خرید بیت کوین در پایین تر سطح به کمک شاخص RSI

تشخیص زمان برگشت بازار به حالت صعودی و زمان خریداری به موقع غیر ممکن است. در چنین زمانی شاخص RSI به کمک شما می آید.

به کمک شاخص RSI در سیر نزولی خرید کنید.

وقتی بازار وارد فاز خرسی می شود، تمامی عناوین خبری نیز منفی می شوند. در چنین موقعیتی تحلیل گران روند نزولی بیشتری را پیش بینی می کنند. از این رو تمامی امیدها برای بازار صعودی، ناامید می شود. تمامی احساسات خوب و خوش بینی های معامله گران به سمت تاریکی سوق پیدا می کند. معامله گران در این وضعیت به جای خرید، تمامی دارایی های خود را در سیر نزولی به فروش می رسانند.

یک معامله گر چگونه خلاف جریان شنا کند؟ او چگونه این شجاعت را داشته باشد که در بازار خرسی خرید کند؟ تصمیم سختی است. اگر آنها برای خرید زود اقدام کنند ممکن است به ضررشان تمام شود. از طرف دیگر اگر دست روی دست بگذارند احتمال اینکه روند صعودی بعدی را از دست بدهند وجود دارد.

خرید در بازار خرسی ریسک بزرگی است و کمتر کسی چنین کاری را انجام می دهد. در این موقعیت ریسک پذیر باید از شاخص RSI کمک بگیرید. این شاخص ها کف بازار را شناسی می کنند. علاوه بر این، بهترین نقاط خرید را نیز به شما معرفی می کنند.

در ادامه برخی از تحلیل های بازار خرسی و زمان مناسب خرید در این بازار را بررسی می کنیم.

به دنبال سطوح اشباع فروش باشید.

بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷ تا ۲۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد و وارد بازار گاوی شد. بعد از آن در دسامبر ۲۰۱۸ تا ۳،۳۰۰ دلار کاهش قیمت داشت. در واقع بازار بیت کوین در عرض یک سال از گاوی به خرسی تبدیل شد. در این دوره شاخص RSI پنج مرتبه وارد مرحله اشباع فروش (سطح ۳۰) شد. (به صورت بیضی شکل نمایش داده شده است.)

در چهار مرتبه اول، شاخص RSI نزدیک به سطح ۳۰ یا پایین تر از آن سقوط کرد. اما در پنجمین مرتبه، RSI به ۱۰ و ۵۰ نزول پیدا کرد. این نشانه کاپیتولاسیون است. این اصطلاح به این معنی است که معامله گرانی که در گذشته از کف بازار خرید می کردند اکنون ترسیده اند. آنها قبلا موقعیت خود را در بازار خرسی حفظ کرده بودند اما در این شرایط مجبور به حذف دارایی های خود هستند.

بازارهای خرسی طولانی اغلب زمانی به پایان می رسند که فروش های طولانی از سر ترس در بازار اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی معامله گران باهوش وارد میدان می شوند. آنها زمانی که بازار در سطح اشباع فروش باشد، خرید خود را ثبت می کنند. سطح اشباع فروش زمانی است که سطح RSI زیر ۲۰ باشد.

بررسی شاخص های RSI در دوسال اخیر

نگاهی به سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بیندازید. در این سال ها RSI در دو نوبت به زیر ۲۰ رفت. همچنین در ۱۲ مارس ۲۰۲۰ به سطح ۱۵.۰۴ نیز کاهش پیدا کرد.

اولین مرتبه در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹ اتفاق افتاد. این شاخص در این زمان به سطح ۱۹.۶۰ کاهش پیدا کرد. البته این معامله با ضرر همراه بود زیرا قیمت در هفته های بعد، در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۹ به سطح های پایین تری نیز رسید. این شاخص ها حاکی از آن است که معامله گران باید موقع توقف در شاخص ها، خرید و فروش های خود را کامل کنند. اگر آنها این کار را انجام ندهند ممکن است ضررهای بیشتری شامل حالشان بشود.

