آغاز تحریم رمز ارز در ترکیه

فضای رمز در ترکیه این بار نیز شاهد تحریم دیگری از سوی دولت بوده است. فعالان جامعه رمزارز در این کشور نگران اعمال تحریم های بیشتر هستند.بر اساس تحریم رمز ارز در ترکیه به زودی هر گونه فعالیتی در ارتباط با بیت کوین در این کشور غیرقانونی خواهد بود. موضوع رمز ارز در این کشور به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است. این اتفاقات از زمانی آغاز شد که بانک مرکزی ترکیه انجام تراکنش ها با استفاده از رمز ارز را غیرقانونی اعلام کرد.

قوانین مربوطه از تاریخ ۳۰ آوریل به اجرا گذاشته خواهد شد. از این تاریخ استفاده از کیف پول های دیجیتال که از سوی صرافی های رمز ارز ارائه می شود نیز منع خواهد شد. 

 نظر مردم در این رابطه

خبرگزاری کوین تلگراف در ترکیه با اعضای جامعه بلاک چین و رمز ارز در این کشور به گفتگو نشسته است. احمد یوستا (Ahmet Usta) مدیر یکی از پلتفرم های بلاک چین در ترکیه درباره این قانون گذاری ها گفته است: این قانون گذاری ها به جای اینکه نحوه انجام کاری را به ما نشان دهند از عدم انجام آن سخن می گویند. 

اولین تحریم عدم استفاده از رمز ارز برای پرداخت هزینه خدمات و محصولات را مطرح کرد. در تحریم دوم شرکت های مالی که امکان معامله در زمینه رمز ارز را در اختیار کاربران می گذاشتند تحریم شدند. این شرکت ها مسئولیت نگه نگهداری و انتقال دارایی را برعهده داشتند.

 تاثیرات منفی و مثبت تحریم رمز ارز در ترکیه

تاثیرات منفی انتشار چنین اخباری به وجهه بین المللی ترکیه و اعتبار آن صدمه می زند. نکته مثبتی در خصوص اعمال این قوانین .جود دارد. و آن این که برای اولین بار تعریف مشخصی از دارایی دیجیتال در چهارچوب قانون تعیین شد. اکنون منظور از دارایی های دیجیتال دارایی های غیر قابل لمس و مجازی هستند که به وسیله دفترهای کار توزیع شده یا تکنولوژی های مشابه ایجاد می شوند. و شباهتی به پول ندارند.

اما حتی وجه مثبت این قانون گذاری ها دوام چندانی ندارد. چرا که در ادامه در مباحثی که در خصوص استفاده از دارایی های دیجیتال در معاملات بین المللی مطرح می شود با مشکلاتی روبرو خواهیم بود. چرا که رمز ارز نمی تواند وسیله ای برای پرداخت هزینه باشد.

با مقایسه تحریم بانک مرکزی ترکیه و قانون گذاری هایی که در روسیه در رابطه با رمز انجام شده است درمی یابیم که رمز ارز تنها به عنوان وسیله ای برای پرداخت تحریم شده است. 

دولت آنکارا می خواهد سرمایه گذاران پول بدون پشتوانه را از و به صرافی های دیجیتال انتقال دهند.و این کار تنها از طریق بانک ها صورت گیرد. به این ترتیب ت می تواند مانع از انجام تراکنش های ثبت نشده شود. و از فعالیت های غیرقانونی مانند اقدامات تروریستی جلوگیری کند.

رمز ارزها پول نیستند

به نظر می رسد دولت ترکیه با این کار به مردم هشدار داده است که رمز از پول نیست. بنابراین نمی توان از آنها برای پرداخت هزینه استفاده کرد. قانون گذاری های جدید بروز نوآوری در سیستم بانکداری را محدود کرده است. از سوی دیگر این تحریم ها مشکلاتی را برای توسعه شرکت ها و استارت آپ هایی که بر پایه رمز ارز ایجاد شده اند به وجود آورده است.

