بالاترین هک در زمینه ارزهای دیجیتال؛ همه آنچه باید بدانید

محتوا نمایش

هک در زمینه ارزهای دیجیتال و اطلاعات مربوط به آن را قصد داریم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم. در سال ۲۰۲۰، دنیای اقتصاد نیز دچار تغییرات گسترده و گوناگونی شد. بعد از اتفاقاتی که به دلیل پاندمی کرونا به وجود آمد، تغییرات و تاثیرات متعددی در زمینه ارزهای دیجیتال رخ داد. جدا از این موارد، بازارهای بین المللی متعددی دچار بحران و یا حتی فروپاشی شدند. یکی از مواردی که تاثیر بسیار زیادی در حیطه اقتصادی گذاشت، کاهش رفت و آمد و افزایش انجام تراکنش‌ها به صورت مجازی و بدون حضور فیزیکی بود. موضوعی که به وسیله ارزهای دیجیتال پیش از حضور کرونا نیز وجود داشت. البته باید به این موضوع اشاره کرد که ارزهای دیجیتال دور از توجه هکرها قرار نگرفتند.

کاربران بسیار زیادی در دوران کرونا اقدام به حضور و سرمایه گذاری در این شاخه کردند. همین عامل باعث شد تا تعداد حملات سایبری در این زمینه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده و بسیاری از افراد تحت تاثیر این حملات قرار گرفتند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تا اطلاعات کلی درباره آخرین و بهترین هک‌هایی که در حیطه ارزهای دیجیتال رخ داده است را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید. سایر مقالات رمز ارز مارکت را از دست ندهید.

هک در زمینه ارزهای دیجیتال؛ چند نمونه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از سال ۲۰۱۲ میلادی تا ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ صنعت بلاک چین بیش از ۱۳.۶ میلیارد دلار سرمایه در این زمینه از دست داده است. در این زمینه، پروژه DeFi به میزان بسیار زیادی مورد توجه و حملات هکرها قرار گرفته است. بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که از طریق افراد فعال در حیطه ارزهای دیجیتال منتشر شده است، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از تاریخ نوامبر ۲۰۲۰ از پروتکل‌های DeFi مورد سرقت قرار گرفته است. در ادامه بیش‌تر نسبت به هک در زمینه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ و موارد شاخص آن برای شما صحبت خواهیم کرد.

بزرگ‌ترین هک که در امسال رخ داد را می‌توان به ارز دیجیتال Kucoin نسبت داد.

بیشترین هک در زمینه ارزهای دیجیتال امسال از آن پروتکل و سیستم‌های ارزهای دیجیتال بود که به سیستم و ساختار مالی این پروتکل‌ها به میزان قابل توجهی آسیب زد.

جدا از سرقت داده‌های مالی نظیر پلتفرم و پروتکل‌ها، هکرها در زمینه سرقت اطلاعات و داده‌های کاربران فعالیت کردند.

Kucoin- یکی از بزرگترین‌های هک در زمینه ارزهای دیجیتال با ارزش ۲۸۰ میلیون دلار

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که ارز دیجیتال کوکوین مورد حمله سایبری قرار گرفت. این مشخصه یکی از بزرگ‌ترین هک در زمینه ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. در وهله اول، میزان آسیب از این حمله سایبری حدود ۱۵۰ میلیون دلار برآورد شد اما بعد از بررسی‌هایی که صورت گرفت، آسیبی بیش از ۲۸۰ میلیون دلار این حملات به سیستم کلی ارز دیجیتال Kucoin وارد کرد. در ماه نوامبر بود که این رمز ارز اکثر سرمایه‌های به سرقت رفته را به کاربران خود بازگرداند و  سپرده و برداشتی‌ها را موازنه کرد.

