مهم‌ترین نکات در انتخاب صرافی رمزارز

محتوا نمایش

انتخاب صرافی‌ معتبر و مناسب یکی از مواردی است که بسیاری از معامله‌گران، به خصوص تازه واردها آن را نادیده می‌گیرند و این مسئله ممکن است موجب وارد شدن ضررهای سنگینی به این افراد شود. انتخاب صرافی رمزارز از مهم‌ترین وظایفی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران رمزارزها بر عهده دارند. انتخاب نادرست صرافی می‌تواند باعث در دسترس قرار دادن دارایی‌تان برای هکرها شود و با ایجاد مسائل جانبی و غیر ضروری، شما را از هدف و سرمایه‌تان دور کند.

در انتخاب صرافی، اولین موردی که باید در نظر داشته باشید این است که هدفتان چیست؟ آیا به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت هستید یا هدفتان معامله با رمزارزهاست و بر این اساس صرافی متناسب با هدفتان را بیابید. یکی دیگر از موارد، علاقه‌ معامله‌گران به استفاده از مشتقات رمزارزها، محصولاتی که در آینده ارائه می‌شوند و یا گزینه‌های مبتنی بر حرکت قیمت بازار رمزارزها است. اگر به عنوان معامله‌گر وارد بازار شده‌اید باید ابتدا هدف خود را تعیین کنید و مواردی مانند مقررات خاص کشور خود در زمینه‌ی بازار، امنیت صرافی‌های رمزارزها و جنبه‌های مختلف را در نظر بگیرید. برای انتخاب درست و مناسب صرافی رمزارز باید هوشیار باشید و نکاتی را در نظر داشته باشید که در ادامه‌ی این مقاله به طور کامل به آن‌ها می‌پردازیم.

نکات مهم در انتخاب صرافی رمزارز

استفاده صرافی رمزارز از سیستم شناسایی مشتری یا  (KYC)Know Your Customer

صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده‌ی مختلف براساس قوانین و مقررات مختلف براساس مکان، عرف و پیشنهادات آن‌ها اداره می‌شوند. برخی از صرافی‌های ارز رمزنگاری شده دارای روش‌های KYC و مبارزه با پول‌شویی هستند که در هنگام ایجاد حساب، کاربران را مجبور به ارسال اطلاعات شخصی خود می‌کنند.

این الزامات، از صرافی به صرافی دیگر متفاوت است و قوانین همه‌ی صرافی‌ها یکسان نیست. برخی از پلتفرم‌ها برای برداشت پول یا برداشتن محدودیت‌های خاص به KYC و AML نیاز دارند (AML ارزیابی هویتی است تا اطمینان حاصل شود که تمام سرمایه گذاران همان کسی هستند که ادعا می‌کنند و از طرف شخص دیگری سرمایه گذاری نمی‌کنند) در این حالت مشتریان باید کپی شناسنامه، عکس و گاهی گواهی اثبات محل اقامت را ارائه دهند. امروزه بسیاری از صرافی‌های رمزارزها ورود مشتریانی را که در کشورهای خاصی مانند ایران، کره شمالی و … هستند، ممنوع می‌کنند.

شهرت صرافی رمزارز مورد نظر

از آنجا که فضای ارزهای رمزنگاری شده هنوز هم تا حد زیادی یک فضای جدید و کمتر شناخته شده است و بسیاری از افراد اطلاعات زیادی از آن ندارند، شناخت شهرت صرافی رمزارز نکته بسیار مهمی در انتخاب شما است. بسیاری از صرافی‌های ارز رمزنگاری شده درگیر فعالیت‌های مجرمانه، هک‌ها و کلاهبرداری‌ و خروج  پول کاربران خود هستند و کاربران خود را در وضعیت بدی قرار می‌دهند. برای انتخاب درست صرافی، تحقیق در مورد صرافی‌های رمزنگاری مختلف، جستجوی آن‌ها در گوگل به همراه اصطلاح “fraud” و ارزیابی نتایج، بسیار مهم است.

