پروتکل مونو ایکس و تداخل در صرافی‌های غیرمتمرکز

پروتکل مونو ایکس از موضوعاتی است که قصد داریم در مقاله امروز به آن بپردازیم و فعالیت اخیر آن را خدمت شما بررسی کنیم. این پروتکل، از پروتکل‌های ضروری در زمینه ارزهای دیجیتال است. حالا این پروتکل حدود ۵ میلیون دلار را به سرمایه خود اضافه کرده است تا کار برخی صرافی‌های غیرمتمرکز را مختل کند. این پروتکل، عمل فوق را از طریق ارائه استخرهای نقدینگی یک طرفه به‌جای دو طرفه، انجام خواهد داد. با ما همراه باشید تا عملکرد جالب این پروتکل را با هم بررسی کنیم.

پروتکل مونو ایکس

مونو ایکس (MonoX) یک پروتکل است. این پروتکل، نوعی بازارساز خودکار (AMM) به‌صرفه از لحاظ سرمایه، در فضای دیفای است. حالا این پروتکل، خرسند است از آنکه پایان دور تأمین مالی ۵ میلییون دلاری خود را اعلام کند. این دور تأمین مالی نیز برای آن بود که به پروژه‌های این زمینه کمک کند تا بتوانند توکن‌های خود را با استفاده از استخرهای نقدینگی یک طرفه مبتکرانه مونو ایکس، راه‌اندازی کنند. بدین‌وسیله راه‌اندازی چنین توکن‌هایی بسیار به‌صرفه خواهد بود.

این دور تأمین مالی که از طرف «گروه کریپیتال» هدایت شد، شاهد مشارکت نام‌های بسیاری از جمله: Axia8 Ventures، Animoca Brands، Divergence Ventures، Youbi Capital، Rarestone Capital، LD Capital، GenBlock Capital، ۳Commas، OP Crypto و Blockdream بوده است.

«رویی رن» مؤسس و مدیرعامل مونو ایکس گفت:

«با وجود نوآوری‌های بسیاری در فضای دیفای، گذاشتن وثیقه‌های بیش از حد برای استفاده از امکانات، یک مشکل رو به افزایش است. پروتکل مونو ایکس به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه حل برای نقدینگی، به پروژه‌های مبتکرانه بیشتری کمک می‌کند که موفق شوند. ما از این منابع مالی نیز استفاده می‌کنیم تا تیم را رشد دهیم. سپس نیز به آن توسعه بیشتری بخشیده و انجمن خود را در اکوسیستم‌های دیفای تازه شکوفاشده‌ای همچون سولانا (Solana) خواهیم ساخت.»

برخلاف صرافی‌های غیرمتمرکز سنتی که پروژه‌ها را مجبور به سپرده‌گذاری دو توکن برای ساخت جفت نقدینگی می‌کردند، مونو ایکس به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا توکن‌های خود را بدون نیاز به مسئولیت آوردن دیگر دارایی‌ها، درج کنند. بدین‌وسیله پروژه‌ها می‌توانند توکن‌های جدید را بدون سرمایه اضافی، راه‌اندازی کنند. چرا که نیازی نیست هیچ توکن دومی را سپرده‌گذاری کنند تا جفت خود را بسازند.

ویژگی‌های مهم مونو ایکس

«درک هنسن» از شرکای شرکت « Rarestone Capital» نیز گفته است:

«مونو ایکس، با ناکارآمدی‌های سرمایه به‌دلیل جفت‌های نقدینگی، مقابله می‌کند. صاحبان یک پروژه، می‌توانند توکن‌های خود را حالا بدون مسئولیت ملزومات سرمایه، به‌راحتی درج کنند. آنها همچنین می‌توانند به‌جای تمرکز برروی ایجاد نقدینگی، برروی استفاده از منابع مالی برای ساخت پروژه خود، تمرکز کنند. رویکرد مبتکرانه مونو ایکس به نقدینگی یک طرفه، مطمئنا به مقیاس اکوسیستم‌های دیفای نوظهوری همچون سولانا و آوالانچ (Avalanche) کمک می‌کند. ما مشتاق راه‌اندازی آنها هستیم و از منابع جمعی خود و همچنین متخصصان، استفاده خواهیم کرد تا به آنها کمک کنیم که موفق شوند.»