هک Dforce با میزان خسارت ۲۵ میلیون دلاری

در ماه آپریل سال ۲۰۲۰ میلادی بود که پروتکل dForce DeFi هک شد. در زمانی که این عمل صورت گرفت، بیش از ۲۵ میلیون دلار مورد سرقت قرار گرفت. هکر از آسیب پذیر بودن توکن این رمز ارز استفاده کرده و اقدام به هک کردن اطلاعات و داده‌های مالی افراد کرد. توکن مورد نظر ERC-777 و پلتفرم قرارداد هوشمند، مسیول به روز رسانی آن Lendf.me بود. این به روز رسانی به منظور ایجاد بالانس، افزایش امنیت پروتکل و امنیت ارز دیجیتال بود. جدا از آسیب‌هایی که به سیستم و بدنه این ارز دیجیتال وارد شد، تمامی توکن‌ها نیز  از Lendf.me به سرقت رفت.

با وجود این، هکر یک اشتباه فاحش انجام داد. تبدیل کردن توکن‌های به سرقت رفته بدون استفاده از فایل‌های سیستم IPFS در صرافی ارزهای دیجیتال از عواملی است که باعث شد هکر تمامی داده‌های به سرقت رفته ر ا به دادگستری کشور سنگاپور بازگرداند.

Harvest Finance، میزان ثروت و اطلاعات به سرقت رفته حدود ۲۰ میلیون دلار

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که یک هکر از پلتفرم Harvest Finance حدود ۲۰ میلیون دلار سرقت انجام داد. این اقدام یکی از اقدامات بزرگ در زمینه هک ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. حدود ۷ دقیقه طول کشید تا هکر داده‌های مالی این پلتفرم را به سرقت برساند. توسعه دهندگان این پروژه به شخص یا اشخاصی که بتوانند این داده‌ها را بازگردانند، مبلغ یک میلیون دلار پاداش اعطا خواهد کرد. طراحان و فعالان این پلتفرم بر این باورند که هکر از یک خطای و به عنوان یک اشتباه مهندسی به سیستم کلی پلتفرم Harvest Finance آسیب وارد کرده است.

پروژه End Of Pickle Finance؛ خسارت حدودی ۲۰ میلیون دلاری به سرمایه مالی و داده‌های شخصی

پروژه End of Pickles Finance یکی دیگر از پروژه و سیستم‌های وابسته به پروتکل DeFi از دیگر مشخصه‌هایی است که به عنوان یکی از آسیب‌های ناشی از هک در زمینه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. میزان آسیب به این سیستم را می‌توان حدود ۱۹.۸ میلیون دلار برآورد کرد که به نوبه خود رقم هنگفتی به حساب می‌آید.

پروژه Eminence: یکی دیگر از پروژه‌های Andre Cronje در spotlight با میزان آسیب ۱۵ میلیون دلاری

در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی هکر حدود ۱۵ میلیون دلار از پروژه ناتمام وابسته به DeFi یعنی Eminence سرقت انجام داد. این پروژه که تحت نظر Eminence نیز بود توسط «آندره کرونج» ایجاد و انتشار یافت. وی به عنوان یکی از چهره‌های فعال در زمینه ایجاد توسعه در بخش اقتصادی و مالی ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. در نهایت فرد هکر تنها حدود ۸ میلیون دلار از سرمایه به سرقت رفته را بازگرداند.

حملات سریالی به BZX؛ میزان آسیب ۱۱.۶ میلیون دلار

این پلتفرم یکی دیگر از نمونه‌های حملات سایبری یا همان هک در زمینه ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. پلتفرم BZX به وسیله هکرهای متعددی و در زمان‌های مختلفی در سال مورد حمله قرار گرفت. در ماه فورریه سال ۲۰۲۰ میلادی بود که هکرها حدود ۱.۱۹۳ اتریوم را به سرقت بردند. حدود چند روز بعد این پلتفرم مجددا هک گردید و حدود ۲۳۸۸ اتریوم دیگر به سرقت رفت. از دیگر حمله‌هایی که به واسطه آن پروژه BZX آسیب بسیار زیادی را متحمل شد، می‌توان به ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ اشاره کرد که حدود آسیب وارد شده به بدنه این پلتفرم بیش از ۱۱.۶ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

ارز دیجیتال Exmo حدود ۶ درصد از سرمایه خود (حدود ۱۰.۵ میلیون دلار) را از دست داد.

در اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی گروهی از هکرها وارد صرافی ارز دجیتال Exmo شدند. در ابتدا حدود ۵ درصد از حجم کل سرمایه و دارایی کلی این رمز ارز به سرقت رفت اما بعدا مشخص شد که میزان سرقت ۶ درصد تخمین زده می‌شود. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، به نظر می‌رسد میزان آسیب حدود ۱۰.۵ میلیون دلار محاسبه شده است.

هکرها توکن NXM را از توسعه دهنده آن یعنی Hugh Karp را هک کردند.

یکی دیگر از حملات مربوط به هک در زمینه ارزهای دیجیتال مربوط به سرقت اطلاعات درباره توکن NXM به ارزش ۸ میلیون دلار بود. در ماه دسامبر حدود ۸ میلیون دلار از توکن‌های NXM از کیف پول شخصی توسعه دهنده این رمز ارز یعنی «هاهگ کارپ» توسط  گروهی از هکرها به سرقت برده شد. توسعه دهنده این ارز دیجیتال حدود ۳۰۰ هزار دلار جایزه برای بازگرداندن داده‌های مالی کیف پول خود برای افراد قرار داد. هکر نیز از آن طرف گفته توکن‌ها را به محض افزایش قیمت می‌فروشد و یا ۴۵۰۰ اتریوم «هاهگ کارپ» دریافت کرده و آن‌ها را به وی باز می‌گرداند.

پنجشنبه‌ای سیاه برای MakerDAO با آسیب ۸ میلیون دلاری خود

برخلاف پیش زمینه‌ای که از ماه مارس سال ۲۰۲۰ در از بین رفتن بازار ارزهای دیجیتال وجود داشت، هکرها حدود ۸ میلیون دلار از پروتکل DeFi را تحت MakerDAO به سرقت بردند و یکی از بهترین سرقت‌ها یا همان هک در زمینه ارزهای دیجیتال را به وجود آوردند. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل مشکل به وجود آمده اقدام به پیگیری‌های قضایی بر علیه سازندگان این پروتکل و سایر سازمان‌های وابسته به آن کنند. در حال حاضر دارندگان توکن MKO اقدامی مبنی بر بازگرداندن و یا جبران خسارت سرمایه گذاران انجام نداده است.

حمله به Dollar Stablon Origin با ارزش ۷ میلیون دلار

در شب ۱۷ام نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی بود که یک هکر وارد سیستم شبکه Origin Dollar Stable Coin شد و بیش از ۷ میلون دلار از آن را برداشت کرد. برای برداشت و انتقال داده‌های مالی، هکر از  Tornado Cash و سکه‌های renbtc استفاده کرد. از دسامبر سال ۲۰۲۰ نیز این سیستم اقدام به جبران سرمایه‌های از دست رفته کاربران خود کرد.

هک Value DeFi، یکی دیگر از نمونه‌های هک در زمینه ارزهای دیجیتال

به دلیل حمله به سیستم و دارایی استیبل کوین‌های مختلف، یک هکر به صورت ناشناس حدود ۶ میلیون دلار از دارایی DAI و USDC از استیبل کوین‌ها را از پروژه DeFi به سرقت برد. توسعه دهندگان این سیستم مالی به هکر پیشنهاد بازگرداندن سرمایه به سرقت رفته به ازای دریافت ۱ میلیون دلار را دادند. هکر این درخواست را رد کرده و در نهایت ۵۰.۰۰۰ DAI را به حساب یک پرستار بازگرداند. پرستاری که مدعی بود تمامی سرمایه او با به هک شدن این پروژه از بین رفته است. سایر پروژه‌های مختلف و تحت نظر DeFi این قبیل مشکلات را در سال جاری تجربه کردند. با این وجود که این احتمال وجود دارد تا هکرها همچنان اقدام به سرقت بردن اطلاعات کاربران را داشته باشند.