جستجوی صرافی‌های رمزارزها در اشکال مختلف و به وسیله‌ی شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند باعث شود که متوجه شوید آیا از صرافی مورد نظر شکایتی شده یا خیر و اگر این اتفاق افتاده، موضوع مورد شکایت را بفهمید. اگر متوجه هشدار نامناسبی در مورد صرافی شدید، بررسی شرایط و وضعیت صرافی مورد نظر هم می‌تواند کمک کننده باشد.Coinbase ، Binance ، Kucoin ، Kraken ، Bitfinex ، OKex همه از صرافی‌های معتبر ارزهای رمزنگاری شده هستند که می‌توانند از بهترین گزینه‌های شما باشند.

سطح امنیتی مبادلات صرافی رمزارز

هر صرافی ارز رمزنگاری شده روش‌های امنیتی خاص خود را دارد. اما برای انتخاب بهتر و ایمن‌تر، باید به این نکته توجه ویژه داشته باشید که صرافی مورد نظر حتما احراز هویت دو فاکتوره (۲FA) را ارائه دهد. در غیر این صورت، صرافی رمزارز مورد نظر، ممکن است طبق استانداردهای امنیتی امروز قابل قبول نباشد. همچنین بررسی کنید که با کدام نوع ۲FA سازگار است، Google Authenticator ، Authy و Yubikey سه روش رایج برای احراز هویت دو فاکتوره هستند، زیرا امنیت بهتری نسبت به احراز هویت دو فاکتوره بر اساس پیام‌های ارسال شده به تلفن همراه را فراهم می‌کنند. در هر صرافی ارزهای رمزنگاری شده اقدامات امنیتی مختلف دیگری نیز وجود دارد که ممکن است نیاز به توجه و دقت از طرف شما را داشته باشد، از جمله cold storage  و  custody services. صرافی Binance و Coinbase از سطح امنیتی بالاتری برای مشتریان خود برخوردار هستند و انتخاب خوبی در این زمینه محسوب می‌شوند.

حجم معاملات و کاربران صرافی رمزارز مورد نظر

صرافی‌های رمزارزها بر اساس تعداد کاربرانی که در یک زمان مشخص از آن‌ها استفاده می‌کنند و مقدار دارایی‌های معامله شده، با یکدیگر متفاوت هستند. این موضوع می‌تواند در انتخاب صرافی، جنبه‌ای مهم باشد زیرا باعث سهولت در ورود و خروج کاربران از موقعیت خود در هنگام معاملات ‌می‌شود. برای مثال اگر یک معامله‌گر بخواهد ۱۰۰ رمزارز بیت کوین را بفروشد، بعید به نظر می‌رسد که بتواند این کار را در صرافی رمزارزی با حجم پایین معاملات انجام دهد زیرا ممکن است خریداران کافی با قیمت فعلی بازار وجود نداشته باشند و فرد را مجبور به فروش در قیمت‌های پایین‌تر بازار کند.

اگر صرافی مورد نظر شما، حجم کمی از کاربران و معاملات را داشته باشد، این موضوع اغلب خرید یا فروش حجم زیادی از دارایی‌های رمزنگاری را دشوار می‌کند. بررسی حجم کاربران و معاملات صرافی‌ها همیشه کار آسانی نیست و ممکن است به سادگی امکان‌پذیر نباشد زیرا برخی از صرافی‌های رمزارزها اعداد جعلی از تعداد کاربران و معاملات خود منتشر می‌کنند. یکی از روش‌های یافتن میزان حجم معاملات صرافی، نگاه کردن به دفتر سفارشات (order book) در صرافی‌های رمزنگاری مختلف است و باید به این نکته توجه داشته باشید که مقادیر هر دارایی در دفتر سفارشات چقدر است و سطح قیمت‌ها چقدر از یکدیگر فاصله دارند (قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش). روش دیگری که برای ارزیابی میزان حجم معاملات صرافی‌ها وجود دارد، بررسی وب‌سایت‌های شخص ثالثی است که این نوع داده‌ها را ارائه می‌دهند. سه وب‌سایت معتبر در این زمینه که حجم معاملات صرافی‌های رمزارزها را ارائه می‌دهند: CoinMarketCap، OnChainFX و Coin 360 هستند.