 شرکت هایی مانند Digiliarapay به شدت تحت تاثیر اعمال این تحریم ها قرار می گیرد. این شرکت با استفاده از تکنولوژی بلاک چین امکان خرید روزانه با استفاده از رمز ازرا فراهم می کرد. متاسفانه این شرکت از تاریخ ۳۰ آوریل باید فعالیت خود را متوقف کند. آن هم در شرایطی که شرکت های شناخته شده ای مانند مستر کارت، تسلا و پی پل رمز ارز را پذیرفته اند. باعث تاسف است که دیگر نمی توانیم از این خدمات در کشور استفاده کنیم.

مدیر این شرکت در ادامه در رابطه با تحریم رمزارز در ترکیه به این نکته اشاره کرد که از آنجایی که تمام تراکنش ها در شبکه بلاک چین ثبت میشود امکان فرار مالیاتی در این شرکت وجود ندارد. اطلاعات موجود در شرکت برای بررسی دقیق کاملاً در دسترس است. در تحریم های انجام شده به نیاز بازار توجهی نشده است. این قوانین تنها استفاده از رمز ارز در ترکیه را به تاخیر می اندازد.

 راهی برای ادامه بقا

با وجود اینکه این شرکت دیگر قادر به ارائه خدمات پرداخت کارمزد نخواهد بود، اما راه کارهای دیگری را برای ادامه بقا پیدا می کند. ما بر این باوریم که در آینده نه چندان دور این قانون گذاری ها برداشته خواهد شد. که دولت نمی خواهد از تکنولوژی بلاک چین بی بهره باشد.

از آنجایی که استفاده از پی پل در ترکیه از سال ۲۰۱۶ ممنوع شده است، بازار Papara برای انتقال پول به صرافی هایی مانند بایننس به کار گرفته می شود. در تنگ سال گذشته بیش از یک میلیون کاربر با استفاده از این بازار دارایی های خود را به صرافی های رمز انتقال داده اند. 

 اگر هدف دولت جلوگیری از شیطنت کاربران و ممانعت از دسترسی چنین کاربرانی به دارایی های دیجیتال بوده است باید بگوییم که تحریم راه درستی نبوده است. چراکه معیار ها و ابزارهایی که در بازار Papara برای فیلتر کردن پرداخت های رمز از به کار گرفته می شود به مراتب سختگیرانه تر ازمعیارهای بانک است. تا به امروز بیش از یک میلیون تراکنش در این بازار انجام شده است اما حتی یک مورد کلاهبرداری نیز دیده نمی شود.

 صرافی های رمز ارز به کار خود ادامه می دهند 

 کیف پول های دیجیتال تنها بخشی از معادله انتقال پول بدون پشتوانه به رمز ارز هستند. سوی دیگر معادله صرافی های رمز ارز هستند. مدیر صرافی ترکیه ای Paribu هنوز برای اتخاذ رویکرد خوشبینانه یا بدبینانه زود است. قانون گذاری های انجام شده بیشتر روی شرکت های تامین کننده خدمات پرداخت متمرکز شده است و نه دارایی های دیجیتال. به همین دلیل تغییر چندانی در صرافی های رمز ارز روی نخواهد داد.

تنها دلیل استفاده از کیف های دیجیتال برای انتقال پول بدون پشتوانه به صرافی ها عدم همکاری بانک ها و صرافی های ارز بوده است. کاربران با استفاده از خدمات کیف پول های دیجیتال دارایی خود را در تمام روزهای هفته و تمام ساعات شبانه روز به صرافی انتقال می دادند. آنها نیازی به انتظار نداشتند.

حجم تراکنش های انجام شده در Papara تنها یک درصد از کل تراکنش های انجام شده را به خود اختصاص می دهد. روی هم رفته بهتر است از قوانین جدید پیروی کنیم. چرا که درست است که این قوانین با خود مشکلاتی را به همراه خواهند داشت اما مسیر را برای اعمال قوانین بهتر هموار می کنند.