Eterbase هک شده یکی دیگر از آسیب‌های هک در زمینه ارزهای دیجیتال

در اوایل ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ میلادی هکرها وارد سیستم صرافی ارز دیجیتال اسلواک Eterbase شدند. حدود ۵.۳ میلیون دلار از سرمایه افراد در قالب ارزهای دیجیتال مختلفی از جمله بیت کوین، اتریوم، ریپل، تزوس و الگوراند به سرقت رفت. این مقیاس و اعداد تا حدود بسیار زیادی به بایننس، Houbi و HitBTC انتقال داده شدند.

کیف پول‌های بیت کوین تحت خطر هستند- حمله به کاشا و سرقت حدودا ۳.۱ میلیون دلار

یکی از کیف پول‌های بیت کوین که اپراتور صرافی ارزهای دیجیتال کاشا نیز  است، در ماه جولای سال ۲۰۲۰ هک شد و حدود ۳۳۶ بیت کوین از این طریق به سرقت رفت. در زمان سرقت، میزان آسیب ناشی از این مشخصه حدود ۳.۱ میلیون دلار تخمین زده شد که در ماه دسامبر این عدد به ۷.۵ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

در ماه فورویه سال ۲۰۲۰ صرافی ارزهای دیجیتال آلتسیت نیز هک شد. با این که میزان سرقت داده‌های مالی در این صرافی کم بود (حدود ۲۸۵ هزار دلار) اما این صرافی بسته شد.

در تابستان، بالانسر پروژه DeFi و Opyn هک شدند. هکرها همچنین علاقه بسیار زیادی به حمله به پلتفرم‌های تحت حمایت GoDaddy دارند. آن‌ها همچنین حدود ۱۴۰۰ بیت کوین را به سرقت بردند. دارنده این سرمایه از کیف پول نسخه قدیمی اتریوم استفاده می‌کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از رسانه‌های مختلف حدود ۲۰۰۰ حساب کاربردی پلتفرم رابین هود نیز هک و مورد سرقت قرار گرفت.

هکرها علاقه بسیار زیادی به ترید اطلاعات و داده‌های سرقت رفته دارند.

در اواخر سال بود که بالغ بر یک میلیون از اطلاعات لدجر بیت کوین به صورت عمومی در دسترس قرار داشت. آیا هکرها در سال ۲۰۲۱ نیز فعالیت گسترده‌ای خواهند داشت و به سیستم و پروتکل‌های مختلف در حیطه ارزهای دیجیتال آسیب می‌زنند؟ بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال معتقدند این اتفاق خواهد افتاد. البته این موضوع را نباید فراموش کرد حیطه ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های پیشرو در این شاخه دست روی دست نگذاشته و بنیان امنیتی خود را تقویت خواهند کرد. در آینده شرکت و سیستم‌هایی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند به میزان بسیار زیادی در زمینه افزایش امنیت و کارایی سیستم‌های خود قوی‌تر عمل کنند. بیشتر بخوانید.

جمع بندی

هک در زمینه ارزهای دیجیتال و اطلاعات مربوط به این مشخصه از مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. سیستم ارزهای دیجیتال پیچیدگی و پراکندگی خاص خود را دارند. هکرها نیز از نقاط ضعف نهایت استفاده رو کرده و از این طریق سود بسیار زیادی را دریافت کرده و ضرر قابل توجهی را نیز به کاربران این حیطه وارد می‌کنند. نظر شما چیست؟ آیا این حیطه می‌تواند رشد قابل توجهی در جهت مبارزه با هک و جلوگیری از به سرقت بردن اطلاعات کاربران و سیستم‌های سرمایه گذاری داشته باشد؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید. با ما همراه باشید.