قطعی بودن شهر هوشمند در آینده و تهدیدات آن

آیا امکان ساختن یک شهر هوشمند در آینده با استفاده از اینترنت اشیاء و بدون خطرات جانبی وجود دارد؟ ممکن است قبلا نام شهر هوشمند را شنیده باشید. یک آرمان شهر که ممکن است در آینده نزدیک شاهد اجرای آن باشیم.

قطعا برخی از ابر شهرها همین الان هم به سمت هوشمند شدن پیش می روند. شهرهایی مانند سنگاپور، سئول، آمستردام، اوسلو و توکیو.

ویژگی های یک شهر هوشمند

چه ویژگی هایی یک شهر را هوشمند می کنند؟ این عنوان همچنان خیلی انتزاعی است و شامل معانی مختلفی می شود. اما اگر بخواهید مسیر خسته کننده مانند گوگل کردن را طی کنید با این تعریف مواجه می شوید:

یک منطقه شهری به هم پیوسته که مجهز به تعداد زیادی سنسور و دیگر ابزارهاست. این ابزارها اطلاعات زیادی را به منظور بهتر کردن عملکردهای مختلف شهر جمع آوری می کنند.

به عبارت دیگر شهر هوشمند شهری است که در آن ابزارها به یک زیر ساخت مشترک متصل هستند. در نتیجه هر آنچه که درون این زیر ساخت اتفاق می افتد در زمان واقعی (Real-Time) با اهداف مختلفی تجزیه و تحلیل می شود. اهدافی مانند کاهش هزینه ها و مصرف انرژی منابع یا افزایش ارتباط بین شهروندان و دولت.

مخاطرات شهر هوشمند

همانطور که ممکن است شما هم تصور کرده باشید این ارتباط بین اطلاعات و مدیریت دسترسی به ابزارهای هوشمند می تواند خطرناک و لغزنده باشد. خطرات ناشی از آن را بنکسی به بهترین شکل در نقاشی دیواری خود نشان داده است. نقاشی که وی در سال ۲۰۰۷ بر روی دیوار دفتر رویال میل (Royal Mail) در لندن کشید.

این نقاشی کودکی را به تصویر می کشید که در حال نوشتن عبارت «یک ملت زیر دوربین مدار بسته» بود. در حالی که خود کودک توسط یک پلیس و سگش در حال مشاهده شدن بود. او این نقاشی را در نزدیکی یک دوربین مدار بسته کشید.

درست است که تجهیزات نظارت تصویری می توانند به پلیس برای جمع آوری شواهد و مدارک کمک کنند. (یا حتی از جرائم پیش گیری کنند هر چند که این ادعا هنوز زیر سوال قرار دارد). با این حال این تکنولوژی عوارض جانبی هم برای جامعه دارد. مانند این که شهروندان همواره احساس می کنند تحت نظر هستند. یا حتی خطر سوء استفاده از اطلاعات این تجهیزات نظارت تصویری که بسیار نگران کننده است نیز وجود دارد.

شهر هوشمند بدون واسطه ها

پس از سال ها تحقیق و انجام پروژه های توسعه ای توسط شرکت های مختلف مشخص شده است که با تغییراتی در یکی بخش از ایده شهر هوشمند می توان از عوارض جانبی آن کاست. این پروژه ها شامل آزمایش InterPlanetrary File System ها (IPFS)، بستر اتریوم و لایه هایش برای ساختن اپلیکیشن های امن اینترنت اشیاء بوده اند.

طراحی زیر ساخت های یک شهر هوشمند یک نقطه ضعف داشته است. مانند زمانی که بخواهید به یک سری از خدمات مثلا اجاره یک خودرو از طریق اپلیکیشن های اشتراک گذاری خودرو دسترسی پیدا کنید. در این فرآیند اطلاعات شما به یک شرکت آی تی منتقل می شود. آن شرکت نیز با بررسی اطلاعات شما تصمیم می گیرد که آن خدمت را به شما ارائه دهد یا خیر.

