استاکینگ اتریوم ۲.۰ به چه معناست و چگونه انجام می‌شود؟

 

اتریوم یکی از قوی‌ترین رمزارزها در حال حاضر است و از نظر حجم معاملات روزانه در رتبه دوم قرار دارد. برنامه نویسی اتریوم به قدری قوی و پیشرفته است که بسیاری از رمزارزهای امروزی بر روی بلاکچین آن طراحی و اجرا شده‌اند هرچند با پیشرفت فناوری بلاکچین و افزایش نیازها، ایرادات این بلاکچین ملموس‌تر است تا حدی که طراحان آن تصمیم به ارائه ورژن دوم آن یعنی اتریوم ۲.۰ گرفتند. رمزارز اتریوم ۲.۰ در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد. در ۲۴ نوامبر، تعداد ۵۲۴،۲۸۸ توکن ETH در قرارداد بلاکچین اتریوم ۲.۰ جمع‌آوری شد که برای جمع آوری و راه اندازی فاز اول این پروژه، معروف به Beacon Chain ضروری بود. نسخه جدید این شبکه به طور خودکار راه اندازی شد و پس از راه اندازی، هر یک از کاربران رمزارزها می‌تواند از نسخه جدید این رمزارز برای استاکینگ (سرمایه گذاری با توکن) استفاده کند.

ما در این مقاله یک راهنما در مورد چگونگی شرکت در برنامه ریزی اتریوم ۲.۰ آماده کرده‌ایم و به روش‌های استاکینگ اتریوم ۲.۰ و تغییرات نسخه جدید این رمزارز می‌پردازیم.

نحوه و فرآیند استاکینگ اتریوم ۲.۰

شرکت در سرمایه گذاری اتریوم ۲.۰، درواقع سرمایه گذاری در یک قرارداد هوشمند برای شرکت در شبکه‌ای به عنوان اعتبار سنج و دریافت پاداش برای تأیید بلوک‌ها است. استاکینگ پس از راه اندازی نسخه جدیدی از شبکه اتریوم که روی الگوریتم جدید (PoS (Proof of Stake)) کار خواهد کرد، امکان پذیر خواهد شد. Staking فرآیندی شبیه به استخراج (ماینینگ) است. در شبکه‌های مبتنی بر PoS، اعتبارسنج‌ها عملکردهای مشابه ماینینگ را انجام می‌دهند. آن‌ها در ایجاد بلوک‌های جدید و تأیید معاملات برای کارمزد فعالیت می‌کنند. اعتبارسنج‌ها به جای استفاده از منابع محاسباتی، سکه‌ها را در کیف پول ذخیره می‌کنند. برای تبدیل شدن به یک اعتبارسنج اتریوم ۲.۰ ، باید حداقل ۳۲ ETH را برای استاکینگ واریز کنید. در حال حاضر هزینه ۳۲ اتریوم معادل نزدیک به یک میلیاد تومن است. بخاطر داشته باشید تنها کسانی که اتریوم خود را در این سیستم واریز استاک می‌کنند، از پاداش آن بهره‌مند خواهد شد. اعتبار سنجی‌های قطع شده از شبکه مجازات می‌شوند و این مجازات‌ها برابر با پاداش شرکت فعال است.

نحوه شرکت در استکانیگ اتریوم ۲.۰

کاربرانی که مایل به اعتبار سنجی هستند دو گزینه برای شرکت دارند.

استاکینگ شخصی

که به معنای خرید جداگانه و نگهداری ۳۲ اتریوم و راه اندازی مستقل گره اعتبار سنج با رعایت الزامات فنی است. اتریوم ذخیره شده تا زمان راه اندازی فاز ۱.۵ در دسترس نخواهد بود که بسته به سرعت توسعه در ۱۲ تا ۲۴ ماه اتفاق خواهد افتاد. پس از راه اندازی فاز ۱.۵، زمان غیرقابل دسترس بودن سپرده شما تنظیم می‌شود تا از برداشت گسترده اتریوم جلوگیری کند. برای تبدیل شدن به یک اعتبار سنج اتریوم ۲.۰ مستقل، باید دستورالعمل‍‌های وب سایت Ethereum.org را دنبال کنید، که شامل سه مرحله اصلی است:

