کاهش ۹۵ درصدی کارمزد معاملاتی بیت کوین و اتریوم

کاهش فعالیت های شبکه باعث کاهش کارمزد معاملاتی بیت کوین و اتریوم می شود. این دو رمز ارز، در حال حاضر از بالاترین قیمت خود بسیار فاصله گرفته اند.

کاهش کارمزد معاملاتی بیت کوین و اتریوم

هزینه استفاده از بلاکچین های بیت کوین و اتریوم در افت شدیدی است. این کاهش ۹۳ -۹۵ درصدی کارمزد بیت کوین و اتریوم در چند ماه اخیر کاملا مشهود است.

ماینر هایی که معامله ها را طبق الگوریتم اثبات کار بلاکچین (proof-of-work) انجام می دهند، کارمزد دریافت می کنند. مقدار کارمزدها به مقدار معامله ها در بایت و تعداد معامله های یک کوین در گذشته، بستگی دارد. این کار نیازمند این است که هر مرتبه که یک کوین حرکت می کند، بررسی شود. ذخایر و تقاضای فضای خالی نیز میزان کارمزد معاملاتی را تعیین می کند. این امر به این علت است که بلاکچین ظرفیت محدودی دارد.

بیت کوین و اتریوم نیز شاهد افزایش شدید هزینه های معاملاتی خود، در بالاترین قیمت، در می و آوریل ۲۰۲۱ بودند. البته این افزایش هزینه ها با افزایش ارزش گذاری و اوج قیمت این کوین ها همراه بود.

افزایش کارمزد معاملاتی در مسیر نزولی

کارمزد معاملاتی بیت کوین در ۲۴ آوریل به ۶۲.۷۷ دلار رسید. این رقم از دسامبر ،۲۰۱۷ از ۵۵ دلار بالاتر نرفته بود. البته این کارمزدها به مدت سه سال ثبات قیمت خود را در ۵۵ دلار حفظ کرده بودند. در روز یکشنبه، کارمزدها به پایین ترین حد خود، یعنی قیمت ۴.۳۸ دلار سقوط کرد. این امر باعث کاهش ۹۳ درصدی شد و کارمزد بیت کوین را به سطح پایینی کشاند. این سطح تنها در دسامبر ۲۰۲۰، قبل از افزایش قیمت بازار در سال ۲۰۲۱، دیده شده بود.

همین الگو کلی در اتریوم (Ethereum ) نیز مشاهده شد. در ۱۲ می، میانگین کارمزد معاملاتی اتریوم تا ۶۹.۹۲ افزایش پیدا کرد. این یکی دیگر از بالاترین قیمت ها برای اتریوم بود. بدون شک یکی از علت های این افزایش قیمت، هجمه فعالیت هایی است که با راه اندازی دارایی غیر متمرکز و معاملات صرافی یونی سواب (Uniswap) همراه بود. این صرافی، زمانی، یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان منابع اتریوم بود.

افت تعداد معاملات بیت کوین و اتریوم

میانگین کارمزد اتریوم در روز یکشنبه، در پایین ترین حد خود، یعنی ۳.۴۴ دلار بود. این کاهش ۹۵ درصدی قیمت، از روزهای اول ماه ژانویه ۲۰۲۱ تا به امروز دیده نشده است. کارمزدهای هر دو بلاکچین، با افزایش ناگهانی قیمت کوین ها، بالا می روند. علت دیگر این افزایش قیمت، برنامه جدیدی است که مصرف شبکه را بالا می برد.

همانطور که قبلا توسط کوین تلگراف (Cointelegraph) گزاش شد، تعداد معاملات بیت کوین و اتریوم نیز در حال کاهش است. تعداد معاملات بیت کوین، بین ماه ژانویه و ژوئن، از حدود ۴۰۰ هزار به ۱۷۶ هزار رسید. به همین ترتیب، معاملات روزانه اتریوم نیز، بین ماه می و ژوئن، از ۱.۶ میلیون به ۱ میلیون رسید. این نشان دهنده کاهش ۳۷.۵ درصدی معاملات اتریوم است.

در آخر

همانطور که می دانید اگر شبکه کم تر فالیت کند، کارمزد معاملاتی اتریوم و بیت کوین نیز کاهش پیدا می کند. کارمزد بیت کوین و اتریوم در چند روز اخیر شاهد افت ۹۳-۹۵ درصدی بود. کارمزد معاملاتی بیت کوین در آوریل ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود رسید. البته اخیرا این کارمزد کاهش شدیدی را تجربه می کند. همین کاش کارمزد برای اتریوم نیز اتفاق افتاد. به همین علت تعدا معاملات روزانه بیت کوین و اتریوم بسیار افت پیدا کرد. شما این افت کارمزد بیت و کوین و اتریوم را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما آیا این افت کارمزد باعث کاهش بیشتر تعداد معاملات خواهد شد؟ آیا شما با وجود این اف در کارمزد، باز هم معامله ای انجام می دهید؟

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-and-ethereum-transaction-fees-sink-95-from-all-time-highs

Comments (0)
Add Comment