قابلیت های جدید NFT ها با RMRK

یک پروژه غیر متمرکز به نام RMRK در حال ساختن توکن های غیر قابل معاوضه جدیدی است. این توکن ها می توانند NFT های دیگری را هم ذخیره کنند. آنها می توانند حتی بر بستر بلاک چین های هوشمند بدون قرارداد با هم همکاری و فعالیت کنند.

یک بازی فانتزی MMO را تصور کنید که در آن هرشخصیت یک NFT است. هر NFT نیز می تواند به سایر NFT ها مجهز شود.

امکانات RMRK ها

در پروژه RMRK یک توکن غیر قابل معاوضه می تواند به عنوان یک سلاح یا شمشیر جادویی در کوله پشتی یک شخصیت جایگذاری شود به کار گرفته شود. حتی می تواند در یک حراجی به فروش برسد.

کوله پشتی می تواند شامل دیگر NFT ها که بازیکن در طول بازی جمع آوری کرده نیز باشد. معجون های جادویی که حاوی قدرت و سرعت هستند، غذایی که سرعت بازیکن را بهبود می بخشد و یا طنابی که برای بالا رفتن از ساختمان ها استفاده می شود.

این تنها یکی از امکانات اپلیکیشن های RMRK استاندارد لگوهای هنری NFT است. این اپ ها به NFT ها اجازه می دهند که صاحب دیگر NFT ها شوند. به این ترتیب آنها می توانند توکن های پیچیده تر با کاربردهای بیشتری بسازند.

آنها می توانند از منابع مختلف بصورت همزمان استفاده کنند. به این وسیله می توانند به یک سازمان خود مختار غیر متمرکز (DAO) تبدیل شوند. آنها همچنین می توانند به شکلک ها (Emoticons)، سایر عوامل فعال و خارج از زنجیره (Off-chain) نیز واکنش نشان دهند.

در RMRK یک کتاب صوتی مثلا می تواند در نقش یک NFT والد ظاهر شود که سه NFT فرزند دارد. این فرزندان می توانند یک فایل صوتی، پی دی اف یک کتاب و یک اثر هنری با رزولوشن بالا به عنوان کاور باشند. یک NFT چند منبعی از یک شمشیر می تواند بصورت دو یا سه بعدی ارائه شود. این موضوع وابسته به این است که NFT مورد نظر به یک NFT والد در مینی کرفت (Minicraft) مجهز شده است یا به یک صفحه پرتاب NFT.

ویژگی های پیشرفته تر

ویژگی های پیشرفته دیگر شامل قابلیت NFT ها در واکنش به شکلک ها است. بنابراین با ارسال ۵۰ شکلک موشکی به یک NFT ماه، یک سطح موشکی کوچک روی آن بوجود می آید. یک قابلیت DAO به تعدادی توکن های غیر قابل معاوضه شکسته خواهد شد. هر کدام از آنها نیز یک رای برای این که چه اتفاقی برای آن NFT بیفتد دارند. مثلا اینکه NFT های فرزند چگونه مجهز شوند، NFT سوزانده شود یا ترتیب منابع تغییر کند یا خیر وغیره.

دیگر تراکنش های RMRK نیز شامل توانایی ارسال، لیست خرید و فروش NFT  می باشد.

یک NFT چند منبعی می تواند با دیگر پروژه های NFT نیز سازگار شود. مثلا یک آیتم شمشیر که برای یک بازی در سال ۲۰۲۰ طراحی شده است چه از نظر ظاهری و چه از نظر کاربردی می تواند با پروژه های NFT در سال های آینده نیز سازگار شود. این ویژگی به NFT های چند منبعی نقدینگی و کاربردهای بیشتری می دهد.

افزایش استفاده از NFT های چند منبعی در RMRK

RMRK یک پروتکل اضافه کردن به بلاک چین ها بدون منطق آنچین (On chain) مانند قراردادهای هوشمند است. این پروتکل توسط بنیاد وب ۳ (Web3) ساخته شده است.

مدیران این پروژه می گویند: پیام های سفارشی با استفاده از روش های از پیش تعیین شده با روش خاصی دریافت می شوند. این ویژگی به ارزش این پروتکل اضافه می کند که باعث می شود NFT ها کاملا ممتاز باشند.

استاندارد RMRK یک پیاده سازی سطح یک است که می تواند بر بستر بلاک چین های لایه ای کار کند. بلاک چین هایی مانند قراردادهای هوشمند پلکادات (Polkadot) و بلاک چین های تقویتی کوساما (Kusama relay chains).

