کمیابی بیت کوین و پیش بینی قیمت آن با استفاده از مدل های کمی، پارت ۱

این مقاله قسمت اول یک مجموعه چند بخشی است که هدف آن پاسخ به سوال “ارزش افزوده” بیت کوین چیست؟ است. در بخش اول در مورد کمیابی بیت کوین و تعیین ارزش این ارز رمزنگاری توضیحاتی ارائه می‌ دهیم. در بخش دوم در مورد حباب قیمتی، بخش سوم میزان پذیرش و در بخش اخر در مورد هش ریت و پیش بینی قیمت بیت کوین صحبت می کنیم.

ارزش کمیابی (value of scarcity)

در ماه های اخیر و در طول سال ۲۰۲۰ در میان همه گیری ویروس کرونا و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد، بانک های مرکزی در سراسر جهان مقادیر بسیار زیادی پول منتشر کردند که این مقدار انتشار پول بی سابقه است. آن ها قصد داشتند با این کار با یک بحران اقتصادی اجتناب ناپذیر مقابله کنند. براساس قوانین اقتصاد، انتشار پول بدون پشتوانه منجر به تورم یا کاهش ارزش ارز کشور مورد نظر و در نتیجه افزایش قیمت کالاها می شود.

برای مثال فقط در سال گذشته مقدار دلار آمریکا که چاپ شده برابر است با تقریبا ۲۰ درصد از کل دلارهای که در طول زمان چاپ شده است. چاپ ۲۰ درصد پول غیرمنطقی است. زیرا چاپ این مقدار دلار فقط با شکستن معاهده معروف برتون وودز ۱۹۷۰ امکان پذیر است. طبق این معاهده دولت ها ملزم هستند که مقدار دلار در گردش را برابر با مقدار طلا در خزانه های بانک مرکزی نگه دارند.

در نتیجه هر چه دلار بیشتری چاپ شود، با گذشت زمان ارزش آن کاهش می یابد. این حالت نقطه مقابل تورم منفی است که هر چه زمان می گذرد ارزش ارز افزایش می یابد که متعاقبا قدرت خرید افراد جامعه نیز بالا می رود.

مهم است بدانید که بیت کوین به صورتی طراحی شده است که ارزش آن به صورت نامحدود رشد کند. دلیل این امر این است که کمترین مقدار که به عنوان ساتوشی شناخته می شود، برابر با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. بدیهی است که خالق بیت کوین یک سیستم تورمی را برای اختراع خود تصور کرده است. سیستمی که می تواند به بیت کوین کمک کند به ارزش بسیار بالایی برسد. در لحظه ای که یک ساتوشی برای با یک دلار امریکا شود. یک بیت کوین برابر با ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار می شود. این پیش بینی قیمت بیت کوین است که توسط ساتوشی ناکاموتو در نظرگرفته شده است.

البته بیت کوین در کوتاه مدت به این ارزش نمی رسد. مسیر احتمالا طولانی و با چندین انفجار حباب هموار خواهد شد. فقط شجاع ترین و سرسخت ترین کسانی که بتوانند در این مسیر مقاومت کنند موفق می شوند.

چرا رسیدن بیت کوین به این قیمت امکان پذیر است؟

زیرا در دنیا ۷ میلیارد نفر زندگی می‌کنند و در پایان چرخه فقط ۲۱ میلیون بیت کوین تولید می شود. تخمین می‌زنند که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان بیش از یک میلیون دلار ثروت داشته باشند. آیا فکر می کنید این تعداد بیت کوین برای این همه افراد ثروتمند کافی است. بسیاری از این افراد حتی نمی توانند یک بیت کوین کامل داشته باشند. زیرا پیش بینی قیمت بیت کوین نشان می‌دهد ارزش این ارز رمزنگاری شده در عرض چند سال بسیار زیاد خواهد شد. در نتیجه کسانی که صاحب آن هستند هرگز به فروش آن فکر نخواهند کرد. این همان مقوله کمیابی بیت کوین است.

در حالی که ما به تورم یا میزان فزاینده پول چاپ شده توسط بانک مرکزی عادت کرده ایم. این مقوله در دنیای ارز رمزنگاری وجود ندارد. در برخی موارد، ارزهای رمز پایه ویژه ای وجود دارند که به منظور کاهش تعداد توکن های در گردش با گذشت زمان طراحی شده اند.