صرافی Binance از نظر حجم معاملات در دارایی‌های رمزنگاری در رتبه‌ی اول در جهان قرار دارد و این موضوع آن را به یک صرافی بسیار جذاب و پرطرفدار برای معامله تبدیل می‌کند.

نکته‌ کلیدی

از مهم‌ترین نکاتی که باید در هنگام انتخاب صرافی رمزارز در ذهن داشته باشید، اعتبار یک صرافی و سطح امنیت آن برای مشتریان و میزان معاملات آن در بازار است.

قیمت دارایی‌های رمزنگاری

قیمت دارایی‌های رمزنگاری نیز در صرافی‌های مختلف، متفاوت است. به دلیل موقعیت معامله‌گران، حجم، معاملات بیشتر یا کمتر و سایر عوامل، دارایی‌های رمزنگاری ممکن است در صرافی‌های مختلف، قیمت‌های متفاوت داشته باشند. شناسایی این تفاوت‌ها می‌تواند در انتخاب صرافی رمزارز نقش مهمی داشته باشند.

انتخاب دارایی‌های رمزنگاری

بهترین دارایی‌های دیجیتال که به طور گسترده‌تری در صرافی‌های رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل رمزارزهای Bitcoin (BTC) ، Ethereum (ETH) ، Ripple (XRP) ، Cardano (ADA) و Litecoin Crypto (LTC) هستند و در بیشتر صرافی‌های رمزارزها موجود هستند. سکه‌ها و توکن‌های کوچکتر و کم‌تر شناخته شده‌ی دیگر ممکن است در برخی از صرافی‌های رمزنگاری در دسترس نباشد. بنابراین با توجه به نوع رمزارز مورد نظر برای معامله،مهم است که بدانید هر صرافی ارز رمزنگاری شده کدام دارایی‌های رمزنگاری را ارائه می‌دهد و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هزینه‌های کارمزد معاملات در صرافی رمزارزها

اکثر صرافی‌های ارز رمزنگاری شده برای هر معامله هزینه کمی دریافت می‌کنند. این هزینه‌ها بر اساس نوع هر پلتفرم متفاوت است و معمولاً براساس درصدی از هر معامله تعیین می‌شود. هزینه‌ی معاملات برای معامله‌گران در مقایسه با سرمایه‌گذاران از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا معامله‌گران خرید و فروش بیشتری می‌کنند و هزینه‌ی بیشتری از آن‌ها دریافت می‌شود، اگرچه که این هزینه به اندازه هر معامله نسبت به اندازه سرمایه بستگی دارد ولی در تعداد معاملات و سرمایه بالا، این رقم ممکن است مقدار زیادی باشد. علاوه بر این صرافی‌ها هزینه‌ی برداشت نیز دارند. صرافی Binance، نسبت به دیگر صرافی‌ها، هزینه‌های معاملاتی بسیار کمتری دارد.

صندوق بیمه

کاربران همچنین می‌توانند به این مورد توجه داشته باشند که آیا صرافی رمزارز آن‌ها صندوق بیمه دارد یا خیر. برخی از صرافی‌های رمزارزها دارای ابزاری برای جبران خسارت به مشتریان در شرایط خاص مانند هک شدن بازار و دارایی‌های رمزنگاری کاربران هستند. سایر صرافی‌های رمزنگاری تحت پوشش شرکت بیمه سپرده‌گذاری فدرال (FDIC) هستند که می‌تواند فقط مقدار مشخصی از وجوه کاربران ایالات متحده را محافظت کند و در صورت خسارت، مقداری از دارایی را به آن‌ها برگرداند.

