غول مالی ژاپنی SBI خدمات وام رمزارز ریپل را آغاز کرد

در واپسین روزهای مانده تا دادگاه ریپل و در حالی‌که بسیاری از صرافی‌های معتبر این رمزارز را از معاملات صرافی خود حذف کرده‌اند، سرمایه‌گذاران و سازمان‌هایی هستند که هنوز به موفقیت این رمزارز در دادگاه امیدوارند و آن را حمایت می‌کنند. ریپل که تا پیش از این ماجرا، پنجمین رمزارز محبوب از نظر حجم معاملات بود، به دلیل شکایت‌ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده دچار مشکل شده و در صورتی‌که نتواند در دادگاه پیروز شود و ادله کافی ارائه دهد ممکن است به طور کلی از چرخه بازار حذف شود. تاریخ دادگاه این رمزارز محبوب ۲۲ فوریه ۲۰۲۱ است. در همین حین و به تازگی غول مالی ژاپنی، شرکت SBI اعلام کرده است که ارائه‌ خدمات وام رمزارز ریپل را آغاز کرده است. این شرکت هم ازجمله هواداران ریپل است که باور دارد با وجود مشکلات پیش رو، ریپل می‌تواند پیروز دادگاه شود و ارزش واقعی خود را بازیابد. در ادامه‌ مقاله به جزئیات این موضوع و معرفی شرکت SBI می‌پردازیم.

خدمات وام رمزارز ریپل

این گروه به تازگی شروع به ارائه‌ خدمات وام ریپل به شیوه‌ زیر کرده است.

 کاربران SBI VC Trade که از طریق ریپل در شرکت سرمایه‌گذاری می‌کنند، درآمد منفعل کسب خواهند کرد. گروه SBI، که در دادخواست SEC از ریپل پشتیبانی می‌کند، دامنه استفاده جدیدی را برای دارندگان XRP باز کرده است. کاربران رمزارز ریپل می‌توانند در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و سود ریپل را کسب کنند.

طبق اعلامیه مطبوعاتی منتشر شده در ۴ فوریه، کاربران می‌توانند حداکثر ۱۰۰ هزار ریپل را واریز کنند. SBI حداقل مبلغ وام را ۱۰۰۰ رمزارز ریپل اعلام کرده است یعنی سود سالانه ۰.۱٪ را بدست آورند. همچنین کاربران می‌توانند به مدت ۸۴ روز از خدمات وام استفاده کنند. VC Trade که وابسته به گروه SBI  است، معاملات وام دهی بیت کوین را در نوامبر سال گذشته آغاز کرد. این شرکت هیچ گونه هزینه مدیریت حساب یا حق عضویت سالانه را دریافت نمی‌کند و یا هزینه‌ای را برای سپرده‌های ساخته شده در ین ژاپن یا رمزارزها در نظر نگرفته است، اما برای برداشت ین، هزینه دریافت می‌کند. VC Trade در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد و هدف آن رشد خدمات وام از طریق ریپل است.

SBI اعلام کرده که در مورد SEC از رمزارز ریپل پشتیبانی می‌کند (SEC ریپل و دو نفر از مدیران آن را به داشتن ۱.۳ میلیارد دلار ارائه اوراق بهادار ثبت نشده متهم می کند. ادعا می‌شود که ریپل نیز در ازای پرداخت غیرنقدی، مانند کوشش در ارائه‌ خدمات ایجاد بازار، میلیاردها سکه ریپل توزیع کرده است.)

توکنی که SEC ادعا می‌کند یک مورد امنیتی و ثبت نشده است، طبق قانون ژاپن در واقع «دارایی ارز رمزنگاری شده» محسوب می‌شود. گروه SBI چندین پیام پشتیبانی برای رمزارز ریپل ارسال کرده است. SBI Group با بیان اینکه ریپل در ژاپن امنیتی محسوب نمی‌شود، از شریک خود در برابر این سیاست که SEC از آن استفاده کرده، دفاع کرد. در ابتدا، بیت کوین تنها رمزارز پایه پشتیبانی شده‌ای بود که این شرکت خدمات وام را در مورد آن ارائه می‌کرد و در این وام‌دهی، حداقل میزان سپرده‌ها از ۰.۱ BTC شروع می‌شود.  SBI Holdings برای اولین بار خدمات وام دهی خود را در نوامبر سال ۲۰۲۰ با بیت کوین آغاز کرد و اظهار داشت که بعدا رمزارز ریپل و اتریوم را نیز اضافه می‌کند.

با توجه به نرخ سود کم ۰.۱٪ ، هنوز مشخص نیست که آیا خدمات وام SBI برای سرمایه‌گذاران رمزارز ژاپنی جذاب است یا خیر. تعداد بی‌شماری از سایر خدمات بومی رمزارزها نرخ‌های بسیار بالاتری را برای رمزارز پایه شماره پنج ارائه می‌دهند و هنوز هم، این سرویس می‌تواند مورد توجه سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر بیشتری قرار گیرد.