کمیابی بیت کوین، همراه با افزایش گردش ارزهای رمز پایه، دلیل اصلی افزایش قیمت است. با گذشت زمان این روند ادامه خواهد یافت. اکنون متوجه شدید که یک بیت کوین یک کالای لوکس که فقط چند نفر توانایی خرید آن را دارند.

این واضح ترین راه ممکن برای ثروتمند شدن است که ما می شناسیم. البته امسال نیز گروه کوچکی از مردم در جهان حدود ۱۰۰۰۰۰۰ نفر نیز از این طریق ثروتمند شدند.

کمیابی و فلزات گرانبها

مفهموم کمیابی در کالاهایی مانند طلا، نقره، پالادیوم یا پلاتین وجود دارد و همه ما با آن آشنا هستیم. هر چه تولید این فلزات گرانبها کمتر شود و کمیاب تر باشند، گرانبهاتر می شوند. اما آیا یک مدل ریاضی وجود دارد که بتواند براساس کمیابی کالا، ارزش صحیح آن را تخمین بزند؟

اگر به پدیده های مانند فراری، رولکس، نقاشی های قدیمی نقاشان مشهور و غیره فکر کنیم. همه این دارایی ها به دلیل کمبودشان در تولید، دارای قیمتی هستند که به مراتب بالاتر از هزینه ایجاد آن ها است درست مثل بیت کوین. در حقیقت، یک مدل ریاضی وجود دارد که به عنوان stock to flow model یا SF شناخته می شود. در این مدل قیمت را براساس مقدار موجود در جهان (stock) و مقداری که از آن هر ساله استخراج می شود (flow)، تخمین می زنند.

هر چه مقدار استخراج هر ساله کمتر شود، ارزش فلز گرانبها نیز بیشتر خواهد شد. از آنجا که سال ها طول می کشد تا دو برابر مقدار موجود در بازار ایجاد شود. ارزش کالا به خاطر کمیابی بالا می رود.

در این جدول، SF به عنوان سال های مورد نیاز برای دو برابر شدن stock در نظر گرفته شده است. همانطور که مشاهده می کنید، طلا با توجه سرعت عرضه که برابر با ۱.۸ درصد در سال است استخراج می شود. به همین دلیل ارزش کل آن بیشتر از سایر کالاها است.

این رابطه بهتر درک می شود اگر رابطه بین ارزش بازار و رشد عرضه را در یک نمودار نشان دهیم.

در این نمودار می توانید به وضوح مشاهده کنید که یک توزیع توانی بین کمیابی کالاها و ارزش یک کالا در بازار وجود دارد. توزیع توانی توضیح می دهد که چگونه رابطه موجود در صفحه دکارتی با دو محور لگاریتمی آشکار می شود. همانطور که در جدول اعداد قبلی نیز نشان داده شده است.

کمیابی و بیت کوین

آیا این قانون در مورد بیت کوین نیز وجود دارد. نموداری برای نسبت میزان بیت کوین موجود به بیت کوین که در بازار به صورت روز افزون تولید می شود؟

نمودار بالا نشان می دهد که حتی بیت کوین نیز، البته با مقیاس متفاوت، از همان توزیع توانی پیروی می کند. دلیل این امر کمیابی بیت کوین و تعداد محدود آن است.

سه شکست در نمودار نشان دهنده سه بار نصف شدن میزان استخراج بیت کوین که تقریبا هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد. این امر موجب می شود که بیت کوین در مقایسه با مقدار موجود به طور فزاینده ای کمیاب شود.

از این نمودار می توان دریافت که رسیدن به قیمت ۲۰ تریلیون دلار چیزی خاصی نیست. اما دستیابی به این قیمت غیر ممکن است. در واقع فقط مسئله زمان است. اگر درصد استخراج بیت کوین در یک سال برابر یا کمتر از ۱ درصد باشد. وضعیتی که در سال ۲۰۲۴ با نصف شدن میزان استخراج اتفاق می افتد.

نتیجه گیری

کمیابی یک اصل در اقتصاد است که در قیمت گذاری کالاها نقش اساسی دارد. هر چه کالایی کمیاب تر باشد قیمت آن بیشتر می شود. و از آنجا که میزان کل بیت کوین موجود در جهان ۲۱ میلیون است، آیا به نظر شما کمیابی بیت کوین باعث افزایش آن می شود؟

آیا پیش بینی قیمت بیت کوین در این مقاله درست است؟

 در رمزارز مارکت منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

https://cointelegraph.com/news/forecasting-bitcoin-price-using-quantitative-models-part-1

Comments (0)
Add Comment