  1. پذیرش شرایط و ضوابط شبکه به عنوان اعتبار سنج. این نه شرط باید خوانده و پذیرفته شود، از جمله تأیید خطرات درک شده، پیامدهای رفتارهای سو و ناعادلانه. ۲
  1. . ایجاد کلیدهای اعتبار سنج بصورت آفلاین. برای پردازش سپرده‌های اعتبارسنج ورودی از زنجیره اتریوم  ۱.۰، کاربر باید این رمزارز را به موازات با ETH 2.0 اجرا کند. در این مرحله، باید دستورالعمل‌های نصب را در وب سایت دنبال کنید. در مرحله بعدی باید تعداد نادها و سیستم عامل دستگاهی را که قصد دارد مدیریت آن را دارید، انتخاب کنید. سپس برنامه CLI را از پلتفرم GitHub Ethereum بارگیری کنید، یا یک بخش کاربری را در یک منبع Python بسازید.
  2.  اتریوم را به اتریوم  ۲.۰ تبدیل کنید. در این مرحله، شما باید ETH خود را طبق دستورالعمل‌ها به آدرس مشخص شده قرارداد هوشمند انتقال دهید. علاوه بر اینکه نادهای را خودتان شروع می‌کنید، می‌توانید از نادهای Validator از پیش تنظیم شده نیز استفاده کنید. این کار راه اندازی اعتبار سنجی را در تنظیمات اولیه با صرفه جویی در وقت انجام می‌دهد. به طور همزمان، حفظ عملکرد ناد نیز به عهده کاربر است و ۳۲ توکن اتریوم باید برای ذخیره سازی واریز شود. گزینه دیگر استفاده از سرویس‌ها و پرداخت به آن‌ها برای مدیریت گره است. این برای دارندگان بزرگ ETH و سرمایه گذاران سازمانی مناسب است. نمونه‌هایی از این پلتفرم‌ها Stakewise Solo، stakefish، Staked ، Attestant  و Blox Staking هستند. مطالب مرتبط را بخوانید.

 

استاکینگ مشترک

در استاکینگ مشترک، شما باید اتریوم خود را به یک سرویس دهنده عمده سهام مانند استخرهای Staking، صرافی‌های رمزارزها و غیره واریز کنید. برای شرکت در استاکینگ از طریق صرافی، باید در آن‌ها ثبت نام کنید و اتریوم خود را به کیف پول آن‌ها منتقل کنید. هنگام اعتماد به واسطه‌ها خطرات امنیتی نیز وجود دارد. اما با کمک این استخرها یا صرافی‌ها شما می‌توانید بدون داشتن ۳۲ عدد توکن اتریوم در استاکینگ شرکت کنید. پاداش اعتبارسنج، تحت تأثیر تعداد کل اتریوم واریز شده برای قفل شدن قرار می‌گیرد. آسانترین گزینه برای استاکینگ، انتقال ETH به یک صرافی ارزهای رمزنگاری شده است که جوایز زیادی را برای استاکینگ ارائه می‌دهد. بیشتر صرافی‌ها هنوز محصولات مشترکی را برای استاکینگ راه اندازی نکرده‌اند، اما برخی از آن‌ها قبلاً برنامه‌هایی را برای ارائه چنین راه حل‌هایی در آینده اعلام کرده‌اند. احتمالا بعد از راه اندازی و آزمایش Beacon Chain اوضاع استاکینگ در صرافی‌ها تغییر خواهد کرد. البته هنوز مشخص نیست که صرافی‌ها با دوره قفل نامحدود چگونه برخورد می‌کنند. صرافی‌ها ممکن است محصولاتی با درآمد ثابت را ارائه دهند که در آن سکه‌ها برای یک دوره از پیش تعیین شده بدون امکان برداشت، قفل شوند. کیف پول‌های متولی احتمالاً راه حل‌هایی با دوره انسداد طولانی‌تر برای دارایی‌ها ارائه می‌دهند. ساختارهای کمیسیون ارز، اغلب شفاف نیستند، بنابراین مشخص نیست که در چه بازه‌های زمانی صرافی‌ها پاداش ارائه می‌دهند. حداکثر بازده سالانه استاکینگ به این صورت، می‌تواند از ۲ تا ۲۰ درصد باشد. با توجه به قیمت بالای حداقل سرمایه گذاری (۳۲ توکن اتریوم که به صورت تقریبی معادل ۱ میلیارد تومان است)، طراحان اتریوم ۲.۰ لیستی از این سرویس‌ها را منتشر کرده‌اند اما تأکید می‌کنند که هیچ کدام از این سرویس‌ها از تأییدیه خود طراحان اتریوم ۲.۰ عبور نکرده‌اند، در نتیجه انتظار می‌رود که کاربران باید به طور مستقل خطرات هر سرویس را ارزیابی کنند.

نتیجه گیری

کاربرانی که دانش فنی ندارند و می‌خواهند اتریوم را برای ذخیره سازی واریز کنند، می‌توانند از نادهای اعتبارسنج از پیش پیکربندی شده یا خدمات مختلف اعتبار سنج استفاده کنند، همانطور که در بالا توضیح داده شده است. برای سرمایه گذارانی که می‌خواهند سهام خود را داشته باشند اما سرمایه کافی ندارند، راه حل‌هایی ایجاد شده است که نگرانی‌های مربوط به نگهداری طولانی مدت اتریوم را از بین می‌برد. با وجود تعداد کمی از خدمات ارائه دهنده اشتراکی مشترک ETH، شما همچنان می‌توانید از خدمات استخرها نقدینگی و صرافی‌های رمزارزها استفاده کنید. هنگام انتخاب یک اپراتور سرویس سهام، لازم است که خدمات پیشنهادی، هزینه کمیسیون خدمات، میزان نقدینگی کلی، و اطمینان قراردادهای هوشمند را دقیقاً مطالعه کنید و خطرات مربوط به از دست دادن کنترل کامل یا جزئی کلید‌های رمزارز خود را در نظر بگیرید. بیشتر بدانید.