پشتیبانی صرافی رمزارز از ارز فیات

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران ممکن است در برخی از دوره‌های شغلی خود به صرافی‌های رمزنگاری سازگار با ارز فیات نیاز داشته باشند، پشتیبانی صرافی رمزارز از ارز فیات به آن‌ها این امکان را می‌دهد که ارزهای بین المللی مانند USD) ، GBP ، EURO و …) را برای معامله به بازار رمزارزها منتقل کرده و از این طریق سود خود را به صورت پول نقد از بازار خارج کنند. برخی از صرافی‌های رمزارزها دارای گزینه‌های مختلف برای ارزهای فیات هستند که با بانک‌های خاصی نیز سازگار هستند و برخی دیگر از صرافی‌ها این امکانات را ندارند. صرافی Binance گزینه‌های زیادی برای تبدیل دارایی‌های رمزنگاری شده‌ی شما به دلار، یورو، GBP و ارزهای فیات دیگر دارد.

داشتن گزینه اهرم در معاملات

اغلب صرافی‌های مشتقات (Derivatives exchanges) گزینه‌ی معاملات اهرمی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. اهرم‌ها به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا مقدار مشخصی از وجوه را برای معاملات براساس مقدار پولی که در آن صرافی در اختیار دارند، وام بگیرند. وجود گزینه‌ی اهرم برای معامله‌گرانی که می‌خواهند در موقعیت‌های short-term، حجم بیشتری سرمایه و سود دریافت کنند، گزینه‌ی مهمی است. چندین صرافی وجود دارند که اهرم‌های ۱ تا ۱۰۰ برابر را به کاربران خود ارائه می‌دهند. سیستم عامل‌های مختلف و صرافی‌های متفاوت، ممکن است قوانین مختلفی در زمینه‌ی سطح تسویه (liquidation levels) و تماس‌های حاشیه‌ای (margin calls) داشته باشند. صرافی Bitmex تاکنون بهترین صرافی در ارائه‌ی اهرم برای رمزارزها است که صنعت رمزارزها را در معاملات اهرمی رهبری می‌کند. مطالب مرتبط را بخوانید.

سوالات متداول در زمینه‌ی صرافی‌ رمزارز

صرافی‌های ارز رمزنگاری شده چگونه کار می‌کنند؟

صرافی‌ رمزارزها به شما امکان می‌دهند تا ارز رمزنگاری شده خود را با ارزها و یا رمزارزهای دیگر معامله کنید، سکه خرید و فروش کنید و همچنین ارز فیات را با رمزارز مبادله کنید. صرافی‌های رمزارزها نرخ سکه‌ها و رمزارزها را تعیین می‌کنند، نرخ ارز رمزنگاری شده معمولاً به عملکرد فروشندگان و خریداران بستگی دارد، اگرچه سایر عوامل هم می‌توانند بر قیمت رمزارزها تأثیر‌گذار باشند. برخی از صرافی‌های رمزارزها برای استفاده‌ی معامله‌گران ساخته شده‌اند و برخی دیگر برای معامله‌ی ارزهای فیات به رمزارزها مناسب هستند. صرافی رمزارزها همچنین برای برداشت رمزارز از حساب‌های کاربری شما هزینه‌ای را دریافت می‌کند که این هزینه‌ مربوط به خرید و فروش و معاملات شما است. اساساً صرافی‌های رمزنگاری مانند صرافی‌های عادی که در بازار بورس و سهام معامله انجام می‌دهند، کار می‌کنند.

چرا قیمت‌ دارایی‌ها در صرافی‌های رمزارزها متفاوت است؟

قیمت‌های دارایی‌ها در صرافی‌ رمزارزها متفاوت است زیرا هر صرافی، بسته به حجم معاملات و عرضه و تقاضای کاربران خود، قیمت ارزهای رمزنگاری شده را محاسبه می‌کند. این بدان معنا است که اگر یک صرافی رمزنگاری برتر، تعداد زیادی کاربر و حجم معاملات داشته باشد، بازهم قیمت دارایی‌های رمزنگاری آن بیشتر مربوط به نوع معاملات در بازار خواهد بود.

