تتر و شیبا در ترکیه رقبای ارز دیجیتال بیت کوین می‌شوند

تتر و شیبا در ترکیه حالا به دو ارز از بزرگ‌ترین ارزهای رقیب بیت کوین تبدیل شده‌اند. این اتفاق نیز دقیقا در میانه سقوط لیر کشور ترکیه افتاده است.

تتر و شیبا در ترکیه

فعالیت تریدینگ لیر ترکیه با جفت‌هایی همچون شیبا اینو (Shiba Inu) و تتر (Tether) پنج برابر بیشتر از ارز دیجیتال بیت کوین به‌نظر می‌رسد. این نیز درست در میانه کاهش شدید لیر ترکیه در حال رخ دادن است.

طبق اطلاعات Coindesk، حجم معاملاتی بیت کوین و لیر در اواخر ماه نوامبر در صرافی بایننس (Binance) به ۹۱۸ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. این در حالی است که حجم معاملاتی جفت‌های شیبا/لیر و تتر/لیر به ترتیب ۵.۲۶ و ۵.۵۸ میلیارد دلار بوده است.

«استراهینجا ساویک» رئیس داده و تجزیه‌وتحلیل پلتفرم ارز دیجیتال FRNT Financial گفت: «داده‌ها نشان می‌دهند که لیر با بی‌ثباتی شدیدی مواجه شده است. اما با وجود این بی‌ثباتی، تریدرهای محلی همچنان به بازگشت‌های سرمایه استثنایی و جزئی که با کوین‌هایی همچون شیبا همراه بوده، علاقه‌مند هستند.»

لیر ترکیه ۹ سال متوالی در برابر دلار آمریکا ضعیف شده است. این ارز از آغاز امسال ۴۶.۵% افت کرده و به سومین ارزی تبدیل شده که شدیدا در برابر دلار سقوط کرده است. همین هم موجب شد که پای ارزهایی همچون تتر و شیبا در این کشور باز شود. حالا تنها پزو کوبا با -۹۵.۸% و دینار لیبی با -۷۰.۹% ارزهایی هستند که عملکرد بدتری از لیر دارند.

طبق اطلاعات سایت TradingEconomics، تورم در کشور ترکیه به بالاترین سطح سه ساله خود یعنی ۲۱.۳۱% رسید. در چنین شرایطی مردم ترکیه، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان اقدامی برای حفظ سرمایه بیشتر در نظر می‌گیرند. آن‌ها این ارزها را مانعی در برابر تورم شدید می‌دانند. اما همین عمل، فشار اضافه‌ای را به ارز محلی این کشور وارد می‌کند.

سقوط لیر ترکیه و افزایش ارزهای دیجیتال

«صبری آیگون» از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال که در استانبول مستقر است به Coindesk گفت: «اولویت شهروندان ترکیه، طلا و دلار است. آن‌ها همچنین ارزهای دیجیتال ارزانی همچون SHIB، VET و XRP را نیز خریداری می‌کنند چراکه بیت کوین گران است.

تریدرها در ترکیه به‌علاوه از تتر به‌عنوان راهی برای قرار گرفتن در معرض دلار استفاده می‌کنند. من به‌شخصه تتر (USDT) را نگه می‌دارم چراکه ارسال آن از طریق صرافی‌های مختلف، سریع و ارزان است. به‌علاوه این ارز را می‌توان بین اسپات و فیوچرز تریدینگ هم مبادله کرد.»

CoinGecko نیز در زمان نگارش این مقاله، درباره وجود تتر و شیبا در ترکیه می‌گوید که یک بیت کوین برابر با ۶۷۹,۹۰۴ لیر است. این در حالی بوده که تتر تنها ۱۴ لیر و یک شیبا اینو هم تقریبا ۰.۰۰۰۵ لیر قیمت دارد.

در ماه می به صرافی‌های ارز دیجیتال ترکیه دستور داده شد که معاملات کاربران که بیش از حد ۱۰,۰۰۰ لیر یعنی ۱,۲۰۰ دلار است را به هیئت جرائم مالی کشور اطلاع دهند. برای یادآوری باید این را هم عرض کنیم که بانک ترکیه، تمام ارزهای دیجیتال را به‌عنوان دارایی‌های غیرپولی شناخته و استفاده از آن‌ها را برای پرداخت، ممنوع کرده است.

۳d render bitcoins with trade market board

«مایکل سیلور» مدیرعامل شرکت میکرواستراتژی نیز به ترکیه پیشنهاد داده است که برای بهبود اوضاع اقتصادی خود، بیت کوین را بخرد و ارزهایی با پشتوانه بیت کوین را راه‌اندازی کند. وی همچنین این موضوع را مطرح کرده است که اگر ترکیه ارز دیجیتال بیت کوین به ارزش ۵ میلیارد دلار بخرد و آن را تا پنج سال ذخیره کند، همین امر نرخ معامله لیر ترکیه را به طرز چشمگیری تقویت می‌کند.

منبع: https://thecryptobasic.com/2021/12/10/tether-and-shiba-inu-are-becoming-bitcoin-competitors-in-turkey-amid-the-collapse-of-lira/