درک بهتر سطوح حمایتی و مقاومتی

همانطور که درک صحیح از سطوح حمایتی و مقاومتی می تواند یک معامله سودمند را رقم بزند عدم درک درست آن نیز ممکن است منجر به شکست در معاملات شود.

برای خیلی ها معاملات ارزهای دیجیتال فرآیندی پیچیده و راز آلود است. در واقعیت اما خرید و فروش باید عملی ساده و شفاف باشد. یکی از عواملی که می تواند به ساده تر شدن معاملات کمک کند درک بهتر سطوح حمایتی و مقاومتی است.

سطح حمایتی چیست؟

سطح حمایتی زمانی تشکیل می شود که تقاضا از سوی خریداران ذخایر فروشندگان را تحلیل می برد. این حالت مانع پایین تر رفتن قیمت ها می شود. در این شرایط گاوها به خرید هرچه بیشتر تمایل دارند چرا که می دانند قیمت ها پایین تر نخواهند آمد.

از سوی دیگر خرس ها فروش را متوقف می کنند. زیرا معتقد هستند که بازار به اندازه کافی افت کرده است. همچنین ممکن است حرکتی بازگشتی در راه باشد. با کنار هم قرار گرفتن این دو موقعیت سطح حمایتی رخ می دهد.

نمودار بالا نمونه خوبی برای نمایش سطح حمایتی قدرتمند است. هر بار قیمت ایاس (EOS) تا ۲.۳۳ دلار افت می کند، خریداران اضافه تر و فروش کاهش می یابد. بدین ترتیب تقاضا بر عرضه غلبه کرده و قیمت ها بر می گردد.

خطوط حمایتی همیشه افقی نیستند هرچند حالت افقی شرایط قابل پیش بینی تری را نشان می دهد. در شرایط صعودی بازار خط صعود به عنوان سطح حمایتی عمل می کند.

تصویر بالا بازار گاوی لیت کوین (LTC) را در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید در چندین نقطه قیمت از خط روند صعودی پایین تر نیامده است. هر بار که قیمت به این مرز نزدیک شده گاوها دست به خرید زده اند. چرا که باور داشتند قیمت جفت ارز لیت کوین دلار به بهترین میزان برای خرید رسیده است.

از سوی دیگر خرس ها فروش را متوقف کردند. بدینوسیله از فروش بیش از اندازه جلوگیری می کنند. وقوع این دو حالت با هم باعث توقف روند اصلاحی و شروع دوباره افزایش قیمت هاست.

سطح مقاومتی چیست؟

حالت مقاومتی درست عکس شرایط حمایتی است. مقاومت در شرایطی ایجاد می شود که عرضه بر تقاضا غلبه کرده است.

سطوح حمایتی و مقاومتی لزوما یک خط نیستند. همانطور که در نمودار مشاهده می کنید محدوده ۱۰۵۰۰ دلار تا ۱۱۰۰۰ دلار به عنوان بازه مقاومتی عمل کرده است. هر بار قیمت به این مرز نزدیک شده کسانی که هنگام پایین بودن قیمت ها خرید کرده بودند سرمایه شان را نقد می کنند. از سوی دیگر خرس ها نیز به امید پایین آمدن قیمت ها شروع به فروش ارزهایشان می کنند. بر طبق نمودار از آگوست ۲۰۱۹ تا جولای ۲۰۲۰ این جفت ارز ۵ بار از خط مقاومت پایین تر آمده است.

مانند سطوح حمایتی، سطوح مقاومتی نیز لزوما افقی نیستند. در نمودار پایین می توانید شکل مورب سطح مقاومتی را نیز مشاهده کنید.

در طول سقوط بازار سال ۲۰۱۸ از ماه می تا ژوئن، اتر (ETH) از خط نزولی نمودار بالاتر نرفت. معامله گرانی که احتمال سقوط قیمت ها را می دادند اقدام به فروش ارز هایشان کرده بودند.

متقابلا گاوها نیز موقعیت خود را در بازار معکوس کردند. بنابراین خط مقاومتی مانند یک سد از صعود بیشتر قیمت ها جلوگیری کرد.

