نظر متخصصان درباره قانونی شدن رمزارزها

چقدر با قانونی شدن رمزارزها فاصله داریم؟ نظر متخصصان در این باره چیست؟ تکنولوژی بلاک چین همواره هدفش گسترش دسترسی به اینترنت غیر با شبکه های غیر متمرکز بوده است. برخی حتی ابداع تکنولوژی بلاک چین را با انقلابی که با اختراع اینترنت ایجاد شد مقایسه می کنند.

اما بدون قوانین و مقررات ضروری و مناسبی که از این تکنولوژی حمایت کند نمی توانیم موفقیتی شبیه به موفقیت اینترنت را انتظار داشته باشیم. در طول سال های اخیر بسیار مشهود شده است که نقص قوانین و مقررات می تواند به پیشرفت دنیای ارزهای دیجیتال آسیب بزند.

با گسترش تکنولوژی غیر متمرکز توجه قانون گذاران هم به حوزه های مختلف این موضوع مثل NFT، اقتصاد غیر متمرکز یا DeFi و قراردادهای هوشمند جلب شده است.

برخی از متخصصان مثل کیتلین لانگ (Caitlien Long) مدیر عامل و بنیان گذار شرکت آوانتی فایننشال (Avanti Financial) سخت گیری ها را در قانون گذاری های مربوط به رمزارزها مثبت ارزیابی می کنند. برخی دیگر اما با قوانین سخت گیرانه موافق نیستند.

به منظور پیدا کردن نقطه تعادلی در این زمینه احتیاج به رابطه کارا تری بین قانون گذاران و مبتکران این حوزه داریم. فقط با گفتگو بین قانون گذاران و نمایندگان صنعت رمزارزها می توان راهی درست برای قانون شدن رمزارزها پیدا کرد.

برای این مورد باید بدانیم که نمایندگان صنعت رمزارزها در مورد قوانین مربوط به رمزارزها چه نقطه نظراتی دارند. به همین منظور با تعدادی از آنها مصاحبه ای انجام شده و یک سوال اساسی از آنها پرسیده شده است. آن سوال این است که آیا رمزارزها در مسیر قانونی شدن ارزش های اساسی شان را از دست می دهند؟ یا قوانین خودشان را با آنها وفق خواهند داد؟

نظر آگاتا فریرا (Agata Ferreira) درباره قانونی شدن رمزارزها

استاد حقوق و کارشناس کمیسیون EU Blockchain Observatory and Forum معتقد است:

قانون گذاران در حال آشنا شدن با دنیای بلاک چین هستند. چهارچوب های قانونی در طول زمان به منظور کنترل جوامع متمرکز که مرزهای قضایی تعریف شده ای دارند تشکیل شده اند.

دنیای بدون مرز و غیر متمرکز بلاک چین برای قانون گذاران نا آشناست و آنها را دچار چالش کرده است. اخیرا آگاهی قانون گذاران و رویکرد آنان نسبت به دنیای بلاک چین پیشرفت کرده است. می توان انتظار داشت که این پیشرفت ادامه پیدا کند.

اما همچنان عده ای از مسئولین می خواهند که قوانین موجود را بر بلاک چین اعمال کنند. این قوانین اما همیشه سازگاری مناسبی با دنیای بلاک چین ندارند.

من بطور کلی امیدوار هستم. قانون گذاران به تدریج بیشتر متوجه تکنولوژی بلاک چین می شوند. آنها سعی خواهند کرد که مطابق منطق بلاک چین قانون گذاری کنند. هرچقدر که تکنولوژی بلاک چین بالغ تر شود رویکردهای قانونی هم به همان نسبت پخته تر خواهند شد.

اما من امیدوارم هستم قانونی شدن رمزارزها چندان شامل آزمون و خطا نباشد. باید قدم های موثرتر و آگاهانه تری برداشته شود.