شاخص RSI در ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۹ به سطح ۲۲.۳۲ کاهش پیدا کرد. البته این کاهش از سطح ۲۰ بالاتر بود. معامله گرانی که در چنین شرایطی توقف کردند یک معامله ضرر بخش داشتند. از این جهت یک معامله ضر بخش بود که در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ سطح RSI باز هم پایین آمد. هرچند تمامی این ضررها ناچیز و کم بودند. این ضررها آسیبی به پرتفولیو نمی زنند مگر اینکه معامله گران از اهرم فشار سنگینی استفاده کنند.

RSI در ۱۲ مارس ۲۰۲۰ به سطح ۱۵.۰۴ سقوط کرد. معامله گرانی که با وجود این سقوط قیمت خرید کردند، سود زیادی به دست آوردند. این معامله گران حتی در بازار گاوی نیز خریدهای خود را نگهداری کردند. قیمت بیت کوین در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ تا ۶۴،۸۵۴ هزار دلار نیز رسید. این نشان می دهد که چگونه بعد از دو مرتبه سقوط قیمت، معامله گران صبور و شجاع در نهایت صاحب تمام پول ها شدند. البته آنها این کار را با کمک این شاخص ها انجام دادند.

ترکیب شاخص RSI با میانگین های متحرک

ترکیب RSI با میانگین های متحرک، سیگنال های بهتری را تولید می کند. در طول بازار خرسی سال ۲۰۱۸ شاخص RSI چهار مرتبه به زیر سطح و یا نزدیک به سطح ۲۰ سقوط کرد. اولین مرتبه بهترین موقعیت بازگشت برای معامله گران بود. ۲ مرتبه بعدی ضرر بخش بود.

جهت جلوگیری از این ضررها معامله گران ممکن است فیلترهای بیشتری اضافه کنند. آنها با این کار قصد دارند که ضرر کمتری را در معاملات خود متحمل شوند. برای مثال معامله گران زمانی که شاخص به سطح پایین ۲۰ رسید خرید خود را انجام نمی دهند. آنها صبر می کنند که قیمت به بالای میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نزدیک شود. معامله گران قبل از خرید ۳ روز متوالی صبر می کنند.

سود و ضرر در خرید اتریوم و تتر

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، سیگنال خرید در آوریل ۲۰۱۸ شروع شد. این سیگنال با قرارگیری ارزهای اتریوم و تتر ETH/USDT در بالاتر از سطح میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه آغاز شد. البته در شاخص RSI این جفت ارز قبل از بالا رفتن در سطح پایین ۲۰ قرار داشتند. معاملات در این برهه از زمان سودآور بود زیرا این جفت ارز شاهد صعود شدیدی بودند.

سیگنال خرید بعدی در ماه اوت بود. این سیگنال معیارهای معامله گران را برآورده نکرد زیرا به مدت سه روز متوالی از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه بالاتر نرفت. سومین معامله در ماه سپتامبر یک ضرر جزئی را متحمل شد. در کنار این ضرر، در ماه نوامبر سود زیادی به دست آمد.

تشخیص واگرایی های گاوی

واگرایی های گاوی (صعودی) ابزاری هستند که به معامله گران در مورد تغییر روند احتمالی بازار کمک می کنند. این واگرایی زمانی اتفاق می افتد که قیمت ها روند کاهشی خود را ادامه می دهند اما شاخص RSI کاهش های بالاتری را نشان می دهد. این امر حاکی از آن است احتمال تضعیف تداوم روند نزولی وجود دارد.

در جدول بالا، لیت کوین Litecoin تشکیل دو واگرایی صعودی را در فاز خرسی سال ۲۰۱۸ نشان می دهد. اولین واگرایی از آگوست تا سپتامبر ۲۰۱۸ شکل گرفت. البته مشخص شد که این واگرایی یک سیگنال غلط است زیرا قیمت، بالاتر از نوسانات نرفت.