ساختن منطق RMRK به عنوان یک پالت لایه ای-نمونه ای برای بلاک چین ها- یکی از اصلی ترین اهداف RMRK ها در سال پیش رو است. دیگر اهداف این پروژه نیز شامل استفاده از منطق RMRK در بلاک چین های قراردادهای هوشمند ساخته شده با ink است.

مدیران RMRK می گویند: وارد شدن به اکوسیستم های پلکادات و کوساما با NFT به عنوان یک هدف، مانند شرکت کردن در مسابقات فرمول یک با اسب است. هیچ دلیلی ندارد که پروژه ها از RMRK سریعا استفاده نکنند. چراکه RMRK تقریبا رایگان، بسیار سریع و سازگار با محیط زیست است. این ویژگی ها به هیچ عنوان در توکن های قابل معاوضه در بلاک چین های دیگر وجود ندارد.

غیر متمرکز شدن در راه است

سازمان RMRK هدفش این است که بصورت کامل تا ۳ سال آینده پروژه اش را غیرمتمرکز کند. این کار به توکنی مانند RMRK نیاز دارد که کارآیی های مدیریتی و ابزاری را با هم داشته باشد. در مجموع ۱۰ میلیون از این توکن ضرب خواهد شد که تقریبا کل تجهیزات آن توسط فیردراپ (Fairdrop) توزیع می شود. بقیه آن هم برای تیم توسعه ذخیره می شود. تیم توسعه این مقدار را برای توسعه اکوسیستم یا برای فروش به مردم در نظر می گیرد.

علاوه بر مدیریت، این مقدار برای کشت نقدینگی و وام های بر پایه ارزهای دیجیتال پایدار در پلت فرم های مختلف صرف خواهد شد. دیگر مورد استفاده این مقدار از توکن های ضرب شده دسترسی به زیر ساخت هاست.

آنها همچنین به عنوان ارز رایج در محیط های مجازی RMRK به عنوان یک سهام استفاده می شوند. در هنگام ساختن توکن های قابل تعویض آنها می توانند مانع از بوجود آمدن هرزنامه شوند. همچنین می توانند به عنوان یک برچسب سفید محصولات و اپ های RMRK را در میان دیگر محصولات متمایز کنند.

از سمت شرکا نیز RMRK می گوید که در حال ساخت یک پلت فرم پیشنهادی قابل جمع آوری اولیه برچسب سفید برای کوساما و کاناریا (Kanaria) است. RMRK در این رابطه گفته است که از چند پروژه بسیار حرفه ای ETH تعهداتی دریافت کرده است.

شرکای RMRK

پلت فرم ها و شرکت های کوچک و بزرگ زیادی در حوزه رمزارز ها و توکن های غیر قابل معاضه در پروژه RMRK سهیم هستند که عبارتند از:

پلت فرم دیفای آکالا کارورا (Acala’s Karura).

شبکه خالا (khala network). یک پاراچین کوساما که توسط فالا (phala) اداره می شود.

شبکه یونیک. یک بلاک چین NFT برای پلداکات و کوساما.

 بازار پیش بینی زیگیست (Zeigeist).

شرکت توسعه فضای متاورس بیت کانتری (Bit Country) .

شرکت یونیفای. تهیه کننده زیرساخت های چند منظوره NFT.

و شرکت شیدن (Shiden). پلت فرم قراردادهای هوشمند کوساما.

در آخر

RMRK یک پروژه جدید در حوزه توکن های غیر قابل معاوضه یا NFT است. هدف اصلی این پروژه چند منبعی کردن NFT ها با الگوی بازی های استراتژیک یا بر پایه نقش آفرینی است. یک NFT چند منبعی امکان سازگار شدن با دیگر NFT ها را نیز دارند. به این ترتیب آنها پیچیده تر و کاربردی تر می شوند. در واقع RMRK یک پیاده سازی سطح یک است که بر بستر بلاک چین های لایه ای کار می کند. این سازمان طی سه سال آینده در مجموع ۱۰ میلیون توکن غیر قابل معاوضه RMRK تولید خواهد کرد. که به مقاصد مختلفی خرج خواهند شد. پلت فرم ها و شرکت های فعال زیادی در حوزه NFT از حامیان و شرکای RMRK هستند.

آیا با ورود RMRK بازار خرید و فروش رمزارز نیز متحول خواهد شد؟

تاثیر این تکنولوژی بر قیمت بیت کوین چه می تواند باشد؟

رمزارز مارکت تحولات توکن های غیر قابل معاوضه را به دقت گزارش می کند.

https://cointelegraph.com/news/advanced-nft-s-art-legos-will-give-tokens-interactivity-and-long-lasting-utility

Comments (0)
Add Comment