نظر الکس ویلسون (Alex Wilson) درباره قانونی شدن رمزارزها

شریک اقتصادی کمپانی گیوینگ بلاک (Giving Block) می گوید:

جایگاه رمزارزها در دنیای امروز تثبیت شده است. من اطمینان دارم که این صنعت از تمامی موانع قانونی عبور خواهد کرد. فراز و نشیب های زیادی در این راه است که در کشورهای مختلف متفاوت خواهد بود. کشورهایی که رمزارزها را پذیرفته اند بدون شک نسبت به کشورهایی که آن را نادیده گرفته اند جلوتر خواهند بود.

در واقع کشورهایی که رمزارزها را نادیده گرفته اند نسل کاملی از کارآفرینان حوزه رمزارز را از دست خواهند داد. بعضی از کشورها مانند سنگاپور، سوئیس و پرتغال بخصوص با پایین آوردن یا حذف مالیات بر رمزارزها توانسته اند کارآفرینان این حوزه را به خود جذب کنند. تعجب می کنم که چرا کشورهای بیشتری برای جذب این نسل از کارآفرینان اقدامی نکرده اند.

نظر کریستینا دولان (Cristina Dolan) درباره قانونی شدن رمزارزها

بنیان گذار و مدیرعامل شرکت اینساید چین (Inside Chain) و نائب رئیس شرکت MIT Enterprise Forum اینطور عنوان کرده است که:

شبکه بلاک چین میدان دید بیشتری نسبت به سیستم اقتصادی سنتی که میدان دید ان را فرآیند تراکنش ها محدود می کند، دارند. پذیرش مقررات رمزارزها امکان ادغام سریع تر این فناوری های ارزشمند و شفاف را برای سیستم های مالی نسل بعدی فراهم می کند.

سطح خلاقیت کارآفرینان فین تک (FinTech) به طور چشم گیری در حال رشد است. موفقیت اخیر DeFi تنها شروعی برای پیشرفت های آتی است. بانک مرکزی ارزهای دیجیتال با ارائه پول قابل برنامه ریزی می تواند این توانایی را پیش روی دولت ها برای اعمال مالیات و هزینه بر تراکنش ها، قرار دهد.

راه اندازی بانک مرکزی رمزارزها باعث حذف یا رقابت با فعالیت های کارآفرینان در حوزه DeFi نخواهد شد.

دنل دیکسون (Denelle Dixon) در مورد قانونی شدن رمزارزها چه می گوید

مدیر اجرایی شرکت Stellar Development Foundation اینگونه ابراز داشته است:

بحث اصلی بر سر ارزش ها و اهداف واقعی صنعت رمزارز است. در ابتدا این صنعت افرادی را به خود جذب کرد که خواهان تجدید نظر کلی در سیستم مالی بودند. آنها می خواستند که منابع مالی از دست موسسات خارج شود و بدست مردم بیفتد.

ما باید ضمن در نظر گرفتن این انگیزه های اولیه راهی هم برای قانونی شدن رمزارزها پیدا کنیم. ارتباط صحیح بلاک چین با زیرساخت های جهانی به منظور ایجاد دسترسی مناسب برای افراد عادی امری حیاتی است. از نظر من قانون گذاری ها یک فرآیند ضروری است.

علاوه بر این اطمینان از سازگاری با مقررات کشورهای مختلف برای هر کسب و کاری که بخواهد در سطح جهانی فعالیت کند امری ضروری است. بلاک چین در عین حال که ارزش های خود را حفظ می کند باید بتواند با هماهنگی با قوانین جهانی تاثیر مثبت خود را بر جوامع امروز به حداکثر برساند.

نظر امین گون سیرر (Emin Gun Sirer) مدیر عامل آوالبز (AvaLabs)

این استاد دانشگاه کورنل (Cornell University) و شریک شرکت IC3 معتقد است:

رمزارزها همیشه این فرضیه اساسی را دارند که قانون گذاران سنتی هیچ جایی در فعالیت های این شبکه ندارند. این اصل برای ادامه ساخت و ارائه فناوری هایی که افراد را در سراسر جهان به یک سیستم مالی متصل کند بسیار لازم است.