جفت معاملات در رمزارزها به چه معناست؟

جفت معاملات رمزارزی، به معنی معامله بین یک نوع رمزارز با نوع دیگر تعریف می‌شود. به عنوان مثال وقتی یک جفت معاملاتی بیت کوین/ USD در نظر گرفته می‌شود به این معناست که با جفت معاملاتی بیت کوین/دلار آمریکا، می‌توانید با پرداخت دلار آمریکا، بیت کوین بخرید و یا می‌توانید بیت کوین خود را بفروشید و دلار آمریکا دریافت کنید.

آیا کسی می‌تواند از اختلاف قیمت در صرافی‌های رمزارزها سود ببرد؟

بله، شما می‌توانید از اختلاف قیمت در صرافی‌های رمزنگاری مختلف سود ببرید. اگر معامله‌گر فعال و حرفه‌ای هستید می‌توانید قیمت دارایی‌های رمزنگاری شده مختلف را در صرافی‌های مختلف ارزیابی کرده و هر رمزارزی که در یک صرافی قیمت پایین‌تری داشت را خریداری کنید و با چند درصد سود که به طور معمول حدود ۱ تا ۳ درصد است آن را در صرافی دیگری بفروشید. اما در هنگام خرید یا فروش باید هزینه کارمزد برداشت دارایی از یک صرافی به صرافی دیگر و هزینه معاملات صرافی‌های ارز رمزنگاری را در نظر داشته باشید. این فرآیند از نظر تکنیکی توصیه نمی‌شود، زیرا به برخی مهارت‌های اساسی معامله و شناخت بازار نیاز دارد.

بهترین صرافی‌های رمزارزها کدامند؟

ارزهای رمزنگاری شده در هر جایی قابل مبادله هستند، هزاران صرافی رمزارز در جهان در حال انجام معاملات هستند، اما بهترین صرافی‌های رمزارزها که ویژگی‌ها و امکانات بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند عبارتند از صرافی‌های: Binance، Coinbase، Bitfinex، Okex و Kucoin

چه تعداد صرافی رمزنگاری در بازار وجود دارد؟

طبق اعلام وب‌سایت coinmarketcap بیش از ۱۵۰۰ صرافی در حال کار کردن در بازار رمزارزها هستند.

صرافی‌های رمزنگاری چگونه درآمد کسب می‌کنند؟

رایج ترین روش دستیابی به درآمد برای صرافی‌های رمزارزها از طریق کسر هزینه معامله در معاملاتی است که کاربران در این صرافی‌ها انجام می‌دهند. هزینه‌های معاملاتی ممکن است از صرافی‌ای به صرافی دیگر متفاوت باشند اما رایج‌ترین نرخ هزینه در هر معامله، خرید یا فروش، ۰.۱ درصد از هزینه‌ی کل مبادله است.

صرافیBinance  در کجا واقع شده است؟

Binance HQ در Ta ‘Xbiex، مالت و دفاتر خود صرافیBinance در لندن، سنگاپور، آلمان، فرانسه و ۶ مکان دیگر در سراسر جهان واقع شده است. بیشتر بدانید.

صرافی Coinbase در کدام کشور واقع شده است؟

Coinbase HQ در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا در ایالات متحده واقع شده است، و دارای دفاتری در نیویورک ایالات متحده آمریکا، پورتلند، ایالات متحده و ۱۶ مکان مختلف در سراسر جهان است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله نکات مهمی که باید برای انتخاب مناسب صرافی رمزارز در نظر داشته باشید، آورده شده است، اما این نهایت خود شمایید که باید تحقیقات خود را انجام دهید، زیرا انجام تحقیقات اساسی از طرف شما یکی از مهم‌ترین جنبه‌های بازار رمزنگاری نه تنها از نظر صرافی‌های رمزنگاری، بلکه در کل جنبه‌های بازار است. مهم‌ترین قدم پیش از انتخاب صرافی، تعیین هدف شما از ورود به بازار رمزارزهاست و در مرحله بعدی باید با توجه به هدف و معیارهای مورد نظر، به سوی انتخاب صرافی گام بردارید.