تشخیص سطوح حمایتی و مقاومتی در دوران جمود بازار

زمانی که مانند نمودار بالا سطوح حمایتی و مقاومتی بطور مشخصی تعریف شده اند توجه به آنها برای معامله

گران بسیار راه گشاست. آنها می توانند در نزدیکی خط حمایت دست به خرید زده، تا صعود قیمت تا مرز مقاومت صبر کرده و سپس اقدام به فروش کنند.

معامله در سطح حمایتی

وقتی خط صعودی نمودار به بیش از سه بار به عنوان سطح حمایتی عمل کند می توان ادامه این روند را محتمل دانست.

بنابراین با بالا رفتن قیمت از سطح حمایتی می توان دست به خرید زد. پایین آمدن آن را نیز می توان نقطه توقف در نظر گرفت.

هر چند در حین روند صعودی، پایین آمدن نمودار از سطح حمایتی لزوما نشانه معکوس شدن روند نیست. بسیاری مواقع قیمت ها قبل از اوج گرفتن دوباره یک دوره استراحت کوتاه را تجربه می کنند.

در نمودار بالا می بینیم جفت ارز اتر دلار در چندین موقعیت خط صعود را سطح حمایتی قرار داده است. اما وقتی قیمت از سطح حمایتی پایین آمد روند نزولی آغاز نشد. قیمت ها چند روزی در بازه ای باقی مانده و سپس سیر صعودی را از سر گرفته اند.

تبدیل مقاومت به حمایت

هنگامی که قیمت ها سطح مقاومتی را می شکنند گاوها تلاش خواهند کرد که مقاومت را به حمایت تبدیل کنند. در این صورت روند صعودی جدیدی آغاز خواهد شد. اگر چنین اتفاقی چند بار تکرار شود می تواند موقعیت بسیار خوبی برای خرید باشد.

بیت کوین از آگوست ۲۰۱۸ تا جولای ۲۰۱۹ در بازه ۱۰۵۰۰ تا ۱۱۰۰۰ دلار باقی مانده بود. پس از عبور قیمت از محدوده مقاومت دوباره ارزش آن به زیر ۱۰۵۰۰ دلار رسید. اما گاوها به فروش گسترده ای دست زدند و سطح مقاومت را به حمایت تبدیل کردند. به این ترتیب موقعیت مناسبی برای خرید ایجاد شد. چرا که روند صعود قیمت ها دوباره به جریان افتاده بود.

بنابراین در اینجا شاهد تبدیل سطوح حمایتی و مقاومتی به یکدیگر هستیم.

تبدیل حمایت به مقاومت

نمودار بالا تغییرات پولکادات (DOT) را از ۱۴ تا ۱۸ می سال جاری نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید محدوده ۲۸.۹۰ دلار تا ۲۶.۵۰ دلار به عنوان بازه حمایتی ظاهر شده است. با این حال خرس ها توانستند قیمت را از حد حمایتی پایین تر بکشانند. بنابراین این بازه به بازه مقاومتی تبدیل شد. بازار از آن به بعد اجازه نداد قیمت ها افزایش پیدا کنند. این شرایط نمونه خوبی از تبدیل سطوح حمایتی و مقاومتی به یکدیگر را به نمایش می گذارد.

در آخر

برای تحلیل هر رمزارز معامله گران باید درک صحیحی از سطوح حمایتی و مقاومتی داشته باشند.

هنگامی که روند بار صعودی است معامله گران باید در سطح حمایتی دست به خرید بزنند. در حالت نزولی بازار باید به سطح مقاومتی توجه ویژه ای داشته باشند.

هرچند این حدود تعیین کننده اصلی تصمیم گیری های شما نیستند. معامله گران حرفه ای تمامی حرکات بازار را زیر نظر گرفته و قیمت ها را به دقت مورد مطالعه قرار می دهند. آنها بدینوسیله می توانند از خطرات احتمالی اجتناب کرده و درصد موفقیتشان را بالاتر ببرند.

شما چه مواقعی را برای خرید و فروش بیت کوین مناسب می دانید؟

آیا در ماه های آینده قیمت بیت کوین سطوح حمایتی و مقاومتی جدیدی را تجربه خواهد کرد؟

در رمزارز مارکت با اصطلاحات دنیای خرید و فروش رمزارز آشنا شوید.

https://cointelegraph.com/news/4-ways-investors-use-support-and-resistance-levels-to-make-better-trades

Comments (0)
Add Comment