این به این معنی است که سرویس دهندگانی که با ارزهای فیات کار می کنند همواره باید به تماس های افراد ناظر اقتصادی پاسخ دهند. در نتیجه همواره بین سرویس دهندگان بلاک چینی که از مقررات پیروی می کنند و آنهایی که بصورت غیر مجاز کار می کنند اختلاف وجود خواهد داشت.

نظر یک استاد دانشگاه در رشته حقوق

مارک پاورز (Mark Powers) که وکیل سابق شرکت SEC هم هست اینگونه عنوان کرده است که:

بلاک چین مصمم است در سراسر جهان چندین هدف اصلی را محقق کند. استقلال، آزادی، امنیت و شمول مالی برای میلیاردها نفر از این جمله اند. همچنین امکان پذیر کردن فعالیت های همتا به همتای مقرون بصرفه و بدون واسطه از دیگر اهداف بلاک چین است.

اما آیا کشورهای مختلف اجازه می دهند که رمزارزها با مقررات معقول و منطقی به حیات خود ادامه دهند. من به عنوان کارمند سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تردید دارم. با این حال امیدوار هستم.

در درجه اول بلاک چین جایگزینی برای یک اقتصاد با اقتدار مرکزی است. بنابراین پیاده سازی آن واسطه های سنتی مالی را به حاشیه می برد. در درجه دوم طرز تفکر مغایر با یک سیستم مالی کارآمدتر باید تغییر کند. بر خلاف اتفاقی که در زمان همه گیر شدن اینترنت افتاد درخواست تنظیم مقررات این بار در درجه اول به سود دولت مردان و بانک ها خواهد بود.

در نتیجه من ادامه یک سیستم دوگانه را پیش بینی می کنم. یکی شبکه رمزنگاری بلاک چین که توسط مردم استفاده و مدیریت می شود. دیگری هم سیستم سنتی مالی است که توسط حکومت ها اداره می شود.

دیدگاه بنیان گذار کوانتوم اکونومیکس (Quantum Economics)

متی گرینسپن (Mati Greenspan) معتقد است:

طراحی بسیاری از سرمایه های دیجیتال در برابر قوانین بصورت بالفطره مقاومت دارد. یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن بیت کوین مستقل شدن از بانک ها و دولت ها بود. بنابراین منطقی است که قانونی شدن رمرزارزها و پذیرش آنها برای نهادهای نظارتی دشوار است.

بدون شک قانون گذاران در برابر همگانی شدن رمزارزها مقاومت خواهند کرد. اما همیشه بخصوص برای افرادی که حرفه ای تر هستند راه حل هایی وجود دارد.

تایبولت وربیست (Thibault Verbiest) درباره قانونی شدن رمزارزها چه نظر دارد؟

مدیر بنیاد IOUR و متخصص بانک جهانی و مشاهدات بلاک چین اروپا می گوید:

تا موقعی که ما در جوامعی با سیستم دولتی زندگی می کنیم قانون و قانون گذاران در مواردی مانند جرائم و فعالیت های غیر قانونی به دنبال افرادی که از نظر قانونی مسئول هستند، می گردند؛ حتی اگر فرد اشتباهی را دنبال کنند. در مورد اینترنت ما شاهد این موضوع بوده ایم. مانند مواردی که سرویس دهندگان اینترنت مورد اتهام قرار گرفته اند نه مجرمان واقعی.

ایالات متحده و اروپا حدود ۲۰ سال پیش مجبور شدند برای حمایت از این واسطه ها قوانینی وضع کنند. امروزه این بی طرفی واسطه ها به بهانه هایی مانند مبارزه با تروریسم یا حمایت از مالکیت معنوی به چالش کشیده شده است.

