امروز ده سال از آخرین پیام ساتوشی می گذارد

آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو خالق ناشناس بیت کوین در تاریخ ۲۶ آوریل سال ۲۰۱۱ منتشر شد. به دنبال آن از فضای رمز ارزها خارج شد تا زمان خود را صرف پروژه های دیگری کند. از آن زمان تاکنون هیچ کس قادر به پیدا کردن نبوده است. 

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین با گفتن این پیام جامعه رمز ارز را ترک کرد. ۱۰ سال پیش در حالی که از بازار خارج می شد گفت: «به سراغ چیزهای دیگر می روم».

 بیت کوین پس از آخرین پیام ساتوشی

در سال های پس از خروج ساتوشی از بازار بیت کوین به شدت رشد کرد. این رمز است از یک پروژه گنگ و ناشناس به یک دارایی تریلیون دلاری تبدیل شد که توجه به دولت ها، موسسات مالی، سرمایه گذاران و شرکت ها را به خود جلب کرده است. با وجود تئوری های متفاوتی که از سوی جامعه رمز ارز مطرح می شود هویت ساتوشی ناکاموتو همچنان مخفی است. موجودی یک میلیون بیت کوین نیز تا کنون جابجا نشده است. 

با در نظر گرفتن قیمت فعلی بیت کوین ارزش دارایی های ساتوشی به ۵۴ میلیارد دلار می رسد. به گزارش کوین تلگراف با رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۸۲ هزار دلار ناکاماتو او ثروتمندترین فرد جهان خواهد بود.

به گفته داستین دی ترامل Dustin D.Trammel به نظر می رسد که ناکاموتو پیش از راه اندازی پیت کوین روی ارز الکترونیکی دیگری کار کرده باشد. داستین یکی از اولین کسانی است که به استخراج بیت کوین روی آورد. چراکه آنها به هیچ عنوان در مقابل استفاده از تکنولوژی های جدید تعصب نداشتند.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که به نظر می رسید ساتوشی به دنبال حل یک مشکل فنی نبوده است بلکه به دنبال حل کردن یک مشکل اجتماعی بود. مشکلاتی که در نظام مالی ریشه دوانده بودند. در آن زمان توجه همه به سمت تکنولوژی جلب شده بود و کسی متوجه نکات فلسفی پروژه نبود. 

اگر چه بیت کوین هنوز به نهایت پتانسیل خود و آنچه در اوراق سفید سال ۲۰۰۸ که منتشر شد دست نیافته است، اما تا کنون نیز به عنوان یک دارای ارزشمند برای ذخیره ارزش شناخته شده است. در شرایط فعلی بیت کوین به عنوان طلایی که غیر قابل دستکاری است شناخته می شود.

 آیا آخرین پیام ساتوشی پایان حضور او در شبکه بود

هیچ کس نمی داند که آیا ناکاموتو روزگاری دوباره خود را نشان خواهد داد یا نه. حتی نمی دانیم که زنده است یا مرده. جامعه رمز ارز دیگر با ناشناس بودن خالق کنار آمده است. کاری که ناکاموتو انجام داد منجر به پذیرش تکنولوژی بلاک چین و مرام بدون مرکزیت بودند شد. کوین تلگراف در این باره می نویسد:

 در شبکه ای که همه ما به صورت ناشناس در آن فعالیت داریم فرصتی برای پیدا کردن آنچه از دست داده ایم پیدا کردیم. فرصتی برای پس گرفتن تمام آن چیزی که به قدرت های مرکزی باخته بودیم. قدرت هایی که اطلاعات را در اختیار داشتند، به هر ما تجاوز می کردند و قوانینی را به ما تحمیل می کردند که ارزش را برای ما تعیین می کرد. این قدرت های مرکزی میزان خطری که باید با آن مواجه می شدیم را تعیین می کردند.

 در آخر

 ده سال از آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو در بازار رمز ارز می گذرد. از آن زمان تا کنون هیچ خبری از خالق بیت کوین نیست. هیچکس به هویت او پی نبرده است. اما از طرفی ناشناس بودن او چندان عجیب نیست. تمام کسانی که در این بازار فعالیت دارند در حقیقت ناشناس هستند. ساتوشی ناکاموتو در عین حال که شبکه ای بدون مرکزیت و مستقل برای انجام تراکنش ها و ذخیره ارزش ایجاد کرد، مفهوم هویت را به کلی از میان برداشت.

 در دنیایی که به دست ساتوشی ساخته شد انسان ها به واسطه نام و جایگاه، بلکه به واسطه اقداماتی که انجام می دهند شناخته می شوند. هنوز تا رسیدن به آنچه ساتوشی در سر داشت مسیر زیادی باقی است. اما تا به امروز نیز پیشرفته بسیاری را شاهد بودیم. ماما در روز از موکت آخرین اخبار و اطلاعات بازار رمز ارز را دنبال کنید. نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/today-marks-the-10-year-anniversary-of-satoshi-nakamoto-s-final-message

Comments (0)
Add Comment