مذاکره های جدید 

اما در این میان تکلیف صرافی های رمز ارزی که امکان پرداخت با رمز ارز را نیز فراهم می کردند چه می شود. روزی که بانک مرکزی قوانین جدید را اعلام کرد دادگستری بیش از هر زمان دیگری شاهد ازدحام مردم بود.صرافی Bitic تنها ۲۴ ساعت قبل از اعلام این خبر اعلام کرده بود که با استفاده از توکن این صرافی می توانید خودروهایی مانند کادیلاک، بوگاتی، مک لارن و تسلا را خریداری کند. چرا که این صرافی همکاری خود را با رویال موتورز آغاز کرده است.

 اکنون مدیرعامل این صرافی به توضیحات بیشتری در خصوص ممنوعیت پرداخت با رمز ارز نیاز دارد. به گفته مدیرعامل این صرافی نظرات متفاوتی در بازار به گوش می رسد. از طرفی پرداخت ها برای دارایی هایی که مشمول قانون ۶۴۹۳ می شوند محدود شده است. و رمز ارز جزو دارایی های مندرج در این قانون به شمار نمی رود.

مدل تجاری این صرافی بر اساس فعالیت فروشندگان و دریافت لیر ترکیه برای خرید رمز ارز طراحی شده است. سیستم این صرافی به شکلی طراحی شده است که اجازه فرار مالیاتی را به کاربران نمی دهد.

 در واقع ابلاغیه های منتشر شده با هدف اعمال مالیات به رمز ارز انجام شده اند. اعمال مالیات از طریق بانک ها ساده تر است. مدیر این صرافی امیدوار است نرخ مالیات برای رمز از بیش از اندازه زیاد نباشد. بسیاری از فعالان رمز بر این باورند که تحریم رمز ارز در ترکیه اولین نشانه از اعمال مالیات برای این دارایی است. از طرفی ممکن است اعمال این قوانین تلاشی برای درک بهتر ساز و کار بازار رمز ارز باشد. بانک مرکزی تلاش دارد خود را برای آینده آماده کند. 

شاید اعمال قانون بد نباشد

شرایط باید برای نوآوری ها آماده شود. تحریم رمز ارزها در ترکیه از نوآوری بیشتر و شهرت بین المللی ترکیه می کاهد. در بسیاری از بخش های جهان اقداماتی برای یکپارچه ساختن رمز ارز با سیستم های سنتی انجام شده است. ترکیه می توانست یکی از اولین کشورهایی باشد که در این راه گام بر می دارد. توحید اقدامی به نفع ترکیه، کشورهای منطقه و جهان بود.

اتخاذ تصمیمی که هم به نفع مردم و هم به نفع جهان باشد کار دشواری است. به جای تحریم رمز ارز در ترکیه باید مذاکراتی با فعالان این حوزه انجام و راهکاری برای حل مسئله پیدا شود. 

در آخر

 انتشار خبر تحریم رمز ارز در ترکیه بحث های بسیاری را در این کشور آغاز کرده است. فعالان رمز ارز در این کشور نگران اعمال مالیات های شدید برای دارایی های دیجیتال هستند. از طرفی در حالی که دیگر کشورهای جهان به دنبال راهکاری برای مشارکت با بازار نرخ ارز هستند، تحریم رمز ارز در ترکیه به اعتبار این کشور لطمه وارد می کند.

 نظر شما در مورد اعمال قانون در حوزه رمز ارز چیست؟ با ما در رمزارز مارکت آخرین اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را دنبال کنید. برای خرید و فروش رمز ارز در کنار شما خواهیم بود.

 منبع 

https://cointelegraph.com/news/crypto-payments-banned-in-turkey-is-this-just-the-beginning

.

Comments (0)
Add Comment