پدیده مشابهی در مورد اکوسیستم بلاک چین در جریان است. امروز دادخواست هایی علیه ماینرها مطرح است و فردا حتما علیه تولید کنندگان بلاک چین درباره ابهام سهامشان. DeFi یک چالش واقعی برای قانون گذاران است. در این بستر قانون گذاران طبیعتا استیبل کوین هایی که با ارزهای رسمی پشتیبانی می شوند را هدف قرار می دهند. مانند دلار امریکا، یورو وغیره. زیرا ارتباط آنها با ارزهای فیات الزاما آنها را تحت سلطه مقررات موجود قرار می دهد.

اما ما در مورد ارزهای کاملا غیر متمرکز صحبت می کنیم که در آنها هیچ واسطه ای یا هیچ استیبل کوینی که با ارزهای ملی پشتیبانی شود، وجود ندارد. در ارزهای غیر متمرکز افراد غیر حرفه ای خودشان راسا معامله می کنند. این فضا قطعا برای قانون گذاران یک غرب وحشی به حساب می آید.

نظر وز لویت (Wes Levitt)

مدیر استراتژی شرکت تتا لبز (Theta Labs Inc) می گوید:

قانونی شدن رمزارزها به میانه راه خود رسیده است. که نقطه امیدوار کننده ایست اگر شما به ارزش های رمزارزها باور داشته باشید. هیچ امکانی وجود نداشت که بیت کوین بدون حمایت های قانونی بتواند جایگزینی برای اقتصاد جهانی شود.

تقریبا غیر ممکن است که قانون گذاران بتوانند از معاملات رمزنگاری شده همتا به همتا جلوگیری کنند. آنها اما می توانند نظارت هایی بر درگاه های فیات به رمزارز انجام دهند. این کار آنها می تواند دسترسی برخی کاربران رمزارز را به منابع سنتی مالی محدود کند.

CDBS ها تا حد زیادی با ارزش های رمزارز ها در تناقض هستند. آنها غیر متمرکز نیستند. همچنین احتمال قطع دسترسی شما به آنها توسط بانک های مرکزی هم وجود دارد. آنها حتی تورمی هم هستند.

من CDBS ها را جایگزین بیت کوین، اتر وغیره نمی دانم. اما آنها در کنار هم خواهند بود. در واقع جدای دیجیتال بودن اشتراکات آنها بسیار کم است و اهداف متفاوتی دارند.   

در آخر

قانونی شدن رمزارزها تا همین جا هم راه کمی نیامده است. با بررسی نظرات بسیاری از متخصصان این حوزه متوجه این موضوع می شویم. تقریبا تمامی آنها معتقد هستند که دولت ها نقش مهمی در وضع قوانین منطقی برای رمزارزها دارند. در واقع حیات رمزارزها در آینده و افزایش سرعت همه گیری آنها وابسته به تعامل درست دنیای رمزارز با قانون گذاران است. این قوانین باید به نحوی باشند که در عین حال که تخلفات را قابل پیگیری می کند به طبیعت اهداف رمزارزها آسیبی وارد نکنند. از جمله اهداف غیر قابل چشم پوشی رمزارزها فراهم آوردن آزادی مالی برای عموم مردم است. شاید با نگاهی به راهی که پدیده اینترنت پیموده و نحوه تعامل دولت ها با این پدیده بتوان آینده رمزارزها را هم پیش بینی کرد.

به نظر شما قانونی شدن رمزارزها در کشورهای مختلف چه تاثیری بر خرید و فروش بیت کوین خواهد گذاشت؟

آیا دولت ها اهداف و ارزش های رمزارزها را به رسمیت خواهند شناخت؟

منتظر شنیدن نظرات شما در این باره در رمزارز مارکت هستیم.

https://cointelegraph.com/explained/will-regulation-adapt-to-crypto-or-crypto-to-regulation-experts-answer

Comments (0)
Add Comment