاهش شدید قیمت ها در امان می مانند.

واگرایی منفی در شاخص قدرت نسبی زمانی که میانگین متحرک در حال کاهش است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متحرک نمایی ۲۰ روزه بالاتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه ساده قرار می گیرد. این علامت نشان می دهد که تغییرات قیمت ضعیف شده و احتمال تغییر روند بازار وجود دارد.

 مثال

بیت کوین پس از روزها ثبات در تاریخ ۱۲ میل با کاهش قیمت روبرو بود. در همین زمان میانگین متحرک کاهش پیدا کرد. شاخص قدرت نسبی نیز وارد محدوده منفی شد. همه چیز خبر از تغییر روانه بازار می داد. تا زمانی که قیمت پایین تر از میانگین متحرک باشد و میانگین متحرک ۲۰ روزه و ۵۰ روز در حال کاهش باشند، روند نزولی ادامه خواهد داشت.

در نمودار بالا مشاهده می کنید که پس از روند صعودی دات این رمز ارز در یک بازه محدود گرفتار شد. در همین زمان میانگین متحرک ثابت بود. در این شرایط نمی توان ادامه روند را پیش بینی کرد. اما اگر معامله گر شاخص قدرت نسبی را نیز زیر نظر داشته باشد متوجه واگرایی منفی و احتمال تغییر روند بازار می شود.

این همان رویدادی که در تاریخ نوزدهم ای برای ۱۹ می برای دات روی داد. شاهد کاهش قیمت برای این رمز از بودیم که میانگین متحرک و شاخص قدرت نسبی در حال کاهش بودند.

به یاد داشته باشید هیچ سیگنالی قطعی نیست

 درست است که در این خبر به بررسی دو شاخص تعیین قیمت رمزارز پرداختیم، اما هیچ معیاری قطعی نیست. شاید برای بسیاری از معامله گران تازه کار میانگین متحرک و شاخص قدرت نسبی اولین گام برای شناسایی روند بازار باشند.

معامله گران ای که به صورت حرفه ای در بازار فعالیت دارند باید شناسایی روند اصلی بازار را به خوبی فرا بگیرند. در این حالت از ضررهای احتمالی در امان می مانند.

 در آخر

 پیش بینی قیمت و روند بازار در بازار رمز ارز کار بسیار دشواری است. با وجود تحلیل ها و اندیکاتور های متفاوتی که برای بررسی وضعیت بازار به کار گرفته می شود هرگز نمی توان به طور قطع به ابزاری اعتماد کرد. اما دو مورد از مهمترین و معتبرترین اندیکاتور های موجود در بازار شاخص قدرت نسبی و میانگین متحرک هستند.

 برای شروع معامله در بازار رمز ارز از بهتر است استفاده از این شاخص ها را بیاموزید. به این ترتیب از گزند ضررهای احتمالی در امان بمانید.

 آیا تاکنون از شاخص قدرت نسبی و میانگین متحرک برای معاملات خود استفاده کرده اید؟

 آیا استفاده از این شاخص ها را به دیگران توصیه می کنید؟

در رمزارز ماکت در کنار خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها آخرین اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را با شما به اشتراک می گذاریم. منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/here-are-2-key-price-indicators-every-crypto-trader-should-know

Comments (0)
Add Comment