دومین واگرایی صعودی از نوامبر تا دسامبر سال ۲۰۱۸ بود. البته این واگرایی صعودی یک سیگنال سودآور صحیح در کف بازار بود. این به این معنی بود که در چند روز آینده افزایش قیمت زیادی خواهد داشت.

واگرایی صعودی در VET و ETC

نمونه دیگر واگرایی صعودی طولانی در اتریوم کلاسیک (ETC) Ethereum Classic بود. این رمز ارز از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۹ شاهد واگرایی صعودی بود. در این دوره قیمت ها کاهش کمی داشتند اما شاخص های RSI کاهش قیمت بیشتری را نشان می دادند. اتریوم و تتر ETC/USDT بعد از گذر از نوسانات بالا، رشد قیمت زیادی داشتند.

واگرایی صعودی وی چین VeChain (VET) از سپتامبر تا اکتبر ۲۰۲۰ بود. به دنبال ین واگرایی شاهد یک روند صعودی در این رمز ارز بودیم. این اطلاعات بیانگر این است که واگرایی صعودی یک ابزار مفید است. اگر معامله گران از این ابزار خردمندانه استفاده کنند، سود بسیاری زیادی را به دست می آورند.

پیامدهای مهم

بازارهای خرسی (نزولی) بهترین فرصت برای معامله گران است. آنها می توانند دارایی را با تخفیف چشمگیری خریداری کنند. البته نکته حائز اهمیت این است که در چنین شرایطی که اکثر معامله گران دارایی های خود را می فروشند، خرید کار آسانی نیست. در این اینگونه موقعیت ها، فضای بازار به شدت منفی است و خرید دارایی سخت و دشوار است.

با این وجود معامله گرانی که از شاخص RSI استفاده می کنند، یک قدم از دیگران جلوتر هستند. سطح اشباع فروش در RSI نشانه کاپیتولاسیون است. کاپیتولاسیون بیان گر پایان مرحله خرسی است. این استراتژی به معامله گران در شروع یک خرید کمک می کند.

گاهی ممکن است RSI سیگنال های غلط بدهد. از این رو معامله گران می توانند از فیلترهای اظافه استفاده کنند. این فیلترها شامل انجام معاملات بالای سطح ۲۰ و ۵۰ روزه میانگین متحرک نمایی است. از این فیلترها جهت جلوگیری از ضررهای معاملاتی بهره می گیرند. تشخیص واگرایی های صعودی نیز به معامله گران در مورد احتمال پایان روند صعودی هشدار می دهد.

در آخر

معامله گران زمانی که بازار در روند نزولی قرار دارد توانایی تشخیص زمان بازگشت بازار به روند صعودی را ندارند. در چنین شرایطی آنها باید از شاخص RSI استفاده کنند. با اطلاعتی که از این شاخص به دست می آورید، از بهترین زمان برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود مطلع می شوید.

RSI سطوح اشباع فروش و اشباع خرید را نشان می دهد. سطح اشباع فروش بهترین موقعیت برای خرید است البته در این سطح، خرید ارز دیجیتال ریسک بالایی دارد زیرا همه معامله گران در حال فروش دارایی های خود هستند. یکی از کارهایی که برخی معامله گران می کنند همین است. آنها در سطح اشباع فروش خرید انجام می دهند. اکثر اوقات بعد از این اشباع فروش شاهد روند صعودی بازار خواهیم بود.

آیا تا به حال از شاخص های RSI استفاده کرده اید؟ آیا با کمک این شاخص سود کسب کرده اید؟ این شاخص تا به حال به شما در معامله هایتان کمک کرده است؟ به نظر شما تا چه اندازه باید به این شاخص ها مطمئن بود؟

نظرات و تجربه های خود را در رمز ارز مارکت با ما به اشتراک بگذارید.

https://cointelegraph.com/news/unsure-about-buying-the-dip-this-key-trading-indicator-makes-it-easier

Comments (0)
Add Comment