آن شرکت واقعا آن اطلاعات را برای تصمیم گیری اش نیاز دارد. اما کل این روند برای مصرف کننده نهایی عادلانه نیست. چراکه هر بار که شخصی یا شرکتی به اطلاعات شما دسترسی داشته باشد امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد. مثلا اینکه اطلاعات حساس شما به شرکت های دیگر و دلالان اطلاعات فروخته شود.

رفع نگرانی ها با تکنولوژی بلاک چین

خوشبختانه تکنولوژی بلاک چین این امکان را فراهم می کند که تمام جزئیات اقتصادی و فنی به شکل یک تراکنش اتمی انجام شود. به نحوی که هیچ واسطی نتواند که این اطلاعات را بخواند یا مورد سوء استفاده قرار دهد.

به این ترتیب مردم قادر خواهند بود که مستقیما به دستگاه های هوشمند مانند پارک متر، خودرو وغیره متصل شوند. آنها قادر خواهند بود که به این دستگاه ها با استفاده از تمام جزئیات فنی محصولی که در حال خریداری آن هستند پیام ارسال کنند.

حال تصور کنید که تمامی این دستگاه های هوشمند به یکدیگر بوسیله پیام رسانی فرا زنجیره ای متصل باشند. این اتصال به صورت هماهنگ (Synchronized) خواهد بود. بنابراین آنها می توانند آنالیز تراکنش ها را بمنظور ارائه خدمات با کیفیت تر، بهتر و سریع تر انجام دهند.

پلکادات در برابر اتریوم

دستگاه هایی که با اینترنت اشیاء پلکادات کار می کنند توسط پروتکل ریلی چین (Relay Chain) ایمن سازی شده اند. مکانیزم های پیچیده دیگری هم افزون بر این پروتکل وجود دارد. این مکانیزم ها از حملات سایبری (Attack Vector) جلوگیری می کند.

آیا همه این ویژگی ها شبیه به آرمان شهر هوشمند آینده نیست؟ و البته بدون تمام اثرات جانبی منفی آن؟ در یک شهر هوشمند در هر دقیقه هزاران تراکنش در بستر بلاک چین انجام می شود. این کاری است که شبکه اتریوم که بسیار متراکم است نمی تواند از پس آن بر بیاید. حداقل در وضعیت فعلی، ترافیک این شبکه اجازه این کار را نمی دهد.

از طرف دیگر پلداکات گنجایش بصرفه و بیشتری دارد. این بلاک چین با پخش اطلاعات بین بلاک چین های ایمن دیگر راه حل بصرفه ای را برای افزایش ظرفیت تراکنش ها ارائه می دهد.

 سخن آخر

آرمان شهر هوشمند چندان با بشر فاصله ندارد. همین الان هم بسیاری از شهرها قدم های زیادی در این راه برداشته اند. در یک شهر هوشمند اطلاعات در اختیار شرکت ها و افراد قرار می گیرد. که در واقع نقطه ضعف بزرگی برای این ایده به شمار می رود. در واقع اطلاعات همواره از طریق زیر ساخت های مشترک رد و بدل می شود. برای رفع این نقیصه تکنولوژی بلاک چین بویژه بر بستر اتریوم و پلکادات پیشنهاداتی دارد. آنها واسطه ها را با انجام تراکنش های اتمی حذف می کنند. در این مسیر پلکادات امکانات و گنجایش بیشتری برای انجام این کار دارد.

نظر شما درباره خطرات امنیتی شهرهای هوشمند چیست؟

آیا با ورود تکنولوژی بلاک چین به این عرصه خرید و فروش رمزارز ها نیز دستخوش تغییر می شود؟

نظرات خود را در این باره با ما در رمزارز مارکت به اشتراک بگذارید.

https://cointelegraph.com/news/smart-cities-are-the-future-but-they-might-threaten-privacy

Comments (0)
Add Comment