درباره هلدینگ SBI

هلدینگ SBI، که بعضاً به عنوان گروه مبتکر تجارت استراتژیک هم شناخته می‌شود، گروه SBI را که در ارائه خدمات مالی جامع مشارکت دارد، مدیریت می‌کند. این هلدینگ از طریق بخش‌های زیر فعالیت می‌کند: خدمات مالی، مدیریت دارایی، بیوتکنولوژی و سایر موارد. بخش خدمات مالی مشاغل، مسائل مربوط به امور مالی و ارائه اطلاعات مربوط به محصولات مالی ازجمله بورس اوراق بهادار، خدمات بانکی و بیمه زندگی، دارایی و تلفات را شامل می‌شود. بخش مدیریت دارایی شامل مدیریت صندوق و سرمایه‌گذاری در فناوری اینترنت، بیوتکنولوژی، انرژی زیست محیطی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با امور مالی در ژاپن و در خارج از کشور است. بخش مربوط به بیوتکنولوژی مواد غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی را تولید و عرضه می‌کند. بخش‌های دیگری شامل مشاغل مسکن و املاک و مستغلات مانند توسعه و تجارت سرمایه‌گذاری املاک و بهره‌برداری از خدمات میانی آنلاین است. مطالب مرتبط را بخوانید

این شرکت در ۸ ژوئیه سال ۱۹۹۹ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در توکیو ژاپن است. این شرکت در ابتدا بخشی از گروه Softbank بود، هلدینگ SBI در دسامبر ۲۰۰۰ در بورس اوراق بهادار اوزاکا و سپس در سال ۲۰۰۲ در بورس اوراق بهادار توکیو وارد فهرست شد. گروه SBI در سال ۲۰۰۶ کاملاً از Softbank مستقل شد. این شرکت در گزارش سالانه ۲۰۲۰ خود عنوان کرده است که: «با حرکت به جلو، ما اتحاد باز را به طور فعالانه ترویج می‌کنیم تا توسعه روابط برد-برد با شرکت‌هایی که دارای فناوری پیشرفته در زمینه‌هایی مانند fintech ، AI ، blockchain و محاسبات کوانتومی و شرکت‌هایی در صنایع مختلف هستند اتفاق بیفتد. هدف ما افزایش پایداری ارزش شرکت و ارزش اجتماعی گروه SBI از طریق تکامل خود و ایجاد روابط ارزشمند با طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها است.»

در سال ۲۰۱۹، مدیر عامل شرکت SBI Holdings با ادغام چندین بانک منطقه‌ای ژاپن در گروه و اتصال آن‌ها به استخر فناوری SBI، برنامه‌های خود را برای ایجاد چهارمین megabank ژاپنی اعلام کرد. این شرکت در پیام‌های خود به سهامداران رمزارز ریپل، ایجاد یک اکوسیستم با محوریت دارایی دیجیتال را به عنوان یکی از استراتژی‌های رشد خود ذکر کرده است.

قراردادهای CFD چیست؟

SBI Holdings در حال آغاز معاملات نوعی از مشتقات ارز رمزنگاری شده به نام قراردادهای مابه تفاوت یا CFD است. این قرارداد در حال حاضر در بستر معاملات ارزی خود SBI FX Trade وجود دارد و با رمزارزهای بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و رمزارز ریپل ارائه می‌شود. این شرکت در اطلاعیه‌ای گفت که معامله‌گران می‌توانند دارایی‌های رمزنگاری را با دلار آمریکا و ین جفت کنند، به این معنی که در کل شش گزینه CFD وجود دارد.

سفارشات را می‌توان برای جفت BTC / JPY از حدود ۱۵ ین (۰.۱۴ دلار) تا حداکثر موقعیت باز ۵۰۰ بیت کوین (۵.۷۳ میلیون دلار در هر معامله) انجام داد. SBI Holdings گفت که این سیستم همچنین دارای یک برنامه موبایل برای معاملات CFD است و در هر روز از هفته می‌توان سفارشات را بصورت شبانه روزی انجام داد. کاربران می‌توانند برای انجام معاملات از اهرم (leverage) استفاده کنند و در واقع، از سیستم عامل وام بگیرند.

CFD قراردادهای بسیار کوتاه مدت هستند که تفاوت قیمت بین معاملات باز و بسته را پرداخت می‌کنند.

در حال حاضر بحث و مجادلات زیادی درباره این قراردادها وجود دارد و یک تنظیم کننده مالی در سازمان رفتار مالی (FCA) انگلیس، گفته است که قصد دارد این نوع مشتقات را برای معامله‌گران خرده پا، ممنوع کند. بیشتر بدانید.

FCA سال گذشته گفت که چنین خدمات مالی برای سرمایه‌گذاران خرده پا که نمی‌توانند به طور قابل اعتمادی ارزش و خطرات مشتقات یا ETNهایی را که به برخی از مجموعه‌های رمزگذاری شده ارجاع می‌دهند، ارزیابی کنند مناسب نیستند.  اما هلدینگ SBI به طور خاص در بیانیه‌ خود اعلام کرد که پذیرای معامله‌گران مبتدی و متخصص خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در حالی که بسیاری از طرفداران رمزارز ریپل در ناامیدی به سر می‌برند و امیدی به پیروزی XRP در دادگاه ۲۲ فوریه ندارند، حمایت هلدینگ SBI از این رمزارز، دوباره نور امیدی در دل هواران ریپل روشن کرده است. البته در این میان عده‌ای به پیروزی XRP بسیار امید دارند و همچنان روی رمزارز ریپل سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بعد از پیروزی در دادگاه، از افزایش قیمت سرسام‌آور آن سود ببرند. این رمزارز هنوز هم حامیان خود را دارد و احتمال اینکه در دادگاه پیروز شود اصلا دور از دهن نیست اما در نهایت هیچ چیز قطعی و مشخص نیست. اگر از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری روی رمزارها هستید می‌توانید اخبار دادگاه رمزارز ریپل را دنبال کرده و در صورتی‌که XRP پیروز دادگاه شد، جزو اولین نفراتی باشید که این رمزارز را خریداری کرده و سود می‌برند.