عیب فنی بازار معاملاتی و تقاضای بازگرداندن بیت کوین

عیب فنی بازار معاملاتی PDAX رویداد قیمت بیت کوین را به صورت موقت به شدت کاهش پیدا کرد. به دنبال این عیب فنی قیمت بیت کوین ۸۸ درصد کاهش پیدا کرد و معاملات در بازار به حالت تعلیق درآمده است.

 این بازار روز گذشته با برگزاری یک کنفرانس خبری به علت روی دادن این اتفاق را شرح داد.

این بازار یکی از بزرگترین بازارهای رمز ارز در جنوب غربی آسیاست. به نظر می رسد که کاهش قیمت بیت کوین به دنبال وقوع یک ایراد فنی در بازار روی داده است. قیمت بیت کوین به دنبال بروز ایراد فنی به ۶۱۰۰ دلار در بازار رسید.

تعداد نامشخصی از مشتریان این بازار فیلیپینی موفق شدند که در این بازه هزاران عدد بیت کوین را خریداری کند. با توجه به تخفیف فوق العاده ای که پس از روی دادن ایراد فنی در بازار اعمال شده بود خریداران بسیاری از فرصت استفاده کردند. این خرید به موقع آنها را برای حداقل چند ساعت به میلیاردر های محلی تبدیل کرد.

 خرید بیت کوین با تحفیف در پی عیب فنی بازار معاملاتی

تعدادی از مشتریان این بازار بیت کوین هایی را که خریداری کرده بودند از بازار خارج کردند. اگرچه بازار برای خروج بیت کوین از حساب های شخصی محدودیت هایی را در نظر گرفته است و هر فرد می تواند در هر ۲۴ ساعت یک بیت کوین را از حساب برداشت کند. بنا بر گزارش ها این بازار آسیایی از مشتریان خود درخواست کرده است که بیت کوین هایی که در طول مدت وقوع ایراد فنی از بازار خریداری شده اند را به بازار بازگرداند. این بازار با انتشار خبر مشتریانی که از ارائه بیت کوین ها خودداری کنند را به پیگرد قانونی تهدید کرد.

بروز ایراد فنی در بازار منجر به بسته شدن بازار به مدت ۳۶ ساعت شد. بسیاری از مشتریان نیز اعلام کردند که در طول این مدت به حساب خود در بازار دسترسی نداشتند. برخی از آنها اعلام کردند که برای ۷ روز متوالی قادر به وارد شدن به حساب خود نبودند. سرمایه گذاران برای باورند که این بازار در حال سرپوش گذاشتن روی یک ایراد بزرگ است. عده ای از سرمایه گذاران اعلام کردند که بازار تراکنش هایی که انجام شده است را معکوس کرده است. به نظر می رسد بسیاری بر این باورند که بازار به کاربران خود دروغ گفته است چرا که همچنان امکان دسترسی به حساب کاربری وجود ندارد.

خرید بیت کوین به دبنال عیب فنی بازار معاملاتی

یکی از کاربرانی که موفق شده بود در زمان فنی تعداد بیت کوین خریداری کند از دیگر کاربران کمک می خواهد. او با انتشار سوالی در سایت Reddit از دیگر کاربران نظر آنها را درباره قوانین موجود در زمینه بازگرداندن بیت کوین شده است. کاربران بسیاری به این سوال پاسخ دادند. 

 این کاربر سوال خود را این گونه مطرح کرده است که پیش از آن که بازار دسترسی به حساب کاربری من را مسدود کند موفق شدن بیت کوین هایی که خریداری کرده بودم را به والتی خارج از بازار انتقال دهم. پس از گذشت ۲۴ ساعت بازار درخواستی را در قالب نامه و پیامک برای من ارسال کرد. در این پیام ها از من خواسته شده بود که بیت کوین هایی که خریداری کردم را به بازار بازگردانم. این در حالیست که من برای خرید این بیت کوین ها هیچ قانونی را زیر پا گذاشته و مرتکب جرمی نشده اند. آیا آنها می توانند با پیگرد قانونی این بیت کوین ها را پس بگیرند؟

 اظهارات مدیر این بازار

مدیر بازار PDAX در تاریخ ۲۳ فوریه با برگزاری یک کنفرانس خبری جزئیات ماجرا را شرح داد. محدودیت هایی که برای انجام معاملات در بازار اعمال شده بود منجر به بروز ایراد فنی شد. به موجب این ایراد قیمت بیت کوین به شکل فاجعه آمیزی کاهش پیدا کرد. مدیر این بازار در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که طبیعی است که کاربرانی که در این بازه بیت کوین خریداری کردند احساس خوشایندی نداشته باشند. اما متاسفانه بیشتر آنهایی که در این بازه به فروش رسیده اند جزو داراییهای بازار به حساب نمی رفتند. بنابراین در واقع هیچ دیدگاهی برای خرید یا فروش در بازار وجود نداشت.

مدیر این بازار در ادامه به این نکته اشاره کرد که از تاریخ ۲۳ فوریه تنها ۰.۲ درصد از مشتریان به حساب کاربری خود دسترسی ندارند. این بازار که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است مجوز فعالیت در زمینه رمز ارز را از بانک مرکزی فیلیپین دریافت کرده است. نکته قابل توجه در مورد وقوع این ایراد فنی زمان وقوع آن است. در حالی که بازار در تاریخ ۱۶ فوریه به دلیل وقوع ایراد فنی تعطیل شده بود قیمت بیت کوین ۵۰ هزار دلار افزایش پیدا کرد.

این بازار فیلیپینی در مواجهه با میزان تقاضا از سوی کاربران تنها نیست. بازارهای دیگری مانند کوین بیس و بایننس در سال جاری با مشکلات مشابهی روبرو بوده اند. 

 در آخر

سرمایه گذاری در بازار پر نوسان بیت کوین نیازمند اقدامات متفاوتی است. بسیاری از کاربران برای نگهداری از دارایی های خود به بازارهای معتبر در سراسر جهان اعتماد می کنند. اما مسئله اینجاست که تا زمانی که دارایی در ارتباط با اینترنت قرار داشته باشد در معرض خطر است. 

 به همین دلیل نگهداری بیت کوین و دیگر رمز ارزها در کیف پول های سرد یا کیف پول هایی که به اینترنت اتصال ندارند بهترین راه برای نگهداری از این دارایی است. 

 چرا که بازارها همواره در معرض خطر حملات سایبری و ایرادهای فنی هستند. در این صورت دارایی شما به خطر می افتد. پیش از سرمایه گذاری در بازار بیت کوین و دیگر رمز ارزها کیف پول مناسبی را برای نگهداری از دارایی خود انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید دارایی های خود را در یک کیف پول سخت افزاری و به دور از بازارهای جهانی نگهداری کنید. پس از انتخاب کیف پول مناسب برای خرید رمز ارز به رمز ارز مارکت مراجعه کنید. 

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/exchange-demands-users-return-bitcoin-bought-for-6k-during-tech-glitch