این پلتفرم، توکن‌های سپرده‌گذاری‌شده را در یک جفت مجازی با استیبل کوین وکش (vCASH) جمع می‌کند. این نیز از طرف تمام دارایی‌ها در استخرهای پروتکل مونو ایکس پشتیبانی می‌شود. همچنین ناکارآمدی‌های سرمایه را به‌دلیل جفت‌های نقدینگی نیز کاملا حذف می‌کند.

طراحی نقدینگی یک طرفه، هزینه‌های معامله را کاهش می‌دهد. این کار را نیز از طریق پرهیز از راه‌های معامله طولانی انجام می‌دهد که در بازارسازهای خودکار مرسوم، شاهد آن هستیم.

«مگی وو» بنیان‌گذار و مدیرعامل «گروه کریپیتال» می‌گوید:

«بر طبق اعتماد کامل ما به دنیای دیفای، ما به‌دنبال محصولاتی بوده‌ایم که به گسترش دیفای کمک کند و در این راه، به تیم مونو ایکس برخوردیم. ما معتقدیم که ایده آنها می‌تواند موانع ورود کاربران را کم کند. همچنین هم‌زمان، ارزش بیشتری برای زمینه دیفای نیز می‌سازد. این دلیل آن است که ما تصمیم به سرمایه‌گذاری و استقبال از این پروژه گرفته‌ایم. همچنین ما از منابع مختلف و تجارب خود نیز استفاده می‌کنیم تا به آنها در توسعه‌بخشی برنامه خود، کمک کنیم.»

مزایای MONOX

مونو ایکس به‌علاوه یک راه حل مقرون‌به‌صرفه برای تزریق نقدینگی به توکن‌های دارای ارزشی (VBTs) همچون سینتتیکس (synthetics)، NFTهای کوچک، توکن‌های گیمینگ و همچنین توکن‌های بیمه است. چنین دارایی‌هایی می‌توانند حالا بدون هیچ وثیقه‌ای، راه‌اندازی و معامله شوند. این بدان معناست که پروژه‌ها و کاربران نیازی نیست که برای بار دوم با یک جفت نقدینگی دیگر برای آنها وثیقه بگذارند.

مونو ایکس، راه‌اندازی شبکه اصلی خود را در اتریوم و پالی گان، برای ربع سوم سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی کرده است. همچنین این راه‌اندازی از امکانات نقدینگی و معامله‌ای کاملی، برخوردار است. به‌عنوان یک پلتفرم آگنوستیک بلاک چین، این پلتفرم در آینده‌ای نزدیک در شبکه سولانا نیز راه‌اندازی خواهد شد.

درباره پروتکل مونو ایکس

مونو ایکس، مقرون‌به‌صرفه‌ترین بازارساز خودکار در اکوسیستم دیفای است. این پروتکل، به توسعه‌دهندگان، معامله‌گران و ارائه‌دهندگان نقدینگی، توانایی شرکت در یک بازار مقرون‌به‌صرفه، قابل دسترسی، آزاد و باز را می‌دهد. این پروتکل هدف دارد تا با تثبیت ناکارآمدی‌های سرمایه‌ای مدل‌های پروتکل نسل اول، در زمینه دیفای، انقلاب به‌پا کند. استخرهای نقدینگی یک طرفه و استیبل کوین وکش، هزینه‌های معامله کمتر، بازده سرمایه و توانایی راه‌اندازی توکن‌ها بدون نیاز به هیچ سرمایه اضافه‌ای را تسهیل می‌بخشند.

جمع بندی

پروتکل مونو ایکس از پروتکل‌های برتر ارزهای دیجیتال است که در مقاله امروز به آن پرداختیم و فعالیت مهم اخیر آن را به‌طور کامل خدمت شما بررسی کردیم. این پروتکل، ایده‌ای بسیار جالب است. شرکت‌های بسیاری در دور تأمین مالی این پروژه، به تأمین سرمایه آن کمک کرده و مشتاق راه‌اندازی پلتفرم این پروتکل هستند. با استفاده از این پروتکل، دیگر نیازی به وثیقه‌گذاری با تأمین سرمایه و نقدینگی اضافه در شبکه برای راه‌اندازی توکن، وجود ندارد. به‌همین ترتیب، پروژه‌ها و افراد می‌توانند به‌راحتی و با کمترین هزینه، توکن‌های خود را در شبکه‌ها، راه‌اندازی کنند. ما امروز این پروتکل و امکانات آن را خدمت شما بررسی کردیم. به‌نظر شما چه ارزهای دیجیتالی از این پروتکل، استفاده خواهند کرد؟

Comments (0)
Add Comment